Permalänk

Dumt att köpa en Thinkpad T61 ?

Funderat länge på att köpa en ny laptop av kvalite och första tanken som kommer upp är att köpa sig en IBM dator.

T61 verkar ha funnits ute ett bra tag nu och undrar om den ska bytas ut innom en snar framtid, har kollat lite på t400 och r400 men dom verkar vara ganska plastiga enligt många ägare.

Har ni några tips på bättre köp så länka gärna är öppen för allt så länge dom är av kvalite ( obs det ska inte vara en gaming dator ).

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Medlem

T61an är en trevlig dator. Kan hålla med om att kvaliten på T400 är något sämre jämfört med andra modeller.

Fördelen med T400 är DDR3 och inbyggt 3G-kort.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Inaktiv

T61 är klockrent och har mycket bra kvalitet (både upplevd och verklig), är du upplösningälskare och vill ha en lite vassare så kan du satsa på en T61p med häftigare grafikkort och 1920x1200 i upplösning.

Köper du en ny T400 idag så bör problemet med svampigt tangentbord vara löst ("revision B" som kom i våras).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
Köper du en ny T400 idag så bör problemet med svampigt tangentbord vara löst ("revision B" som kom i våras).

På det viset, då kanske man ska kika på det.

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sturmovik
På det viset, då kanske man ska kika på det.

Här kan du läsa lite om de nya tangentbordet samt en review av T400 rev B

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4946

Om du inte behöver prestandan (DDR3/WWAN osv) så skulle jag nog hellre satsa på en T61/t61p som du begagnad kan få lös för en tredjedel av vad en ny
T400 kostar.

Permalänk
Medlem

Frågan är vilken version (A eller B) man får när man beställer från Dustin eller Komplett. Jag har frågat men får svaret att dom inte vet.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krimz
Frågan är vilken version (A eller B) man får när man beställer från Dustin eller Komplett. Jag har frågat men får svaret att dom inte vet.

Det står tillverkningsmånad och år på kartongen och undertill på själva datorn (vid serienumret) allt efter april 2009 ska enligt vad jag läst ha den nya designen. Sen kanske inte dom vill gå och titta på kartongerna, får väl bli som en polare som skulle köpa en Samsung LCD-tv som han skickade tillbaka tills han fick en som låg inom rätt serienummerområde som hade dom bättre panelerna

Permalänk
Medlem
Citat:

Det står tillverkningsmånad och år på kartongen och undertill på själva datorn (vid serienumret) allt efter april 2009 ska enligt vad jag läst ha den nya designen. Sen kanske inte dom vill gå och titta på kartongerna, får väl bli som en polare som skulle köpa en Samsung LCD-tv som han skickade tillbaka tills han fick en som låg inom rätt serienummerområde som hade dom bättre panelerna

Det är det jag är rädd för. Jag är ganska dålig på att "bråka" med företag om något inte skulle stämma och det skulle kännas jäkligt surt om det skulle röra sig om en äldre version när man lagt ut så mycket pengar.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Det är det jag är rädd för. Jag är ganska dålig på att "bråka" med företag om något inte skulle stämma och det skulle kännas jäkligt surt om det skulle röra sig om en äldre version när man lagt ut så mycket pengar.

Du har ångerrätt om du beställer på nätet och tex Dustin är jättebra att ha att göra med. Det blir genast mer diskussioner om du bryter plomberingen men de framgår som sagt på lådan men jag tycker inte det skulle vara omöjligt att nån vänlig person från dustin gick ut till lagret och kollade när den är tillverkad. Sen är det så också att Lenovos support är medveten om problemet och du får ett nytt tangentbord (från T61 som är underbart) om du ringer dit och säger att du inte gillar tangentbordet men personligen hade jag föredragit en "rev B" T400 som har ett stöd under tangentbordet för att de inte ska svikta.

Permalänk

Jag rekomenderar personligen inte thinkpad/lenovo är mycket missnöjd med min x61s och den service jag fått av lenovo (deras serviceleverantör).

Tycker inte byggkvaliteten är nämnvärt bättre än ex. HP/Dell motsv. Framförallt är det inte värt de överpriset jämfört med konkurenter. Vet att många har goda erfarenheter men vill dela med mig av mina också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kundtjänster för företag som komplett och dustin har ju inte direkt tillgång till lagret. Kompletts produkter skeppas ju från Sandefjord och kundtjänsten ligger i götet. Liiite jobbigt

Visa signatur

Dekadens

Permalänk

Frånsett tangentbordet på de tidiga tT400/t500- modellerna, vad är det för chassimässiga skillnader jämfört med t61-serien som kan tänkas förändra verklig kvalite/ kvalitetsintrycket?

De sena t61 & r61 (widescreen) som jag klämt på har IMO varit identiska med den nyare t400/t500 så när som på mindre touchpad på den tidigare nämnda, plast respektive magnesiumförstärkning på samma ställlen (om jag minns rätt).

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T400: Intel® Core™ 2 Duo Processor P8600 (2.40Ghz, 3MB, 1066MHz), 4GB 1066 MHz DDR3, 256 MB ATI® Radeon™ HD 3470/Intel GMA 4500MHD, 80 GB Intel G2 SSD, 320 GB HDD, Intel WiFi Link 5300/WWAN, 14,1-tums LED WXGA+ (1 440 x 900)

Permalänk

Ska man chansa och köpa en T400 och hoppas på att få rev.B eller köra med t61 ? Eller vad ligger i topp i kvalite som ibm har gjort ?

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ska man chansa och köpa en T400 och hoppas på att få rev.B eller köra med t61 ? Eller vad ligger i topp i kvalite som ibm har gjort ?

Du behöver nog inte oroa dig för kvaliteten om du köper en t400 rev B (dvs tillverkad efter april i år) men personligen tycker jag T61:an är mer prisvärd, du hittar en begagnad för 5-6k på blocket.

Permalänk
Medlem

Ang. tangentbordet i T400:an:

Skulle du få rev A är det banalt att åtgärda, du köper ett tangentbord som reservdel hos ibm.se för 500kr inkl frakt. (då får du garanterat exakt samma tangentbord som i t61:an) och du behåller garantin även om du själv genomför bytet.

Sen skulle jag avråda från t61:an på det enkla faktum att den endast har sata I (dvs max 150MB/s) på hårddiskkontrollern. T400 har sata II (dvs 300MB/s). Detta är ett måste för att du skall få den prestandaökning som en SSD-hårddisk ger.

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Wooting 80HE
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk

Hmm det var ju tråkigt hade precis tänkt att slänga in en ny intel ssd när släpps.

Någon som vet om T500 kommer med inbyggt 3g modem standard ?
Har kollar på t500 med artikelnr NL364SW på dustin, kolla upp samma nummer på google och då får jag fram t500 där det står mobiltbredband, har dustin glömt att skriva med det eller ?

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Inaktiv

Den modellen (som även heter 2243-64G) har inte 3g modem:

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/quickPath.do?quick...

Om du hittar en utan 3g modem med rätt pris så kan du eftermontera det enkelt själv genom att köpa denna (antenner är redan färdig-dragna till mini-pci platsen och simkortläsare under batteriet finns på plats)

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=484289

Permalänk

Blev en t500 med 3g kortet, hoppas man blir nöjd med burken

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk

Vart lite besviken verkar som min t500 inte har antenkablarna som behövs

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Vart lite besviken verkar som min t500 inte har antenkablarna som behövs

jasså, som jag förstått de är samtliga modeller förberedda för 3g och har fördragna antenner. Har du sim-kortläsare under batteriet? Vad heter din modell?

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden för en liten fråga riktad till Zzzandman: Är detta värt pengarna: http://www.dustinhome.se/pd_5010122747.aspx tror du?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Jag lånar tråden för en liten fråga riktad till Zzzandman: Är detta värt pengarna: http://www.dustinhome.se/pd_5010122747.aspx tror du?

Om det är din enda dator och du har höga krav på tillgängligheten dvs du kan inte vara utan dator i 2-3 veckor (som en reklamation kan ta) så är det nog värt de tycker jag men rent generellt strular TP mycket sällan. Har ägt över 20 stycken och har behövt använda hårdvaru-garantin vid ett tillfälle (trasigt moderkort på en T40). Mindre hårdvaruproblem tex DVDn,minne, laddaren,batteri,tangentbord osv är de IBM kallar CRU "Customer replacable unit" dvs du får en låda med den nya delen i posten och så skickar du bara in den trasiga i kartongen tillbaka till dom men tex moderkort kräver inskick.

Om du känner att du har fler datorer och du (motvilligt) kan vara utan den en tid skulle jag gambla och skippa den.

Permalänk

zzzandman får jag fråga vad i hela friden du har alla thinkpads till? ska du starta ett museum?

(om de aldrig krånglar, varför ska du då ha en ny? de är ju inte direkt spelprestanda på någon av dem, om man nu var ute efter det... ).

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk

Vad jag hitta under datorn var,
Product ID 224364g

Hoppas det kan vara till hjälp.

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Medlem

Om du vill undvika plastiga datorer och ha datorer med bra kvalite kolla då på unibody mac. lite bättre byggkvalite där. har ägt mängder med bärbara så som fujitsu asus hp dell mm. och ingen kan direkt mäta sig i kvalite. ang thinkpad så är väll deras design kvar på 1900 talet och är en av de tråkigaste och plastigaste som finns idag ??.. men men vissa kanske gillar dom för sin stabilitet osv.

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle
zzzandman får jag fråga vad i hela friden du har alla thinkpads till? ska du starta ett museum?

(om de aldrig krånglar, varför ska du då ha en ny? de är ju inte direkt spelprestanda på någon av dem, om man nu var ute efter det... ).

Hehe, jag är nog lite galen men använder faktiskt alla mina holkar spritt över en vecka, en x61:har inte samma använingsområde som en t61p eller en x200t, sen kör jag vissa som servrar också

Citat:

Vad jag hitta under datorn var, Type 2243-64g S/N xxxx
Product ID 224364g

Hoppas det kan vara till hjälp.

Skumt att du inte har antennerna fördragna, de jag läst så finns de i samtliga centrino 2 maskiner (dvs t400,t500,x200 osv). På t61-tiden hade inga antenner som inte kom med wwan från fabrik och egentligen ska man ha antennen i skärmen men de kan vara en ganska omfattande operation men de går även bra att dra antenner i handlovsstödet även om jag gissar att täckningen inte blir lika bra. Ring IBM och beställ antennen och kolla här hur man drar i skärmen eller fuldra i handlovsstödet och kolla täckningen:

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndoci...

Editera också ditt inlägg det som börjar med "S/N" är ditt serienummer och de bör du hålla för digsjälv så ingen kan missbruka de.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flink87
Om du vill undvika plastiga datorer och ha datorer med bra kvalite kolla då på unibody mac. lite bättre byggkvalite där. har ägt mängder med bärbara så som fujitsu asus hp dell mm. och ingen kan direkt mäta sig i kvalite. ang thinkpad så är väll deras design kvar på 1900 talet och är en av de tråkigaste och plastigaste som finns idag ??.. men men vissa kanske gillar dom för sin stabilitet osv.

Jag älskar mac (min flickvän har en MBA) och OSX men vill man köra Windows så är en PC att föredra tveklöst. Gamla och instabila drivare (FF kraschar när man scrollar på en sida med flash tex youtube, kräver hack i Win 7 för att funka osv). Med en TP med Windows får man bra drivrutinssupport med frekventa uppdateringar,bra tilläggsprogram för att hantera wifi,videoutgångar,power manager samt bättre hårdvarufunktioner som 3g,dockningsmöjligheter,tpm,fingeravtrycksläsare,multibay,utbytbara batterioptions osv.

Men visst, alu-unibody inger sjukt bra kvalitetsintryck och har även mycket bra verklig kvalitet (näst efter TP i många undersökningar), underbar touchpad,trevligt OS och det är sinnesjukt coolt med bakgrundsbelyst tangentbord men nån Windows-PC för kräsna användare är det inte.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flink87

Jag älskar mac (min flickvän har en MBA) och OSX men vill man köra Windows så är en PC att föredra tveklöst. Gamla och instabila drivare (FF kraschar när man scrollar på en sida med flash tex youtube, kräver hack i Win 7 för att funka osv). Med en TP med Windows får man bra drivrutinssupport med frekventa uppdateringar,bra tilläggsprogram för att hantera wifi,videoutgångar,power manager samt bättre hårdvarufunktioner som 3g,dockningsmöjligheter,tpm,fingeravtrycksläsare,multibay,utbytbara batterioptions osv.

Men visst, alu-unibody inger sjukt bra kvalitetsintryck och har även mycket bra verklig kvalitet (näst efter TP i många undersökningar), underbar touchpad,trevligt OS och det är sinnesjukt coolt med bakgrundsbelyst tangentbord men nån Windows-PC för kräsna användare är det inte.

Permalänk

håller med ZZzandman, vill man använda windows kan det vara dumt att betala extra för ett OS man inte använder samt. få sämre kompatibilitet med windows...

Själv förstår jag inte varför man betalar så mycket för en dator som ser ut som att den är designad -93. (TP) men det är ju en smaksak....

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle
Själv förstår jag inte varför man betalar så mycket för en dator som ser ut som att den är designad -93. (TP) men det är ju en smaksak....

Hehe ja det är många som tycker mina holkar ser omoderna ut men själv tycker jag tvärtom. Designen är odödlig och blir bara bättre och bättre med tiden. Själv ogillar jag laptops med massa dioder som blinkar i takt med musiken :-). Designen är dessutom ett stöldskydd, jag menar vem vill stjäla en dator som de tror är 15 år gammal, en uni-alu mac är nog betydligt mer intressant