Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Jo.
Men du, vi byter dator vet jag!

Plus en del imellan ja;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm01
Plus en del imellan ja;)

Nej. Du säljer din dator för att du inte behöver prestandan, right? Och jag vill ha en bättre dator men har inte råd.
Win-Win situation.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej. Du säljer din dator för att du inte behöver prestandan, right? Och jag vill ha en bättre dator men har inte råd.
Win-Win situation.

haha smart du:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm01
haha smart du:P

Alltid

Nu går vi lite offtopic här. Kanske ska hoppa tillbaka på rätt spår?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Citat:

Alltid

Nu går vi lite offtopic här. Kanske ska hoppa tillbaka på rätt spår?

Ta varandras MSN och ha en trevlig kväll tillsammans

Ontopic: Jag har gett mig på jakt efter en bildskärm som kan ge mig högre upplösnings, aka 1920x1200. Har siktat in mig på 2st

http://www.dustinhome.se/pd_5010314110.aspx?

Jag har samsung sedan tidigare och är väldigt nöjd med den, Vet att samsung har kvalite och därför jag funderar på denna skärm.

http://www.dustinhome.se/pd_5010184996.aspx

Funderar på denna pågrund av storleken, jag menar vem vill inte ha en 26" på skrivbordet nån dag *slurp* men jag är osäker på kvaliten och kan inte hitta nåt test på skärmen förrutom ett franskt som google översatte åt mig greeeaaaat. Så om nån här på sweclockers har nån info om denna skärm som kan vara nyttig för mig innan jag väljer, please share

Permalänk
Medlem

Det var någon som sa att du ska satsa på saker som håller (eftersom dina grafikkort kommer vara crap i jul), så ett tips om du verkligen ska lägga 21k nu och inte lite i taget: Köp dyrt och bra nätagg, dyrt och bra chassi samt vattenkylning. Tänk tre gtx275 i SLi vad kostar det 7500kr? Efter jul kostar det 5000kr. Däremot kostar corsair 850w ungefär lika mycket, ett chassi samma och vattenkylning sjunker knappast i pris. Inte så snabbt iaf.

Så satsa på ett bra nätagg, chassi och kylning (om du inte vill ha vattenkylning så köp fina noctua-luftkylningsgrejer).

Fan malm01 du är ju smart ju hahaha xD

Permalänk
Medlem

Varför kommer hans grafikkort vara "crap" vid jul? Det är inte precis som om det kommer några jätte krävande spel på länge. Crysis 2 kommer väl vara de spelet som kommer härnäst som kan vara grafikkorts knäckarn. Och om du pratar om DX11 så kommer ju inte spel bara spruta ut direkt bara för att de finns, kommer ju ta en stund. Sen så funkar dagens grafikkort utmärkt till DX11 spel och vi vet inte förens då det första spelet kommer vad man missar med sitt DX10 grafikkort.

Sorry för offtopic, lycka till med ditt köp och må haters brinna

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Keeper of Traditions

de kommer inte vara crap... men de kommer bli omsprungna av de korten som kommer... om man ska tro det som sagts, i alla fall... och detta e nog inte nåt man vill om man lagt ut 20k på en dator.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newklear
de kommer inte vara crap... men de kommer bli omsprungna av de korten som kommer... om man ska tro det som sagts, i alla fall... och detta e nog inte nåt man vill om man lagt ut 20k på en dator.

Spelar ingen roll hur mycket du lägger ner på en dator, några månader senare finns det kort som är mycket bättre iallafall. Snackar vi prisvärdhet är det en annan femma dock, men det gör vi i andra trådar istället

Permalänk
Medlem

Mitt förslag till en dator för ca 21k kr.

http://img14.imageshack.us/img14/1922/ineti.jpg

Bra prestanda och klarar sig en bra tid framöver!

Edit: Kommer nog även att vara ganska tyst av sig.

mvh

Visa signatur

Fractal Design Define R2 | Asus P6T Deluxe OC Palm | I7 920 @ 4 Ghz | Zalman 9900 | Patriot Viper 3x2 GB ddr3 1600 Mhz | Sapphire 4870x2 | Zalman 1000 Watt | WD Raptor 150 GB | WD Black 2x640 GB Raid 0 | Vista Ultimate x64 |
| Samsung T240 | Logitech G15 | Logitech Mx Revolution | Logitech Z5500 | Sennheiser PC350 |

Permalänk
Medlem
Citat:

sen har du valt fel paket, det ska vara ett med 3 minnesstickor till i7, det är bar 2.

Foxyanimal det var inte så att du tittade fel på dem? att du kollade på antalet minnesmoduler och inte på minnesstickor?

När man kollar om de passar i modekortet tittar man inte bara på antalet pinnar?

Permalänk

i7 har en minneskontroller som kan köra "tripple channel", alltså 3 minnesvägar ihopkopplade till 1 "bred". för att utnyttja detta ska man sätta i 3 minnesstickor (eller 6) så att man utnyttjar varje "minnesväg". därför säljs DDR3-minne i paket om 3 minnesstickor.

AMD kör med "dual channel" och använder bara 2 minnesstickor, därför säljs även DDR3-minne i paket om 2 minnesstickor. ett sådant har du valt.

skulle du köpa tre sådana paket så får du ju 6 minnesstickor och allt är frid och fröjd. men det är dyrare än att köpa två paket med 3 minnesstickor. sen behöver du inte mer än 6 GB RAM till att börja med.

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infernity
Om han vill nu ha en dator för 21k får la han det???? Kom inte in hit o snacka skit.....

Och varför lägga 12 k på en dator idag??? Helt waste... Sen måste ha uppgradera den inom 1-2 år Det är o lägga pengarna isjön.. vissa personer kanske vill köpa en bra dator för Den summan istället för lägga pengar sen efter 1-2 år...

Jag hade satsat på 1 Gtx 295 Sen 1000 Croxair Som nättagg

Det är såna här som visar att det är dom nyreggade som vet minst om datorer här inne. Men visst, vill du och TS gå på alla extrem-köpråd här inne och slänga ut 20.000+ på en dator så sure, why not säger jag bara.
Men du ska inte tro att en dator för 20.000 är mer prisvärd och måste uppgraderas mindre än en dator för 12.000.
Det närks att du verkligen har totalt noll koll på vad som är prisvärt idag, en dators delar (vars delar kostar sammanlagt 20.000+) kommer att vara de allra nyaste delarna i högst 4 månader om man har tur. Förutsatt då att ingenting nytt händer i datorvärlden så att säga. Det är klart som korvspad att alla datorer blir omoderna till åren, men du ska ju inte komma och tro att din plånbok lider mindre bara för att har en dator för 20.000 istället för en för 12.000. Uppgraderingar kostar alltid, sen är det upp till en själv vad och vilket som ska köpas, men varken du eller TS kommer aldrig att använda all den kraft som finns i t.ex. ett i7 + 3st! GTX275 SLI osv. Du får gärna leva i den egna lilla drlmvärld, men
gör det hellre på nån annan lite omognare sida ,som verkar passa dig prefekt, där kan du häva ur dig en massa skit som du helt klart inte vet nånting om. Jag tror Fragbite passar dig bra.

Dessutom ska man ju inte tro att MX510 i det här fallet är ute efter att hacka/idiotförklara på TS på nåt sätt, han och vi andra försöker bara få han och andra likasinnade tänkande personer att det helt enkelt är att slänga sina pengar i sjön.
Fast det är ju klart, ignorerar man fakta och häver ur sig rena lögner och felaktigheter till höger och vänster, så får man väl skylla sig själv.

Ha bara i åtanke att för dom ca. 7-8000:- som bli över (om han köper den billigare datorn) så räcker dom resterande pengarna till en härlig solresa
Hoppas både du och TS väljer rätt.

Nog sagt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foxanimal
i7 har en minneskontroller som kan köra "tripple channel", alltså 3 minnesvägar ihopkopplade till 1 "bred". för att utnyttja detta ska man sätta i 3 minnesstickor (eller 6) så att man utnyttjar varje "minnesväg". därför säljs DDR3-minne i paket om 3 minnesstickor.

AMD kör med "dual channel" och använder bara 2 minnesstickor, därför säljs även DDR3-minne i paket om 2 minnesstickor. ett sådant har du valt.

skulle du köpa tre sådana paket så får du ju 6 minnesstickor och allt är frid och fröjd. men det är dyrare än att köpa två paket med 3 minnesstickor. sen behöver du inte mer än 6 GB RAM till att börja med.

Tack för svaret Japp 6gb blir det.

Jag är lite nyfiken på det här med nätagg. Animalfox du valde ett 620W agg från corsair i ett av dina packet, är det så att det räcker för GTX 285 Sli? jag lyckas inte hitta några diagram på det bara massa diskussioner som börjar med nätagg snack och slutar med grafikkortsjämförelse

Permalänk
Medlem

Ska ni köpa en dator med så pass feta grejer och planerat att ha datorn ganska länge så släng in ett 850W nätagg eller nåt så det finns kräm. Ingen ide att snåla på nätagg om man ska slösa på allt annat. Men tycker det är snålt va folk gjort för paket åt dig(er), fan ingen som slänger in 12gb ram heller. Lika bra att slå på stort liksom.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Ska ni köpa en dator med så pass feta grejer och planerat att ha datorn ganska länge så släng in ett 850W nätagg eller nåt så det finns kräm. Ingen ide att snåla på nätagg om man ska slösa på allt annat. Men tycker det är snålt va folk gjort för paket åt dig(er), fan ingen som slänger in 12gb ram heller. Lika bra att slå på stort liksom.

man måste anstränga sej rätt bra om man ska använda 6gb minne så 12 är nog bara att slösa då han inte verkar använda program som använder mycket minne(redigering och dylikt) och ens om jobbar med det ska man nog överväga att ta så mycket minne.
Det är ju bättre att lägga de pengarna på nåt som gör skillnad

Däremot håller jag med om att han inte ska snåla på nätagg för lika bra att köpa ett ordentligt av ett bra märke så kan man ha det i många år

Permalänk
Medlem

Neh men är ju mer "framtidssäkert"med 12gb, han kommer ju inte använda kraften hos båda GTX 285 i sli eller värre i 1680x1050 heller så. Så är ju dumt att köra på det också, om han nu ska ha det eller vad det blir. Han verkar ju inte bry sig om att datorn har kraft som inte kommer användas så då tänkte ja ta 12gb ram också fan. Varför kasta bort pengar på en sak och inte fler?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

http://www.antec.outervision.com/index.jsp

gå igenom den sidan och ställ in vad du ska köpa.

läs den här artikeln för mer info, dock lite äldre kort: http://www.anandtech.com/casecoolingpsus/showdoc.aspx?i=3413&...

och en liten bild för att illustrera det hela (lägg på upp till 50 W om du planerar att överklocka processorn):
CPU Intel Core i7-965 3.2GHz
Motherboard ASUS Rampage II Extreme X58

jag tog 620 W för det är modulärt och det på 750 W modulärt inte fick plats i budgeten. men ta du ett ickemodulärt på 750 W om du vill känna dig säker.

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foxanimal
http://www.antec.outervision.com/index.jsp

gå igenom den sidan och ställ in vad du ska köpa.

läs den här artikeln för mer info, dock lite äldre kort: http://www.anandtech.com/casecoolingpsus/showdoc.aspx?i=3413&...

och en liten bild för att illustrera det hela (lägg på upp till 50 W om du planerar att överklocka processorn):
CPU Intel Core i7-965 3.2GHz
Motherboard ASUS Rampage II Extreme X58
http://images.anandtech.com/graphs/gtx285launch_011509005146/...

jag tog 620 W för det är modulärt och det på 750 W modulärt inte fick plats i budgeten. men ta du ett ickemodulärt på 750 W om du vill känna dig säker.

Stämmer nog bra. Min dator drar ca 300W från väggen i load.

Och dator för 20k är waste.
Lägg ca 12k nu, sen 4 om ett tag och sen ytterligare 4k.
MÅSTE du kunna spela Crysis i max på allt i jättehög upplösning? Nej, det tror jag inte att du behöver.
Ett 4890/GTX285 räcker gott och väl i 1680x1050.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Bas:
Intel Core i7 920
Valfritt moderkort
6GB DDR3 CL7
Valfritt chassi + något kvalitetsagg (effekt spelar mindre roll, men typ Corsair 620W som exempel)

Annat:
2x4870 1GB alt. 2x4890 crossfire
Asus Xonar ljudkort (den modell som passar dina behov om du har det)

Lagring:
Intel X25-M 80GB SSD <-- System/programdisk
WD 1TB Black lagring (valfritt antal)

Köpa "värre" grejjer än detta är att slänga pengarna i sjön jämfört med vad man får, så är det. 12GB RAM om du kör EXTREMT tunga applikationer, vilket du förmodligen inte gör.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Bas:
Intel Core i7 920
Valfritt moderkort
6GB DDR3 CL7
Valfritt chassi + något kvalitetsagg (effekt spelar mindre roll, men typ Corsair 620W som exempel)

Annat:
2x4870 1GB alt. 2x4890 crossfire
Asus Xonar ljudkort (den modell som passar dina behov om du har det)

Lagring:
Intel X25-M 80GB SSD <-- System/programdisk
WD 1TB Black lagring (valfritt antal)

Köpa "värre" grejjer än detta är att slänga pengarna i sjön jämfört med vad man får, så är det. 12GB RAM om du kör EXTREMT tunga applikationer, vilket du förmodligen inte gör.

+1.

Mer än 6gb ram är i 99% av fallen onödigt. Tror inte jag har överskridit 4gb än så länge och jag har haft datorn i 1½ månad nu.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Citat:

Om han vill nu ha en dator för 21k får la han det???? Kom inte in hit o snacka skit.....

Och varför lägga 12 k på en dator idag??? Helt waste... Sen måste ha uppgradera den inom 1-2 år Det är o lägga pengarna isjön.. vissa personer kanske vill köpa en bra dator för Den summan istället för lägga pengar sen efter 1-2 år...

Jag hade satsat på 1 Gtx 295 Sen 1000 Croxair Som nättagg

Jag håller fullt med MX510, det är totalt onödigt att lägga ut över 21k på en dator, speciellt när allt detta sker snart:

x SSD blir betydligt billigare
x Intels nya i5 processorer lanseras
x ATI:s 48xx grafikkort kommer att gå ner i pris.
x Dirext 11 grafikkort

Använd istället sökfunktionen och leka upp en skapligt ny tråd där någon söker dator för 12-15k och kolla på datorerna.

Lär dig infernity, MX510 har rätt...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrcolgate
Jag håller fullt med MX510, det är totalt onödigt att lägga ut över 21k på en dator, speciellt när allt detta sker snart:

x SSD blir betydligt billigare
x Intels nya i5 processorer lanseras
x ATI:s 48xx grafikkort kommer att gå ner i pris.
x Dirext 11 grafikkort

Använd istället sökfunktionen och leka upp en skapligt ny tråd där någon söker dator för 12-15k och kolla på datorerna.

Lär dig infernity, MX510 har rätt...

Ingen har rätt...

Nu är det ju så att Toasty (TS) vill lägga ut 21 000 på en dator och då ska inte folk komma och säga att han är dum i huvudet, man ska vara sjysst och ge råd, vill han inte vänta på i5/nästa generations grafikkort/ billigare SSD så är det bara att acceptera. Det är ingen mening med att fortsätta klaga på honom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newklear
Jag håller helt med MX510, en dator som kostar 20k så här nära lanseringen av Dx11 (och core i5?)... korkat, var ordet!

Hur gammal är skaparen av tråden?
En bortskämd fjortis, må hända?

Det märks hur avundsjuk du är.

När jag köpte min dator var det för pengar jag jobbat ihop under 2 somrar, det kan vara TS fall också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1lle
Ingen har rätt...

Nu är det ju så att Toasty (TS) vill lägga ut 21 000 på en dator och då ska inte folk komma och säga att han är dum i huvudet, man ska vara sjysst och ge råd, vill han inte vänta på i5/nästa generations grafikkort/ billigare SSD så är det bara att acceptera. Det är ingen mening med att fortsätta klaga på honom.

Det märks hur avundsjuk du är.

När jag köpte min dator var det för pengar jag jobbat ihop under 2 somrar, det kan vara TS fall också.

Jävligt bra svar!!!! DET KAN DOM HA dom jävlarna

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Jävligt bra svar!!!! DET KAN DOM HA dom jävlarna

High-Five!

Permalänk
Medlem

...och alltid ska man vänta. Vänta på DX11, vänta på i5, Vänta på DDR4, Vänta på i9, vänta på DX12, VÄNTA... när ska jag köpa min dator!

DX11 må lanseras inom kort, men det lär väl ta ett tag till innan det ens återfinns i något spel - som i sin tur kan ta mer eller mindre än tre år att utveckla.
Intel som vill släppa en ny generation CPU vart annat år som därimellan uppgraderas varje kvartal. Vågar man köpa en CPU som är 2½ månad?
SSD som utvcklas alltjämt och ibyggda problem byggs hela tiden bort...

Vänta inte tills utvecklingen stannar bara

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
...och alltid ska man vänta. Vänta på DX11, vänta på i5, Vänta på DDR4, Vänta på i9, vänta på DX12, VÄNTA... när ska jag köpa min dator!

DX11 må lanseras inom kort, men det lär väl ta ett tag till innan det ens återfinns i något spel - som i sin tur kan ta mer eller mindre än tre år att utveckla.
Intel som vill släppa en ny generation CPU vart annat år som därimellan uppgraderas varje kvartal. Vågar man köpa en CPU som är 2½ månad?
SSD som utvcklas alltjämt och ibyggda problem byggs hela tiden bort...

Vänta inte tills utvecklingen stannar bara

Jag väntar på nästa generation grafikkort. Inte DX11.
Enligt vissa uppgifter ska GT300 ha minst dubbelt så många streamprocessorer som GTX285 (tror det var det kortet).
Och med lanseringen av dessa kort så lär priset på alla andra sjunka rätt så dramatiskt. Tror inte att billigaste kortet kommer att kosta typ 6k.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

har man råd o lägga 21k på en dator som student?
man kan köpa mkt billigare som klarar spelen

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Jag väntar på nästa generation grafikkort. Inte DX11.
Enligt vissa uppgifter ska GT300 ha minst dubbelt så många streamprocessorer som GTX285 (tror det var det kortet).
Och med lanseringen av dessa kort så lär priset på alla andra sjunka rätt så dramatiskt. Tror inte att billigaste kortet kommer att kosta typ 6k.

Han menade väl helt enkelt att man inte ska behöva vänta om man inte vill det.

Jag väntar också på GT300 Tänk att köra SLI med dem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mozelito
har man råd o lägga 21k på en dator som student?
man kan köpa mkt billigare som klarar spelen

Bara att sommarjobba Jag ska redan/snart uppgradera min 8 månader gamla dator

Permalänk
Inaktiv

Mitt förslag för inköp av datorprylar för ca 20k

* ca 15k på datorn
* ca 5k på en 26" skärm. Spelglädjen blir mycket högre med större skärm.

I detalj:
* Ett chassi som är byggt för SLI/Crossfire. Mycket bra kylning för grafikkort & cpu. Bra ljudnivå.
* 2st 4890 grafikkort. Finns i lager.
* Jag rekommenderar AM3. Men jag gissade att trådskaparen ville ha i7, så det blev så.
* 200kr extra så får du 850w Corsair istället för 620W. Och då blir det även lägre ljudvolym på nätagget då belastningen sjunker i % jämfört med 620w.
* Bästa kylning och tystaste kylningen till cpun. Använd de svarta 5v adapterna eller blåa 7v för att få ner ljudvolymen ännu mer från cpukylaren.
* Black edition på WD för att få riktigt snabba söktider till windows.

Lycka till!