Permalänk
Medlem

Dyra HDMI-kablar lurendrejeri?

Har tänkt på det här en del. Det finns ju som de flest vet hdmi-kablar förgyllda kontakter som kostar upp till 1000kr per meter, helt absurda priser. Det hela motiverar man med bättre bildkvalitet.

Men eftersom signalen är digital borde den väl inte påverkas? En digital kan väl bara vara helt perfekt eller inte fungera alls? En dålig analog kabel däremot kan ju innebära kvalitetsförlust.

Är jag ute och cyklar eller är det hela ett ordentligt lurendrejeri?

Biltema har v1.3 (1080p) 1,5m hdmi-kablar för 139kr btw.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

"Lyx-kabel bara statuspryl:
Billig hdmi-kabel lika bra som dyr"
http://testfakta.se/Article.aspx?a=134793

Permalänk
Medlem

I många fall är det iofs onödigt med dyra kablar men det sker ingen felkorrigering eller omsändning på HDMI, så om det sker en elektrisk störning så att en bit tolkas felaktigt så blir det också ett litet fel i bilden. Så det kan mkt väl finnas störningar som ger en gradvis försämrad bild, dvs det är inte bara alternativen fungerar eller fungerar inte som finns.
Så lurendrejeri tycker jag inte man kan kalla det, oftast är det onödigt men det gäller ju de flesta prylar vi köper...

Permalänk

Jag läste faktiskt en artikel om detta igår, och det verkar råda väldigt delade meningar. Här kan man få en liten motivering åtminstone, varför en dyr kabel kan vara bättre:
http://m3.idg.se/2.1022/1.241611/kabelkrig-dyrt-vs-billigt

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se att dessa felsändningarna skulle inträffa speciellt ofta och att ögat ens kan uppfatta den bit error raten. Men det är som teejee säger, ingen error correction finns för bildlagret på HDMI, däremot för ljud skall det finnas om jag inte minns fel... Med andra ord... lägg hellre nån tusing extra på DVD-spelaren eller TV:n om du vill ha bättre bild och kör på HDMI kablage från Claes Olsson.

Permalänk
Medlem

en kompis som har 10 meter hdmi kabel till sin projj. han säger att han ser skillnad mellan en supra kabel och en deltaco kabel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pritect
en kompis som har 10 meter hdmi kabel till sin projj. han säger att han ser skillnad mellan en supra kabel och en deltaco kabel.

Gör blindtest med killen

Permalänk
Medlem

I början i alla fall var fungerade ofta långa billiga HDMI kablar sämer än dyra, som i att de fungerade inte alls med en del utrustning.

Håller för övrigt med övriga talare att skillnaden mellan digitalkablar är i princip försumbar, till skillnad från analogkablar där det faktiskt har viss betydelse. Det finns i alla fall ställen som ger betydligt mycket mer bild/ljud för pengarna än fina HDMI kablar

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Jag tror att det kan bli skillnader när man använder långa kablar, jag skulle precis som heddan säger lägga pengarna på utrustningen än på kabeln.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sparriskrigaren
Jag läste faktiskt en artikel om detta igår, och det verkar råda väldigt delade meningar. Här kan man få en liten motivering åtminstone, varför en dyr kabel kan vara bättre:
http://m3.idg.se/2.1022/1.241611/kabelkrig-dyrt-vs-billigt

Ur artikeln:

– Med en bra kabel kommer man se ett mycket bättre skärpedjup, det är den största skillnaden men sämre kablar ger även mer brus och sämre färger.

Det har jag väldigt svårt att tro. Skulle alltså tv:n byta ut dessa förlorade bitar mot en gissning på färg vilket ger sämre resultat? Jag kan acceptera en illgrön pixel här och där, men sämre skärpa? Tror killen är ute och cyklar.

Jag undrar om det kan va en felcitering. Låter faktiskt som att han talar om en analog kabel.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Ur artikeln:

– Med en bra kabel kommer man se ett mycket bättre skärpedjup, det är den största skillnaden men sämre kablar ger även mer brus och sämre färger.

Det har jag väldigt svårt att tro. Skulle alltså tv:n byta ut dessa förlorade bitar mot en gissning på färg vilket ger sämre resultat? Jag kan acceptera en illgrön pixel här och där, men sämre skärpa? Tror killen är ute och cyklar.

Jag undrar om det kan va en felcitering. Låter faktiskt som att han talar om en analog kabel.

Har du läst allt? Killen säger väl att han personligen aldrig sett att billigare kablar förlorat information? Och att det han säger har han aldrig själv upplevt?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ur artikeln:

Dagens bästa bullshit. Det spelar ingen roll om kabeln varit analog, något skärpedjup kan inte förändras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ur artikeln:

Är det någon skillnad på en bra etta och en dålig etta?
Är det någon skillnad på en bra nolla och en dålig nolla?
Inte vad jag vet. Ettan är en etta och nollan är en nolla.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Är det någon skillnad på en bra etta och en dålig etta?
Är det någon skillnad på en bra nolla och en dålig nolla?
Inte vad jag vet. Ettan är en etta och nollan är en nolla.

Nej det är ingen skillnad på en dålig och bra nolla, men störningar gör att en nolla tolkas som en etta och tvärtom.
Men frågan är ju hur ofta det sker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Nej det är ingen skillnad på en dålig och bra nolla, men störningar gör att en nolla tolkas som en etta och tvärtom.
Men frågan är ju hur ofta det sker.

Ja, hur ofta sker det? Och man kan väl försöka se till att det inte blir så mkt störningar.

Men visst är det status att kunna säga" Min 1m HDMI-Kabel kostade 1100kr".
Personligen skulle jag lagt pengarna på hårdvaran istället, såsom TV'n, förstärkaren eller vad det nu är.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Fast M3 är ju rätt biased mot saker, brukade prenumerera på den tills jag tröttnade på det.

Permalänk
Medlem

En liten fråga tappar man mycket signal om man använder en 4m kabel? en sådan här exakt http://www.webhallen.com/prod.php?id=96764

Xtrememac XtremeHD HDMI Kabel 4m

Ska använda den mellan TV (Samsung 32" HD-Ready) och Datorn/Playstation 3

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför någon inte gör ett test med en källa och en mottagare som räknar exakt vilka ett och nollor som ska igenom, och med lite längre kabellängd, säg 10 meter. Då ser man ju skillnad, i statistiken, om det nu är någon skillnad.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

2x HP ProLiant DL380 G5, Xeon E5430, 44GB Ram, VMware ESX 3.5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M89
En liten fråga tappar man mycket signal om man använder en 4m kabel? en sådan här exakt http://www.webhallen.com/prod.php?id=96764

Xtrememac XtremeHD HDMI Kabel 4m

Ska använda den mellan TV (Samsung 32" HD-Ready) och Datorn/Playstation 3

Oavsett vad "de insatta" säger så kommer du som vanlig "dödlig" inte märka någon större skillnad, du kommer inte sitta o gråta för att du har så dålig bild bara för att du köper en billigare kabel. Om man jobbar med high-end bildredigering i PS eller som ljudtekniker i e studio så kanske du kan märka lite skillnad om man e ljävligt petig, men en vanlig person som ska kolla tv o spela ps3 så kan jag GARANTERA att du inte kommer bli missnöjd.

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtazz
Oavsett vad "de insatta" säger så kommer du som vanlig "dödlig" inte märka någon större skillnad, du kommer inte sitta o gråta för att du har så dålig bild bara för att du köper en billigare kabel. Om man jobbar med high-end bildredigering i PS eller som ljudtekniker i e studio så kanske du kan märka lite skillnad om man e ljävligt petig, men en vanlig person som ska kolla tv o spela ps3 så kan jag GARANTERA att du inte kommer bli missnöjd.

Tack för svaret

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ur artikeln:

Jag är inte partisk i denna diskution. Man ska bara ta det lungt med att säga en person på Reference Audio är ute och cyklar. Han lär ha en hel del erfarenhet som vi inte har.

Jag tror också på att ettor är ettor och nollor är nollor. Men i ljudsammanhang har det visat att dålig utrusting (fasten det är digital) låter sämre. Det var ett hett ämne att diskutera på SWEC här innan. Jag har gjort blindtest personligen på dålig och bra ljudkabel (digital) och hört skillnad. Dock kan jag också säga iom blind testet jag gjorde. Man måste komma up i riktigt dyr elektronik för att man ska höra skillnad. Med analoga kablar kan man få högtalare för 5000kr att låta bättre. Med dyra digitala ljudkablar så ska det till att man har snuskigt fin elektronik/hifi i övrigt. Ettor och nollar kan komma olika fort, skapa jitter och komma i otakt också

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Har du läst allt? Killen säger väl att han personligen aldrig sett att billigare kablar förlorat information? Och att det han säger har han aldrig själv upplevt?

Ja, jag har läst hela artikeln och känner till ovanstående. Gör det att jag itne får ifrågasätta hans påstående att man vår sämre skärpa med en dålig hdmi-kabel?
-----------------------------------------------------------------
Även om killen från reference audio har många år i branschen tror jag ändå inte på det han säger. Sämre färger och dålig skärpa pga förlorade bitar finns inte i min värld. Möjligen svart skärm, frysningar, och enstaka felaktiga pixlar.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Jag är inte partisk i denna diskution. Man ska bara ta det lungt med att säga en person på Reference Audio är ute och cyklar. Han lär ha en hel del erfarenhet som vi inte har.

Jag har själv jobbat i branschen och marginalerna är väldigt höga på kablar varför detta är en viktig intäktskälla. Vad den ansvarige på RAudio säger är därför helt ointressant eftersom oavsett vad han egentligen tycker så svarar han att det spelar roll eftersom det gynnar dem rent kommersiellt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs

Jag tycker man ska tänka precis tvärom. Ska man verkligen lita på en person som tjänar pengar på att sälja så dyra kablar som möjligt?
Det är som att fråga tobaksbolagen om rökning är bra för hälsan...

Grejen med HDMI är att informationen skickas seriellt och digitalt. För att man ska kunna få sämre färger som många påstår krävs det att den passiva kabeln bara ska mangla de lägsta bitarna i signalen, dvs den måste räkna hur många bitar som går igenom och bara förstöra var tionde bit t.ex. För att få sämre skärpa är det ännu värre, då måste den komma ihåg en hel pixel för att sen blanda ihop den med nästa pixel. Det är HELT OMÖJLIGT att detta händer pga en dålig kabel, om kabeln har fel impedans (sånt som försämrar skärpan eller skapar skuggor i en analog kabel) kommer intilliggande bitar att påverkas, inte intilliggande pixlar.

Det som händer när en kabel börja tappa bitar är att visa pixlar blinkar till i olika färger slumpmässigt. Blir det värre än så får du ingen bild alls. Blir det inga bitfel kommer du att få fram exakt samma bild som du skickade in i andra änden.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

ur artikeln:

-...Men procentsatsen av antal rätt ligger ändå inom felmarginalen, det vill säga vad som är rimligt att få i resultat om du bara gissar.
Vid en närmare koll i protokollen så visar det sig också att de båda panelerna motsäger varandra i de flesta olika momenten, och även sig själva när vi bara bytt kablar mellan tv-apparaterna samt haft likadana kablar i dem.

Summa sumarum:

Bara inbillning.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pritect

På så långa distanser ser man tydligt skillnaden.
Vad många verkar hoppa över i denna diskussion är att man måste ha tillräckligt bra utrustning för att se försämringen. Mao en LCD för 7K och 1500kr dvd kommer INTE visa några tydliga fel med den sämre kabel helt enkelt för att dom inte klarar av att visa tillräckligt många detaljer i bilden till att börja med.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Vad många verkar hoppa över i denna diskussion är att man måste ha tillräckligt bra utrustning för att se försämringen. Mao en LCD för 7K och 1500kr dvd kommer INTE visa några tydliga fel med den sämre kabel helt enkelt för att dom inte klarar av att visa tillräckligt många detaljer i bilden till att börja med.

Det säger du? Jag möjligen genom att man får bild med den dyrare, och ingen alls med den billigare. Skarpare bild och bättre färger tänker jag acceptera när jag ser det själv.

Det hela är ett tänk som sitter kvar från den analoga tiden.

Det är inte direkt några vetenskapsmän som menar att det blir bättre bild med en dyr kabel. Det är chefer med vinstintresse och sedan folk som verkar falla för bluffen. Tänker man efter lite och funderar över tekniken så finns det inte rum för kvalitetsnedsättning i en billigare kabel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ang. Att det bara finns ettor o nollor så måste jag bara lägga till att i praktiken så är ettor o nollor inte bara det.

I teorin är en etta +5 Volt och en nolla 0 Volt, men i praktiken så kan man ju inte ha sådana exakta siffror, utan man har konstruerat digitala kretsarna så att komponenterna ska se alla spänningar som är mellan 3.8V och 5 V som ettor och alla spänningar mellan 0V och 1.38 V som nollor(OBS TA DESSA SIFFROR MED MYCKET KRITIK, är väldigt osäker på exakta siffror men om man tänker principen. Detta ger oss (med dessa siffror) ett "gap" på ca 2.5V och ifall någon spänning hamnar där emellan så vet inte utrustningen ifall den ska tolka signalen som en etta eller nolla.

Detta ger oss problemet med längre kablar som har högre resistans(allting har en resistans, mer ämnen(kabel) mer resistans. Och en stark signal kan bli en svag signal i en längre kabel. I teorin så kan då en signal som var 4.5V från början som transporteras genom en kabel på 10m i slutändan bli kanske 3.2V och då vet inte källan ifall det är en etta eller nolla. Detta kanske av någon som är grymt insatt inom hifi-bild världen kan se skillnad, men i slutändan har det nog mest att göra med vilken tv eller annan komponent som man ansluter källan till.

Jag har egentligen ingen aning om vad detta skulle kunna ha för påverkning mot dyrare kablar vs billigare, för en kabels jobb är bara att transportera en signal från en källa till en annan. Men kände att jag behövde berätta det ändå så att ni har koll på att det finns "felmarginal" men det felet kommer ju från hårdvaran(källan), inte från kabeln. Det som de "dyrare" kablarna då skulle kunna göra bättre är att vara gjorda av ett ämne som inte har lika mycket resistans som då minskar risken för "fel". Men den förbättrar nog inte bilden.

URSÄKTAR FÖR EXTREMT LÅNGT INLÄGG LÄS PÅ EGEN RISK!

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo

Klassiskt försäljarsnack. Du måste köpa den här dyra prylen för att kunna utnyttja/se nån skillnad på den här andra dyra prylen du köpte.

Fel i en digital kabel syns tydligt för det är precis lika stor sannolikhet att den mest signifikanta biten (eller vilken annan bit som helst) skadas som den minst signifikanta. Det är inte som med analogt där det första som försörs är detaljerna.

Sen skulle jag påstå att billiga LCD är bättre på att visa fel eftersom de oftast har mindre eller ingen efterbehandling av bilden för att filtrera bort ev. fel.

Visa signatur

Nämen hej!