Muskampen 2025: Segraren korad!

Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandai
Kanske en dum fråga, men en jag fundrat på ett tag och tar nu mod till mig och ställer den

Jag skulle vilja montera in en fläkt i mitt fina P182, den främre, men jag har aldrig lyckats få dit den, min fråga är därför. Skall man ta bort prylen "nummer 32" i skissen nedan och i den prylen montera fläkten för att sen sätta tillbaka den i chassit? Eller monterar man dit fläkten där prylen satt tidigare? Samt, är denna pryl svår att ta bort, om den nu skall tas bort?

Hmm, vill du ta bort 32:an (eller 24:an) så drar man den helt enkelt mot sig har jag för mig, och då lossar den så att man enkelt kan plocka bort den. Det syns faktiskt nästan på bilden på 32:an hur de där flärparna längst till höger hakar i chassiet.
Prova lagom hårt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Coolt, tackar så mycket, ska prova senare idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Jo men Nexus på full fart låter jävligt, har P182 och jag kör nästan aldrig i full fart för jag tycker det låter förbannat mycket.

Jo men det konstiga är ju att mitt stacker stc-101 eller va den hette lät mindre, och då med fler nexus fläktar. Även cpu tempen har gått upp ca 5 grader jämfört med stackern, fast är ju mest pga att jag bara har 1st 120mm insug mot typ moderkort osv mot 2st 120mm i stackern.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

NukeHenk: Har du dämpat lådan, hängt upp diskarna och undervoltat fläktarna? Att täcka för takfläkten är ett måste om man vill ha det riktigt tyst. Skära ut fläktgallren och ta bort luftfiltren är ett måste och det senare hade stor betydelse på P182.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Dämpat? Fan den har ju dämpning original som ska räcka tycker jag. Nope, diskarna sitter i gummigrejerna där nere som dom ska. Diskarna låter inget, gjorde inte det i förra lådan heller. Takfläkten får nog bli kvar, blir så fult om man ska täcka för den. Alt så ska jag försöka fixa nån typ av "utblås" a la P182 liksom. Borde göra en del. Fläktgallren ska bort i fronten, bak är skitsamma. Fläktarna ska ställas ner i fart som sagt, nästan alla i alla fall, sparar nog 1-2 på full fart (den bak och kanske den på processorn). Dammfiltren får vara kvar, vill inte behöva dammsuga datorn varannan dag.

Kommer kanske slänga upp bygglogg med bilder på hur det blir, funderar även på att spraya hela insidan svart. Men kabelstrumpor är ju snuskigt dyra, tar ju emot att lägga +300kr på bara kabelstrumpor för ett antal fläktar. Om ingen vet ett billigare ställe än Elfa.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Gissar att det är takfläkten som är absolut största boven i dramat, även om det låter skumt att Stackern var tystare...

Visa signatur

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag köpte ett P182 efter April 2008 rekommendationen och ångrade det så fort jag skulle sätta in hårddiskarna. Tog mig 6 timmar att begripa hur gummiplopparna skulle sitta och sen var det ett helvete att få in de. Lyckades paja en disk när jag skulle montera de....

Sen så kom hårddisksladdarna i vägen för fläkten där nere så fläkten snurra inte alls de första månaderna! Fick flytta sladdarna så jag trodde sladdfästena skulle gå sönder!

Sen är det sladdarna från nätagget som man måste låsa med plastmekanismen....

ALDRIG MER ett chassi med gummiploppsmekanism för att montera hårddiskar! Sen de andra två problemen är bara för mycket!

Nästa chassi ska vara minst lika stort som ett COSMOS. Ska aldrig mer ha problem med platsbrist!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Campaigner
Jag köpte ett P182 efter April 2008 rekommendationen och ångrade det så fort jag skulle sätta in hårddiskarna. Tog mig 6 timmar att begripa hur gummiplopparna skulle sitta och sen var det ett helvete att få in de. Lyckades paja en disk när jag skulle montera de....

ROFL, eeeh, kan inte kommentera speciellt mycket utan att bli smått förlämpande tror jag ...men om det nu var ett så stort problem, varför inte fråga om hjälp nånstans??
Jag tyckte gummiplopparna var hyfsat intuitiva (åtminstone i undre racket - jag har aldrig använt det övre) och kan inte fatta hur i hela friden man kan ha sönder hårddisken vid montering???? Hamrade du dit den?

Citat:

Sen så kom hårddisksladdarna i vägen för fläkten där nere så fläkten snurra inte alls de första månaderna! Fick flytta sladdarna så jag trodde sladdfästena skulle gå sönder!

Problemet är ju löst i P183, men visst i P180/182 så är det småtrångt, men det är ingen hemlighet, och det kostar inte många sekunder att bekräfta att fläkten går fri innan man stänger lådan! Jag har bara en hårddisk, så jag knölade in sladden under hårddiskburen. Hur du misshandlade sladdfästena (kontakterna?) fattar jag inte? Om det nu blev så brutalt, varför inte koppla ur dem innan du bökar runt dem?

Citat:

Ok, där håller jag med lite grann: de där klena klumpiga buntbanden som hängde med var inte jag heller förtjust i... Men finns alternativ, tex eltejp. Dessutom behöver man inte haka upp alla kablar supertight för att det ska funka.

Citat:

Nästa chassi ska vara minst lika stort som ett COSMOS. Ska aldrig mer ha problem med platsbrist!

Är tex inte enklare att dra bakom moderkortet på ett Cosmos heller direkt... Speciellt inte 4/8 pins moderkortskontakten

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

ALDRIG MER ett chassi med gummiploppsmekanism för att montera hårddiskar! Sen de andra två problemen är bara för mycket!

Lyckades lösa det med gummiplupparna på några minuter, iofs med P183 men ändå. Fast är osäker på hur hårt man ska skruva åt dom.

Gillar inte heller dom så kallade "buntbanden" på baksidan som även finns på P183. Sjukt kassa, ska byta ut dom mot vanliga buntband så man kan dra åt lite.

PS: Någon som vet hur man ska "gömma" kablar så det blir snyggt ifall man tar bort övre hårddiskburen helt? Ifall man ska trycka in alla man kan vid 3.5" platsen för fronten eller nere vid undre hårddiskburen? Hade tänkt köra fläktkontroller i front 3.5" platsen med 3 fläktar åtminstone, kanske fler om den orkar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Original Poster (OP) lade upp denna bild som jag tyckte var bra fotat.

Min fråga är hur ska man resonera när man väljer Nätaggregat till Performance One serien? PSUn är ju helt instängd i det nedre facket blir det inte överhettning i PSUn då?

Dessutom dem flesta PSUer som säljs brukar ju ha fläkt på under- eller ovan-sidan. I Performance One serien stänger man ju in all värme som måste ut ur PSU, hur funkar det här egentligen?

Kan nån rekommendera några bra Nätagg som jag kan köpa hos webbhallen för en P193? Jag kommer troligtvis göra alla mina andra inköp hos dem oxå därför vore det bra om ni kunde länka ett Nätagg därifrån åt mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biffy811
Original Poster (OP) lade upp denna bild som jag tyckte var bra fotat.
http://i211.photobucket.com/albums/bb307/Bambam108/1.jpg

Min fråga är hur ska man resonera när man väljer Nätaggregat till Performance One serien? PSUn är ju helt instängd i det nedre facket blir det inte överhettning i PSUn då?

Dessutom dem flesta PSUer som säljs brukar ju ha fläkt på under- eller ovan-sidan. I Performance One serien stänger man ju in all värme som måste ut ur PSU, hur funkar det här egentligen?

Kan nån rekommendera några bra Nätagg som jag kan köpa hos webbhallen för en P193? Jag kommer troligtvis göra alla mina andra inköp hos dem oxå därför vore det bra om ni kunde länka ett Nätagg därifrån åt mig.

Denna e ju Byggd för att passa just i Antec's P193 - P183 och 1200 chassi...

http://www.webhallen.com/prod.php?id=98811

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Dags för nytt chassi då den jag har nu släpper igenom ljud som bara den. Tar nog och beställer en Antec P183. Den verkar ju riktigt bra, är väl bara toppfläkten som måste flyttas, för den avger tydligen mycket ljud pga chassits design i toppen. Blir nog nöjd endå!

Edit: Gick på 1484kr från Misco.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Denna e ju Byggd för att passa just i Antec's P193 - P183 och 1200 chassi...

http://www.webhallen.com/prod.php?id=98811

Tack för tipset nu blir det mycket lättare att välja nätagg, hoppas bara att den är stabil och har bra livslängd.
Det verkar inte finnas så många andra CPX form factors där ute förutom Antecs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biffy811

Nedre facket har luftintag i fronten det med förstås!

Citat:

Det finns en glipa både under och över där man monterar nätagget, så hur man än monterar det så får den in luft! P183 har (tyvärr måste jag nog säga) flyttat ner agget litegrann, så där får ett "bottensugar" agg kanske lite ont om luft om man har fläkten neråt, men det bör funka det med.

Citat:

Jag kan bara hålla med Ant3 här: ska du ändå köpa ett P193 (eller P183 för den delen) så skulle även jag sannolikt satsat på ett CP850! Mycket bra agg med massor av potential, till ett bra pris... Och ventilationslösningen är banne mig ultimat för den nedre sektionen! Även med ett gäng hårddiskar där nere, lär man inte behöva någon fläkt i nedre fronten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

You had me at "bottensugar-agg" Får börja skrapa ihop pengar till julen nu så jag kan sätta ihop mitt datorprojekt.

Permalänk

Skulle vara skojj och veta om antec håller på med nått nytt chassi , nån som vet ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

USB-kontakten i mitt P182 har gått sönder. Någon som vet om den kan bytas ut? Någon som provat att be Antec om en ny? Visserligen var det jag som snubblade på en kabel, men jag har ju hört att Antec brukar vara generösa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
USB-kontakten i mitt P182 har gått sönder. Någon som vet om den kan bytas ut? Någon som provat att be Antec om en ny? Visserligen var det jag som snubblade på en kabel, men jag har ju hört att Antec brukar vara generösa.

Jag skulle inte rekommendera att försöka hos Antec, har mailat dom i snart 7 månader angående en ny TriCool fläkt på garantin.

Får ingen fläkt, kanske bara jag som har otur.

Är du i desperat behov kan du ju alltid köpa mitt chassi då jag ska byta upp mig till ett P193.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xpna
Jag skulle inte rekommendera att försöka hos Antec, har mailat dom i snart 7 månader angående en ny TriCool fläkt på garantin.

Får ingen fläkt, kanske bara jag som har otur.

Är du i desperat behov kan du ju alltid köpa mitt chassi då jag ska byta upp mig till ett P193.

Vill man verkligen skicka tillbaka Tricoolfläktarna? Mina har inte ens snurrat ett varv utan får ligga tills någon utav mina Nexus går sönder.

Lackar dock sönder, måste varna alla här Sätt er inte halvtrötta och med kort stubin och försök att dra om alla kablar i ett P182...jag gjorde det här om dagen och det slutade med att jag slet sönder några kablar så nu rullar datorn men det är typ en fläkt som är inkopplad och den går på 12v ~~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAster9
Dags för nytt chassi då den jag har nu släpper igenom ljud som bara den. Tar nog och beställer en Antec P183. Den verkar ju riktigt bra, är väl bara toppfläkten som måste flyttas, för den avger tydligen mycket ljud pga chassits design i toppen. Blir nog nöjd endå!

Precis det här hade jag tänkt fråga om, det låter som att någon gjort det förut.

Jag funderar nämligen på att flytta takfläkten och sätta igen det hålet till mitt nyinköpta P183. Ett mycket enkelt test för att höra hur mycket ljud som sipprar ut genom hålet är att lägga över en bok över fläktgallret, det är makalöst vilken skillnad det blir på min burk.

Så jag funderar på att flytta fram takfläkten till fronten istället (blir tvungen att förlänga kabeln till Antecs fläktkontroller men det ska väl inte vara några problem). Alternativt köper jag ny(a) fläkt(ar), men i det där 120mm fläkttestet på silentpcreview.com är det ju bara en eller ett par dB och CFM skillnad mellan TriCool och de "bättre" fläktarna, så jag är tveksam till om det är värt de extra slantarna (jag har inte lyssnat på de inspelade fläktljuden, men det kanske är en mer avgörande faktor...).

Men jag undrar om ljudet bara kommer smita ut i fronten istället för i taket om jag flyttar fläkten dit? Kanske vill jag även ha två fläktar där för att också kyla ner nätagget lite mer...

Vidare funderar jag också på hålen i täckplåtarna för expansionsplatserna. Gör inte de att luft sugs in bakvägen, ofiltrerad, och till och med uppvärmd av grafikkortet och nätaggets utblås...?
Är det riskfritt att sätta igen även dessa hål eller fyller de någon sorts oumbärlig funktion för luftcirkulationen?

Någon som har någon input på dessa funderingar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DuggeDank
Men jag undrar om ljudet bara kommer smita ut i fronten istället för i taket om jag flyttar fläkten dit?

Jo, det är ju risken förstås... Jag misstänker att så är fallet! Helst ska du nog försöka undvika att ha fläktar direkt i fronten, om ljudnivån är viktig.

Citat:

Kanske vill jag även ha två fläktar där för att också kyla ner nätagget lite mer...

Vad har du för nätagg? Har du en "bottensugare" med fläkten nedåt så kanske det hjälper lite med en fläkt i fronten.. Annars kan jag inte se att det kan behövas. (om du inte har proppat racket med hårddiskar möjligen)

Citat:

Vidare funderar jag också på hålen i täckplåtarna för expansionsplatserna. Gör inte de att luft sugs in bakvägen, ofiltrerad, och till och med uppvärmd av grafikkortet och nätaggets utblås...?
Är det riskfritt att sätta igen även dessa hål eller fyller de någon sorts oumbärlig funktion för luftcirkulationen?

P183 har ju en väldigt öppen front, så jag kan inte se att det ska vara några problem att sätta igen de luckorna. Luft får man in tillräckligt via andra vägar.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Jo, det är ju risken förstås... Jag misstänker att så är fallet! Helst ska du nog försöka undvika att ha fläktar direkt i fronten, om ljudnivån är viktig.

Risken är kanske att det blir sämre luftflöde med en fläkt in och en fläkt ut jämfört med två fläktar ut? Bara en spontan tanke, två fläktar som suger ut borde skapa ett högre tryck än en fläkt in och en fläkt ut. Parallellkoppling känns bättre än seriekoppling när det gäller luftflöde. Nåja, jag kan inte uttala mig förrän jag testat.

En tanke är att det borde bli mindre ljud ut ur fronten om man clipsar fläkten på den övre hårddiskburen istället för att skruva dén i fronten, men jag har för mig att mitt Gigabyte GFX260 sticker ut såpass mycket att en fläkt inte får plats där.
Om inte annat skulle det säkert vara bra för grafikkortet att ha lite extra drag på sig.

Citat:

Vad har du för nätagg? Har du en "bottensugare" med fläkten nedåt så kanske det hjälper lite med en fläkt i fronten.. Annars kan jag inte se att det kan behövas. (om du inte har proppat racket med hårddiskar möjligen)

Jepp, det är en bottensugare. Ett Corsair 650W, men jag kommer bara ha en, kanske två, hårddiskar i burken.

Hmm, jag känner nu att jag ställer frågor som det i slutändan ändå är bäst att bara testa, men det är nyttigt att vädra hjärnan ibland

Permalänk
Citat:

Precis det här hade jag tänkt fråga om, det låter som att någon gjort det förut.

Jag funderar nämligen på att flytta takfläkten och sätta igen det hålet till mitt nyinköpta P183. Ett mycket enkelt test för att höra hur mycket ljud som sipprar ut genom hålet är att lägga över en bok över fläktgallret, det är makalöst vilken skillnad det blir på min burk.

Så jag funderar på att flytta fram takfläkten till fronten istället (blir tvungen att förlänga kabeln till Antecs fläktkontroller men det ska väl inte vara några problem). Alternativt köper jag ny(a) fläkt(ar), men i det där 120mm fläkttestet på silentpcreview.com är det ju bara en eller ett par dB och CFM skillnad mellan TriCool och de "bättre" fläktarna, så jag är tveksam till om det är värt de extra slantarna (jag har inte lyssnat på de inspelade fläktljuden, men det kanske är en mer avgörande faktor...).

Men jag undrar om ljudet bara kommer smita ut i fronten istället för i taket om jag flyttar fläkten dit? Kanske vill jag även ha två fläktar där för att också kyla ner nätagget lite mer...

Någon som har någon input på dessa funderingar?

Egentligen fel att tänka "skall jag flytta fläkten" - i stället är det två separata frågor:
1. Är det smart att ta bort takfläkten och sätta igen hålet?
Om du klarar dig utan det luftflödet så är svaret definitivt "ja". Den skramlar och låter rejält illa tydligen. De flesta användare klarar sig bra med bara ett utblås ur en P182, så visst går det bra med en P183 också. Men det beror ju på hur mycket komponenter du har. Jag skulle säg att med ett grafikkort som dumpar värmen i lådan så behöver du en fläkt i toppen, annars klarar du dig utan.
2. Är det smart att sätta en insugsfläkt i fronten, övre kammaren?
Det kan hjälpa om du har en utsugsfläkt med lågt statiskt tryck (typ Noctua S12) eller hårddiskar i övre kammaren, men annars behövs det nog inte egentligen. Men som du är inne på, experiment är bra...

Ja, det blir tystare att fästa denna fläkt (2.) på hårddiskburen inuti datorn i stället för i fronten, om du får plats.

Byta fläktar: du kommer att märka skillnad om du byter Tricool mot nåt bättre - ingen som har gjort det har nog sagt sig ångra det. Och ja, det har delvis med ljudbilden att göra.

Hålen i täckplåtarna: För en fläktlösning med undertryck i lådan så kan det dras in varmluft den vägen, med övertryck blåses luft ut. Har du undertryck så är det en bra idé att sätta igen dem.

Kylning av nätagg: nätagget behöver definitivt ingen extra fläkt för sin kylning. Om du tejpar hålen runt agget i bakkant så klarar du dig helt utan fläkt för hårddiskarna i nedre kammaren också - det räcker med luften som nätagget suger för 1-2 diskar. Håll koll på temps bara.

Permalänk
Citat:

-klippklipp-

Tack för mer kött på benen!

Jag har en stockkylare med utblås på mitt grafikkort så åtminstone en del av värmen blåses ut bakvägen, så jag kanske klarar mig utan takfläkten. Föresten så har jag en Noctua NH-U12P processorkylare, så processorfläkt och chassifläkt bak blåser/suger från varsitt håll luft rätt genom flänsen. Men CPU:n ligger ändå på 40-41°C i idle (PhenomII X4 940 3,0GHz). Det kanske är normalt men känns högt för mig då jag trodde den där klunsen till kylare skulle ha mer effekt. GPU:n idlar föresten på 49-50°C. Kör TriCoolfläktarna på Low.
En dag kommer jag kanske skaffa mig ett till GTX260 för SLI och då lär jag bränna upp någonting om jag inte skaffar mig bättre kylning, men det är då det.

Jag antar att jag borde sätta mig och lyssna på lite fläktljud då, det är så förplåtat svårt att fråga om råd när det gäller fläktar, alla rekommenderar sin egen lilla favorit (och alla har fått något olika exemplar av samma fläkt, med unika ljud).

Det här med undertryck och övertryck har jag aldrig riktigt förstått mig på. Jag antar att jag har undertryck för tillfället då jag endast har två utsugsfläktar (det säger åtminstone min ringa fysikkunskap). Men varför skulle man vilja ha det ena eller det andra? In som ut, mängden luft som flyttas är ju densamma...
Inte förstår jag mig på vad det statiska trycket medför till kylningen heller.

Vad för hål i bakkanten på nätagget menar du? De små små hålen i underkanten? Jag hade aldrig tänkt mig att de skulle kunna göra någon större skillnad, men hål är alltid hål förstås.

Hm, nu gled alla frågor raskt iväg mot kylning, kanske borde relokera mig till kylningsforumet istället

Har fått en lustig idé nu, måste kolla om det är möjligt att utföra, kanske delar med mig med den om det visar sig att det kan gå...

Permalänk
Medlem
Citat:

Kylning av nätagg: nätagget behöver definitivt ingen extra fläkt för sin kylning. Om du tejpar hålen runt agget i bakkant så klarar du dig helt utan fläkt för hårddiskarna i nedre kammaren också - det räcker med luften som nätagget suger för 1-2 diskar. Håll koll på temps bara.

Ah, men nu talar vi om P183... Där finns väl inte mycket till hål i bak? ... plus att nätagget sitter längre ner än i P182, så det får snäppet mindre flöde :/

...

Undertryck: drar in luft i varenda liten glipa, vilket innebär att den drar in mer damm som inte går att fånga i filtren.

Övertryck: drar in luft via fläktar och blåser ut den i valfri glipa. Svårkontrollerat luftflöde och större risk för luftfickor... Och generaliserar man grovt skulle jag nog vilja påstå att det är snäppet mindre effektivt, plus att det brukar innebära att fläktarna hamnar närmre användaren.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Tack för mer kött på benen!

Jag har en stockkylare med utblås på mitt grafikkort så åtminstone en del av värmen blåses ut bakvägen, så jag kanske klarar mig utan takfläkten. Föresten så har jag en Noctua NH-U12P processorkylare, så processorfläkt och chassifläkt bak blåser/suger från varsitt håll luft rätt genom flänsen. Men CPU:n ligger ändå på 40-41°C i idle (PhenomII X4 940 3,0GHz). Det kanske är normalt men känns högt för mig då jag trodde den där klunsen till kylare skulle ha mer effekt. GPU:n idlar föresten på 49-50°C. Kör TriCoolfläktarna på Low.
En dag kommer jag kanske skaffa mig ett till GTX260 för SLI och då lär jag bränna upp någonting om jag inte skaffar mig bättre kylning, men det är då det.

Jag antar att jag borde sätta mig och lyssna på lite fläktljud då, det är så förplåtat svårt att fråga om råd när det gäller fläktar, alla rekommenderar sin egen lilla favorit (och alla har fått något olika exemplar av samma fläkt, med unika ljud).

Det här med undertryck och övertryck har jag aldrig riktigt förstått mig på. Jag antar att jag har undertryck för tillfället då jag endast har två utsugsfläktar (det säger åtminstone min ringa fysikkunskap). Men varför skulle man vilja ha det ena eller det andra? In som ut, mängden luft som flyttas är ju densamma...
Inte förstår jag mig på vad det statiska trycket medför till kylningen heller.

Vad för hål i bakkanten på nätagget menar du? De små små hålen i underkanten? Jag hade aldrig tänkt mig att de skulle kunna göra någon större skillnad, men hål är alltid hål förstås.

Hm, nu gled alla frågor raskt iväg mot kylning, kanske borde relokera mig till kylningsforumet istället

Har fått en lustig idé nu, måste kolla om det är möjligt att utföra, kanske delar med mig med den om det visar sig att det kan gå...

Dina temps är ju låga och bra, så du verkar ha tillräckligt flöde i chassit i alla fall, men kolla temps på nordbrygga och hårddisk också. Men det verkar finnas potential att få tystare med en bättre chassifläkt med lägre flöde.

Angående olika fläktmodeller så har du aldrig jag lyckats höra nån större skillnad mellan "de vanliga" favoriterna Nexus, Noctua, Scythe; de modeller som ligger bra till i SPCR:s rekommendationer, inte när man justerat varvtalet så att flödet blir ungefär det samma. Inte friflödande i alla fall.

Men sedan har vi det statiska trycket och luftmotstånd. Statiskt tryck är helt enkelt hur "hårt" fläkten blåser, och är INTE det samma som flödet. En fläkt som Noctua S12 har hyfsat flöde när det inte är något motstånd, men chokar helt med t.ex. en kylfläns med högt motstånd (som TRUE) eller med mycket prylar i vägen för luftflödet i lådan (filter, kablar, etc).

Noctua S är alltså lite farliga på det, men annars kommer du att bli ungefär lika nöjd med vilken av de andra som helst - som du är inne på så är det inte så stor skillnad.

Och tack Roger för påminnelsen om att P183 inte har hål runt nätagget i bakkant, så ignorera det jag skrev om den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men sedan har vi det statiska trycket och luftmotstånd. Statiskt tryck är helt enkelt hur "hårt" fläkten blåser, och är INTE det samma som flödet. En fläkt som Noctua S12 har hyfsat flöde när det inte är något motstånd, men chokar helt med t.ex. en kylfläns med högt motstånd (som TRUE) eller med mycket prylar i vägen för luftflödet i lådan (filter, kablar, etc).

Hmm, det där skulle vara kul att ha en separat diskussion om nån gång. Jag håller med om att statiskt tryck är det som uppstår vid hinder "bakom" fläkten (tex kylflänsen eller bakre fläktgallret) men såvitt jag förstår det hela så är det en annan grej med hinder framför fläkten: sätter du hinder framför en fläkt så ska den i teorin snarare snabbas upp än saktas ned.
Jämför med en dammsugare. Anledningen att en dammsugare skriker rakt ut när du pluggar för röret är för att den helt enkelt varvar upp, och inte för att den jobbar tyngre. Anledningen är att när dammsugaren väl blåst genom all luft som finns framför "fläkten" så finns det bara vakuum kvar att vispa runt, dvs motståndet minskar och fläkten "frihjular"...
Så jag är väldigt osäker om det finns något tydligt enhetligt samband mellan en fläkts förmåga att hantera hinder framför eller bakom fläkten.

Men jag tror inte vi ska grotta ner oss mer i detta här i denna tråd. Är nån sugen att ta en diskussion kring det så öppna gärna en tråd antingen i detta forum eller i kylning/överklockningsforumet

Citat:

Och tack Roger för påminnelsen om att P183 inte har hål runt nätagget i bakkant, så ignorera det jag skrev om den.

Tacka inte en besserwisser, då blir han bara värre

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Dina temps är ju låga och bra, så du verkar ha tillräckligt flöde i chassit i alla fall, men kolla temps på nordbrygga och hårddisk också. Men det verkar finnas potential att få tystare med en bättre chassifläkt med lägre flöde.

Hmm, har ingen koll på var det sitter tempgivare på moderkortet, men Asus PC Probe visar två stycken, "MB" och "CPU". Och SpeedFan har hittat fem givare, "GPU", "Core", "Temp1", "Temp2" och "Temp3", fast trean har den ingen signal till (visar -128°).
Måste jag skaffa mig nån tempgivare att sätta in själv för att få hårddisktemperatur?

Nu har datorn gått utan takfläkten och en bok över hålet i två timmar med endast Spotify plus lite surfande, det verkar som att den är 1-2 grader varmare så här. Datorn är definitivt tystare. Vet inte om jag vågar kolla vad den säger om jag drar igång ett spel, har endast Terminator Salvation installerat för tillfället, spelade en stund igår kväll och jag har för mig att temperaturerna steg 10-15 grader för CPU och ~30 grader för GPU.

Otroligt härlig känsla att spela spel som ser bra ut utan att de laggar dock, har precis bytt upp mig från en sex år gammal dator(!), kändes som att sitta vid PS3an, fast närmare

Tack för snabbkurs i statiskt tryck, värt att tänka på vid fläktköp alltså!

Citat:

Men jag tror inte vi ska grotta ner oss mer i detta här i denna tråd. Är nån sugen att ta en diskussion kring det så öppna gärna en tråd antingen i detta forum eller i kylning/överklockningsforumet

Jag hittade den här grejen: "BeamAir", av en slump på inet, är inte det mer eller mindre ett "hinder" bakom fläkten, men denna ska ju enligt hörsägen skicka iväg värmen längre bort från fläkten. Vad nu än det innebär

Tack för snabbkursen i under/övertryck - Sug är bättre än att blås alltså...

För övrigt (och i trådens rätta ämne), min underliga idé som jag flummade om var att klämma in en till fläkt bak på chassit, denna rakt bakom grafikkortet. Den borde isåfall hjälpa grafikkortsfläkten att suga ut varmluften, känns särskilt bra om man kör SLI. Exempel på placering i bild nedan, gul markering är mitt grafikorts utgångar, fläktutblåset sitter i porten direkt under, ett andra kort skulle sitta på de två nedre portarna.

Tyvärr skulle varken 120 eller 100 mm fläkt passa särskilt bra, det får bli en 80mm isåfall (den inritade är ungefär 80mm). Om jag nu inte ska bygga en hel bur att haka på därbak. Å andra sidan skulle ett sånt här ingrepp antagligen bli groteskt fult oavsett hur stor/liten fläkt jag petar dit

Ljudet kan ju såklart ta sig runt från baksidan också om fläkten hänger utanför chassit på det viseet, men det känns som mindre risk än med hålet i taket ändå.

Att det kan vara så fascinerande med såna här saker, nu har jag på endast några få veckor gått från:
"Wha!? Min dator är trasig? Vad/hur gör jag nu? Vad består en dator av nu för tiden?"
till:
"Hmmm, undrar om man kan skära upp ett hål här och peta in en fläkt..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för snabbkursen i under/övertryck - Sug är bättre än att blås alltså...

Jag skulle iallafall sträcka mig så långt att undertryck är enklare att få effektivt... Men jag tror nog man kan få övertryck att funka bra det med (se Silverstone FT02 för inspiration), och vill man ha dammkontroll så är ju undertryck ingen höjdare.

Citat:

Jag hittade den här grejen: "BeamAir", av en slump på inet, är inte det mer eller mindre ett "hinder" bakom fläkten, men denna ska ju enligt hörsägen skicka iväg värmen längre bort från fläkten. Vad nu än det innebär

Nja, som jag tolkar det så ska den användas på en insugsfläkt i fronten av lådan, för att se till att luften i lådan riktas rakt bakåt mot de varma komponenterna och inte vispas runt i onödan.

Citat:

För övrigt (och i trådens rätta ämne), min underliga idé som jag flummade om var att klämma in en till fläkt bak på chassit, denna rakt bakom grafikkortet. Den borde isåfall hjälpa grafikkortsfläkten att suga ut varmluften, känns särskilt bra om man kör SLI.

Såg du den här?
http://www.nexustek.nl/NXS-nexus-waveair.htm
Iallafall: har man redan ett grafikkort som blåser ut luften så undrar jag om den där kanske inte hjälper så mycket egentligen... Men har man grafikkort som bara vispar runt luften inne i lådan, eller kör passivt, så kan man säkert kunna få till nått såntdär... Hajar inte hur du ska lösa det med fler än ett kort dock? (hur komma åt kontakterna osv?)

Citat:

Att det kan vara så fascinerande med såna här saker, nu har jag på endast några få veckor gått från:
"Wha!? Min dator är trasig? Vad/hur gör jag nu? Vad består en dator av nu för tiden?"
till:
"Hmmm, undrar om man kan skära upp ett hål här och peta in en fläkt..."

Det är kul att grotta ner sig, och forum rockar

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Hmm, har ingen koll på var det sitter tempgivare på moderkortet, men Asus PC Probe visar två stycken, "MB" och "CPU". Och SpeedFan har hittat fem givare, "GPU", "Core", "Temp1", "Temp2" och "Temp3", fast trean har den ingen signal till (visar -128°).
Måste jag skaffa mig nån tempgivare att sätta in själv för att få hårddisktemperatur?

"MB" är med största sannolikhet nordbryggan medan "CPU" är en tempsensor UNDER CPU:n. "Core" är själva CPU:n medan "Temp1" och "Temp2" är "CPU" respektive "MB". Troligtvis. Det finns gott om program som mäter hårddisk-temperaturer - googla på "S.M.A.R.T. monitor freeware" så kommer du att hitta dem.

Citat:

[...]För övrigt (och i trådens rätta ämne), min underliga idé som jag flummade om var att klämma in en till fläkt bak på chassit, denna rakt bakom grafikkortet. Den borde isåfall hjälpa grafikkortsfläkten att suga ut varmluften, känns särskilt bra om man kör SLI. Exempel på placering i bild nedan, gul markering är mitt grafikorts utgångar, fläktutblåset sitter i porten direkt under, ett andra kort skulle sitta på de två nedre portarna.
http://duggedank.googlepages.com/antec_p183_back1.jpg
Tyvärr skulle varken 120 eller 100 mm fläkt passa särskilt bra, det får bli en 80mm isåfall (den inritade är ungefär 80mm). Om jag nu inte ska bygga en hel bur att haka på därbak. Å andra sidan skulle ett sånt här ingrepp antagligen bli groteskt fult oavsett hur stor/liten fläkt jag petar dit

Ljudet kan ju såklart ta sig runt från baksidan också om fläkten hänger utanför chassit på det viseet, men det känns som mindre risk än med hålet i taket ändå.[...]

Om du kollar bakåt i tråden så kan du se att jag förespråkar liknande lösningar om man har SLI och/eller passiva grafikkortskylare. Gör en tunnel från frontinsuget, förbi grafikkortet, och vidare ut med varmluften i uttagen runt grafikkortet. Kapa upp större hål runt kylslangsgenomföringarna, ta bort expansionskortsplåtarna, m.m. saker som jag föreslagit för att få ut varmluften, men det har aldrig slagit mig att man skulle kunna sätta en fläkt där. Om man tar fram Dremeln och kapar upp rejält mycket borde man få ett hål med plats för en 92mm fläkt i alla fall, och kanske t.o.m. en 120mm modell. Mycket intressant idé för oss med passiv grafikkortskylare!