Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk

Det har ju blivit bra priser på dessa diskar nu. Undra bara vad som kommer härnäst från andra tillverkare, om man ska ha mer is i magen eller inte...

Hur mycket får man ut på en 80Gb disk? Hur många Gb motsvarar det i Windows?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Inaktiv

x-per, jag tycker faktiskt att du lät lite som om du vaknat på fel sida, men jag håller däremot med dig lite, jag köper inte fula delar, men de flesta komponenter är snygga, Intels SSD's är skitsnygga imo

Men hur är det med G2, finns de i svart och silver, eller bara silver? Har för mig att jag såg en svart på bild (Kan ju dock ha varit en G1:a på bild till text angående G2). Gillar inte silver (Fast min nuvarande hårddisk har ju den färgen och det har funkat bra hittills ).

Jag skulle så gärna vilja ha en, testade CrystalDisk och resultatet var ju pinsamt, det skiljer ju inte mkt på SpinPointen och min VelociRaptor http://data.fuskbugg.se/skalman01/CrystalDiskMark-WDVelociRap...
(SSD'n är ju ljusår före dock, men vad förväntar man sig?).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Det har ju blivit bra priser på dessa diskar nu. Undra bara vad som kommer härnäst från andra tillverkare, om man ska ha mer is i magen eller inte...

Om du menar hur stort utrymme som visas i windows, skulle jag tippa på ca: 73-75GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1lle
x-per, jag tycker faktiskt att du lät lite som om du vaknat på fel sida, men jag håller däremot med dig lite, jag köper inte fula delar, men de flesta komponenter är snygga, Intels SSD's är skitsnygga imo

Två gånger har jag sagt till att det är slutdiskuterat angående utseende på diskarna i denna tråd. Märkligt att det ska vara så svårt att respektera det...?

Nästa som svarar angående utseende blir bannad.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Citat:

- jmicron ska komma ut med sin nya kontroller (jm612), den ska redan vara färdig men det finns inga produkter ännu vad jag vet, ser ut att ha okej prestanda på pappret (http://www.pcper.com/comments.php?nid=7239)

- Indilinx har sin nya 'Jet Stream' kontroller, lite lite information här men det har nämnts en läshastighet på 500-600 MB/s, ska släppas ngn gång i Q3

- Indilinx har en revision av sin kontroller som ska kunna använda flash från andra än Samsung, de skulle alltså kunna använda 34 nm flash från Intel eller 32 nm flash från Toshiba, (har för mig att jag läst ngnstans att de hjust nu använder 50 nm flash från Intel), när de väl kommer med billigare flash borde oxå priset på den sjunka, de kommer inte vara i samma klass som Intels diskar när det kommer till prestanda men om de kommer i 30 GB skulle de kunna vara konkurrenskraftiga när det kommer till slutpriset...

Jag tror att Intel kommer fortsätta vara bäst när det kommer till systemprestanda men de brukar oxå ligga ngt högre i pris. Och konkurrenterna har ofta små diskar (från 30/32 GB). Hjust nu ligger Intel bättre till i pris men det kommer ändras när Samsung går över till 3x nm flash, eller när Agility-serien börjar använda 3x nm flash. jmicrons 612 ska oxå kunna använda 32 nm flash från Toshiba (för att få en idé vad det kan innebära i slutpris se priset som gäller för Kingston V-serie som använder hjust Toshiba-minnen).

Hittar ingen info om när Samsung kan tänkas gå över till 3x nm flash, de har börjat "sampla" men google ger mig inte mer än så.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Två gånger har jag sagt till att det är slutdiskuterat angående utseende på diskarna i denna tråd. Märkligt att det ska vara så svårt att respektera det...?

Nästa som svarar angående utseende blir bannad.

Serious?

BTW har jag inte läst många tidigare inlägg i denna tråd, kan vara därför jag missat

Jag vill fortfarande ha svar på om G2 finns i svart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Serious?

BTW har jag inte läst många tidigare inlägg i denna tråd, kan vara därför jag missat

Endast i 'silver' vad jag vet just nu, tydligen ska det nya skalet vara billigare att tillverka. Sen om det kommer i andra färger senare återstår att se, men hoppas inte på något.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Serious?

Det är inte utseendediskussionen i sig som är problemet, det är att diskussionen spårade ur. Läs tråden så förstår du, det är inte kul när vi kallar varandra "korkade, patetiska eller menar att vi har allvarliga problem". Därav att jag ber er sluta diskutera det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är inte utseendediskussionen i sig som är problemet, det är att diskussionen spårade ur. Läs tråden så förstår du

Det framgår inte alls av:

"Två gånger har jag sagt till att det är slutdiskuterat angående utseende på diskarna i denna tråd."

och:

"Nästa som svarar angående utseende blir bannad."

Ska ett enda rötägg kunna orsaka ett generellt förbud för att diskutera diskens utseende?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Det framgår inte alls av:

"Två gånger har jag sagt till att det är slutdiskuterat angående utseende på diskarna i denna tråd."

och:

"Nästa som svarar angående utseende blir bannad."

Ska ett enda rötägg kunna orsaka ett generellt förbud för att diskutera diskens utseende?

Ursäkta om jag var otydlig, har editerat mitt inlägg Trodde ni skulle förstå att det var påhoppen på x-per jag menade från början.

Vad ska denna diskussionen leda till tycker ni?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Det är inte utseendediskussionen i sig som är problemet, det är att diskussionen spårade ur. Läs tråden så förstår du, det är inte kul när vi kallar varandra "korkade, patetiska eller menar att vi har allvarliga problem". Därav att jag ber er sluta diskutera det.

Det kan jag förstå

Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Endast i 'silver' vad jag vet just nu, tydligen ska det nya skalet vara billigare att tillverka. Sen om det kommer i andra färger senare återstår att se, men hoppas inte på något.

Ok, tack för svaret Nu återstår det bara att köpa en

Permalänk

Verkar vara slut i lager hos dom flest, finns nån butik som har men då är det lite överpris.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Inaktiv

Hej
disken på plats i min netbook Msi Wind 100
Betydligt snabbare .-)
Först med WinXP home och vanlig hd 160 gig

sen med windows 7 ultimate och SSD 80 g

HeHe
Ful eller inte men snabbare och värd varje krona

Edit: Fixade bilderna (bara att ta bort url inom [ ]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ubbe1
Hej
disken på plats i min netbook Msi Wind 100
Betydligt snabbare .-)
Först med WinXP home och vanlig hd 160 gig
http://i895.photobucket.com/albums/ac156/ubbe1/th_160gb_hd.p...

sen med windows 7 ultimate och SSD 80 g

http://i895.photobucket.com/albums/ac156/ubbe1/th_ssd.png

HeHe
Ful eller inte men snabbare och värd varje krona

Mvh
Ubbe

Presterade rätt okej på intels antika kretsar. Men du hade troligen inte förlorat nämnvärt på att tagit en billigare disk och stoppat i G2'an i en modernare och snabbare dator.

Riktigt fint!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

80026341376 bytes eller 74.5GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Presterade rätt okej på intels antika kretsar. Men du hade troligen inte förlorat nämnvärt på att tagit en billigare disk och stoppat i G2'an i en modernare och snabbare dator.

Riktigt fint!

Håller inte med dig där.

Prestandaförbättringen i % är betydligt högre på min netbook som verkligen lidit av långsam prestanda.
Xp home startade på 145 sek Windows7 ultimate på 54sek
Förstår inte din tanke då det inte var något fel på den 160gb Hd jag hade i winden tidigare..
Kanske kunde tjänat några % på att byta till en 7200 varvare men då förlorat i batteritid och värme...
Detta var nog bästa lösningen men motbevisa mig gärna

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Håller inte med dig där.

Prestandaförbättringen i % är betydligt högre på min netbook som verkligen lidit av långsam prestanda.
Xp home startade på 145 sek Windows7 ultimate på 54sek
Förstår inte din tanke då det inte var något fel på den 160gb Hd jag hade i winden tidigare..
Kanske kunde tjänat några % på att byta till en 7200 varvare men då förlorat i batteritid och värme...
Detta var nog bästa lösningen men motbevisa mig gärna
Ubbe

Din Winds chipset begränsar din G2'as prestanda. Det var det jag i huvudsak åsyftade.

Den prestandavinsten du fick med din SSD-disk hade du nog kunnat få med en liknande SSD-disk då, som jag skrev innan, ditt chipset begränsar lagringen. Jag tror du missuppfattade mig på "billigare disk" som att du skulle ha använt en mekanisk, det jag menade var en billigare SSD.

Självklart var prestandaökningen fin.

Och jämför inte XP på mekanisk disk mot Win7 på SSD rakt av, du får för många faktorer som påverkar tiden, dels att XP och Win7 har rätt stora skillnader i operativets uppbyggnad samt att mekaniken får pisk av SSD'n, speciellt G2'an.

Personligen efter mina erfarenheter med min SSD så ser jag ingen som helst anledning att köpa en mekanisk disk idag såvida man inte behöver mycket lagring. Har man råd med SSD så är det nästan en självklarhet att man köper en sådan för åtminstonde operativsystem.

Permalänk
Medlem

Det tog sin lilla tid innan jag fick tid över, det som skulle varit en enkel monteringen (+ OS installation) av min G2:a uthämtad i Måndags utvecklade sig till något helt annat!

Helt sjukt, kom på mig själv helt grusig i ögonen med en radiator i ena handen och ett skissblock med byggplaner i den andra kl: 05:00 på Tisdag morgon.
Kunde inte ens gå och lägga mig omgående då min lilla 1 1/2:a var fylld från vägg till vägg med utspridd HW, verktyg, kartonger och fan och hans moster, ja ni vet väl själva hur det kan bli.

Både 2:a datorn och en gammal "släp-top" stod igång med en massa fönster öppna, fyllda till bredden med moddar historier och flashiga byggen.
Allt jag egentligen skulle göra var att fixa en fästpunkt för SSD:n eftersom den kommer som bulk/oem.

Till råga på allt så fick jag nyss läsa på hur man lägger upp en bild på forumet, skämmigt jag vet, men har faktiskt aldrig gjort det förut.

Well, här kommer första bench försöket med Windows 7rc, drivrutiner och program, swapfilen har jag tagit bort och har ca: 50GB ledigt på SSD:n.
Testat med X58 UD5/i7 920 stock (tills vattnet är igång igen).

Har ju sett snäppet bättre från andra håll så vet inte riktigt hur den står sig?
Då jag i stort endast monterat, installerat, tagit bort swap och bänkat så är jag tacksam för tips om hur jag eventuellt skulle kunna förbättra prestandan något, om möjligt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Det tog sin lilla tid innan jag fick tid över, det som skulle varit en enkel monteringen (+ OS installation) av min G2:a uthämtad i Måndags utvecklade sig till något helt annat!

Helt sjukt, kom på mig själv helt grusig i ögonen med en radiator i ena handen och ett skissblock med byggplaner i den andra kl: 05:00 på Tisdag morgon.
Kunde inte ens gå och lägga mig omgående då min lilla 1 1/2:a var fylld från vägg till vägg med utspridd HW, verktyg, kartonger och fan och hans moster.

Både 2:a datorn och en gammal "släp-top" stod igång med en massa fönster öppna, fyllda till bredden med moddar historier och flashiga byggen.
Allt jag egentligen skulle göra var att fixa en fästpunkt för SSD:n eftersom den kommer som bulk/oem.

Till råga på allt så fick jag nyss läsa på hur man lägger upp en bild på forumet, skämmigt jag vet, men har faktiskt aldrig gjort det förut.

Well, här kommer första bench försöket med Windows 7rc, drivrutiner och program, swapfilen har jag tagit bort och har ca: 50GB ledigt på SSD:n.
Testat med X58 UD5/i7 920 stock (tills vattnet är igång igen).

http://img21.imageshack.us/img21/8467/crystaldiskmark22intelx...

http://img239.imageshack.us/img239/2149/windows7experienceind...

Har ju sett snäppet bättre från andra håll så vet inte riktigt hur den står sig?
Då jag i stort endast monterat, installerat, tagit bort swap och bänkat så är jag tacksam för tips om hur jag eventuellt skulle kunna förbättra prestandan något, om möjligt.

Bilderna fungerar inget vidare att klicka på.

Min bench var utan något som helst pill vad gäller swap eller tweaks. Jag kör samma styrkrets som dig så det borde ju se lite bättre ut. Jag kommer uppdatera min bench bara jag stökat klart med mitt minnesproblem, det som äter all min lilla lediga tid just nu.

Permalänk
Medlem

OK!

1: Bilderna vet jag inte varför det inte går att klicka på???

Lärde mig precis att lägga upp en bild på forum, aldrig behövt göra det förut.

2: Jag kan testa att låta swapen vara som den skall, och se vad som händer.
Ifall det inte hoppar upp pyttelite till blir jag nästa lite ledsen i ögat, haha.

Gör det någon skillnad ifall systemet är klockat?
För jag kör tillfälligt helt stock/nerklockat, t.o.m mina DDR3 1600MHz tuffar på i endast 1066MHz.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

OK!

1: Bilderna vet jag inte varför det inte går att klicka på???

Lärde mig precis att lägga upp en bild på forum, aldrig behövt göra det förut.

Hur och/eller var står det hur göra (eftersom inte mina visas... )

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har jag fått min disk!

Installerat Windows 7 och håller på att kopiera runt data atm.

Tanken är att "uppbyggnaden" av systemet ska bli såhär:

¤ SSD
> OS
> Bilder/dokument/Musik
> Nått favoritspel
> Småprogram <10mb.
> Photoshop och dreamweaver.
> Tweaks - Stängt av defragmentering och cache-fil. Spotify-cachen på en vanlig disk.

¤ Övriga HDD's
> Filmer/Spel
> "Stora" program.
> Officepaketet? Outlook ligger väll och skriver en massa till disken..

Vad tror ni om den setupen? Något man kan förbättra?

// Oscar

Permalänk

Vad gör swapfilen för negativt på en SSD ?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Jag ändrade storlek på min pagefile till 256MB som min/max. Vill inte ta bort den helt då det verkade finnas vissa program som kunde kräva den och annat som kunde bli probem.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante_ante

Jag har 8gb ram så har ingen använding för den, bara onödiga skrivningar.

Permalänk
Medlem

kan rapportera att OSX 10.5.7 flyter på riktigt trevligt med disken.

Har en gammal C2D 1.86GHz med 3GB ram. Allt bara blixtrar fram på den, skall bli kul att se vad snow leopard kan leverera.

Visa signatur

i7 4770k & GTX 1080 & 32GB ram

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
...

// Oscar

Jag tycker nog att du ska försöka få in -alla- programmen på SSDn, vet dock inte vad det är för program du menar som inte skulle få plats på en 80 GB disk. 80 GB är trots allt tokigt mkt utrymme för systemet.

Om du med Musik menar mp3-filer o.dyl. som du bara ska lyssna på tycker jag att du lika gärna placera dem på HDDn.

Intel har bra SSD, du behöver inte flytta skrivningarna. Om du trots det inte vill att Outlook ska skriva så mkt på SSDn kan du använda symbolic links (http://en.wikipedia.org/wiki/Symbolic_link) för att flytta utvalda kataloger/filer från SSDn till HDDn. Detta förutsatt att man i Outlook inte bara kan ändra katalogen som ska användas för att spara data.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante_ante

Den tar upp mkt utrymme. Många litar inte heller på wear-leveling algoritmerna som används i en SSD, att flytta swapfilen från SSDn innebär i det fallet att SSDn teoretiskt ska hålla länge (färre skrivningar).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Jag tycker nog att du ska försöka få in -alla- programmen på SSDn, vet dock inte vad det är för program du menar som inte skulle få plats på en 80 GB disk. 80 GB är trots allt tokigt mkt utrymme för systemet.

Om du med Musik menar mp3-filer o.dyl. som du bara ska lyssna på tycker jag att du lika gärna placera dem på HDDn.

Intel har bra SSD, du behöver inte flytta skrivningarna. Om du trots det inte vill att Outlook ska skriva så mkt på SSDn kan du använda symbolic links (http://en.wikipedia.org/wiki/Symbolic_link) för att flytta utvalda kataloger/filer från SSDn till HDDn. Detta förutsatt att man i Outlook inte bara kan ändra katalogen som ska användas för att spara data.

Hm, tja nu när du säger det så. Allt borde ju få plats om jag snålar lite.

Ang. musiken så är det bara några 100mb, så det kan lika gärna ligga på SSD:n.

Det hade varit fint att ha Office installerat på SSD:n faktiskt. Får se hur jag gör. Dock tror jag att det går att ändra katalogen som outlook sparar mailen i, så det behöver ju inte vara något problem förhoppningsvis.

Tack för ditt svar!

// Oscar

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur och/eller var står det hur göra (eftersom inte mina visas... )
Ubbe

1: Gå hit: http://imageshack.us/ och signa upp/logga in.

2: Gå hit och ladda ner detta verktyg: http://reg.imageshack.us/content.php?page=winuploader

3: Följ anvisningarna, dra bilden du vill lägga upp på forum(et) till verktyget winuploader enligt "drag and drop" principen.

4: Efter upload comlete, klicka bara på: Hotlink for forum 1 och efter det så högerklicka och pasta i valfritt forum.

Finns nog bättre sätt också, men detta var väldigt enkelt.
Hoppas jag förstod dig rätt, dvs. att det var detta du undrade över, gjorde det själv för första gången idag nämligen.

Vad gäller min G2:a så fattar jag inte varför den är snäppet slöare än andras, har provat sata kablar, swapfiler drivrutiner men får den inte upp till tidigare postade resultat ändå???

Det borde ju inte vara chipet som begränsar, anders149 kör väl på ett likadant om jag förstod det korrekt.

Hur gör ni andra med drivrutiner i Windows 7 rc, tänkte på att allt i Enhetshanteraren ser OK ut även när man inte laddat ner chipset drivare m.m.
Mitt nätverk slutade t.o.m fungera när jag ladda ner/installerade nyare LAN drivare.

Tar tacksamt emot tips som skulle kunna förklara mina snäppet slöare hastigheter,inget är för dumt för att föreslå!
Är själv inte helt hemma på det här området, men vet att det finns andra här på Sweclockers som är.

Permalänk
Medlem
Citat:

...

Körs SATA i AHCI läge?

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Nu har jag fått min disk!

Installerat Windows 7 och håller på att kopiera runt data atm.

Tanken är att "uppbyggnaden" av systemet ska bli såhär:

¤ SSD
> OS
> Bilder/dokument/Musik
> Nått favoritspel
> Småprogram <10mb.
> Photoshop och dreamweaver.
> Tweaks - Stängt av defragmentering och cache-fil. Spotify-cachen på en vanlig disk.

¤ Övriga HDD's
> Filmer/Spel
> "Stora" program.
> Officepaketet? Outlook ligger väll och skriver en massa till disken..

// Oscar

Ser bra ut, tänkt köra något liknande själv förutom spelfritt på SSD, alla program på SSD och pagefile på mekanisk disk. Vissa program behöver trots allt den. Sedan har jag reserverat 15GB till Ubuntu med.

Bilder och musik kan ju gott ligga på mekanisk disk annars, du nämnde att din musik tog 100mb bara men dina bilder kan ju vara något större. Är det stora filer du använder i Photoshop så bör de ju ligga kvar. Själv har jag en stor work-katalog som kommer hamna på min SSD.