Permalänk
Medlem

problem och desperation?

Hej

Har en Toshiba SA40 231.

Datorn börjar abeta lextremt ångsamt efter några minuter, samtidigt som jag får systemmeddelande om problem i fläktsysstemet. Fläkten går dock och datorn blir endast ljummen. Dock kunde fläkten snurra fortare förut.

Har hittills installerat SpeedFan som först visade höga värden på det mesta. Rengjort heatsink (tog bort och monterarde dit med ny kylpasta) och dammsugit ut/in-hål. Det ramlade också ut några små grå plastbitar. Kanske från fläkten.

Värden för processor och hårddisk var nu okej. Först dock ej ACPI. Har förstått at det handlar om moderkortet. Fick tips om att uppdatera bios, vilket inte löste problemet. Någon tipsade om att ta ur cmos-batteriet en stund, men jag hittar inte detta. Återställde datorn till före meddelande om fläktproblem, men det hjälpte inte heller.

Gick in i bios, men visste inte riktigt vad jag skulle leta efter. Gjorde en default-inställning. Nu verkar tempvärdet för ACPI också vara okej, men övriga kan öka. Men fläkten ökar automatiskt inte i hastighet längre. Får öka hastigheten manuellt i SpeedFan. Får dock varningen ändå och datorn börjar arbeta extremt långsamt.

Kan det vara så att även om fläkten kyler, så får jag systemvarningen för att några små bitar har lossnat. Och datorn drar då automatiskt ner hastigheten på processorn?

Problemet är att man bara kommer åt fläkten uppifrån, genom att t bort tangentbord, moderkort m.m. Det känns lite vanskligt då jag inte är någon expert på att ta isär bärbara datorer.

Eller kan det handla om ett meddelande som inte borde visas längre, men som påverkar processorn fortfarande?

Alltså, alla värden okej nu, men får systemmeddelande om fläktproblem och dator börjar arbeta extremt långsamt. Får öka fläkte manuellt i SpeedFan. Hjälper dock inte.

Anyone?

/Martin