Muskampen 2025: Segraren korad!

Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Såg du den här?
http://www.nexustek.nl/NXS-nexus-waveair.htm
Iallafall: har man redan ett grafikkort som blåser ut luften så undrar jag om den där kanske inte hjälper så mycket egentligen... Men har man grafikkort som bara vispar runt luften inne i lådan, eller kör passivt, så kan man säkert kunna få till nått såntdär... Hajar inte hur du ska lösa det med fler än ett kort dock? (hur komma åt kontakterna osv?)

Det var som fan! Tänk att man kan inte komma med en revolutionerande idé nånstans utan att något multinationellt konglomerat ska komma och sno idén, tillverka en produkt och börja sälja den! På mindre tid än en kvart dessutom! Hrmpf, Ipred... *mummel*
Skömt åsido, jag har inte sett den förut, men den verkar ju göra ungefär vad jag tänkte mig. Med skillnaden att jag tänkte ge fläkten alla oanvända PCI platser som insugshål.

Jao, jag har bara tagit för givet att jag inte kommer behöva använda några ingångar på det andra grafikkortet, och några fler kort har jag inte planerat att stoppa in
Dessutom med SLI är den enda lediga platsen mittemellan grafikkorten, om jag vore ett PCI-kort skulle jag gärna undvika att vara klämd mellan två ~90 graders värmeelement. Eller ja det finns nog en ledig ovanför också, men där skulle ändå inte fläkten störa.

Och även då grafikortet själv blåser ut luft, känns det som att en stor fläkt utanför borde kunna öka flödet genom hela lådan också, som ersättare för den i taket som jag planerar att göra mig av med. Har man riktig tur kanske inte grafikkortsfläkten varvar ur totalt heller då den yttre fläkten hjälper till med kylningen (stängde av ljudet en sväng när jag spelade lite, jäääklar vad den lilla fläkten var aggresiv).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Om du kollar bakåt i tråden så kan du se att jag förespråkar liknande lösningar om man har SLI och/eller passiva grafikkortskylare. Gör en tunnel från frontinsuget, förbi grafikkortet, och vidare ut med varmluften i uttagen runt grafikkortet. Kapa upp större hål runt kylslangsgenomföringarna, ta bort expansionskortsplåtarna, m.m. saker som jag föreslagit för att få ut varmluften, men det har aldrig slagit mig att man skulle kunna sätta en fläkt där. Om man tar fram Dremeln och kapar upp rejält mycket borde man få ett hål med plats för en 92mm fläkt i alla fall, och kanske t.o.m. en 120mm modell. Mycket intressant idé för oss med passiv grafikkortskylare!

Tack igen för info och tips, ska kolla efter det där när jag kommer hem (sitter jag på jobbet nu? nejnej... inte alls...)

Aha, jag har inte kikat så mycket bak i tråden, har lite dåligt med tid för att bläddra igenom alltihop. Men ja det låter som vi tänkt i samma banor. Att skära för mycket där bak vet jag dock inte om det vore så bra, är det inte risk att man stör stabiliteten i fästena för PCI korten?

Ännu en skiss på hur jag tänkt mig att fläkten bak skulle kunna hjälpa:

På något sätt blir det ju alltid lite mer luft som sugs ut bakvägen än med endast grafikortens fläktar, och som sagt, har man passiva kylare är det ju ännu mer intressant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DuggeDank
Det var som fan! Tänk att man kan inte komma med en revolutionerande idé nånstans utan att något multinationellt konglomerat ska komma och sno idén, tillverka en produkt och börja sälja den! På mindre tid än en kvart dessutom! Hrmpf, Ipred... *mummel*
Skömt åsido, jag har inte sett den förut, men den verkar ju göra ungefär vad jag tänkte mig. Med skillnaden att jag tänkte ge fläkten alla oanvända PCI platser som insugshål.

Jao, jag har bara tagit för givet att jag inte kommer behöva använda några ingångar på det andra grafikkortet, och några fler kort har jag inte planerat att stoppa in
Dessutom med SLI är den enda lediga platsen mittemellan grafikkorten, om jag vore ett PCI-kort skulle jag gärna undvika att vara klämd mellan två ~90 graders värmeelement. Eller ja det finns nog en ledig ovanför också, men där skulle ändå inte fläkten störa.

Och även då grafikortet själv blåser ut luft, känns det som att en stor fläkt utanför borde kunna öka flödet genom hela lådan också, som ersättare för den i taket som jag planerar att göra mig av med. Har man riktig tur kanske inte grafikkortsfläkten varvar ur totalt heller då den yttre fläkten hjälper till med kylningen (stängde av ljudet en sväng när jag spelade lite, jäääklar vad den lilla fläkten var aggresiv).

Tack igen för info och tips, ska kolla efter det där när jag kommer hem (sitter jag på jobbet nu? nejnej... inte alls...)

Aha, jag har inte kikat så mycket bak i tråden, har lite dåligt med tid för att bläddra igenom alltihop. Men ja det låter som vi tänkt i samma banor. Att skära för mycket där bak vet jag dock inte om det vore så bra, är det inte risk att man stör stabiliteten i fästena för PCI korten?

Ännu en skiss på hur jag tänkt mig att fläkten bak skulle kunna hjälpa:
http://duggedank.googlepages.com/antec_skiss.JPG
På något sätt blir det ju alltid lite mer luft som sugs ut bakvägen än med endast grafikortens fläktar, och som sagt, har man passiva kylare är det ju ännu mer intressant.

Varmluft stiger väl uppåt?

Har man ett grafikkort som dumpar varm luft utanför lådan tordes det bli bättre effekt om den fläkten placeras något över det första grafikkortet.

Finns 1cm till godo ovanför?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xpna
Varmluft stiger väl uppåt?

Har man ett grafikkort som dumpar varm luft utanför lådan tordes det bli bättre effekt om den fläkten placeras något över det första grafikkortet.

Finns 1cm till godo ovanför?

Hehe, det var min första tanke också - Bara haka på fläkten rätt bakom allting och kör. Tills jag kom ihåg att det kan vara en fördel att man får in kablar någonstans också
Därav den blå lilla utväxten på bilden, det är kabelkontakten. Sen hade jag tänkt försöka täta med gummipackningar mellan fläkt och chassi, för att minska mängden luft som kan komma uppifrån-utifrån.

Annars hade jag gärna dragit dit fläkten högre, är i allmänhet lite irriterad att mitt moderkort inte använder den översta PCI-platsen på burken, satt grafikkortet högre vore det lättare att få in en större fläkt. Nu finns det plats för en 80mm "inuti" insänkningen där PCI-korten sitter, flytta upp kortet ett hack och det går in en 100mm fläkt, utan att skära sönder något. Flytta upp ett hack till och det går att dra dit en 120mm fläkt ovanpå insänkningen, bara att borra fyra hål och sätta fast den.

Är inte livet irriterande ibland?

Edit:
Ahum, finns det 90 graders DVI-kontakter? ...

Permalänk
Citat:

Ahum, finns det 90 graders DVI-kontakter? ...

Det finns det säkert, men om inte så finns det i alla fall 90-graders DVI->HDMI adapter på Kjell&Co (använder en själv), sedan kan du använda en HDMI->DVI-kabel till skärmen.

Permalänk
Citat:

Det finns det säkert, men om inte så finns det i alla fall 90-graders DVI->HDMI adapter på Kjell&Co (använder en själv), sedan kan du använda en HDMI->DVI-kabel till skärmen.

Ah, det är sant, å andra sidan har jag för tillfället bara en VGA ingång på skärmen, så det blir lite mycket adaptrar där
och jäklar, den enda jag hittade på kjell&co kostar ju 200 spänn. Det ser ut som att den sticker ut ganska mycket också, det kanske blir lite väl mycket som petar ut om man ska sätta fläkten utanpå skärmkontakten.

Jag har klämt in TriCool fläkten provisoriskt bakom PCI platserna nu, och jag tror minsann att det blev skillnad. GPU och MB har gått ner med 1-2 grader jämfört med när den satt i taket, CPUn verkar ligga på ganska samma nivå.

Om det inte bara är placebo...

Jag tror nog det får bli så här, då ska jag bara skaffa mig lite gummilister och annat så har jag skapat mig en alldeles egen fläktplats på mitt P183.

Fläktar får bli ett framtida problem.

Permalänk
Medlem

Min Kabel dragning. Det är ett P182

Köpte det för några dagar sen och är väldigt nöjd! Hände en liten olycka med fläkten i toppen. En kabel åkte in i den och kabeln fastna så den slet av 2 fläkt blad så den är inte igång.

Dator hörnan

Blev mycket finare med nytt chassi. Innan hade jag ett stor chieftec som såg ut som stryk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swez

Köpte det för några dagar sen och är väldigt nöjd! Hände en liten olycka med fläkten i toppen. En kabel åkte in i den och kabeln fastna så den slet av 2 fläkt blad så den är inte igång.

Dator hörnan

Blev mycket finare med nytt chassi. Innan hade jag ett stor chieftec som såg ut som stryk.

Stiligt

Hur upplever du det att ha chassit uppe åp bordet ljudmässigt och vibrationsmässigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Stiligt

Hur upplever du det att ha chassit uppe åp bordet ljudmässigt och vibrationsmässigt?

Har för det mesta hörlurar på mig så det stör mig inte eller hög musik. Har fläktarna på högsta det låter en del med orginal fläktarn.
Ska köpa nya så det blir fixat.
Jag känner inga vibrationer alls.
Så upplever det väldigt bra om jag får säga det själv. Märkte när jag packa upp den att antec p182 har gummi fötter så själva chassit står väldigt stabilt och antar att det är därför jag inte känner några vibrationer. Mitt gamla chassi hade plast fötter så det gled mycket bara jag råka stöta till det lite.

Tack föresten

Permalänk
Medlem
Citat:

Har fläktarna på högsta det låter en del med orginal fläktarn.

Bor du ensam?

Jag har provat köra orginalfläktarna på högsta hastighet, men gjorde det bara en gång under en väldigt kort tid.

Permalänk
Citat:

Dator hörnan

Så mycket plats!
Jag får knappt in fingrarna i mitt P183, men jag antar att jag får skylla mig själv när jag köper stora grejer

Något allmänt jag stör mig på med mitt chassi är att det känns så rangligt, dels verkar inte fötterna komma överens med mitt nuvarande golv (mjukt golv) för det vinglar ganska mycket om man petar på det. Men det känns när jag lyfter det också att det är inte så mycket stadga i lådan.
Är det fler som håller med eller är jag löjlig/fått ett måndagsexemplar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Bor du ensam?

Jag har provat köra orginalfläktarna på högsta hastighet, men gjorde det bara en gång under en väldigt kort tid.

nej hehe vadådå?...okej sover nästan aldrig med den på så gör inte mig så mycket om den låter mycket

Citat:

Så mycket plats!
Jag får knappt in fingrarna i mitt P183, men jag antar att jag får skylla mig själv när jag köper stora grejer

Något allmänt jag stör mig på med mitt chassi är att det känns så rangligt, dels verkar inte fötterna komma överens med mitt nuvarande golv (mjukt golv) för det vinglar ganska mycket om man petar på det. Men det känns när jag lyfter det också att det är inte så mycket stadga i lådan.
Är det fler som håller med eller är jag löjlig/fått ett måndagsexemplar?

hehe:P

har du heltäcknings matta eller vadå? isåfall är det nog därför det är rangligt. Min känns väldigt stabil enligt mig. Bara min ben på bordet som inte är så jätte stabila så när jag petar till lådan så flyttas hela bordet nästan:P ska nog köpa nytt snart tror jag

Permalänk
Citat:

hehe:P

har du heltäcknings matta eller vadå? isåfall är det nog därför det är rangligt. Min känns väldigt stabil enligt mig. Bara min ben på bordet som inte är så jätte stabila så när jag petar till lådan så flyttas hela bordet nästan:P ska nog köpa nytt snart tror jag

Njäe det är plastmatta, men jag misstänker att föregående hyresgäster lagt in matta på matta, vilket gör att den översta mattan blir för mjuk. Bara stolen lämnar rejäla motorvägar efter sig när jag rullar runt den. Och skrivbordet har gjort ett par permanenta gropar...

Ska flytta snart, hoppas på att värden inte tittar så noga på golvet när jag smiter

Alltså, vingliga bord/saker är nog bland det mest irriterande jag vet, hatar när allt skakar bara man rör sig.

Men jag ska prova att ställa upp burken på något stadigare, så får jag se om den känns mer stabil då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har för det mesta hörlurar på mig så det stör mig inte eller hög musik. Har fläktarna på högsta det låter en del med orginal fläktarn.

Herre jösses, varför då???
Kör dem på low istället och kolla om det blir någon större skillnad i temps...
Du verkar ju inte ha speciellt mycket i burken, så det låter helt crazy att dra på fläktarna i onödan.

Sen har du inte utnyttjat möjligheten till kabeldragning bakom moderkortsplåten... Varför inte?

Dugge, är chassit vingligt på golvet så är det antingen ojämnt golv eller måndagsex på lådan IMHO... Mitt står stabilt iallafall!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Hur långt sticker den där vinklade DVI->HDMI adaptern ut egentligen? Bra att veta om jag ändå bestämmer mig för att jag har råd med adaptrar för 300 kr bara för mitt lilla fläktprojekt.

Citat:

Du verkar ju inte ha speciellt mycket i burken, så det låter helt crazy att dra på fläktarna i onödan.

Sen har du inte utnyttjat möjligheten till kabeldragning bakom moderkortsplåten... Varför inte?

Dugge, är chassit vingligt på golvet så är det antingen ojämnt golv eller måndagsex på lådan IMHO... Mitt står stabilt iallafall!

Jag körde en stund med mina två TriCools på max (när takfläkten satt i taket) och det sänkte temperaturen i min låda med 3-4 grader, men Swez låda är ju mycket luftigare än min så det blir nog inte samma effekt.

Och det var definitivt inte värt väsnandet, och då har jag ändå burken under bordet. Jag skulle nog aldrig klara fläktarna på fullt när datorn står på bordet, inte ens med hörlurar. Men det är tur att vi är olika allihop.

Ack, jag hoppas inte jag fått ett dåligt ex av nå slag, orkar inte byta ut hela chassit. Kanske kan staga upp det med lite balkar inuti om det skulle behövas.

Permalänk
Citat:

Hur långt sticker den där vinklade DVI->HDMI adaptern ut egentligen? Bra att veta om jag ändå bestämmer mig för att jag har råd med adaptrar för 300 kr bara för mitt lilla fläktprojekt.
[...]
Ack, jag hoppas inte jag fått ett dåligt ex av nå slag, orkar inte byta ut hela chassit. Kanske kan staga upp det med lite balkar inuti om det skulle behövas.

När jag tittar närmare efter så sticker min adapter ut rätt mycket - 3-4 cm ungefär, säkert alldeles för mycket för din fläkt i alla fall.

Angående lådans stabilitet: mina P18x är i stort sett helt stumma i sig. Däremot vaggar de en del fram och tillbaks beroende på de mjuka silikonfötterna de står på. Är du säker på att det inte är det som du upplever?

Permalänk
Medlem

Jag kanske är helt fel på det men när jag hjälpte en kompis bygga dator så använde vi nåt liknande denhär http://www.dustinhome.se/pd_5010305307.aspx
för att bli av med varm luft som samlades runt korten och det sänkte tempen ganska mkt.
Men ni verkar ha större doningar på gång här

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Så, då har man fixat kabeldragningen i chassit. Ny CPU-kylare på igång så man får ju se till att ha det snyggt.

http://bayimg.com/image/dacmcaaco.jpg

Det är lite kablar nere vid hårddiskburen, men det är okej, lite ont om plats bakom chassit just nu. Är lite sur på kabeln som går mellan GPU och CPU, Front Audio, det ser inte fint ut.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Testade och körde dom på low i typ 10 min och allt ökade med cirka 3-4 grader så kör dom nog på low tillsvidare. Låter fortfarande en del men tror det är fläkten jag har i fronten som för mest oväsen, det är en gammal ADDA fläkt.

Vilka kablar har jag inte utnyttjat moderkorts plåten med?

Har pysslat lite med kabeldragningen nu och det blev lite bättre iallafall.

Första kabeldragningen bakom plåten

Andra kabeldragningen bakom plåten

blev inte så stor skillnad förutom att det blev färre kablar framför nedre fläkten och att sido plåten inte bucklas ut lika mycket

Permalänk
Medlem
Citat:

Testade och körde dom på low i typ 10 min och allt ökade med cirka 3-4 grader så kör dom nog på low tillsvidare. Låter fortfarande en del men tror det är fläkten jag har i fronten som för mest oväsen, det är en gammal ADDA fläkt.

Hmm, kanske byta ut en av originalfläktarna mot addafläkten? Förslagsvis den längst bak.. Eller skippa ADDA:n helt

Citat:

Vilka kablar har jag inte utnyttjat moderkorts plåten med?

Nu har du ju dragit 24pins bakom, men ser att du inte dragit 4/8 pins... Fast den kontakten verkar sitta väldigt långt ner på ditt moderkort, så antar att den inte räcker längdmässigt bakvägen?

Citat:

Har pysslat lite med kabeldragningen nu och det blev lite bättre iallafall.

Verkar klart snyggare

Visa signatur

Permalänk
Citat:

När jag tittar närmare efter så sticker min adapter ut rätt mycket - 3-4 cm ungefär, säkert alldeles för mycket för din fläkt i alla fall.

Angående lådans stabilitet: mina P18x är i stort sett helt stumma i sig. Däremot vaggar de en del fram och tillbaks beroende på de mjuka silikonfötterna de står på. Är du säker på att det inte är det som du upplever?

Okej, den sticker ut ungefär som jag var rädd för då, typ lika långt som en vanlig kontakt, bara kabeln man blir av med. Men det kanske går ändå, ska fundera på det.

Angående chassit så är det gummifötterna som gör det, ställde upp burken på soffbordet och ruckade på den och visst är det fötterna som gör att den känns "dallrig" detta förstärks sen av mitt mjuka golv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikn911
Jag kanske är helt fel på det men när jag hjälpte en kompis bygga dator så använde vi nåt liknande denhär http://www.dustinhome.se/pd_5010305307.aspx
för att bli av med varm luft som samlades runt korten och det sänkte tempen ganska mkt.
Men ni verkar ha större doningar på gång här

Jo, en sån där fyller egentligen samma funktion. Men det blir några skillnader såsom ingen påverkan på plats inuti lådan, högre luftflöde och lägre ljudnivå.

Så här sitter fläkten för tillfället:

Som man ser så är en tredjedel av fläkten blockerad av chassit. Det är fullt möjligt att borra/såga upp hål i denna del, vilket skulle göra att fläkten suger litegrann även från nätaggets del i chassit. Notera att på detta sätt passar det övre vänstra skruvhålet till plattan ovanför nätagget perfekt till fläktens nedre vänstra skruvhål

Här ser man att om jag köper en adapter (föreställ er att den är lång som adaptern som sitter där) och flyttar ut fläkten behöver det flyttas ut en "fläktbredd" dvs ~3cm. Så det blir en låda på 6 cm som sticker ut från aktern på chassit.

Så alternativen är:

1. Fäst fläkten som den sitter på bilden och täck över de två övre PCI-platserna, borra upp hål i chassit för att minska hindren för fläkten.

2. Skaffa en adapter och bygg en ram att sätta fläkten på, täck över den översta PCI-platsen/bygg en kåpa så fläkten kan ta luft även därifrån.

Problemen jag ser är väl för alternativ 1 att skära upp nya hål och för alternativ 2 att det kommer sticka ut såpass mycket bakåt. Vad tycker/tror ni?

Här är en halvtaskig bild på min nuvarande kabeldragning föresten, jag har för många strömkablar! De får inte plats på något vettigt sätt bakom så jag är lite irriterad. Öh, inser nu att den här bilden kan inte vara tagen från en mycket sämre vinkel... kanske fixar en ny nästa gång jag släpar fram lådan.

Permalänk
Medlem

Duggedank, PCI-E kablarna kan du väl dra bakom moderkortet? (kanske även de överblivna)
Nån liten enstaka kabel (tex överbliven 4-pin) kan man gömma bakom nätagget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, en sån där fyller egentligen samma funktion. Men det blir några skillnader såsom ingen påverkan på plats inuti lådan, högre luftflöde och lägre ljudnivå.

Det har du väl iförsig rätt i Jag personligen skulle hellre haft den innuti lådan. Men så mkt tystare kan väl inte den stora fläkten vara? Pci fläkten jag hade var iaf i princip ljudlös på lite håll

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Citat:

Duggedank, PCI-E kablarna kan du väl dra bakom moderkortet? (kanske även de överblivna)
Nån liten enstaka kabel (tex överbliven 4-pin) kan man gömma bakom nätagget.

Mmm, jag ska försöka komma ihåg att ta lite bättre bilder på kabeldragningen, men eftersom jag använder endast två strömkablar (kanske till och med räcker med en) så blir det så mycket kablar bakom moderkortet att luckan inte går igen. Bakom nätagget har jag knölat in en kabel redan
Så jag är osäker på om PCI kablarna får plats där bak, men det är värt att prova. Jag satt nån timme igår och försökta hitta på en bättre lösning men jag blev mest irriterad när jag inte fick igen luckan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikn911
Det har du väl iförsig rätt i Jag personligen skulle hellre haft den innuti lådan. Men så mkt tystare kan väl inte den stora fläkten vara? Pci fläkten jag hade var iaf i princip ljudlös på lite håll

Njäe, min fläkt kommer ju hänga utanför så risken är att den låter mer på grund av det, men det blir så pass mycket högre luftflöde så lite högre ljud kan jag nog leva med.
Nu är de här siffrorna inte jämförbara egentligen, men just den PCI fläkten du länkade till har ett flöde på 8,5 CFM vid 28 dB, medan exempelvis en Scythe Slipstream har ett flöde på 24 CFM vid 18 dB. Det är en minst sagt märkbar skillnad.

Edit:
Har fixat med kabeldragningen igen, hittade några nya gömställen den här gången...

Nu är alla kablar dragna bakom moderkortet. Jag lackade ur på strömkablarna och skar bort de små "handtagen" som gör det enklare att dra ur kablarna, men även gör kontakterna dubbelt så tjocka och jobbigare att passa in bakom kortet...

Liten härva vid 24-pinskontakten, försökt stoppa undan det värsta jämnsmed väggen under DVDn.

Jag har redan bestämt mig för att inte använda den övre hårddiskburen, så jag fick för mig att plocka ur även plastfästena till den, och vad uppenbarade sig under om inte fyra fina hål att gömma kablar i!

Permalänk
Medlem

Har nu fått en ny kylare och fixat till kabedragningen totalt! Det ser helt underbart ut, om jag får säga det själv.

Före och efter.

Fick precis in ATX kabeln uppeifrån, tack för det. Fick även precis in IDE kabeln.

Helt tomt från kablar bland luftintagen.

Andra bilder.

http://bayimg.com/image/gadehaaca.jpg
http://bayimg.com/image/gadejaaca.jpg
http://bayimg.com/image/gadelaaca.jpg

Ursäktar ifall vissa bilder är för stora.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Duggedank,

Jag måste fråga.

Du har monterat bort övre hårddiskburen. Är det för att grafikkortet inte fick plats med buren monterad eller får du bättre kylning nu?

xpna

Permalänk
Medlem

Blir väl egentligen inte större skillnad. Blir lite som en vindtunnel med den monterad. Plus att det är lätt att lägga kablar där bakom.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Duggedank,

Jag måste fråga.

Du har monterat bort övre hårddiskburen. Är det för att grafikkortet inte fick plats med buren monterad eller får du bättre kylning nu?

xpna

Eh, nej, han har inte monterat bort övre hårddiskburen, den sitter ju där på bilderna.

Däremot har han låtit bli att sätta dit hårddiskhållarna. En eller bägge av dem blockeras av ett långt grafikkort, beroende på i vilken slot man sätter kortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Eh, nej, han har inte monterat bort övre hårddiskburen, den sitter ju där på bilderna.

Däremot har han låtit bli att sätta dit hårddiskhållarna. En eller bägge av dem blockeras av ett långt grafikkort, beroende på i vilken slot man sätter kortet.

Hej,

Är det något som stör dig?

På bilderna jag tittar på från de senaste 2 inläggen från duggedank så finns det faktiskt ingen hårddisk bur där.

Du är inte hjälpsam.
Du har en taskig attityd.

Du får verkligen tänka om innan du skriver till andra användare.

xpna

Permalänk

@Glaucous:
Snyggt och prydligt
Men asch, nu fick du ju mig att vilja gömma undan kablarna jag petat in under DVDn också... Aja, vi får se hur det blir när jag monterat fläktkontrollern ovanför.

Fast föresten, du har ju fortfarande en liten kabelhärva mellan nätagget och hårddisken i botten där, det kan minsann påverka lufttransporten till nätagget

@xpna:
Om nånting blir det lite sämre kylning utan övre hårddiskburen på grund av "vindtunneln" som Glaucous nämnde. Jag tog bort den mest för att jag fått för mig att jag skulle försöka sätta en fläkt där. Tänkte mig att det skulle bli lite mindre ljud än om den sitter längst fram och den skulle också komma närmare grafikkortet(n). Detta eftersom jag inte kan använda fläktplatsen på buren pga långt grafikkort.

Men nu har jag ändrat mina planer sen jag fick syn på en ny leksak och blev förälskad, så jag kanske stoppar in den där buren igen. Vi får se.

Nya leksaken på Inet, storebror till PCI-kylarna som länkats tidigare, Jag har lagt en beställning så jag hoppas jag får det där enstaka exemplaret de har i lager, den verkar vara svår att få tag på den där grunkan. Så jäklar om någon ser den nu och lyckas köpa den före mig *hyttar med näven*.

Och självklart, eftersom den där är svart, så har tanken att lacka hela burken mattsvart fastnat i bakhuvudet nu också...

@hjalmarsson & xpna:
Ett litet missförstånd bara, den ena pratade om mina bilder och den andra om Glaucous bilder. Lätt hänt med så många alldeles för stora bilder (Glaucous hade iallafall vett att be om ursäkt för sina bilder, själv tvingar jag på er jättebilder utan minsta lilla eftertanke )

Permalänk
Medlem

Duggedank,

Den där Lian-Li prylen kommer göra underverk.

Har du funderar på att flytta de svarta plastskenorna, som fungerar som spår, för övre hårddiskburen någon centimeter framåt?

Har själv dom planerna och de borde få plats en fläkt bakom buren sen enl mina mätningar, då borde man slippa ljudet från fläkten och Lian-Li PCI kylaren borde ju få en extra bonus.

xpna