Ursprungligen inskrivet av Roger W
Såg du den här?
http://www.nexustek.nl/NXS-nexus-waveair.htm
Iallafall: har man redan ett grafikkort som blåser ut luften så undrar jag om den där kanske inte hjälper så mycket egentligen... Men har man grafikkort som bara vispar runt luften inne i lådan, eller kör passivt, så kan man säkert kunna få till nått såntdär... Hajar inte hur du ska lösa det med fler än ett kort dock? (hur komma åt kontakterna osv?)
Det var som fan! Tänk att man kan inte komma med en revolutionerande idé nånstans utan att något multinationellt konglomerat ska komma och sno idén, tillverka en produkt och börja sälja den! På mindre tid än en kvart dessutom! Hrmpf, Ipred... *mummel*
Skömt åsido, jag har inte sett den förut, men den verkar ju göra ungefär vad jag tänkte mig. Med skillnaden att jag tänkte ge fläkten alla oanvända PCI platser som insugshål.
Jao, jag har bara tagit för givet att jag inte kommer behöva använda några ingångar på det andra grafikkortet, och några fler kort har jag inte planerat att stoppa in
Dessutom med SLI är den enda lediga platsen mittemellan grafikkorten, om jag vore ett PCI-kort skulle jag gärna undvika att vara klämd mellan två ~90 graders värmeelement. Eller ja det finns nog en ledig ovanför också, men där skulle ändå inte fläkten störa.
Och även då grafikortet själv blåser ut luft, känns det som att en stor fläkt utanför borde kunna öka flödet genom hela lådan också, som ersättare för den i taket som jag planerar att göra mig av med. Har man riktig tur kanske inte grafikkortsfläkten varvar ur totalt heller då den yttre fläkten hjälper till med kylningen (stängde av ljudet en sväng när jag spelade lite, jäääklar vad den lilla fläkten var aggresiv).
Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Om du kollar bakåt i tråden så kan du se att jag förespråkar liknande lösningar om man har SLI och/eller passiva grafikkortskylare. Gör en tunnel från frontinsuget, förbi grafikkortet, och vidare ut med varmluften i uttagen runt grafikkortet. Kapa upp större hål runt kylslangsgenomföringarna, ta bort expansionskortsplåtarna, m.m. saker som jag föreslagit för att få ut varmluften, men det har aldrig slagit mig att man skulle kunna sätta en fläkt där. Om man tar fram Dremeln och kapar upp rejält mycket borde man få ett hål med plats för en 92mm fläkt i alla fall, och kanske t.o.m. en 120mm modell. Mycket intressant idé för oss med passiv grafikkortskylare!
Tack igen för info och tips, ska kolla efter det där när jag kommer hem (sitter jag på jobbet nu? nejnej... inte alls...)
Aha, jag har inte kikat så mycket bak i tråden, har lite dåligt med tid för att bläddra igenom alltihop. Men ja det låter som vi tänkt i samma banor. Att skära för mycket där bak vet jag dock inte om det vore så bra, är det inte risk att man stör stabiliteten i fästena för PCI korten?
Ännu en skiss på hur jag tänkt mig att fläkten bak skulle kunna hjälpa:
På något sätt blir det ju alltid lite mer luft som sugs ut bakvägen än med endast grafikortens fläktar, och som sagt, har man passiva kylare är det ju ännu mer intressant.