Prestandadatabas – Solid State Drives

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Troyan
Det stämmer bra PreacherMan

Men vi kommer ej att sälja dessa enheter som var med i testet, alla våra nya enheter inkl. riktigt snabba enheter kommer ut om några veckor.

De nya pcie enheter som kommer = nytt kontrollerkort och även extremt hög prestanda och som du säger utbyggbara.

Och de nya ssd som kommer nu kommer vara något i hästväg så vänta och se om några veckor då vi skall låta dem hälsa på hos sweclockers direkt vid lansering!

Kontrollerchip idag har varit finjustering efter finjustering, det som behövs på denna marknad nu är Sata3 och usb3.

Enheter kommer att innehålla mycket intressanta funktioner, men som sagt vänta och se !

Jaha... detta inlägg var ju kul att läsa. Jag som just var ganska nöjd med min uppsättning ssder... Lär väl bli till att öppna plånboken snart igen.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Jaha... detta inlägg var ju kul att läsa. Jag som just var ganska nöjd med min uppsättning ssder... Lär väl bli till att öppna plånboken snart igen.

Det är väl ändå ingen större vits att byta ut dina diskar ännu förmodligen. Personen du citerar har ju egna intressen i och med att han verkar vara anställd på ett av företagen som tillverkar SSD-enheter. Ta det han säger med iaf en liten nypa salt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Det är väl ändå ingen större vits att byta ut dina diskar ännu förmodligen. Personen du citerar har ju egna intressen i och med att han verkar vara anställd på ett av företagen som tillverkar SSD-enheter. Ta det han säger med iaf en liten nypa salt.

Jag tänkte inte bara på detta företag utan snarare att ssd prestandan nog snart kommer ta ett stort kliv framåt. Då sata3 kommer och flera tillverkare börjar sälja pci-e ssder.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Jag tänkte inte bara på detta företag utan snarare att ssd prestandan nog snart kommer ta ett stort kliv framåt. Då sata3 kommer och flera tillverkare börjar sälja pci-e ssder.

Sant, men frågan är likväl hur mycket du då får ut av att byta ut dina diskar.

Själv förbeställde jag en 80GB X25-M G2 och kommer köra med den tills den tar slut troligen. Så fort det kommit något som är bättre och har motiverbart pris så flyttar jag över denna i antingen HTPC eller kommande laptop. Nu vet jag inte vad du har för diskar mer exakt, är det billigare diskar kan jag tänka mig att du kan vilja uppgradera de till mer prestandainriktade diskar när något vettigt kommit till SATA3.

Permalänk
Medlem

Jag har ganska bra diskar.
X25-e med operativ på och 2st Corsair S128 (raid 0) för program och spel.
jag var inställd på en till x25-e disk till operativet men funderar på att vänta nu i stället.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jonas strikes again.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Jonas strikes again.

Fint, M225'an såg ju inte helt dum ut ändå. Ser ut som vettigt alternativ för alla de som gått och väntat på X25-M G2 i veckor.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Fint, M225'an såg ju inte helt dum ut ändå. Ser ut som vettigt alternativ för alla de som gått och väntat på X25-M G2 i veckor.

Problemet är väl att den inte är lätt att få tag på heller.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Jag är grymt nöjd över min M225

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med "low voltage"-modeller för laptops? Är det något som ni kommer testa, eller ligger prestandan på liknande nivåer? (jag tror inte det)

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Firmware med TRIM stöd är släppt för nästan 2 veckor sedan tlll Crucial M225.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Hur ser det ut med "low voltage"-modeller för laptops? Är det något som ni kommer testa, eller ligger prestandan på liknande nivåer? (jag tror inte det)

Vi får se vad som dyker upp framöver. Det finns kommer att regna nya modeller framåt hösten och vi siktar på att ta med de mest intressanta i databasen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger

Jasså? länk tack

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger

Och togs bort då det visade sig att detta firmware ledde till dataförluster...

Permalänk
Medlem

Köpte en OCZ Vertex 60GB med min nya burk för en runt två veckor sedan och kan säga att jag är mycket nöjd med den. Snabb, problemfri och låter inte ett skit ( )

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Fin fint, blir nog en m225 128 Gb faktiskt. Om nu inte nån butik får in Intel X25-m 160 Gb innan Komplett får in Crucialen. 80 Gb är lite lite då jag skall köra OS X samt Windows på den, 128 Gb kommer funka perfa

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brolles
Jasså? länk tack

http://www.crucial.com/support/firmware.aspx

Där skriver de att de tagit ner senaste firmware pga några fel funna med windows 7. Bara att avakta så kommer det nog en fin uppdatering snart =).

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Geeks
SweClockers

Feel free att önska nya ssd-enheter till samlingen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bigsweede - inte någon märkbar effekt i alla fall. Märker du stor skillnad på 200 vs 400 MB/s i Windows? Inte så ofta. Istället offrar du GC och TRIM.

Permalänk
Medlem

Skulle inte sitta fel med en Intel X25-E i MBPn fast de som finns nu är ju väl dyra, får hoppas generation 2 med krympt tillverkingsteknik kommer snart.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Skulle inte sitta fel med en Intel X25-E i MBPn fast de som finns nu är ju väl dyra, får hoppas generation 2 med krympt tillverkingsteknik kommer snart.

G2 har funnits ett bra tag nu, men om den är krympt mot för G1 vet jag dessvärre inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

G2 har funnits ett bra tag nu, men om den är krympt mot för G1 vet jag dessvärre inte.

Han pratade om intels X25-E (extreme). Finns ingen G2 av den ännu.

Och ja, för Intels Mainstream serie är G2 i 32nm har jag för mig, som är mindre än G1.

Permalänk
Medlem
Citat:

G2 varianten av X25-E har ej släppts än och det är den som är aktuell för mig

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Hedersmedlem

OCZ Agility EX kanske? "lågpris"-SLC

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer
Han pratade om intels X25-E (extreme). Finns ingen G2 av den ännu.

Och ja, för Intels Mainstream serie är G2 i 32nm har jag för mig, som är mindre än G1.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
G2 varianten av X25-E har ej släppts än och det är den som är aktuell för mig

Sorry grabbar, kom precis från jobbet så ögonen är trötta. Helt korrekt från erat håll. Och X25-E G2 vill vi se i databasen när den väl kommer.

Permalänk
Medlem

Liten sak jag undrar....

Intel Crucial 1-5 (det jag tror folk mest vill ska gå fort)
MB/s
Defender (219) (114) 2 (för liknande program)
Spel (206) (124) 5
Bilder (238) (140) 2
OS start (227) (130) 5
Göra filmer (125) (142) 1
Media Center (181) (138) ?
Media player (162) (94) 5
Program (195) (75) 5

Score 39500 mot 26000

Varför säger så mkt folk att M225 är så "prisvärd" och lika bra som intels?
Innan jag fick se detta test trodde jag att M225 förespråkarna visste vad dom snacka om... Skulle seriöst inte rekomendera nåt annat än Intel till någon som ska ha den som systemdisk, för portabel lagring är det disken med snabbast write som gäller såklart.

Kan det vara så att folk går mer efter Crystaldiskmark än PC mark vantage? Av nån konstig anledning.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk

M225 64 GB kostar 1499:- (inet)
Intel X-25M kostar 2095:- (komplett)

För den som är ute efter en bra SSD är M225 600:- billigare än Intel-disken. Intel-disken är som du säger en snabbare systemdisk men frågan är om skillnaden IRL är värd 600:- extra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
M225 64 GB kostar 1499:- (inet)
Intel X-25M kostar 2095:- (komplett)

För den som är ute efter en bra SSD är M225 600:- billigare än Intel-disken. Intel-disken är som du säger en snabbare systemdisk men frågan är om skillnaden IRL är värd 600:- extra.

Se så är det kanske inte värt att köpa allt för dyr SSD iom att tekniken och därmed priset ändrar sig väldigt snabbt.

Så skulle tro att M225 64 GB fungerar väl så bra som Intel X-25M för den vanliga användaren.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Liten sak jag undrar....

Intel Crucial 1-5 (det jag tror folk mest vill ska gå fort)
MB/s
Defender (219) (114) 2 (för liknande program)
Spel (206) (124) 5
Bilder (238) (140) 2
OS start (227) (130) 5
Göra filmer (125) (142) 1
Media Center (181) (138) ?
Media player (162) (94) 5
Program (195) (75) 5

Score 39500 mot 26000

Varför säger så mkt folk att M225 är så "prisvärd" och lika bra som intels?
Innan jag fick se detta test trodde jag att M225 förespråkarna visste vad dom snacka om... Skulle seriöst inte rekomendera nåt annat än Intel till någon som ska ha den som systemdisk, för portabel lagring är det disken med snabbast write som gäller såklart.

Kan det vara så att folk går mer efter Crystaldiskmark än PC mark vantage? Av nån konstig anledning.

Kan ju vara så att benchmarks säger inte så mycket om hur man upplever den i praktiken? Jag vet inte. Sen, har Intel Garbage Collect? Håller de på och utvecklar det ens? För Crucialen har ju det på G, det tycker jag är det viktigaste. Så, har Intels Garbage Collect eller en firmware med det på G?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Kan ju vara så att benchmarks säger inte så mycket om hur man upplever den i praktiken? Jag vet inte. Sen, har Intel Garbage Collect? Håller de på och utvecklar det ens? För Crucialen har ju det på G, det tycker jag är det viktigaste. Så, har Intels Garbage Collect eller en firmware med det på G?

Intel har lovat firmware med TRIM-support till G2 åtminstone, vet inte hur det står till med den äldre modellen. De flesta verkar ha det på gång ivf, när det dyker upp är en annan fråga.

Sen ang. Crucial M225. Som du ser i testet så baseras den på samma kretsar som många andra modeller på marknaden, därför presterar de mycket lika varandra.

Visa signatur