Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtok
Vad får dig att vara så säker?

Jag omskars utan bedövning själv, så är egen erfarenhet. Men fråga andra som omskurits vid en veckas ålder och se ifall de kommer ihåg smärtan.
Editerar in följande: Att minnen skapas är inte det jag säger är fel eller osann, det jag däremot säger är att dessa minnen däremot sitter så djupt att de inte minns/koms ihåg/påverkar individen(, undantag lär ju finnas, precis som allt annat.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Bör vi legitimera könsstympning för att det redan finns i samhället och inte går att stoppa? -Det är ju bättre att det gör på sjukhus med bedövning än i hemmet.
Om svaret på frågan är nej, vad skiljer detta sig från omskärelse?
Visst det är lite mildare, istället för att "hugga av hela handen tar man bara ett finger". Många anser inte att omskärelse vara en liten bagatell, visst finns det personer som tycker detta, men det är inte frågan vad man själv tycker utan vad barnet i vuxen ålder anser.
Nu fortsätter dock de flesta med en sådan religion att vara religiös även i vuxen ålder, men utvecklingen går mot att folk blir allt mindre religiösa och då kanske de inte gillar att föräldrarna började och skära av en kroppsdel i religionens namn, som även resulterar i mindre känsel.

Att det finns fler som omskär än som könsstumpar, är dock ett bra argument. Se på tobak, snus och alkohol, skulle dessa ha blivit lagliga idag? Men stoppa är kört. Men har sverige blivit ett så extremt land där nästan var och en omskär minderåriga så vi får ge upp hoppet?

Jag tror inte att de flesta som omskärs är religiösa i vuxen ålder om jag ska vara ärlig.
Vad syftar du på med "könsstympning"? Kvinnlig omskärelse?

Editerad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jag omskars utan bedövning själv, så är egen erfarenhet. Men fråga andra som omskurits vid en veckas ålder och se ifall de kommer ihåg smärtan.

Jag tror inte att de flesta som omskärs är religiösa i vuxen ålder om jag ska vara ärlig.
Vad syftar du på med "könsstympning"? Kvinnlig omskärelse?

Ja kvinnlig könsstympning. Där jag skrev att manlig omskärning var mildare.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja kvinnlig könsstympning. Där jag skrev att manlig omskärning var mildare.

http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/28BC6B31-550F-4DB3...
http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/35D435B8-6E9F-4325...

Citat:

Manlig omskärelse utförs ofta av religiösa eller traditionella skäl. Många jämför därför kvinnlig könsstympning och manlig omskärelse. Det är dock två väldigt olika ingrepp.

http://www.vardguiden.se/Tema/Sex-och-samlevnad/Kroppen/Manli...

Läs och jämför, de två fenomenen är så vitt skilda att de inte ens går att jämföra i något annat avseende än att de båda heter omskärelse. Jag förstår hur du kan tro och anse att de är lika varandra, men så är inte fallet, vilket även är anledningen till varför den ena är tillåten och den andra är förbjuden. Vidare är kvinnlig omskärelse/könsstympning inget som genomförs i mörker i Sverige, de som utförs är sådana som reser till andra länder. Lägg därtill att en studie från 2006 tydligt visade att intresset för kvinnlig omskärelse/könsstympning var i princip lika med noll bland de invandrargrupper där detta förekommer så har du ytterligare anledning till varför det är stor skillnad mot manlig omskärelse.
http://www.dn.se/insidan/somalier-i-sverige-stympar-inte-sina...

Permalänk
Citat:

http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/28BC6B31-550F-4DB3...
http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/35D435B8-6E9F-4325...

http://www.vardguiden.se/Tema/Sex-och-samlevnad/Kroppen/Manli...

Läs och jämför, de två fenomenen är så vitt skilda att de inte ens går att jämföra i något annat avseende än att de båda heter omskärelse. Jag förstår hur du kan tro och anse att de är lika varandra, men så är inte fallet, vilket även är anledningen till varför den ena är tillåten och den andra är förbjuden. Vidare är kvinnlig omskärelse/könsstympning inget som genomförs i mörker i Sverige, de som utförs är sådana som reser till andra länder. Lägg därtill att en studie från 2006 tydligt visade att intresset för kvinnlig omskärelse/könsstympning var i princip lika med noll bland de invandrargrupper där detta förekommer så har du ytterligare anledning till varför det är stor skillnad mot manlig omskärelse.
http://www.dn.se/insidan/somalier-i-sverige-stympar-inte-sina...

Jag skrev inte att de var lika och gjorde en jämförelse, med att den mildare var som att bara ta ett finger istället för hela handen. Ingen kan väl påstå att skillnaden mellan dessa är liten?
Om man nu tycker ett finger eller förhuden är en bagatell att bli av med, ja det är väldigt individuellt. Självklart skall inte något utav dem göras utan personens medgivande.

Sedan som jag sa det ena var vanligare men de båda förekommer.

*edit*
Detta med att ta bort kroppsdelar vid dödlig sjukdom var förr ett val (t.ex. vid kallbrand), vet ej hur det är idag. Men det var ju bra att inte ens där kunde någon annan bestämma över ens kropp, dock måste ju patienten vara i sitt sinnes fulla bruk. Ett barn bör man dock kunna tvinga med motiveringen att den troligen annars kommer att dö, och barnet är för ungt för att själv avgöra om den vill vara beredd på att sätta sitt liv i insats.
Detsamma gäller de som ej vill ta emot annans blod, det är upp till var och en om personen är myndig. Barn skall ej ha rätt att neka medicinsk hjälp som de troligen behöver för att överleva, så visst kan vi tvinga på dem saker. Dock anser jag inte omskärelse placeras bland livsviktiga åtgärder.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du läser vad jag citerade så är det inte sådana minnen som åsyftas.

Citat:

Editerar in följande: Att minnen skapas är inte det jag säger är fel eller osann, det jag däremot säger är att dessa minnen däremot sitter så djupt att de inte minns/koms ihåg/påverkar individen(, undantag lär ju finnas, precis som allt annat.)

Du drar ganska stora slutsatser här. Det här verkar inte leda någonstans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag skrev inte att de var lika och gjorde en jämförelse, med att den mildare var som att bara ta ett finger istället för hela handen.
Om man nu tycker ett finger eller förhuden är en bagatell att bli av med, ja det är väldigt individuellt. Självklart skall inte något utav dem göra utan personens medgivande.

Sedan som jag sa det ena var vanligare men de båda förekommer.

*edit*
Detta med att ta bort kroppsdelar vid dödlig sjukdom var förr ett val (t.ex. vid kallbrand), vet ej hur det är idag. Men det var ju bra att inte ens där kunde någon annan bestämma, dock måste ju patienten vara i sitt sinnes fulla bruk.

Då förstår jag inte vart du vill komma,eller varför du drar upp kvinnlig omskärelse, eller amputation av ett finger.
Du får även mer än gärna visa hur många fall det finns där flickor könsstympats inom Sveriges gränser.

Vad har gangrän med diskussionen att göra? Det utförs än idag runtom i världen och det är inte alltid patienten är med i bestämmandet, dvs läkaren tar över beslutsfattandet i syfte att rädda livet på personen, sen ifall personen vill bli räddad elelr ej tar man sen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du läser vad jag citerade så är det inte sådana minnen som åsyftas.

Jag vet, smärtan jag nämnde och som du sen citerade var något jag nämnde i sidospår.

[QUOTE]
Du drar ganska stora slutsatser här. Det här verkar inte leda någonstans.
[/QUOTE]"Ok"

Permalänk
Citat:

Då förstår jag inte vart du vill komma,eller varför du drar upp kvinnlig omskärelse, eller amputation av ett finger.
Du får även mer än gärna visa hur många fall det finns där flickor könsstympats inom Sveriges gränser.

Att motiveringen att det är bättre att det görs på sjukhus än i hemmet ej är bra, när man pratar om övergrepp på barn.
Dock är det individuellt om man anser omskärelse på minderåriga vara ett övergrepp eller inte, där det är barnet i vuxen ålder åsikt som gäller. Tycker barnet då att det inte var så farligt inget problem, tycker barnet att det var ett övergrepp som gjordes i barndomen, som dessutom har lämnat fysiska spår så är det ett stort problem.

Huruvida flickor könsdumpas inom landet eller åker till annat land har inte så stor betydelse, då brottet är detsamma, likaså straffet. Det finns folk i sverige som har fått fängelse för att de har könsstympat sina döttrar vilket tyder på att problemet faktisk finns, dock begås gärningen mycket mindre vilket jag hela tiden har sagt. Och att argumentet att det är kört(för många gör det, går ej att hindra) inte är dåligt.
För det bästa kan mycket väl att tillåta laglig omskärelse, speciellt om det är väldigt få kontroller.
-Se på hur alkohol förbjudet i usa, där nu alla vettiga länder har insett att det är kört att förbjuda alkohol. Dessutom inte vidare liberalt, om det görs mot vuxna individer.
*edit* Väldigt många på forumet använder det är kört argumentet mot upphovsrätten, att piratkopieringen ej går att förhindra och det bästa är att legitimera. Så argumentet som sådant är det inget fel på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Att motiveringen att det är bättre att det görs på sjukhus än i hemmet ej är bra, när man pratar om övergrepp på barn.

Skillnaden är som nämnt att illegala manliga omskärelser, som äger rum i Sverige, är ett existerande problem, något som kvinnlig omskärelse ej är. DÄrför funkar inte just det argumentet.
[QUOTE]
Dock är det individuellt om man anser omskärelse på minderåriga vara ett övergrepp eller inte, där det är barnet i vuxen ålder åsikt som gäller.
[/QUOTE]Jag håller med dig, man vet inte hur barnet kommer känna sen, det enda man kan göra är att motivera varför man handlade som man gjorde när man beslutade att omskära pojken vid så tidig ålder.
[QUOTE]
Huruvida flickor könsdumpas inom landet eller åker till annat land har inte så stor betydelse, då brottet är detsamma, likaså straffet.
[/QUOTE]Det har oerhört stor betydelse för den här debatten.
[QUOTE]Det finns folk i sverige som har fått fängelse för att de har könsstympat sina döttrar vilket tyder på att problemet faktisk finns, dock begås gärningen mycket mindre vilket jag hela tiden har sagt. [/QUOTE]Det är olagligt för svenskar att även åka utomlands och omskära flickor och anledningen till att de fått fängelsestraff är för att de gjort det senare, inte att de gjort det i Sverige, vilket som redan nämnt är en väldig viktig faktor i diskussionen.
[QUOTE]Och att argumentet att det är kört(för många gör det, går ej att hindra) inte är dåligt.
För det bästa kan mycket väl att tillåta laglig omskärelse, speciellt om det är väldigt få kontroller.
-Se på hur alkohol förbjudet i usa, där nu alla vettiga länder har insett att det är kört att förbjuda alkohol. Dessutom inte vidare liberalt, om det görs mot vuxna individer.
[/QUOTE]Jag förstår inte hur du menar här, du får gärna förklara vad du menar.

Permalänk
Citat:

Jag förstår inte hur du menar här, du får gärna förklara vad du menar.

Att argumentet vi måste tillåta omskärelse för att det annars gör olagligt, d.v.s det är kört att förhindra att detta görs mot minderåriga inte är dåligt.

Jag la sent till en edit som kom efter du skrev så jag lägger den här istället.

*edit2*
Jag tror vi alla kan vara med om att hur kontroller och lagar utformas har en stor betydelse. Ingen som helst kontroll och skolläkare etc som inte bryr sig, så är det väl självklart för alla att legitimera är det bästa? -Om det är någon som fortfarande tycker att legala omskärningar på sjukhus är dåligt under rådande förhållande, så motivera!

Dock är frågan vilken förtroende man har på att barn i riskzon kan kontrolleras, där man även skall tänka på integriteten. -Det är väl knappast någon som vill vissa snorren för en läkare. Sedan att vissa med en viss härkomst skall göra detta oftare är heller inte vidare bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag håller med dig, man vet inte hur barnet kommer känna sen, det enda man kan göra är att motivera varför man handlade som man gjorde när man beslutade att omskära pojken vid så tidig ålder.

Man kan avstå från att skära bort kroppsdelen på barnet från första början.

Permalänk
Medlem
Citat:

Att argumentet vi måste tillåta omskärelse för att det annars gör olagligt, d.v.s det är kört att förhindra att detta görs mot minderåriga inte är dåligt.

Jag la sent till en edit som kom efter du skrev så jag lägger den här istället.

*edit2*
Jag tror vi alla kan vara med om att hur kontroller och lagar utformas har en stor betydelse. Ingen som helst kontroll och skolläkare etc som inte bryr sig, så är det väl självklart för alla att legitimera är det bästa? -Om det är någon som fortfarande tycker att legala omskärningar på sjukhus är dåligt, så motivera!

Dock är frågan vilken förtroende man har på att barn i riskzon kan kontrolleras, där man även skall tänka på integriteten. -Det är väl knappast någon som vill vissa snorren för en läkare. Sedan att vissa med en viss härkomst skall göra detta oftare är heller inte bra.

Ah du menar så.
Ja men precis, är väldigt mycket det jag menar. Genom att som nu erbjuda omskärelser på alla sjuykhus har föräldrar inte längre någon ursäkt för att använda sig av illegala personer, vilket även gör att man kan införa hårdare straff och/eller kontroller etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Man kan avstå från att skära bort kroppsdelen på barnet från första början.

Klart man kan, men det du citerade gällde alla de som av olika anledningar ändå väljer att omskära sina nyfödda pojkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Dock är frågan vilken förtroende man har på att barn i riskzon kan kontrolleras, där man även skall tänka på integriteten. -Det är väl knappast någon som vill vissa snorren för en läkare. Sedan att vissa med en viss härkomst skall göra detta oftare är heller inte vidare bra.

Precis och hur menar ni då att dessa kontroller ska då till?

Låt säga att vi totalförbjuder omskärelse och ingen somhelst hjälp ges i sjukhus, och om föräldrarna blir påkomna blir det flerårigt straff.

Hur ska man kontrollera att föräldrarna inte gjort det utomlands eller i kökets av en hobbyläkare? Nästa gång barnet ska till BVC för rutinkontroll ber läkaren att föräldrarna måste visa sitt spädbarns snorre?

Vilka ska då kontrolleras? alla snoppar eller en viss nationalitet.

Som du ser är det ett stort problem att håll på att förbjuda höger och vänster för att sedan pumpa in miljoner i att man kontrollerar och återigen kontrollerar.

Föräldrarna som omskär sitt barn kanske går så lång0 att de inte ens tar sitt barn till läkare/bvc.

Ska vi då införa att det blir olagligt att missa en läkartid.

Visst nu överdriver jag lite men du förstår poängen :).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

CSM101.

Var går gränsen då? Vilka delar ska få tas bort och vilka inte?

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Med samma logik är det alltså inte misshandel att slå spädbarn? De uppfattar ju inte smärta.

Nej, vi är inte vegetarianer. Snarare tvärt om för min del, en måltid utan något dött är inte värt att kallas för måltid.

Det jag menar är att misshandel av en självmedveten varelse inte är jämförbart med en som inte är det. Självklart får man inte åsamka ett spädbarn någon permanent skada p.g.a. spädbarnets potential att bli en självmedveten individ. Att överhuvudtaget orsaka ett spädbarn någon "smärta" är inte direkt något jag rekommenderar just p.g.a. risken av bestående men och begrepp som självmedvetande är svåra att studera eller kanske ännu outforskade områden inom vetenskapen.
Det jag vill komma fram till är att misshandel-liknelsen inte är så självklar och anspelar mest på mänskliga känslor.

Permalänk
Medlem

nu vet jag inte om detta varit uppe men:
http://www.dn.se/nyheter/manga-lakare-vagrar-utfora-omskarels...

Citat:

– Det är ett stympande ingrepp utan medicinsk grund. Det är att jämställa med kvinnlig könsstympning, säger Gunnar Göthberg, ordförande för Svensk barnkirurgisk förening och överläkare vid Drottning Silvias barnsjukhus i Göteborg.

Han beskriver omskärelsen som ett övergrepp eftersom det stympande ingreppet görs utan individens, barnets, medgivande. När det görs av andra än läkare kan det bli fråga om misshandel om ingreppet görs med lokalbedövning utan tillräcklig professionell assistans.

– Men eftersom det är föräldrarna som håller ned det sprattlande barnet så anmäls det inte som misshandel, säger Gunnar Göthberg.

Citat:

Två av tre barnkirurger vill inte utföra ingreppet, visar en enkät som Svensk barnkirurgisk förening låtit genomföra bland sina medlemmar.

etc etc. men att jämföra det med dopet som vissa gör tycker jag ändå är fel, då det inte är något fysiskt ingrepp, samt att det måste bekräftas av individen själv med konfirmation.

det skriver även att den anledningen till att det ska vara lagligt är för att bli av med folk som opererar hemma. Dåligt argument tycker jag.

detsamma kan sägas om systembolaget.
Vi kan bränna sprit hemma, dock kan vi bli dåliga av den, därför borde det vara fri tillgång på sprit utan åldergräns!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahren
CSM101.

Var går gränsen då? Vilka delar ska få tas bort och vilka inte?

Hade manlig omskärelse varit skadligt för pojken hade jag inte varit för det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
nu vet jag inte om detta varit uppe men:
http://www.dn.se/nyheter/manga-lakare-vagrar-utfora-omskarels...

etc etc. men att jämföra det med dopet som vissa gör tycker jag ändå är fel, då det inte är något fysiskt ingrepp, samt att det måste bekräftas av individen själv med konfirmation.

Återigen, dopet tog jag upp för att se ifall vissas motstånd gällde enbart fysiska ingrepp såsom omskärelse eller även icks-fysiska sådana, såsom dop då båda delar på en detalj: man för över sin egen religion på ett barn utan dennes godkännande. Ja visst, konfirmationen krävs, men barnet är redan ansedd tillhöra kristendomen från det att den är född tills konfirmationen ju.
Är mest ett sidospår detta.
[QUOTE]
det skriver även att den anledningen till att det ska vara lagligt är för att bli av med folk som opererar hemma. Dåligt argument tycker jag.
[/QUOTE]Varför? Vad har du för förslag som på ett realistiskt sätt kan få slut på illegala omskärelser?
[QUOTE]
detsamma kan sägas om systembolaget.
Vi kan bränna sprit hemma, dock kan vi bli dåliga av den, därför borde det vara fri tillgång på sprit utan åldergräns!
[/QUOTE]Ja men hur var det med alkoholen, alla dess förbud och legalisering nu igen?
Varför bildades dagens Systembolags föregångare?
Om något så talar ditt systembolagexempel för omskärelsen och dessa erbjudande på sjukhus än mot.

Skillnaden mellan manlig och kvinnlig omskärelse är för stor för att de ska kunna jämställas, kika gärna på länkarna jag postade angåënde just detta lite tidigare.

Permalänk

redan idag är ju omskärelser lagliga.
Ändå tuffar det omkring människor utan tillstånd som utför dem.
Folk kommer ändå att välja i vissa fall att få skinnet bortskuret hemma ihop med en bön över att det görs på ett operationsbord.
Särskilt ifall det som skiljer är ca 150kr.
(normalt läkarbesök jämfört mot vad jag läst att de tar för en omskärelse, ca 300kr.)

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
redan idag är ju omskärelser lagliga.
Ändå tuffar det omkring människor utan tillstånd som utför dem.
Folk kommer ändå att välja i vissa fall att få skinnet bortskuret hemma ihop med en bön över att det görs på ett operationsbord.
Särskilt ifall det som skiljer är ca 150kr.
(normalt läkarbesök jämfört mot vad jag läst att de tar för en omskärelse, ca 300kr.)

Kostnaderna idag varierar, allt från gratis till upp till 10 000 på vissa sjukhus.
Att många anlitar illegala personer beror på att de inte vet om att det är lagligt och erbjuds på sjukhus på många ställen, informationen har brustit där, annars finns det inget som säger att tex personen som ber bönen under ceremonin inte fr vara med ifall det sker på sjukhus.

Permalänk
Medlem

Skitsnack, folk vet mycket väl om vad som gäller.
Sånt som rättigheter har man stenkoll på.

Det skall vara gratis och helst i anslutning till Lidl.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Skitsnack, folk vet mycket väl om vad som gäller.
Sånt som rättigheter har man stenkoll på.

Det skall vara gratis och helst i anslutning till Lidl.

Nu har du tillfört tråden nog med dynga, antingen kommer du med något vettigt eller så kniper du käft och håller dina rasistiska åsikter för dig själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu har du tillfört tråden nog med dynga, antingen kommer du med något vettigt eller så kniper du käft och håller dina rasistiska åsikter för dig själv.

Jadu, det är väl allmänt känt att man inte får tycka som man vill när det inte ligger i fatet för somliga.

Du menar att folk lyckas ta sig ända från mellan östern till Sverige,
men inte kan fråga sina landsmän som redan bor här vad som gäller?
Jo tjena.

Sånt man vill veta håller man reda på.

Jag är emot att muslimer, judar, svennar, whatever skall få sina snuttar lemlästade med hjälp av svenska sjukhus.
Och jag är ju inte direkt ensam om det...
Läkarna är väl rasister de också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Jadu, det är väl allmänt känt att man inte får tycka som man vill när det inte ligger i fatet för somliga.

Du menar att folk lyckas ta sig ända från mellan östern till Sverige,
men inte kan fråga sina landsmän som redan bor här vad som gäller?
Jo tjena.

Sånt man vill veta håller man reda på.

Jag är emot att muslimer, judar, svennar, whatever skall få sina snuttar lemlästade med hjälp av svenska sjukhus.
Och jag är ju inte direkt ensam om det...
Läkarna är väl rasister de också.

Finns gott om människor, även i detta tråd, som precis som du säger är emot det, men det har ändå gått jävligt bra att diskutera som vuxna människor utan att dra in rasistiska fjortiskommentarer som du lyckats kläcka ur dig.

Ja folk kommer hit och snackar med sina landsmän, men det betyder inte att någon av dem ens vet om att det är möjligt att få ingreppet utfört på sjukhus, observera även att alla sjukhus inte erbjuder denna lagliga tjänst heller, så hur ska man då veta?

Återigen, att vara emot det jag tycker gör dig inte till rasist, men däremot klassar jag dig som rasist när du kommer med rasistiska kommentarer. Tydligen är det flera som gör det också

Edit: Jag har inte anmält dig, men om du är så säker på att jag har fel så får du mer än gärna anmäla mig till någon moderator.

Permalänk
Medlem

Bättre att motarbeta religioner än att underlätta de konstiga ritualerna imo.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz

jojo, långsiktigt kan man ju göra det, men vad tänker du kring det kortsiktiga problemet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz

Givetvis, men det går inte att ignorera problemen på vägen bara för det.

Som sagt, att religion öht. har med det här att göra är mycket olyckligt. Det borde vara lika självklart med en lag som är oberoende av en persons religion som det är med lagar som är oberoende av en persons politiska läggning.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Kostnaderna idag varierar, allt från gratis till upp till 10 000 på vissa sjukhus.
Att många anlitar illegala personer beror på att de inte vet om att det är lagligt och erbjuds på sjukhus på många ställen, informationen har brustit där, annars finns det inget som säger att tex personen som ber bönen under ceremonin inte fr vara med ifall det sker på sjukhus.

Här var jag tvungen att lägga mig i.
Hur fruktansvärd mäniska måste man inte vara om man inte änns försöker ta reda på det,som tex: ta sig till sjukhuset och fråga/kolla på internet/fråga andra mäniskor osv osv när det handlar om det viktigaste som finns. det är ju enns barn för guds skull.
Kan man inte ta reda på en sån lätt sak utan bara letar reda på nån snubbe så ska man fråntas rätten att ha barn.
måste finns nå gränser för idiotiskt man kan bete sig.

Många argument som är för kan jag förstå, och kanske inte håller med då jag anser att ingen har rätt att bestämma va som ska skäras bort från nån annans kropp.
Men den här var bara hemsk, och sån idioti/ignorans ska straffas.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
Här var jag tvungen att lägga mig i.
Hur fruktansvärd mäniska måste man inte vara om man inte änns försöker ta reda på det,som tex: ta sig till sjukhuset och fråga/kolla på internet/fråga andra mäniskor osv osv när det handlar om det viktigaste som finns. det är ju enns barn för guds skull.
Kan man inte ta reda på en sån lätt sak utan bara letar reda på nån snubbe så ska man fråntas rätten att ha barn.
måste finns nå gränser för idiotiskt man kan bete sig.

Många argument som är för kan jag förstå, och kanske inte håller med då jag anser att ingen har rätt att bestämma va som ska skäras bort från nån annans kropp.
Men den här var bara hemsk, och sån idioti/ignorans ska straffas.

Saken är att det illegala alternativet inte är så hemskt som vissa verkar tro.
Det är inte bara vilken "snubbe" som helst som gör ingreppet. Brukar vara en känd person inom ett visst område, t.ex. kan det finnas en person i Skåne som många vänder sig till och denna person gör det regelbundet och har säkert gott om erfarenhet. Denna är person är även ofta medicinskt utbildad.

Tycker många av er överreagerar här. Vet att jag kommer få skit för detta men jag skulle vilja kalla det för intolerans.

Permalänk
Medlem

Systembolaget infördes på grund utav att sverige "söp ihjäl sig" det är jag mycket medveten om, och för övrigt dricker jag knappt alkohol.

men på samma sätt som det infördes borde man väll kunna införa 18års gräns på omskärelse?

visst kommer det bli svårt att bli av med den illegala omskärelsen, men på samma sätt är det svårt att bli av med smuggel spriten / utköp / hembränning.

men 18års gräns till självkostnad är väll det första steget.
Blir man någon upptäckt att vara omskuren vid yngre ålder så bör myndighet blandas in, dvs socialen och polisen(även om dom redan nu har för mycket att göra) Eftersom vi har gymnastik, offentliga bad etc etc så kommer det såklart att upptäckas så länge barnen är med på sådant, som faktiskt är obligatoriskt i skolan.

Blir barnet upptäckt och utredning görs, ska det såklart vara straff på detta, dels skadestånd till barnet som fås ut när det fyller 18 och även böter/fängelse samt att vårdnaden bör ses över av barnet, då det skett en misshandel.

upptäcks någon som gör omskärelser utanför sjukhuset etc, så ska det vara väldigt höga straff, har denne läkarlicens ska den såklart dras in, böter och fängelse i många år att jämföras med att amputera någon emot dens vilja.

Ta bort förhuden borde kunna liknas med att amputera lillfingret(Kanske naglarna istället?), vi klarar oss utan det, men det är ett onödigt ingrepp, jag tror faktiskt inte jag kan gå till sjukhuset och säga "Hej, jag är troende inom "xxxx" och enligt min kultur/religion så ska vi endast ha 4 fingrar på varje hand, kan ni amputera mina lillfingrar så slipper jag ta kökskniven hemma?"

Något som även är konstigt är att man får inte slå sina barn, vare sig man är mamma eller pappa, Aga är förbjudet och kommer det fram att man misshandlat sitt barn, dvs slagit det så blir det en stor process av det hela där socialen m.fl blandas in, även om nu barnet inte får bestående men utan blåmärken/smärta som försvinner. Trots det får man alltså skära av delar på barn...
Jag är totalt emot våld mot barn, och att slå sitt barn borde belönas med elektriska stolen eller liknande.