Permalänk
Medlem

Grym speldator 20k

Tjenare alla SC!
Nu är det så att jag har suttit och läst saker länge nu här, så nu hade jag tänkt mig köpa en dator:)
Så jag tänkte mig en Core i7 eller AMD x4 940 ? Gärna en CPU som klockar bra.
Och typ något SLi / CF upplägg, sen möjlighet någon rolig SSD disk.
Så någon vänlig person plocka ihop en dator, OS har jag hemma. Kan gärna bygga datorn själv skulle vara kul och pröva:)

Permalänk
Medlem

Skärm + Tangenbord + Mus?

För 20k exklusivt kringutrustning bör du definitivt gå på ett Core i7 system.

Avvakta drygt en månad först. Min spådom är att SSD-n har sin prissänkning då.

Edit: Sist men inte minst, har du tillgång till Dustins studentrabatter (+ fri frakt)?

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Skärm + Tangenbord + Mus?

För 20k exklusivt kringutrustning bör du definitivt gå på ett Core i7 system.

Avvakta drygt en månad först. Min spådom är att SSD-n har sin prissänkning då.

Okej, jag ska beställa den om ungefär en månad så det blir nog bra:)
Sen BARA datorn inget annat.

Permalänk
Medlem

Glömde kanske den viktigaste frågan!

Vad för användningsområden hade du tänkt använda datorn till?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

AMD 965 eller vad den hette, kanske värd att vänta på? Sen GTX285 i SLI? Eller, kanske för dyrt med det?

Zcenicx lär väl komma med ett bra förslag snart...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Topic?

Permalänk
Medlem

Kopierar 2 inlägg från Zcenicx. Kommer från en annan som ville ha en 20000kr dator.

Går att mixa lite om du vill ha en SSD. Men dom är inte värda det priset som dom är idag.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superlight
Samma tråd igen?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Nope om du kollar vem som är trådskapare.

Permalänk
Medlem

Skulle tagit det senare AMD-paketet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Citat:

Läs lite nogrannare, kanske lite slarvit av mig
Nej men det blir nog mesta spelande, i höga upplösningar (1920×1080)
Sen HD tittande, mycket uppackning av winrar filer mm.

Citat:

AMD 965 eller vad den hette, kanske värd att vänta på? Sen GTX285 i SLI? Eller, kanske för dyrt med det?

Zcenicx lär väl komma med ett bra förslag snart...

Jo dem värkar fina

Sen FearKill, 3st 285GTX skulle inte vara helt fel

Öh nej?

Sen har jag kollat lite på Lian Li lådorna? Är det något och ha ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LinuX74

Sen FearKill, 3st 285GTX skulle inte vara helt fel

Öh nej?

Sen har jag kollat lite på Lian Li lådorna? Är det något och ha ?

Näh men det värsta är 2x295 är så fucking overkill så det finns inte. (Sry för språket)

Lian Li finns det riktigt bra lådor. Men beror på om du vill ha en tyst.

Permalänk
Medlem

Är inte 3st GTX285 overkill? Räcker väl med 2st och sen spara pengar för en framtida uppgradering?

Klarar mig bra med ett XFX 8800 Ultra. Känner en kille som har ett GTX285 och han ska tydligen var extremt nöjd med det. Visst, kanske inte klarar Crysis på max i max upplösning med 60+ fps men det behövs väl inte? Och med ytterligare ett GTX285 så får man väl 50-90% mer prestanda?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Är inte 3st GTX285 overkill? Räcker väl med 2st och sen spara pengar för en framtida uppgradering?

Klarar mig bra med ett XFX 8800 Ultra. Känner en kille som har ett GTX285 och han ska tydligen var extremt nöjd med det. Visst, kanske inte klarar Crysis på max i max upplösning med 60+ fps men det behövs väl inte? Och med ytterligare ett GTX285 så får man väl 50-90% mer prestanda?

2x295 är som 4/st 260 i Quad SLI. Medans 3x285 ligger någ i samma prestandard. Men 2x295 har mer minne. Har inte sett något benchmark på det änn så vet inte hur det ligger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FearKill
Nope om du kollar vem som är trådskapare.

Vad har det med trådskapare att göra? Har det dykt upp en tråd om exakt samma sak så är det väl inte okej att skapa en ny tråd om det.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Näh men det värsta är 2x295 är så fucking overkill så det finns inte. (Sry för språket)

Lian Li finns det riktigt bra lådor. Men beror på om du vill ha en tyst.

Jo det värkar så, Som jag har fattat det så är 295 2 st 260 ? Hur bra funkar det med quad sli ? Hur mycket extra prestandarad får man av det andra kortet?

Citat:

3 way sli är ju coolhetsfaktor 10, har ju pengar att slösa så är ju ingen fara.
Men är det värt med ett 3 kortet? Hur många % plus får man? Hittar inga bra reviews:(

Citat:

Vad har det med trådskapare att göra? Har det dykt upp en tråd om exakt samma sak så är det väl inte okej att skapa en ny tråd om det.

Värkar som det är en slump, varför skulle man registrera ett nytt acc sen skapa ny tråd? värkar ju lite barnslighet

Permalänk
Medlem
Citat:

2x295 är som 4/st 260 i Quad SLI. Medans 3x285 ligger någ i samma prestandard. Men 2x295 har mer minne. Har inte sett något benchmark på det änn så vet inte hur det ligger.

3x Gtx285 klår 2x Gtx295 Har sett benchmark men kommer inte ihåg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocksson
3x Gtx285 klår 2x Gtx295 Har sett benchmark men kommer inte ihåg

Kan du googla lite. Skulle va intressant att se det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Läs lite nogrannare, kanske lite slarvit av mig
Nej men det blir nog mesta spelande, i höga upplösningar (1920×1080)
Sen HD tittande, mycket uppackning av winrar filer mm.

Doh..!

Jag tyckte att jag såg dig nämna det någonstans, men efter att ha läst igenom din post igen så hittade jag inte text-snutten. Tänkte inte på topicen.

Detta är mitt bidrag. Vänta med en eventuell prissänkning på Intel disken om du ska slå till (som bör komma snart). Alternativt gå på något billigare alternativ.

Och för folk som kommer att kommentera att valet av grafikkortet inte är bra för SLI så är mitt svar: nej, det duger lika bra som stock nVidia kylaren.

Twin Frozr blåser inte den varma luften på "nästa" kort. Dock så läcker en del av den varma luften in i lådan istället för referenskylaren som blåser ut allt där back. Men Antec Nine Hundred har tillräckligt god ventilation (tja... det är en vindtunnel) för att detta inte ska vara något problem. Twin Frozr är dessutom som standard c:a 8 grader kallare än stock-kylaren under load och det finns många som kör SLI med just detta kort utan problem (läs bara på Newegg).

Systemet är inte byggt för att ge maximal prestanda i spel, utan försöker ha pris/prestanda i tankarna också. Komplett's specialerbjudande denna vecka för just GTX 260 är alldeles för bra för att bortses. T.ex. så är det c:a 1000 billigare än det näst billigaste GTX 260 SLI alternativet.

ps. Resten av datorn kan köpas redan idag. SSD-n bör väntas med att införskaffas.

Edit: Lustigt att du just skulle nämna WinRAR föresten. 4 cores + hyperthreading = ....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Doh..!

Jag tyckte att jag såg dig nämna det någonstans, men efter att ha läst igenom din post igen så hittade jag inte text-snutten. Tänkte inte på topicen.

Detta är mitt bidrag. Vänta med en eventuell prissänkning på Intel disken om du ska slå till (som bör komma snart). Alternativt gå på något billigare alternativ.

http://img189.imageshack.us/img189/5416/46592049.jpg

Och för folk som kommer att kommentera att valet av grafikkortet inte är bra för SLI så är mitt svar: nej, det duger lika bra som stock nVidia kylaren.

Twin Frozr blåser inte den varma luften på "nästa" kort. Dock så läcker en del av den varma luften in i lådan istället för referenskylaren som blåser ut allt där back. Men Antec Nine Hundred har tillräckligt god ventilation (tja... det är en vindtunnel) för att detta inte ska vara något problem. Twin Frozr är dessutom som standard c:a 8 grader kallare än stock-kylaren under load och det finns många som kör SLI med just detta kort utan problem (läs bara på Newegg).

Systemet är inte byggt för att ge maximal prestanda i spel, utan försöker ha pris/prestanda i tankarna också. Komplett's specialerbjudande denna vecka för just GTX 260 är alldeles för bra för att bortses. T.ex. så är det c:a 1000 billigare än det näst billigaste GTX 260 SLI alternativet.

ps. Resten av datorn kan köpas redan idag. SSD-n bör väntas med att införskaffas.

Ja om du ska gå till prestandard så klår Zcenicx ditt paket med häst längder. För grafikkort har mer verkan idag änn förr. Plus i7 och AMD PH2 940 är det ingen skillnad i spel. Men inget dåligt paket. Bara onödigt när han bara får 2/st 260 som är ett 295.

EDIT:
Kan tillägga att vi har en Spel dator. Jag skulle inte bry mig om en 30sek längre vänte tid elr så i WinRar. Änn att ha 3x285 monster kort i burken surrande när man spelar

Permalänk
Medlem

kanske värt att vänta på crossfire med rv870 eller sli med gt300

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljudsystem: Audient ID24 - ADAM A7V - Aston Microphones Origin - Hörlurar: Austrian Audio X55 & Audio Technica M50x - Klaviaturer: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Doh..!

http://img189.imageshack.us/img189/5416/46592049.jpg

Edit: Lustigt att du just skulle nämna WinRAR föresten. 4 cores + hyperthreading = ....

http://media.bestofmicro.com/N/T/174521/original/image028.png

Och inte för att vara mupp så var nog antec chassiet där det värsta jag har sätt.
Annars såg det ju najs ut

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja om du ska gå till prestandard så klår Zcenicx ditt paket med häst längder. För grafikkort har mer verkan idag änn förr. Plus i7 och AMD PH2 940 är det ingen skillnad i spel. Men inget dåligt paket. Bara onödigt när han bara får 2/st 260 som är ett 295.

Ett GTX 295 är dock oerhört mycket dyrare än detta "special-pris 2xGTX 260".

Självklart slår 2xGTX 295/3xGTX 285 mitt val med hästlängder... men då egentligen endast på pappret och Crysis på "löjligt högt" vs "högt". Aktivera v-sync och dem presterar likvärdigt.

Två GTX 260 i SLI är fullt tillräckligt för att i princip köra alla andra spel ute på marknaden idag på "löjligt men fortfarande rimligt högt" (d.v.s. inga 16x AA då man, som person, inte ser någon skillnad jämfört med 8x-ish).

Att köpa sig grafikkort för 10k kronor är enligt min åsikt en alltför stor slöseri på pengar. Core i7 kan också anses vara slöseri med pengar, men då får man åtminstonde någonting som inte kommer att ersättas inom en lätt överskådlig framtid (läs: två år eller mer borde man kunna tippa på; ungefär som att dem gamla goda Q6600-orna fortfarande hänger med finfint).

Citat:

Kan tillägga att vi har en Spel dator. Jag skulle inte bry mig om en 30sek längre vänte tid elr så i WinRar. Änn att ha 3x285 monster kort i burken surrande när man spelar

Trådskaparen påpekade just WinRAR i ett tidigare inlägg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leinhart
kanske värt att vänta på crossfire med rv870 eller sli med gt300

Ja Men 40nm kommer med DX11 så kanske ATI till Oktober och Nvidia till JUL. Men AMD/Nvidia har inte sagt något release datum ännu. Man ska någ inte tänka så långt fram. Isåfall kan man sitta och vänta på i5 med. Om man känner för det. För DX10 kommer inte att dö ut. det kommer väl hänga med DX9. För speltillverkare kommer någ ha DX9,DX10 och DX11 stöd till alla nya spel som kommer till 2010 elr senare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Och inte för att vara mupp så var nog antec chassiet där det värsta jag har sätt.
Annars såg det ju najs ut

Kan självklart bytas ut mot ett P193 istället om man så vill!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ett GTX 295 är dock oerhört mycket dyrare än detta "special-pris 2xGTX 260".

Självklart slår 2xGTX 295/3xGTX 285 mitt val med hästlängder... men då egentligen endast på pappret och Crysis på "löjligt högt" vs "högt". Aktivera v-sync och dem presterar likvärdigt.

Två GTX 260 i SLI är fullt tillräckligt för att i princip köra alla andra spel ute på marknaden idag på "löjligt men fortfarande rimligt högt" (d.v.s. inga 16x AA då man, som person, inte ser någon skillnad jämfört med 8x-ish).

Att köpa sig grafikkort för 10k kronor är enligt min åsikt en alltför stor slöseri på pengar. Core i7 kan också anses vara slöseri med pengar, men då får man åtminstonde någonting som inte kommer att ersättas inom en lätt överskådlig framtid (läs: två år eller mer borde man kunna tippa på; ungefär som att dem gamla goda Q6600-orna fortfarande hänger med finfint).

Trådskaparen påpekade just WinRAR i ett tidigare inlägg.

Fler som vill diskutera detta? Jag inte är en expert men kan en hel del om dator delar och program. Finns inte många problem som jag inte löser
Men när man inte löser det så tar man hjälp och lär sig till nästa gång.
Ja i7 är skit bra i Räkning och liknande i Winrar. Men AMD PH2 940 kommer hänga med ett tag till. i7 920 pensioneras snart. Bara extreme modeller i i7 serien. När i5 ersätter 920 om man säger så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fler som vill diskutera detta? Jag inte är en expert men kan en hel del om dator delar och program. Finns inte många problem som jag inte löser
Men när man inte löser det så tar man hjälp och lär sig till nästa gång.
Ja i7 är skit bra i Räkning och liknande i Winrar. Men AMD PH2 940 kommer hänga med ett tag till. i7 920 pensioneras snart. Bara extreme modeller i i7 serien. När i5 ersätter 920 om man säger så.

Att i7 920 pensioneras får inte ses som något direkt negativt (förutom att man inte längre kan skaffa den). Det är inga direkta defekter på processorn som håller på att döda just denna modell, utan att det snarare är ett strategiskt val av Intel (priserna ligger för lågt).

Core i7 920 är en oerhört bra överklockare med D0 steppings som vanligen rör sig kring 4.0 GHz strecket. Dem mycket dyrare i7-orna klockar inte nämnvärt bättre (eller snarare; gör inte skäl för sitt pris). Man kan ungefär se Core i7 920 som dagens Q6600 (G0) motsvarigheter.

Det finns tyvärr väldigt lite siffror om Core i5 i dagsläget. Men dem som finns (t.ex. dem som Anandtech visade på förut) tyder på att stock-mässigt så verkar dem snabbare i5-orna kunna prestera bättre än i7 920 i vissa applikationer (t.ex. spel), på grund av deras extremare Turbo Boost (det verkar som Turbo Boost på i5 är inställt på att ge mer än Turbo Boost på i7).

Dock så måste man observera att Turbo Boost troligen inte hjälper alls när man överklockar. Chansen är stor att ens max-överklockning blir mycket lägre om Turbo Boost är påslaget (om den nu ens är påslaget som standard när man överklockar).

Det är svårt att tänka sig att man skulle kunna klocka en billig i5 till högre nivåer än 4.0 GHz (vilket krävs för att vinna över en i7 920) på luftkylning. Tillsammans med faktumet att man inte får tillgång till tri-channel (långsammare WinRAR någon? ) kommer, enligt min egen åsikt, inte att göra i5 till en vinnare i priskategorin "runt 20k kronor"...

Den enda orsaken för i5's kommande (möjliga?) dominas vid denna priskategori vore för att det helt enkelt inte vore värt pengarna överhuvudtaget att skaffa sig ett i7 system, utan någon tillgång till en i7 för samma pris som för dagens i7 920.

Så, jag själv är av meningen att om man har pengarna så bör man skaffa sig ett i7 system medan man fortfarande kan.

ps. Man kan mer eller mindre säga att i7 920 släpptes till ett stjäl-pris enbart för att Intel inte skulle tappa marknadsandelar till AMD.

ps2. Vissa av antaganden här är självklart baserat på att Intel också skrotar W3520. De sämre XEON modellerna är inte direkt farliga men just W3520 är det.

ps3. Jag är inte tillräckligt mycket av en Intel fanboy för att klanka ner på Phenom II. De är mycket kompetenta och jag säger definitivt inte emot någon som föreslår dem för billigare system. Men vid runt 20k så tycker jag att man borde byta upp sig till ett i7 system. Diskussionen här är mycket lik den gamla Exxxx vs Q6600. Ja, Exxxx kunde klockas högre än Q6600 och gav mer i dem flesta spelen, men lite mera långsiktlig planering och Exxxx hänger/hängde kanske inte med lika väl.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja Men 40nm kommer med DX11 så kanske ATI till Oktober och Nvidia till JUL. Men AMD/Nvidia har inte sagt något release datum ännu. Man ska någ inte tänka så långt fram. Isåfall kan man sitta och vänta på i5 med. Om man känner för det. För DX10 kommer inte att dö ut. det kommer väl hänga med DX9. För speltillverkare kommer någ ha DX9,DX10 och DX11 stöd till alla nya spel som kommer till 2010 elr senare.

Men är det inte värt att vänta på i5 och DX11 då man kommer ha delar som håller längre också?

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljudsystem: Audient ID24 - ADAM A7V - Aston Microphones Origin - Hörlurar: Austrian Audio X55 & Audio Technica M50x - Klaviaturer: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leinhart
Men är det inte värt att vänta på i5 och DX11 då man kommer ha delar som håller längre också?

Alltså som en del brukar säga. Om man ska köpa en dator så ska man köpa det som är bäst i sitt nulägget. Om man ska hela tiden säga att man väntar på nytt så kan man vänta i evigheter. Men vet inte i5 kan vara värt att vänta på om man orkar och DX11 med 40nm teknik.