Anmälda för ökad data på livsmedel - vad är felet?

Permalänk
Avstängd

Anmälda för ökad data på livsmedel - vad är felet?

Hittade denna artikel på dn idag:

Citat:

Enligt GDA-märkningen på chipspåsen från OLW innehåller en portion chips bara 9 procent av vägledande dagligt intag av fett. En portion beräknas dock bara till 25 gram, äter man upp hela påsen på 300 gram får man i sig tolv portioner och överskrider gränsen för det rekommenderade fettintaget. Coca-Cola, Big Bear Ltd och OLW anmäls nu till Konsumentombudsmannen för vilseledande marknadsföring.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/gda-markning-1.939757

Jag kan inte förstå vad som skulle vara värt att anmäla. Man utökar näringsinformationen på ett flertal produkter. Hur skulle det vara negativt? Det är ju inte så att innehållet är lögn, och självklart kan portionsinnehållet variera men vill man vara säker är det ju bara köpa en våg.

Man kan även läsa längre ner i artikeln:

Citat:

– Läsk har aldrig innehållit fett, så att skriva att den innehåller 0 procent fett kan ge konsumenten en bild av att den är nyttigare än vad den är. Jämför man mjölk och Coca-Cola så kan man få bilden av att läsken är nyttigare än vad mjölken är.

Allvarligt talat, drar man den slutsatsen så är man ju pantad.

Skulle ni andra vanliga dödliga som har en annan åsikt kunna förklara vad som är "vilseledande" och kräver en anmälan? Är det inte bra med ökad information om vad maten innehåller? Vad tycker ni?

Till sist vill jag säga att äter man en chipspåse själv är man en tjockis!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Håller med om att det är löjligt på ett sätt, men just med dagligt intag borde man väl skriva hur mycket innehållet i påsen är av rekomenderat dagligt intag? Fast det där med Coca Cola är ju bara ren byråkrati! Det är just sån skit som drar våra skattepengar i onödan!

P.S. Jag kan äta en påse ostbollar själv utan problem, och jag är inte en tjockis. D.S.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Inaktiv

Är det inte missvisande att påstå att en portion med chips är på 25 gram. Folk kanske inte har så lätt att associera hur mycket 25 gram motsvarar.

I en 300 grams påse finns alltså enligt påståendet portioner för 12 personer. Hur många gånger har ni sett 12 personer dela på en påse med chips?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Är det inte missvisande att påstå att en portion med chips är på 25 gram. Folk kanske inte har så lätt att associera hur mycket 25 gram motsvarar.

I en 300 grams påse finns alltså enligt påståendet portioner för 12 personer. Hur många gånger har ni sett 12 personer dela på en påse med chips?

Kan ju alltid vara en grupp med anorektiska kvinnor

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Håller med om att det är löjligt på ett sätt, men just med dagligt intag borde man väl skriva hur mycket innehållet i påsen är av rekomenderat dagligt intag? Fast det där med Coca Cola är ju bara ren byråkrati! Det är just sån skit som drar våra skattepengar i onödan!

Om vi tar chipspåsen så var det 300 gram i en sådan. Att ta kalorierna/saltet/fettet gånger 3 (näringsvärde per 100 gram ska stå på allt) är ju knappast svårt i ett samhälle där vi får lära oss multiplikationstabellen i årskurs 3.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
P.S. Jag kan äta en påse ostbollar själv utan problem, och jag är inte en tjockis. D.S.

Ljug inte.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Är det inte missvisande att påstå att en portion med chips är på 25 gram. Folk kanske inte har så lätt att associera hur mycket 25 gram motsvarar.

I en 300 grams påse finns alltså enligt påståendet portioner för 12 personer. Hur många gånger har ni sett 12 personer dela på en påse med chips?

Det beror ju på hur stor portionen är (duuh!!), men att sätta 25 gram är väl ändå ganska rimligt? Har man problem med hur mycket 25 gram är finns det ett jättelätt alternativ: Våg.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Om vi tar chipspåsen så var det 300 gram i en sådan. Att ta kalorierna/saltet/fettet gånger 3 (näringsvärde per 100 gram ska stå på allt) är ju knappast svårt i ett samhälle där vi får lära oss multiplikationstabellen i årskurs 3.

Kanske inte, men om man bemödar sig att ange dessa siffror över huvud taget borde man väl lika gärna kunna använda en portionsstorlek som någon kan tänkas vara intresserad av? Särskilt om man inte har något intresse av att vilseleda.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Det beror ju på hur stor portionen är (duuh!!), men att sätta 25 gram är väl ändå ganska rimligt? Har man problem med hur mycket 25 gram är finns det ett jättelätt alternativ: Våg.

För det springer ju alla ihop omkring med, en våg som mäter gram.

25 gram är inte en rimlig portion och det tycker jag personligen ska anses som vilseledande marknadsföring att påstå att en portion bara är så stor. Sen så klagomål på att Coca-cola skriver 0% fett anser jag personligen vara larvigt.

Men det är ju klart, de kan ju påstå att den innehåller 0 kcal också om de definierar en portion som 0 gram.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Kanske inte, men om man bemödar sig att ange dessa siffror över huvud taget borde man väl lika gärna kunna använda en portionsstorlek som någon kan tänkas vara intresserad av? Särskilt om man inte har något intresse av att vilseleda.

Hur skulle en intressant storleksportion se ut? En näve chips är en perfekt portion för mig. För en 180 kilos tjockis är väl 3 chipspåsar antagligen en intressant portion.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
För det springer ju alla ihop omkring med, en våg som mäter gram.

25 gram är inte en rimlig portion och det tycker jag personligen ska anses som vilseledande marknadsföring att påstå att en portion bara är så stor. Sen så klagomål på att Coca-cola skriver 0% fett anser jag personligen vara larvigt.

Men det är ju klart, de kan ju påstå att den innehåller 0 kcal också om de definierar en portion som 0 gram.

Jag känner många som har en våg hemma i köket som mäter både gram och decigram.

Har dom verkligen sagt att en portion alltid bara är 25 gram då? De utgår från deras norm på portion, och för att förklara den normen sätter man 25 gram. Vad är vilseledande? Det har ju gett en bra förklaring på hur stor deras portion är. Att sedan vissa tar 75 gram som en portion är ju inget de kan rå för.

Angående frukostflingor och liknande så har väl standard varit 30 g per portion sålänge jag kan minnas.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Hur skulle en intressant storleksportion se ut? En näve chips är en perfekt portion för mig.

Precis! En portion är just en portion av något, om någon person sedan väljer att ta flera portioner är en annan sak. Så en portion chips skulle jag kalla en vanlig näve med chips.

Jag tycker det är skitvanligt att folk inte kan skilja på orden portion och person, står det på en tårta att den räcker till 8 portioner så betyder det inte att den räcker till 8 personer, men varje person skall kunna ta en portion var.

Något jag störde mig rejält på i texten.
– GDA ska vara en hälsomärkning. Vi tycker att det är märkligt att den finns på ohälsosamma produkter. Det blir ett sätt för de olika tillverkarna att visa upp sig, att marknadsföra sig, och det anser vi är vilseledande
Vad tusan är detta för skitprat, om något skall behöva visa hur ohälsosamt det är så är det onyttiga produkter. Jag själv skiter i vad en morot innehåller, men ska jag köpa en chipspåse jag då vill jag veta nästan allt.

Angående olaglig marknadsföring så skall saker stå tydligt, jag minns en dokumentär om feta amerikaner jag såg för någon dag sedan. Iaf så visade fadern så glatt upp att han nu hade köpt fettfri majonnäs, fettfri skinka m.m. till hans barn. Och den ungen fortsatte att äta som en gris, för maten var ju nu nyttig.
Så jag tycker inte att producenter skall få försöka lura på kunder som allt annat, d.v.s. utge att man kan äta dessa "fettfria chips" hur mycket man vill.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Jag känner många som har en våg hemma i köket som mäter både gram och decigram.

T.o.m. jag har det, fast så går jag på diet.

*edit*
Utan tillsatt socker är också en sådan där fras som många missuppfattar, det innebär inte att det finns socker i det redan innan.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Hur skulle en intressant storleksportion se ut? En näve chips är en perfekt portion för mig. För en 180 kilos tjockis är väl 3 chipspåsar antagligen en intressant portion.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Precis! En portion är just en portion av något, om någon person sedan väljer att ta flera portioner är en annan sak.

Det är sant att det inte är helt lätt att bestämma vad som avses med en portion, men att det finns mer eller mindre lyckade val borde man väl kunna enas om (1 g/portion (för att som sagt inte tala om 0g) vore ju till exempel tämligen meningslöst)? Helst skulle man väl vilja att mängden standardiserades så att den faktiskt tillför något vid jämförelser och egentligen tror jag inte att det skulle vara så svårt att hitta en mängd som de flesta är nöjda med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är sant att det inte är helt lätt att bestämma vad som avses med en portion, men att det finns mer eller mindre lyckade val borde man väl kunna enas om (1 g/portion (för att som sagt inte tala om 0g) vore ju till exempel tämligen meningslöst)? Helst skulle man väl vilja att mängden standardiserades så att den faktiskt tillför något vid jämförelser och egentligen tror jag inte att det skulle vara så svårt att hitta en mängd som de flesta är nöjda med.

Problemet med att standardisera är att en portion av något per definition ska vara olika. En portion daimtårta väger såklart mycket mer än en portion chips.
Så lösningen vore väl att förbjuda ordet portion eftersom folk missuppfattar det. Och enbart köra med 100gram, vilket det väl står på alla paket där portion nämns?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast

Det är ju tämligen vilseledande att på något sådant plocka en portion som något godtyckligt litet tal och skylta stort med det. Marabous 100g chokladkakor skall ju räcka till tre pers (en portion=30g), det vet väl alla?
Det kunde användas vettigt men istället har det börjat användas för att ge en illusion av att det är mindre ohälsosamt.
Crippa utgår från att folk faktiskt tänker efter men så är inte fallet. Om folk hade tänkt ett steg längre hade konceptet GDA inte behövt införas då all information redan fanns tillgänglig innan. Vidare hade TV-shop aldrig fått något fäste om folk var smarta konsumenter. Ett fiskedrag för 299kr som är så bra att inte ens fisken ser någon skillnad och om jag ringer inom 10 minuter (vilket upprepas i en halvtimme) så får jag en film om fiske värde 199kr på köpet. Det låter väl som en bra deal?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Problemet med att standardisera är att en portion av något per definition ska vara olika. En portion daimtårta väger såklart mycket mer än en portion chips.

Man borde väl dock kunna standardisera inom samma områden? Jag misstänker att det inte betydligt oftare någon velar mellan chips och ostbågar (eller mellan olw och estrella) än mellan chips och daimtårta, så man skulle kanske kunna ha en snacksportionsstorlek och en tårtportionsstorlek?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Man borde väl dock kunna standardisera inom samma områden? Jag misstänker att det inte betydligt oftare någon velar mellan chips och ostbågar (eller mellan olw och estrella) än mellan chips och daimtårta, så man skulle kanske kunna ha en snacksportionsstorlek och en tårtportionsstorlek?

Håller med, men rent praktisk tror jag på stora problem. Speciellt när recepten på baksidan av viss mat är dimensionerade så att en portion skall vara lätt att mäta med vanliga hushållsmått.
Det blir en massa regler och byråkrati till ingen nytta, vilket i.o.f.s EU gillar. (Det skapar även arbete)

Det enda vore som sagt att förbjuda portion och istället använda 100gram och hela vad hela paket innehåller. Då förbjuda p.g.a. vilseledande marknadsföring.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Tillverkaren är helt fri att sätta vilken portionsstorlek dom vill, vilket troligtvis är det som konsumentförening stör sig på.
Jag som knappt gillar chips äter ju bra mycket mer än 25 g när jag väl äter det så jag kan hålla med om att det är i minsta laget.
Men GDA är en helt frivillig märkning som bla Coca-Cola, Kraft foods mfl startat så jag gissar att dom skriver vad dom känner för Och som någon sa så finns det bara på chips, choklad, läsk, kex och andra mindre nyttiga produkter. Jag tycker det är jätteskönt att se på chokladen att en portion bara innehåller 7 % av mitt dagliga energiintag istället för att om jag sätter i mig hela 100 g kakan så har 1/3-del av energiintaget gått åt och det bara till mellanmål....

Det med Cola och 0 % fett finns det faktiskt en ganska bra anledning att opponera sig emot och det är att man inte får tala om vad en produkt inte innehåller. Skulle man släppa på det så kommer snart hyllorna svämma över av laktosfria oliver och glutenfri mjölk och 96 % saltfri mm. Det som står måste ändå vara relevant för konsumenten.

Permalänk
Medlem

Förbjud snask och sätt alla tjockisar i läger. Problem solved.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Förbjud snask och sätt alla tjockisar i läger. Problem solved.

Eller varför inte fotboja och tvinga överviktiga personer att motionera om de har något bidrag? Samtidigt kan staten slå två flugor i en smäll och bygga in en dold mikrofon i denna, för att kontrollera så att de inte begår något brott eller säger något politiskt olämpligt

Nej men övervikt är ett stort hälsoproblem, som jag dock tror att mediciner i framtiden kommer att lösa, fast även om man har ett bmi på 20 så innebär det inte att man är vältränad. Just detta med att folk rör sig för lite, tror jag är svårare att medicinsk lösa än att få ner deras kroppsvikt till ett lämpligt bmi.
Så vad staten skulle göra för att förbättra folkhälsan utan att inskränka på folkets rättigheter är en intressant fråga, bygga gym/friskvårdsanläggningar kan vara en del. Då även köra över äganderätten på mark och tvinga markägare att sälja mark till sådana hära projekt (servitut), statliga som privata. För ett gym bör ju ligga i närheten av var folket bor.

Annars detta med märkning, ren marknadsekonomi kan fixa så att sådant finns. Vill folket veta hur onyttig maten är, ja då kommer folk köpa mat där detta är märkt. Där självklart skall rättsväsendet hindra att producenter ljuger/vilseleder.
Men man kan även ta steget före marknadsekonomin och tvinga producenter att göra maten nyttigare, tydligare skriva ut etc. Restauranger är idag ofta dåliga på att ange. Men allt extra arbete detta skulle ge, resulterar i ökade kostnader för oss konsumenter så jag tycker ej det är en bra ide.
Låt marknadsekonomin sköte det istället, efterfrågar folk att få veta hur nyttig/onyttig en restaurangmat är ja då kommer folk att handla där detta redovisas. Macdonalds är här ett föredöme.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Du glömde en sändare som känner av någon i närheten "piratar" laddar

Som sagt tycker jag att det i grunden är bra, men portionerna kan man ju ta med en nya salt. Känns som de tar en siffra som ger dom bra värden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DN
– Vi tycker att GDA-märkningen är ett bra sätt att visa hur mycket en portion innehåller. Det blir klarare för konsumenten att få se hur mycket en portion innehåller istället att få se vad 100 gram innehåller vilket kan vara svårt att relatera till.

Men för att veta hur mycket en portion är måste man kunna relatera till 25 gram chips, istället för 100 gram chips. Hur är det lättare på något sätt öht? Han snackar bara skit.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Jag föredrar märkningen "per 100g". Lättare att räkna och i chipsfallet är det nog närmre en portion.

Permalänk
Medlem

Tycker företagen får skriva vad fan de vill på sina produkter. Så länge dom inte ljuger dvs. Att företag friserar sina siffror är väl inget konstigt, hur naturligt som helst, man får helt enkelt lära sig att handskas med det.

För övrigt tycker jag att per 100g och per 100ml känns väldigt adekvat som mängd. Man behöver ju inte anpassa allt efter hetsätare med dålig kunskap i matte.

Men om vi ska kräva mer märkning, så skulle jag kräva att affärer skriver ut kalori per krona brevid kilopriset. Så jag lätt kan maximera vad jag får ut av mina pengar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Utan tillsatt socker är också en sådan där fras som många missuppfattar, det innebär inte att det finns socker i det redan innan.

Det är under utredning om jag minns rätt. Står med om det på SLV.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är sant att det inte är helt lätt att bestämma vad som avses med en portion, men att det finns mer eller mindre lyckade val borde man väl kunna enas om (1 g/portion (för att som sagt inte tala om 0g) vore ju till exempel tämligen meningslöst)? Helst skulle man väl vilja att mängden standardiserades så att den faktiskt tillför något vid jämförelser och egentligen tror jag inte att det skulle vara så svårt att hitta en mängd som de flesta är nöjda med.

Visst är det så. Men om vi tar frukostflingor så tror jag att standard har varit 30 g per portion i ett flertal år, och ändå blir de nu anmälda för det.

25 gram chips: Chips är ju knappast ett baslivsmedel och då bör ju rimligtvis portionen vara mindre.

250 ml Cola: Förtstår inte hur det kan vara vilseledande. Halva 0,5l flaskan är en portion, är väl ganska rimligt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Crippa utgår från att folk faktiskt tänker efter men så är inte fallet.

Sant. Men då är ju problemet att folk är dumma/lata och borde försöka lösa det problemet istället för att skylla på annat. Men det är ju klart, det är ju alltid någon annans fel.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Per 100 gram känns lämpligt, då kan man relatera till andra produkter på ett enkelt sätt och det är inte svårt att multiplicera upp eller ned när man överväger hur mycket man kommer äta utav något.

Känns dock lite töntigt att man letar efter det "nyttigaste alternativet" när man letar efter chips och läsk när man vill gå ner i vikt!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Per 100 gram känns lämpligt, då kan man relatera till andra produkter på ett enkelt sätt och det är inte svårt att multiplicera upp eller ned när man överväger hur mycket man kommer äta utav något.

Per 100 gram ska stå på alla produkter. GDA är mer ett komplement till det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Känns dock lite töntigt att man letar efter det "nyttigaste alternativet" när man letar efter chips och läsk när man vill gå ner i vikt!

Utveckla gärna. Varför skulle det vara töntigt? Och exakt vad menar du med "nyttigaste"?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Känns dock lite töntigt att man letar efter det "nyttigaste alternativet" när man letar efter chips och läsk när man vill gå ner i vikt!

Som crippa sa utveckla. Jag själv har nyss gått ner över 30kg på 4 månader och jag åt då en massa chips och drack läsk. Men det var då noga planerat, där kalorinivån på paketen underlättade för mig att beräkna. Likaså köpte jag hamburgare på macdonalds, men tog bort coca colan och pomfritten.

Annars är det inte bara överviktiga som är intresserade av hur nyttigt/onyttigt något är, och detta har i sin tur betydelse för vilken produkt man väljer. Står man och grunnar mellan 2 chokladkakor, tycker de är ungefär lika god och dyra, ja då kan kalorinivån avgöra.

Men den stora delen överviktiga har inte den självdisciplin som krävs för att äta helt planerat och deras söt/sockersug kan ta över, det är som en drog som iofs delvis går att avvärja sig mot. Problemet är att man måste ha lite socker, kolhydrater och fett, så att helt avstå fungerar ej. Tänk en rökare som bara skall minska sin rökning och inte helt sluta, det är inte så lätt.
Så många överviktiga måste ha något gött och då väljer de "medvetna" såklart det minst onyttiga.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se problemet egentligen. Låt en portion vara vad som helst så länge man anger innehåll per 100 g (motsv.) kan man ju räkna hur man vill ändå. Dessutom är en portion för mig inte samma som för min sambo eller min mamma osv. Jag räknar t ex alltid upp ris minst 1,5 ggr mot vad som anges på paketet som en portion, annars blir jag inte mätt. Detsamma gäller pasta. Däremot kör sambon med angivna portioner rakt av eftersom det passar henne bättre. Det spelar ingen roll vad de anger för det kommer inte passa alla ändå.

Om nu folk är för dumma för att uppskatta hur mycket de äter, alternativt för lata för att räkna på det, så får de de ju ta sitt ansvar själva. Jag struntar högaktningsfullt i vad folk stoppar i sig, det är deras problem. Jag har svårt att se hur det är vilseledande om man kan skala om mängden efter hur mycket man tänkt äta. Däremot är jag för att matvaror har en tydlig märkning som anger innehåller på ett korrekt sätt, tex per 100 g samt GDA, och att direkt vilseledande reklam regleras.

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Det är under utredning om jag minns rätt. Står med om det på SLV.

Visst är det så. Men om vi tar frukostflingor så tror jag att standard har varit 30 g per portion i ett flertal år, och ändå blir de nu anmälda för det.

25 gram chips: Chips är ju knappast ett baslivsmedel och då bör ju rimligtvis portionen vara mindre.

250 ml Cola: Förtstår inte hur det kan vara vilseledande. Halva 0,5l flaskan är en portion, är väl ganska rimligt?

Sant. Men då är ju problemet att folk är dumma/lata och borde försöka lösa det problemet istället för att skylla på annat. Men det är ju klart, det är ju alltid någon annans fel.

Och när man dricker en burk eller en 1,5l flaska så är ju självklart 250ml ett uppenbart val. Precis som de där 30g choklad på en 100g chokladkaka.
Det är ju uppenbart att företagen bara försöker skapa en illusion om att deras onyttiga produkter inte är så illa som de faktiskt är. Folk går tyvärr på det också.
Det finns massa dumma regler som man inte trodde skulle behövas med tydligen så är det så att folk är lättlurade och behöver skyddas. Det finns massa strikta regler för hur man får marknadsföra produkter just för att folk är lättlurade.
Sånt är livet, folk är och förblir idioter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vore det inte jävligt mycket enklare om det stod på påsen hur mycket fett hela påsen innehåller och hur mycket en normal person borde äta??

Varför krångla?

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Sånt är livet, folk är och förblir idioter.

Visst är det så, men det är väl knappast rätt att anmäla olika företag för det?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W