Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk

Mitt PCMark05 resultat:

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Inaktiv

http://service.futuremark.com/compare?pcmv=210788

PCMark Vantage resultatet med min 80GB G2'a.

Permalänk
Medlem

Beställde en sån här från Komplett idag. Dom ska få in dom den här veckan.

Får någon annan butik in dom tidigare så avbeställer jag och skaffar från någon annan butik

Behöver denna för att systemet ska bli komplett!
Återkommer här med bench senare.

/ C

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Medlem

wiee min e påväg från misco dom skickade den i fredas , så borde vara på utlämningstället imorrn

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe84
wiee min e påväg från misco dom skickade den i fredas , så borde vara på utlämningstället imorrn

Härligt! Kom ihåg att aktivera AHCI i BIOS om du vill ha extra prestanda, länka gärna in en bild på resultat från Crystalmark och AS SSD med om möjligt.

Permalänk
Medlem

Kommer beställa denna skönhet nästa lön, alla snackar om AHCI, är det stor skillnad, hittade lite om det på wiki och det var ingen rolig läsning...

"Common problems switching to AHCI under Windows

* Enabling AHCI in a system's BIOS will cause a 0x0000007B Blue Screen of Death STOP error (INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE) on installations of Windows XP, Windows Vista or Windows 7 where AHCI/RAID drivers for that system's chipset are not installed; i.e., boot failure."

så om man har raid drivarna installerade ska det vara ok då eller?

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

men börjar tvivla på att jag får den idag =/ misco ligger i sthlm o disken verkar ha gått åt fel håll , stod på posten kollisökning att den var i jönköping igår ! o jag bor uppe i norrland seriöst vad håller posten på med ?

Permalänk
Medlem

Jag får 18 mb read i 4k, och 25 mb write, bra mkt lägre än andra :S achii aktiverat i bios. Crystaldiskmark. I regedit hade jag en nolla på den regkeyen.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Aktiverade AHCI o bios efter jag aktiverat det i registret i Win7 enligt http://support.microsoft.com/kb/922976 .

Gick igång men tog lång tid att komma in i windows, typ 20 sekunder längre tid än innan.

Permalänk
Medlem

Vad är det som ska göras när man installerar en SSD? Ta bort swapfilen, följa OCZ-länken? Managed Flash Technology (MFT), något man bör använda? Har aldrig hört talas om det.

Beställde en ifrån Komplett för 3dagar sen, får se när den kommer. Kommer köra Win 7 så tar gärna emot tips på saker som kan göra det bättre.

Permalänk

MFT är inte längre en nödvändig produkt. Det var nödvändigt för den förra generationen (de som baserades på jmicrons jm602 kontroller), och möjligtvis för de billiga mini-pcie enheterna som används även idag i netbooks. Det är stor skillnad mellan den typen av SSD och Intels SSD. Man kan fortfarande använda MFT för att få absolut prestanda men det ska mycket till för att man ska uppleva ngn skillnad IRL. MFT introducerar oxå ett nytt lager mellan hårddisk och systemet, om systemet kraschar är risken större att du förlorar data. I server med stabil drift däremot kan MFT göra stor nytta.

I Windows 7 är det viktigt att stänga av den automatiska defragmenteringen, i övrigt finns det inga tweaks som du -måste- ta till. Det finns givetvis tweaks som ger bättre prestanda, men samma tweaks har även funnits för HDD, de flesta har t.o.m. varit ännu viktigare där.

Om du följer OCZ-länken är det viktigt att tänka på att OCZ fortfarande saluför jm602-baserade SSD, de flesta tweaks kommer oxå från den tiden då deras jm602-baserade stod för försäljningssiffrorna. Tweaksen har därför inte nödvändigtvis samma effekt idag på en bra SSD.

Permalänk
Medlem

Okej, så ta bort swapfilen och slå på ACHI är det jag iaf kan göra utan större krångel för bättre prestanda?

Permalänk
Medlem

En bra sida som besvarar det mesta ang. SSD och Windows 7 finns här: http://blogs.msdn.com/e7/archive/2009/05/05/support-and-q-a-f...
Det mesta gäller nog andra OS med, speciellt beträffande page/swap filen.

Permalänk
Medlem

Försökte köra PCMark05, men det går inte för mig??

Efter installation av PCMark05 så får jag upp detta:

In order to run properly, PCMark05 requires Windows Media Encoder 9 or newer to be installed on your computer

Jag har Windows 7 rc x64 som OS så jag gick till Microsoft download center och laddade ner och installerade WMEncoder64.exe, fortfarande ingen lycka.
OK, testade att köra endast PCMark05 HDD test suite och då gick det bra, fast jag vet inte hur pass bra resultaten är då jag behöver fler att jämföra emot.

Jag skulle dock uppskatta det väldigt mycket om någon vet vad jag gör för fel och kan påpeka det för mig så att jag kan prova hela PCMark05.
PCMark05 Advanced kostar ju bara 19.99$ så jag funderar på att kanske köpa det, men först vill jag prova på hela programmet.

Skulle vara ett plus ifall några fler körde 05 och postade sina resultat?
Jag ska posta resultat igen om några dagar, måste nämligen ominstallera OS igen!!!
Det kändes först som om 80GB var mycket till en början, det känns nu som på tok för lite för min del.
Dessutom har jag stressat med att installera massor av program, gjort fel, avinstallerat, krånglat med drivrutiner fram och tillbaka, lyckats på en torrentfil i downloads foldern som bara vägrar att försvinna, faktum är att jag inte kan radera den med något verktyg för windows/olika program säger att där finns inget???
Måste göra om, göra rätt känns det som.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
I Windows 7 är det viktigt att stänga av den automatiska defragmenteringen, i övrigt finns det inga tweaks som du -måste- ta till.

Avaktiverar inte Windows 7 auto defrag automatiskt?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Text.

Provade du att köra med kompatibilitetsläge för WinXP samt admininstrationsrättigheter?

Jag skulle nog föreslå att du köper PCMark Vantage för samma pris istället, betydligt fräschare program avsett för våra moderna maskiner.

Köpte min igår, eller om det var lördag. Fungerade bra under Win7 64bits RC förutom att en av productivity suit testen av någon besynnerlig anledning inte gick igenom.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Avaktiverar inte Windows 7 auto defrag automatiskt?

Ja, men bara i teorin. Än så länge finns det gott om rapporter som säger att Windows 7 inte detekterar alla SSD som SSD, och därför inte automatiskt avaktiverar autodefrag.

Permalänk
Medlem

Om jag kör en 80GB SSD och sedan en 640 vanlig HDD, vad vinner jag på att ha AHCI aktiverat? Vad förlorar jag?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer
Om jag kör en 80GB SSD och sedan en 640 vanlig HDD, vad vinner jag på att ha AHCI aktiverat? Vad förlorar jag?

Du vinner prestanda samt möjlighet att hotswappa diskar.

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte en detalj som förbättrade mina prestanda något: Se till att ha en uppdaterad AHCI drivrutin. Jag antar att de flesta har Intel chipset, här finns drivrutin:

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&Produc...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mysterix
Jag upptäckte en detalj som förbättrade mina prestanda något: Se till att ha en uppdaterad AHCI drivrutin. Jag antar att de flesta har Intel chipset, här finns drivrutin:

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&Produc...

Jag körde in den imorse, gav ingen nämnvärd skillnad mot för MS standard AHCI-drivare underligt nog.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Managed Flash Technology (MFT), något man bör använda? Har aldrig hört talas om det.

Intels diskar använder en form av MFT redan (algoritmer) vilket som påpekas ovan att MFT är inte nödvändig för dagens ssd just för att diskarna är tillräckligt bra (kontrollerna).

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Nån som kör disken i en mac och har några kommentarer om det?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag har den i en macbook C2D 1,86 med Leopard och 3GB ram. Än så länge har det fungerat mycket bra, datorn startar snabbt och programen behöver man aldrig vänta på längre.

Visa signatur

i7 4770k & GTX 1080 & 32GB ram

Permalänk

Polaren åkte till Thailand och jag har lånat hans intel disk så jag skall testa den med mina 2 diskar i raid 0 och se om det är lönt att ens gå till 3 diskar eller om prestandaökningen blir minimal med min inbyggda raid controllers begränsning, återkommer med resultat senare ikväll...

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk

Intel stoppar nu alla leveranser av sina diskar tills lösenords-buggen är fixad.

http://pc.feber.se/art/162093/intel_stoppar_leveranser_av_si/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark

Det kändes först som om 80GB var mycket till en början, det känns nu som på tok för lite för min del.

Får man fråga vad för program m.m du har lagt på SSD'n? Och hur mycket tog windows?

För egen del är jag inte så orolig för utrymmet, men mer rädd för att mina program kommer slita ut disken onödigt fort. Vill ju köra Eclipse och tomcat på den, men har inte koll på om alla skrivningar (t.ex omkompilering av stora projekt, redeploy, skrivningar till logfiler) är "för mycket" för att den ska hålla länge.

Citat:

Dessutom har jag stressat med att installera massor av program, gjort fel, avinstallerat, krånglat med drivrutiner fram och tillbaka, lyckats på en torrentfil i downloads foldern som bara vägrar att försvinna, faktum är att jag inte kan radera den med något verktyg för windows/olika program säger att där finns inget???
Måste göra om, göra rätt känns det som.

Ett tips:
Testa Unlocker. Det kan kolla om en fil är låst av någon process, och ofta kan den ta bort låset. Och ofta dyker den upp om man försöker ta bort eller byta namn på en fil eller katalog, och visar processen som låst den. Det har hjälpt mig otaliga gånger. Inte säkert att det hjälper dig nu, och du kanske ändå vill köra en ominstallation, men ville ändå tipsa om det progget.

Permalänk
Medlem

Har precis beställt en sån här SSD och undrar lite hur ni har monterat era? Är ju en 2,5" och jag har inga hållare i mitt chassi för det. Bara tejpat det fast i första bästa ställe i chassiet (eltejp?) eller ska man köpa något så man kan montera det i en 3,5" hållare?

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q6600 | ATI Radeon 4870 | Intel 80GB X-25-M G + 500GB Western Digital | 4096 MB Corsair RAM

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stomf
Har precis beställt en sån här SSD och undrar lite hur ni har monterat era? Är ju en 2,5" och jag har inga hållare i mitt chassi för det. Bara tejpat det fast i första bästa ställe i chassiet (eltejp?) eller ska man köpa något så man kan montera det i en 3,5" hållare?

https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/adapter-2-5-...

Enda som fanns inne när jag köpte. Fungerar iallafall.

Tejpa fast en fin SSD-disk? Känns fel, köp brackets för böveln!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/adapter-2-5-...

Enda som fanns inne när jag köpte. Fungerar iallafall.

Tejpa fast en fin SSD-disk? Känns fel, köp brackets för böveln!

Men köp inte av Inet. Vet inte vad som hänt med Inet, men helt plötsligt har de enorma överpriser på många utav deras tillbehör. Bara ta deras PCI-E -> 2x 12v adapter som kostar 79:- nu och ska väl kosta ca 29:- i vanliga fall. Nä jag vet inte vad som hänt med Inet, men ser en väldigt negativ trend hos dem just nu. Var klassiskt datorbutiken förrut att vara billigast på några av de populäraste produkterna och sen svindyra på allt vad tillbehör hette.

Webhallen har en billig adapter för 2.5"->3.5".