Välkänd anka drar sig ur fildelningsdebatten

Permalänk
Medlem

En skiva 159:-, antal låtar 21. 7.50:- per låt.

30 000*7.50:-(massa siffror)- = 227142,80:-(massa siffror)

Ja skalman är nog riktigt rik.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
En skiva 159:-, antal låtar 21. 7.50:- per låt.

30 000*7.50:-(massa siffror)- = 227142,80:-(massa siffror)

Ja skalman är nog riktigt rik.

Bör man inte fundera över att skalman är en talande sköldpadda innan man börjar räkna? Kanske är det inte den enda skillnaden mellan våra världar?

Permalänk
Medlem

Knackelibrankelfnatt!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
En skiva 159:-, antal låtar 21. 7.50:- per låt.

30 000*7.50:-(massa siffror)- = 227142,80:-(massa siffror)

Ja skalman är nog riktigt rik.

Kan ju också vara så att det i bamses värld inte är krösus sork som äger hela skivbranchen, och att priserna därför är rimligare.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Visste inte att jag deltog i debatten men va kvack kvack...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
En skiva 159:-, antal låtar 21. 7.50:- per låt.

30 000*7.50:-(massa siffror)- = 227142,80:-(massa siffror)

Ja skalman är nog riktigt rik.

Egentligen behöver man inte alls vara speciellt rik för att samla på sig så många cd-skivor, bara musikintresserad.
Har man hållt på och samlat i åtminstone tio år blir det knappt tvåtusen per månad med dina siffror. Sen kom CD-skivan redan på 80-talet, om än inte till Sverige (antar jag). Anta att man köpt cd-skivor sen 1994, då hamnar vi på en cirkus 1300 per månad med dina siffror.
Sen behöver man ju inte köpa allt till fullpris heller, väntar man ett tag brukar det mesta gå ner mer eller mindre mycket. Själv köpte jag åtta album eller nåt från CDON nyss på deras rea, alla kostade 50kr styck efter rabatter. Då ingick det DVD med musikvideos och liveframträdanden på ett par också. Synd att det inte är vanligare bara.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Kan ju också vara så att det i bamses värld inte är krösus sork som äger hela skivbranchen, och att priserna därför är rimligare.

Jag skulle nog satsa på att skalman är modern och med sin höga intelligens och skaffar musik på annat sätt ^^, Hursomhelst sköt Egmont sig själva i foten med denna. Kan ses på flera sätt/finns flertal budskap, hjärntvättning av barn, antipiraterna har insett att det inte går att påverka nuvarande generationer och istället försöker pracka på sin propaganda på våra barn.

Skivbolagen är extremt giriga och lever på artisternas inkomster. Joakim är känd för sin snålhet och lura andra på pengar och företräder skivbolagen.

Det är rätt att ladda ned upphovsrättsskyddat material bara man tänker betala för det i slutändan.

Du har ögon på dig, som övervakningskameror bakom ryggen när du än sitter vid datorn och skivbolagen vill alltid se vad du gör(om du gör). Hur kom joakim rakt från ingenstans och visste att kalle höll på att piratkopiera?

Och, sist, eftersom dem ångrar den så hårt och allt samt redan är så känd, http://i26.tinypic.com/15zlh7s.jpg . Eller om detta raderas och jag får en anmärkning googla bara efter kalle anka fildelningstråden på FlashBack eller valfri tracker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Bra slut i serien om Bäbäborna.
Vet inte om det finns nån fungerade länk i tråden på flashback, här är en sida det är upplagt på
http://hem.passagen.se/severtva/

Tack, den funkade bättre.

Permalänk
Medlem

att det blir en så stor grej av det hela, bara för en kort serie..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
Var kan jag köpa fyrkantiga ägg? Kan jag betala dom med kapsyler?

Dom finns i avskyvärld, men du får nog inte betala dem med kapsyler eftersom kapsyler är runda...

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Haha ja den serien har jag läst Men Kalle slutar och ger sig i slutet ju

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillOgi
Haha ja den serien har jag läst Men Kalle slutar och ger sig i slutet ju

Som han alltid gör...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Hahahah, bara för bra alltså!!

Hade missat det där totalt, go knattarna go.

Skalman kommer nog snart ha fler låtar i sin mp3 spelare snart då utvecklingen rasar framåt, lagligt nedladdade såklart!!

Permalänk
Medlem

men hur kan någon bry sig om vad kalle anka gör

i tecknade serier slår man varandra med stekpannor och flyger till månen i nått som liknar en lådbil
man tjuv fiskar också
man kan göra listan hur lång som helst

detta påminner ju om video vålds debatten för en massa år sedan och hur hemskt det var när elvis vickade på höfterna (djävulens musik)

hur kan någon gnälla på detta hmm det är skandal att någon kan ta illa vid sig av kalle anka

SLUTA NU

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

En sak är ju att smyga in lite moral i serier men att göra en som ENDAST handlar om priatkopiering är ju helt fel och de enda som påverkas är ju mycket unga barn som inte ens har börjat ladda ner själva ännu. Jag brukar inte tycka att sådant här är så farligt och att vissa är lite överkänsliga men jag tycker att det är helt rätt att folk har klagat över den här serien!

Att säga att ingen bryr sig om vad som händer i serier är fel, eftersom barn är väldigt lättpåverkade och de förstår att det är omöjligt att flyga till månen i en lastbil men de lite mindre uppenbara budskapen tar de absolut till sig

Sen att serien va otroligt dålig oxå gör ju det inte bättre...

Permalänk
Medlem

Orginalet finns det nog en del länkar till, men jag såg inte den "alternativa" versionen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Dom finns i avskyvärld, men du får nog inte betala dem med kapsyler eftersom kapsyler är runda...

Kvalitetstappet från den tidens kalle till det här drävlet som diskuteras är svindlande. Var ska dagens barn lära sig vilka ödesdigra konsekvenser som väntar om man kletar ner stenar med tuggummi?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
En skiva 159:-, antal låtar 21. 7.50:- per låt.

30 000*7.50:-(massa siffror)- = 227142,80:-(massa siffror)

Ja skalman är nog riktigt rik.

Hur vet du att en skiva kostar 159:- i bamse världen???

Permalänk

Fan vad roligt Riktigt kul när sådant här händer, tycker jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poison
"Jag har en inbyggd kompass"

"och flög ut genom fönstret" ?

OnT: Det måste fan hända lite i världen nuförtiden om dom uppmärksammar en oskyldig serie som uppmaning till piratkopiering lol

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Kvalitetstappet från den tidens kalle till det här drävlet som diskuteras är svindlande.

Mycket beror väl på att Don Rosa inte tecknar längre?

Permalänk
Medlem

om ni följer länken i sweclockers nyhet så kan ni läsa serien:
http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/forlag-backar-fran-pirat...

O kalle anka slutade man att prenumerera för flera år sen, tidningen har blivit en ren katastrof.

Permalänk
Avstängd

tror inte att skalman har skaffat musiken lagligt. Tycker han verkar vara väldigt suspect. Troligtvis är han ett ont skeni som lurat i alla att han e en snäll figur. Tror att han snart kommer kidnappa bamse för att extrahera genen som gör att han påverkas utav dunderhånung för att sedan ge sig själv denna förmåga genom spökvirus.

It all makes sense to me now

har tråkigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abki
Skalman har säkert gjort radioinspelningar som han lagt i sin MP3-spelare.

Helt fel, han har såklart gjort "Privatkopiering" av sina närmaste vänner. Det betalar både du och jag och Skalman för när vi köper inspelningsbar media i Sverige. Alltså något man har rätt att göra.

Permalänk
Medlem

Bra att Farbror Joakim styr upp.

Permalänk
Inaktiv

Helt klart och tydligt att serien är sponsrad av mediamaffian. Syns väl på formuleringarna samt budskapet att det är fel att kopiera och att det är rätt att ange sin/sina förmyndare. Förvånar mig inte med tanke på vilken skit allt från disney är idag.

Vad gäller Skalman så undrar jag vart och hur han kunnat köpa 30 000 legala låtar. Vad jag vet är Skalman arbetslös, eller mer troligen sjukpensionerad pga hans infernaliska mat-och-sov-klocka som måste ha stressat ihjäl honom medans han arbetade.
Skulle kunna se framför mig Skalman sitta med sitt P2P-program och starta nedladdningar strax innan hans mat-och-sov-klocka ringer för sömn för att sedan när han vaknat kunna synca sin Ipod Classic 160GB (vilken annan mp3-spelare får plats med 30 000 låtar?) och sedan i sedvanlig Skalman-stil tar en långpromenad.

Nej, nu ska jag sova.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas H
Orginalet finns det nog en del länkar till, men jag såg inte den "alternativa" versionen.

hahahaha xD

Anledningen till att man samlar kalle ankas POCKET är för att då får man gamla serier också bättre än plastleksakerna och ordvitsarna i skratt och fnatt från kalle anka & co

Permalänk
Medlem

Detta påminner lite om censuren angående WTC-attacken i USA, en tid efter den så var vissa saker tabu ett tag men nu är de inte längre det. Denna serie hade inte uppmärksammats alls om det inte var för hur läget ligger just nu. Och det är intressant mina vänner.

Edit: Hittade ett inlägg om serien av Kjella på denna sida som jag tänker citera.

Citat:

Maybe we should instead look at what this series says about Knatte, Fnatte och Tjatte instead? They're usually the moral backbone of the comic, being generals in Gröngölingskåren and while they may pull pranks they're never malicious. In this case, they're well aware of copyright law, but they still download and burn their own CD and see no problem with that. Seriously if you want proof pirate copying is not theft, could you imagine them as shoplifters or pickpockets? Never.

None of the adults have any problems with their behavior, Kalle is obviously not the big role model but farbror Joakim's anger is directed at the commercial copying and not the boys. Seriously, who in this series is it the young readers identify themselves with? How many children will say "Jag bara laddat ner musiken enligt va Knatte, Fnatte och Tjatte gjör" compared to what Kalle is doing? Not to mention that he's not only doing it commercially, the impression is that he's creating counterfeit CDs pretending to be the original.

If this is propaganda, it's epic fail at propaganda. Ok so Kalle is behaving badly but who is like him today, do you know anyone that burns 100 copies of a CD to sell? Maybe in south east asia, but here in europe the obvious solution is to just download it yourself, it's practically advertised in the comic strip that even kids with no money can do it. That's their whole problem with P2P, there's no big bad wolf like Kalle only millions of peers like Knatte, Fnatte och Tjatte.

Permalänk
Medlem

Jag minns en serie som va med i kalle anka och co. för länge sen som handlade om att knattarna tanka musik till sin laptop, namnet så sidan dom använde va kazaa eller napster med nån utbytt bokstav har jag för mig. I serien lär sig kalle hur man gör och han lyssnar på britta spritts medans dom är på jakt efter magica de hex som också är pirat och tankar från samma sida hade jag haft orken att kolla igenom alla tidningar hade det ju vart värsta grejen att lägga upp på nätet, den kan ju bli känd ju xD

EDIT: TaHemToner hette sidan han använde

Visa signatur

Asus M2N-SLI Deluxe | Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 | AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6000+ | GeForce 8800GTX OC2

Permalänk
Medlem

Walt Disney var en mycket skum figur och samma sak kan sägas om koncernen som han lämnade efter sig. disney karaktärer användes flitigt i propagandasyfte under hela förra seklet. inte så konstigt att de finns med i fildelningsdebatten...