Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muji
Saken är att det illegala alternativet inte är så hemskt som vissa verkar tro.
Det är inte bara vilken "snubbe" som helst som gör ingreppet. Brukar vara en känd person inom ett visst område, t.ex. kan det finnas en person i Skåne som många vänder sig till och denna person gör det regelbundet och har säkert gott om erfarenhet. Denna är person är även ofta medicinskt utbildad.

Tycker många av er överreagerar här. Vet att jag kommer få skit för detta men jag skulle vilja kalla det för intolerans.

Oh ja, det är inte alls så farligt. Bara senaste vändan i det hela handlade ju om någon nisse som för det första utförde det hela i sitt vardagsrum och utöver det gav ungarna brustabletter som bedövning. Efter infektion och när ungarna inte längre kunnde gå på toa ordentligt så fick seriösa läkare ta hand om det och de fick överväga amputation på grund av kallbrandsrisken även om de hade tur och lyckades undvika det.

Eller varför inte binda fast ungar och sen strunta i bedövningen? Jag menar när "läkaren" har gjort det i 30år så är han väl bra nog att sånt är onödigt? Eller varför inte bara en enda skalpell till alla? Infektioner, sjukdomar och annat är ju för nybörjare? Eller varför inte ta bort så pass mycket förhud att det inte kan läka ordentligt och även senare i livet inte kan återställas? Och medicinskt utbildad? Vad är det för garanti? Är läkarlicens någon sorts botemedel mot idioti? Inte efter att man läser om hur legitimerade så kallade läkare skickar pojke efter pojke till riktiga sjukhus efter att ha borkat en hemmaprocedur på sätt som det räcker med grundskolekompetens för att veta är olämpliga. Finns ju någon hejjare Rafik Abu-Ramadan som till och med förfalskar intyg för att kunna jobba på sjukhus och som faktiskt fått en riktig licens trots att så gott som alla ställen han jobbat på konstaterat att han är inkompetent och olämplig som läkare.

Nej, det är inte så farligt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Saken är att det illegala alternativet inte är så hemskt som vissa verkar tro.
Det är inte bara vilken "snubbe" som helst som gör ingreppet. Brukar vara en känd person inom ett visst område, t.ex. kan det finnas en person i Skåne som många vänder sig till och denna person gör det regelbundet och har säkert gott om erfarenhet. Denna är person är även ofta medicinskt utbildad.

Tycker många av er överreagerar här. Vet att jag kommer få skit för detta men jag skulle vilja kalla det för intolerans.

Så det är intolerans av mig att påstå att väldigt många barn far väldigt illa av att bli omskärda av människor helt utan läkarutbildning?

Även när omskärningen görs av läkare så pratar vi stora mängder smärta och en påtaglig infektionsrisk. Du kan väl knappast påstå att "gatudoktorn" skulle klara av detta bättre?

Den som står för intoleransen här är du, eftersom du inte tolererar många människors åsikt att spädbarn faktiskt inte bör torteras bara för att deras föräldrar vill det.

[påbörjan av ironi]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nu har du tillfört tråden nog med dynga, antingen kommer du med något vettigt eller så kniper du käft och håller dina rasistiska åsikter för dig själv.

Precis, att säga till rasister att de borde hålla tyst kommer fungera. Bra tänkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
Jag är totalt emot våld mot barn, och att slå sitt barn borde belönas med elektriska stolen eller liknande.

Japp, möt våld med våld. Det fungerar. (Nej, du var inte särskilt ironisk).
[slut på ironi]

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
Här var jag tvungen att lägga mig i.
Hur fruktansvärd mäniska måste man inte vara om man inte änns försöker ta reda på det,som tex: ta sig till sjukhuset och fråga/kolla på internet/fråga andra mäniskor osv osv när det handlar om det viktigaste som finns. det är ju enns barn för guds skull.
Kan man inte ta reda på en sån lätt sak utan bara letar reda på nån snubbe så ska man fråntas rätten att ha barn.
måste finns nå gränser för idiotiskt man kan bete sig.

Många argument som är för kan jag förstå, och kanske inte håller med då jag anser att ingen har rätt att bestämma va som ska skäras bort från nån annans kropp.
Men den här var bara hemsk, och sån idioti/ignorans ska straffas.

Jo, man tycker ju det, men för att hitta informationen så gäller det att den dels finns tillgänlig och att man har kunskapen att söka fram den själv. Där kan det brista på många ställen i den kedjan, vilket bland annat ingår i kritiken som Socialstyrelsen kom med, för lite information har givits ut, tex om att detta faktiskt är lagligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
Systembolaget infördes på grund utav att sverige "söp ihjäl sig" det är jag mycket medveten om, och för övrigt dricker jag knappt alkohol.

Alkohol förbjöds, men folk söp ändå ihjäl sig, ett viktigt steg i processen som inte får utelämnas. Alkoholen har vid flera tillfällen varit förbjuden, men då detta ändå inte påverkade dödligheten/människorna som söp så insåg man att ett förbud var lönlöst. Istället gick man en annan väg där man istället erbjöd bra (safe" sprit och även kunde sätta lagar som fungerade bättre.

[QUOTE]
men på samma sätt som det infördes borde man väll kunna införa 18års gräns på omskärelse?
[/QUOTE]Det kan man göra, men hur tror du den illegala omskärels-"marknaden" kommer påverka då? Kommer den att försvinna eller kommer den öka då motsvarigheten till de som tidigare använda "laglig tjänst" nu istället går över till illegala?

[QUOTE]
visst kommer det bli svårt att bli av med den illegala omskärelsen, men på samma sätt är det svårt att bli av med smuggel spriten / utköp / hembränning.
[/QUOTE]hembränning har ju minskat markant om man jämför med innan systembolagets skapande, och vad beträfar smuggelsprit så har även den minskat då kvoterna ökades. Det som är kvar är då utköp och den är ju svår att förändra, som du skriver.

[QUOTE]
men 18års gräns till självkostnad är väll det första steget.
Blir man någon upptäckt att vara omskuren vid yngre ålder så bör myndighet blandas in, dvs socialen och polisen(även om dom redan nu har för mycket att göra) Eftersom vi har gymnastik, offentliga bad etc etc så kommer det såklart att upptäckas så länge barnen är med på sådant, som faktiskt är obligatoriskt i skolan.
[/QUOTE]Ofta barn kommer gå på badhus o liknande ifall polisen, socialen och vad vet kommer blandas in efter varje gång...
[QUOTE]
Blir barnet upptäckt och utredning görs, ska det såklart vara straff på detta, dels skadestånd till barnet som fås ut när det fyller 18 och även böter/fängelse samt att vårdnaden bör ses över av barnet, då det skett en misshandel.
[/QUOTE]1) ha på sig badbyxor är ju inte svårt, ska man tvinga visa penisen vid badhus och gymnastik?
Vad skulle hända ifall barnet, som låt oss säga är 13 år, själv inte anser att det är misshandel eller anser det vara fel? Ska föräldrarna ändå åtalas och betala böter?
hur kommer familjesituationen förändras fr många barn? Kommer det bli bättre?

[QUOTE]
Ta bort förhuden borde kunna liknas med att amputera lillfingret(Kanske naglarna istället?), vi klarar oss utan det, men det är ett onödigt ingrepp, jag tror faktiskt inte jag kan gå till sjukhuset och säga "Hej, jag är troende inom "xxxx" och enligt min kultur/religion så ska vi endast ha 4 fingrar på varje hand, kan ni amputera mina lillfingrar så slipper jag ta kökskniven hemma?"
[/QUOTE]Nej, det är inte jämförbart, tro mig, skillnaderna mellan att amputera att finger och omskärelse av en man är väldigt stora.

Men på tal om viljan att amputera sig:
http://en.wikipedia.org/wiki/Body_Integrity_Identity_Disorder

[QUOTE]
Något som även är konstigt är att man får inte slå sina barn, vare sig man är mamma eller pappa, Aga är förbjudet och kommer det fram att man misshandlat sitt barn, dvs slagit det så blir det en stor process av det hela där socialen m.fl blandas in, även om nu barnet inte får bestående men utan blåmärken/smärta som försvinner. Trots det får man alltså skära av delar på barn...
Jag är totalt emot våld mot barn, och att slå sitt barn borde belönas med elektriska stolen eller liknande.
[/QUOTE]Det är dels olika syften när det gäller aga vs omskärelse av pojkar, olika utgång, olika påverkan etc, vilket Socialstyrelsen ändå tänkt på och ändå säger att det ska vara lagligt med omskärelse.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Oh ja, det är inte alls så farligt. Bara senaste vändan i det hela handlade ju om någon nisse som för det första utförde det hela i sitt vardagsrum och utöver det gav ungarna brustabletter som bedövning. Efter infektion och när ungarna inte längre kunnde gå på toa ordentligt så fick seriösa läkare ta hand om det och de fick överväga amputation på grund av kallbrandsrisken även om de hade tur och lyckades undvika det.

Eller varför inte binda fast ungar och sen strunta i bedövningen? Jag menar när "läkaren" har gjort det i 30år så är han väl bra nog att sånt är onödigt? Eller varför inte bara en enda skalpell till alla? Infektioner, sjukdomar och annat är ju för nybörjare? Eller varför inte ta bort så pass mycket förhud att det inte kan läka ordentligt och även senare i livet inte kan återställas? Och medicinskt utbildad? Vad är det för garanti? Är läkarlicens någon sorts botemedel mot idioti? Inte efter att man läser om hur legitimerade så kallade läkare skickar pojke efter pojke till riktiga sjukhus efter att ha borkat en hemmaprocedur på sätt som det räcker med grundskolekompetens för att veta är olämpliga. Finns ju någon hejjare Rafik Abu-Ramadan som till och med förfalskar intyg för att kunna jobba på sjukhus och som faktiskt fått en riktig licens trots att så gott som alla ställen han jobbat på konstaterat att han är inkompetent och olämplig som läkare.

Precis därför är det bäst att sjukhus utför ingreppen

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, det är inte så farligt. Och precis de extremfall som du tar upp är de jag försvarar
Allt du skriver är inget jag förnekar. Men frågan är i hur stor omfattning det sker.

I slutändan har jag inte skrivit att det olagliga är riskfritt eller att det skulle vara bättre än det lagliga alternativet. Att föräldrarna framställs som monster är det jag protesterar mot.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Så det är intolerans av mig att påstå att väldigt många barn far väldigt illa av att bli omskärda av människor helt utan läkarutbildning?

Även när omskärningen görs av läkare så pratar vi stora mängder smärta och en påtaglig infektionsrisk. Du kan väl knappast påstå att "gatudoktorn" skulle klara av detta bättre?

Den som står för intoleransen här är du, eftersom du inte tolererar många människors åsikt att spädbarn faktiskt inte bör torteras bara för att deras föräldrar vill det.

Snälla, det har jag inte påstått. Har absolut inget emot den sakliga kritiken men när det övergår i nån sorts överdrivet hat mot föräldrarna är lite att ta i.

Nej, "gatudoktorn" klarar inte av det bättre. Var har jag påstott det?

Jag har inte ens yttrat mig i sakfrågan om förädrarna har rätt att omskära sina pojkar. Om du undrar så är jag emot. Helt plötsligt är jag intolerant för att jag tycker att vissa överreagerar. Stig ner från din höga häst, tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, det är inte så farligt. Och precis de extremfall som du tar upp är de jag försvarar
Allt du skriver är inget jag förnekar. Men frågan är i hur stor omfattning det sker.

I slutändan har jag inte skrivit det olagliga är riskfritt eller att det skulle vara bättre än det lagliga alternativet. Att föräldrarna framställs som monster är det jag protesterar mot.

Jag anser inte att föräldrarna framställs som monster, jag anser nog snarare att de ÄR monster. Det har ingenting att göra med om det görs på sjukhus eller hemma, det är själva övergreppet i sig. Jag finner det vara fullständigt främmande och helt absurt att en förälder kan ta ett beslut om att skära i sitt barn för att upprätthålla vad man själv tycker. Om det sen är en häxdoktor med läkarlicens från ett paket kalaspuffar eller någon i vit rock på karolinska som utför själva övergreppet gör inte det övergrepp föräldrarna gjort lindrigare.

Och i hur stor utsträckning sker det? När jag letade exempel läste jag att det utförs cirka 1000 omskärningar på sjukhus i Sverige per år, och att socialstyrelsen uppskattar att det sker minst ca 2000 omskärningar i hemmen. Med andra ord så tror man att antalet barn som får leka doktor med den lokala hemmaklåparen ca dubbelt upp mot de som tar den mindre risken och besöker ett sjukhus.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Jag anser inte att föräldrarna framställs som monster, jag anser nog snarare att de ÄR monster. Det har ingenting att göra med om det görs på sjukhus eller hemma, det är själva övergreppet i sig. Jag finner det vara fullständigt främmande och helt absurt att en förälder kan ta ett beslut om att skära i sitt barn för att upprätthålla vad man själv tycker. Om det sen är en häxdoktor med läkarlicens från ett paket kalaspuffar eller någon i vit rock på karolinska som utför själva övergreppet gör inte det övergrepp föräldrarna gjort lindrigare.

Och i hur stor utsträckning sker det? När jag letade exempel läste jag att det utförs cirka 1000 omskärningar på sjukhus i Sverige per år, och att socialstyrelsen uppskattar att det sker minst ca 2000 omskärningar i hemmen. Med andra ord så tror man att antalet barn som får leka doktor med den lokala hemmaklåparen ca dubbelt upp mot de som tar den mindre risken och besöker ett sjukhus.

Jag tycker också att föräldrar inte har rätt ta sådana irreversibla beslut utan barnets samtycke, är överhuvudtaget emot hela idén med religionsuppfostran och att barn ska ärva sina föräldrars religion. Men det betyder inte att jag ser ner på de som inte håller med. Man måste tänka på vilka avsikter dessa människor har. De anser att det är bättre att göra det tidigt än senare då det är större risk för komplikationer. Att barnet senare kanske inte vill bekänna sig vid religionen ligger inte ens i åtanke. Varför skulle någon förneka den gudomliga sanningen? De anser att de vägleder sina barn i den "rätta vägen". De ser det inte som ett övergrepp. Vad som tycks vara fel i dina ögon kan uppfattas annorlunda av någon med en annan livsåskadning. Varför skulle du få göra anspråk på sanningen men inte den andre?
Jag tycker att man bör vara lite ödmjukare när man diskuterar den etiska biten.
Däremot kan man vara strängare när det kommer till praktiska saker som rör barnets säkerhet och välbefinnande. Att minimera skadan på barnet är något som intresserar de flesta, även föräldrarna. De föräldrar som vänder sig till olagliga metoder gör det p.g.a. okunskap, de vet inte bättre. I det avseendet tycker jag att det är orättvist att kalla dem för monster.

Jag undrar över hur stor utsträckning det sker komplikationer inom de 2000 som sker på olagliga vägar.

Permalänk
Medlem

Vet att detta blir lite offtopic men men.. vi är sköna i sverige med vårt falska moraliserande..

Sverige moralens högborg.

Citat:

År 1920 Upphävs makens målsmanskap och husbondevälde över hustrun, det vill säga även den gifta kvinnan blir myndig. År 1965 kriminaliserades våldtäkt inom äktenskapet. 1980 erkänner Sverige FNs konvention om avskaffande av all diskriminering av kvinnor.

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5ld_i_n%C3%A4ra_relationer

Citat:

Föräldrars rätt att aga sina barn avskaffades 1966. Ett uttryckligt förbud infördes 15 mars 1979 i föräldrabalken och gäller från 1 juli 1979:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aga

.
Sveriges humana dödsstraff för kvinnor.. vilken fin moral vi har haft i sverige...

Citat:

Levande Begravd.
Under medeltiden tillämpades denna avrättningsmetod i Sverige för en del brott. Bland annat för stöld, dock endast för kvinnor, medan män hängdes för samma brott.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Levande_begravning

Vad har vi för rätt att moralisera över ömskärelser?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

http://sv.wikipedia.org/wiki/Historia

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

I senaste avsnittet av Weeds väljer Nancy (mamman) att omskära sitt nyfödda barn så att han kan konvertera till Judaism. Efteråt sker en liten konversation mellan Rabbinen, Shane (mellersta sonen) och Silas (äldsta sonen) som följer såhär:

Silas: Nice work, rabbi.
Rabbinen: Well thank you, I've been at it awhile!
Shane: What do you practice on?
Rabbinen: (säger något jag inte uppfattar)
Shane: I think it's a barbaric ritual..
Rabbinen: Well, it represents a covenant between our people and God.
Shane: It's a creases pleasure!
Rabbinen: It payed for my summer house..

Jag fortsätter med att säga att jag är muslim och valde att fullfölja proceduren själv i Turkiet där man betalar för det själv, som allt annat i livet. Hela kalaset inkl festligheter gick väl på ett sexsiffrigt belopp..
Conclusion? Det ska inte vara gratis men hellre att en legitimerad läkare gör det än någon med en rakhyvel.

Maekh skrev "Att omskärelse skulle handla om religionsfrihet är ju bara löjligt. Ge barnen friheten att bestämma själva när de är i en lämplig ålder, typ 15 då eller något."
Vad är din åsikt då om att låta homosexuella adoptera barn? Borde det inte vara olagligt i så fall, ge barnen friheten att välja själv?

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Naturligtvis skall en legitimerad läkare utföra ingreppet som vid alla plastikoperationer.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Vet att detta blir lite offtopic men men.. vi är sköna i sverige med vårt falska moraliserande..

Sverige moralens högborg.

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5ld_i_n%C3%A4ra_relationer

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aga

.
Sveriges humana dödsstraff för kvinnor.. vilken fin moral vi har haft i sverige...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Levande_begravning

Det ser du väl själv?

Vi begraver inte folk levande och stenar inte dem till döds heller.
Vi lever inte kvar i medeltiden utan har utvecklats.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Det ser du väl själv?

Vi begraver inte folk levande och stenar inte dem till döds heller.
Vi lever inte kvar i medeltiden utan har utvecklats.

Precis då låter vi andra utvecklas i sin takt precis som vi utvecklades i vår takt...

Medvetenheten kommer genom utbildning/kunskap & social välfärd & inte genom påtvingat moraldrävel från utomstående med storebrorskomplex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis då låter vi andra utvecklas i sin takt precis som vi utvecklades i vår takt...

Medvetenheten kommer genom utbildning/kunskap & social välfärd & inte genom påtvingat moraldrävel från utomstående med storebrorskomplex.

Jo, men vad som pågår på våran gård är våran ssk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Låta andra utvecklas i sin takt precis som vi utvecklades i vår? Hade det gällt någon anna plats i världen så visst, då stämmer detta. Men nu gäller det just Sverige, och då är det vår egen utveckling som sätter ribban för saker som gäller Sverige.

Det du påpekade tidigare var att vi skulle bortse från konceptet utveckling som helhet. "Hey, vi var nötter förut men har bättrat oss, så att vissa av oss fortfarande är nötter är det inget fel i"!? Hela konceptet utveckling säger ju att saker går vidare till nästa steg. Och visst att vi inte ska moralisera över att andra grupper inte kommit lika långt, men det i sig betyder att vi har all rätt att göra det inom vår egen grupp, vilket det här är eftersom vi talar om omskärelse i Sverige och ingen annan stans.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem
Citat:

Låta andra utvecklas i sin takt precis som vi utvecklades i vår? Hade det gällt någon anna plats i världen så visst, då stämmer detta. Men nu gäller det just Sverige, och då är det vår egen utveckling som sätter ribban för saker som gäller Sverige.

Det du påpekade tidigare var att vi skulle bortse från konceptet utveckling som helhet. "Hey, vi var nötter förut men har bättrat oss, så att vissa av oss fortfarande är nötter är det inget fel i"!? Hela konceptet utveckling säger ju att saker går vidare till nästa steg. Och visst att vi inte ska moralisera över att andra grupper inte kommit lika långt, men det i sig betyder att vi har all rätt att göra det inom vår egen grupp, vilket det här är eftersom vi talar om omskärelse i Sverige och ingen annan stans.

Omskärelse skall ses som en plastikoperation, plastikoperationer är som bekant en vanlig & accepterad företelse inom västvärlden så jag förstår inte vad vi dravlar om egentligen?

Jag ville inte bli satt till världen, men jag hade ingen valfrihet direkt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Omskärelse skall ses som en plastikoperation, plastikoperationer är som bekant en vanlig & accepterad företelse inom västvärlden så jag förstår inte vad vi dravlar om egentligen?

Kan du upplysa oss mindre vetande, vilka plastikoperationer som är vanliga & accepterade på spädbarn och minderåriga i västvärlden, där orsaken bakom dem inte är en olycka eller sjukdom och syftet är att återställa kroppen?
Nej tråden handlar inte om hur myndiga personer på egen viljan, skall få göra vilka plastikoperationer och liknande som de vill.

*edit* Om du tar tandställning/tandreglering som exempel, så används det på barn som har tänder som står snett och fel. Absolut inte för att föräldrarna vill ändra på tandbettet till något annorlunda, vilket några få väljer att göra i vuxen ålder. Alltså är det inget etisk problem om det görs på rätt sätt, för det är då inte många barn som vuxen som ångar att deras tänder inte står snett som de annars skulle vara.
Vilket i princip hela tråden handlar om att vissa föräldrar anser sig ha rätt att göra operationer med konsekvens som minskad känsel, där man inte vet om barnet i vuxen ålder tyckte detta var så bra.
Förr i tiden då i princip alla på vissa platser gjorde omskärning, så var detta inget större problem, men idag när omskärning är en minoritet i Sverige, så är det inte lika säkert att alla tycker att den var ett bra val som föräldrarna tog åt en.

Detsamma gäller ännu extremare saker som lotusfötter (fotbindning) på tjejer i gamla kina, hur fel det var att göra det då kan man diskutera. Det var ju den sociala normen, men om något gör det här idag i sverige så är det självklart att det inte är lite fel. Och man skall skilja på att rätta till fötter, eller förstöra dem så personen får svårare att använda dem så det är tänkt. Nej jag jämför inte lotusfötter med omskärning, bara säger att den sociala normen har betydelse för vad som är okej. Där vissa samhällen kan tillåta allt mer extrema saker på barn.

Citat:

Det går att lösa efteråt, värre är om man inte blev tillsatt men man ville bli det. Vilket man såklart man enbart kan veta om man har blivit tillsatt och är glad över detta.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Japp, och den dagen jag ser en 0-6 år gammal unge be om få förstora sina bröst eller säga att de behöver botox/fettsugning så kommer jag överväga att det kan vara en idé att låta små pojkar genomgå icke nödvändiga plastikoperationer

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk

Egentligen, ifall omskärelse på barn är okej av motivationen att det inte är skadligt och att vuxna får göra det så borde ju samma personer vara för blodsutgutelse traditionen vid Ashura?

Det är ju egentligen inte skadligt. Och vuxna gör det.
varför inte barn?
http://religiousfreaks.com/UserFiles/Image/ashura.2009.big.jp...

Citat:

Inlägg redigerad av MaLo: tank på att inte direktlänka till bilder som är av denna känsliga karaktär.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Egentligen, ifall omskärelse på barn är okej av motivationen att det inte är skadligt och att vuxna får göra det så borde ju samma personer vara för blodsutgutelse traditionen vid Ashura?

Det är ju egentligen inte skadligt. Och vuxna gör det.
varför inte barn?

Sluta med efterblivna kommentarer, snälla. Vad har denna "tradition" med omskärelse att göra? Vad är det du försöker åstadkomma egentligen..?

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy

Det går att lösa efteråt,

Det försökte jag, viket resulterade i att polisen (6st) bröt upp min ytterdörr & under tvång transporterade mig till akuten där 8! man brottade ner mig för att under tvång ta en massa prover & sen kom det in en maktgalen psykiatiker & sa att jag var sjuk & dravlade någonting om LPT sen blev jag transporterad under tvång till psyket där jag blev inlåst under 24h vak... så mycket för valfrihet..

Valfrihet är ett fint ord.. men valfriheten i verkligheten är reglerad av lagar & regler mm.

Sen om jag inte misstar mig så är hygienen lättare att hålla för omskurna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arganis
Sluta med efterblivna kommentarer, snälla. Vad har denna "tradition" med omskärelse att göra? Vad är det du försöker åstadkomma egentligen..?

Efterblivna kommentarer?
Små barn som genomgår en religös/traditionell ritual som inte egentligen är så farlig och som de i det långa loppet inte tar så stor skada av? Jag tycker det låter precis som omskärelse.

Citat:

Nej, rent påhitt. Förhuden finns där för att skydda och även om den i sig kan innebära en hygienisk risk om man inte rengör sig ordentligt så har den en funktion.

Från wikipedia:

Citat:

En omskuren penis är, till skillnad från vad en vanlig myt säger, inte mer hygienisk. Ollon och urinrör lämnas mer exponerat för smuts och baktierieangrepp och den antibakteriella och skyddande funktion som så kallad smegma ger saknas på en omskuren penis. På nyfödda kommer ollonet i ständig kontakt med urin och avföring på grund av avsaknaden av förhud.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Avstängd
Citat:

Kan du upplysa oss mindre vetande, vilka plastikoperationer som är vanliga & accepterade på spädbarn och minderåriga i västvärlden, där orsaken bakom dem inte är en olycka eller sjukdom och syftet är att återställa kroppen?

Skulle också gärna vilja ha svar på den frågan.

Citat:

Är väl knappast ett problem i ett land där tvål och vatten är standard?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Nej, rent påhitt. Förhuden finns där för att skydda och även om den i sig kan innebära en hygienisk risk om man inte rengör sig ordentligt så har den en funktion.

Från wikipedia:

Där föll 50 % av argumenten för omskärelse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

... för det är då inte många barn som vuxen som ångar att deras tänder inte står snett som de annars skulle vara.

Hur många är det som vid vuxen ålder ångrar sin omskärelse? Bortsett från de som fått komplikationer.

Citat:

Efterblivna kommentarer?
Små barn som genomgår en religös/traditionell ritual som inte egentligen är så farlig och som de i det långa loppet inte tar så stor skada av? Jag tycker det låter precis som omskärelse.

Inte farlig?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Om du tar tandställning/tandreglering som exempel, så används det på barn som har tänder som står snett och fel. Absolut inte för att föräldrarna vill ändra på tandbettet till något annorlunda, vilket några få väljer att göra i vuxen ålder. Alltså är det inget etisk problem om det görs på rätt sätt, för det är då inte många barn som vuxen som ångar att deras tänder inte står snett som de annars skulle vara.

Appropå det här med tänder:

Själv har jag en sned framtand, men den försämrar inte mitt "bett" på något sett så har inte fått någon tandställning. Tandläkaren sa dock att jag kan ansöka om jag vill ha tandställning ändå för estetiska skäl. Föräldrarna hade inget att säga till om utan det var jag som bestämde. Jag sa nej. Va runt 10-12 när det hände.

Varför kan det inte inte gå till såhär vid omskärelse?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Appropå det här med tänder:

Själv har jag en sned framtand, men den försämrar inte mitt "bett" på något sett så har inte fått någon tandställning. Tandläkaren sa dock att jag kan ansöka om jag vill ha tandställning ändå för estetiska skäl. Föräldrarna hade inget att säga till om utan det var jag som bestämde. Jag sa nej. Va runt 10-12 när det hände.

Varför kan det inte inte gå till såhär vid omskärelse?

Omskärelse får inte ske mot någons vilja. Se 3 § 3 st. 2 m. lagen (2001:499) om omskärelse av pojkar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är väldigt konstigt att argumentera FÖR omskärelse på barn. Då kan vi ju lika gärna tatuera in ett kors i pannan på dom när dom föds så kan dom ha det resten av sina liv.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Eftersom omskärelse är störst inom islam har tyck och tänk ingen betydelse för dessa eftsersom omskärning är obligatoriskt.
Det är bara så. Sen är det fest.

Australiensarna omskar till 90% förr, men numera är det runt 10%. Även bland amerikanarna har det minskat.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Omskärelse får inte ske mot någons vilja. Se 3 § 3 st. 2 m. lagen (2001:499) om omskärelse av pojkar.

Om jag har tolkat det rätt, så har inte spädbarn någon vilja. Eller?

Visa signatur