Ursprungligen inskrivet av gtok
Vad får dig att vara så säker?
Jag omskars utan bedövning själv, så är egen erfarenhet. Men fråga andra som omskurits vid en veckas ålder och se ifall de kommer ihåg smärtan.
Editerar in följande: Att minnen skapas är inte det jag säger är fel eller osann, det jag däremot säger är att dessa minnen däremot sitter så djupt att de inte minns/koms ihåg/påverkar individen(, undantag lär ju finnas, precis som allt annat.)
Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Bör vi legitimera könsstympning för att det redan finns i samhället och inte går att stoppa? -Det är ju bättre att det gör på sjukhus med bedövning än i hemmet.
Om svaret på frågan är nej, vad skiljer detta sig från omskärelse?
Visst det är lite mildare, istället för att "hugga av hela handen tar man bara ett finger". Många anser inte att omskärelse vara en liten bagatell, visst finns det personer som tycker detta, men det är inte frågan vad man själv tycker utan vad barnet i vuxen ålder anser.
Nu fortsätter dock de flesta med en sådan religion att vara religiös även i vuxen ålder, men utvecklingen går mot att folk blir allt mindre religiösa och då kanske de inte gillar att föräldrarna började och skära av en kroppsdel i religionens namn, som även resulterar i mindre känsel.
Att det finns fler som omskär än som könsstumpar, är dock ett bra argument. Se på tobak, snus och alkohol, skulle dessa ha blivit lagliga idag? Men stoppa är kört. Men har sverige blivit ett så extremt land där nästan var och en omskär minderåriga så vi får ge upp hoppet?
Jag tror inte att de flesta som omskärs är religiösa i vuxen ålder om jag ska vara ärlig.
Vad syftar du på med "könsstympning"? Kvinnlig omskärelse?
Editerad.