Ljudkort - Stereopaket - Tips uppskattas

Permalänk
Medlem

Ljudkort - Stereopaket - Tips uppskattas

Hej, jag behöver lite råd för ett inköp av ljudkort, min nuvarande utrustning är:

Stereo förstärkare: Proson RV-4200

Stereo högtalare: Dynavoice definiton dm-5

Ljudkort: Creative SB Audigy SE

Jag funderar på att köpa ett nytt ljudkort för att jag tror det skulle ge en rejäl förbättring ljudmässigt. Min prioritet är att lyssna på musik.

För tillfället har jag en 3.5mm> 2 RCA som går till förstärkaren från datorn, jag antar att det skulle vara en förbättring att ha 2 RCA > 2 RCA istället?

Det ljudkortet som fångat mitt intresse hittils är "ASUS Xonar Essence STX"

Alla åsikter uppskattas, tackar på förhand!

Permalänk
Medlem

Ett Essence STX (eller ST) är riktigt bra kort och matchar receivers i uppåt 10kkr klassen utan att skämmas. Givetvis kopplas detta analogt till förstärkaren.

Ett annat alternativ är en Cambridge DACMagic, rätt mkt dyrare dock och frågan är hur mkt (om öht) den är.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Låter ju bra, men vilket av korten borde jag välja då? STX eller ST? Tyckte jag läste för några timmar sedan att ST var den nyare modellen och snäppet bättre, men är väldigt osäker på området.

Kommer jag märka stor skillnad med ett essence jämfört med ett audigy SE?

Permalänk
Medlem

Jag sitter på samma förstärkare som du och funderade över samma sak.

Det slutade med att jag behöll mitt gamla audigy 2 (SB0240)
Om man mjukvaruresamplar musiken med tex foobars pphs plugin till 48khz 16 bit kommer man ifrån creatives kassa hårdvaruresampling. Pphs med ultraläget aktiverat gör ett lysande jobb vad gäller att resampla.

Så här bra kan ett audigy 2 mäta, borde inte vara mycket sämre för audigy 1
Det är mätt med RMAA genom att göra en loopback från analog ut till analog in

först 44 khz vilket inte oväntat ser trist ut.

48khz ser bra ut och jag betvivlar på att man tjänar mycket på att köpa ett bättre kort för musiklyssning.

edit: För att förtydliga. Signalen går både genom D/A och A/D omvandlare. Om signalen bara hade gått igenom D/A hade säkert alla siffror varit lite lägre/bättre och även signal to noice nått upp mot angivna 108 db