Permalänk

GTX 285 i wow

Tjena har haft mitt gtx 285 ett tag nu och det fungerar skit bra i alla spel men när jag kör WOW så får jag mellan 15-40 fps hela tiden (beroende på vart i spelet jag är) Visst kan man komma upp i över 100fps också om man är på ett öde ställe men i regel ligger det på 15-40fps och ibland laggar det till vid snabba rörelser. Jag tycker att detta är ganska kast för det grafikkortet med tanke på att jag hade 60fps+ hela tiden vart jag än befann mig i spelet med mitt gamla 8800gt.
Någon som vet varför det går trögt i WOW? (Har testat alla olika inställningar i spelet och det gör iprincip ingen större skillnad)

Övrigt:
Q6600 3,2ghz
4gb ram 800mhz
x2 500gb disk
XFX nfroce 780i

(Inget av det övriga systemet borde spela roll med tanke på att jag hade dubbel fps med mitt förra grafikkort)

Permalänk
Sötast

Skillnaden är inte grafikkortet, utan att spelet har patchats en hel del sedan du spelade wow med ditt 8800 kort.

Spelar du i gamla Azeroth 0-60 så är jag bombsäker på att du får hur bra FPS som helst, eller hur?

Medans i de nya områdena så är det inte alls bra?

Så är det för _alla_ spelare i WoW oavsett setup.
På någon vänster har blizzard helt och hållet misslyckats att bry sig om detta, trots deras goda rykte.

Det viktigaste i WoW är en snabb CPU, men eftersom din Q6600 knappast är dålig så är det nog inte så mycket du kan göra.

Permalänk

jag ligger med mitt gtx 275 på 50-60fps i nya världen, mest 60 hela tiden. har en q9650

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
jag ligger med mitt gtx 275 på 50-60fps i nya världen, mest 60 hela tiden. har en q9650

aa och om du tar bort V-sync kommer du få bra mycket bättre än 60 antagligen eftersom att 60 är max med Vsync på.

Sen är det inte så att alla har så dålig fps som jag. På it-cafer brukar jag få över 100 vart jag än är. Mina vänner har också mycket bättre fps med sämmre datorer.
Sen är det inte alltid bra i Azeroth heller. I Orgrimmar suger det nästan lika mycket som i Dalaran

Permalänk
Medlem

Skriv på Blizzard tech forum. Här dvs. Ditt kort bör helt klart klara uppåt 50-60 fps inne i större befolkade områden. En bekant har också ett 8800 (512mb tror jag) och körde flytande i raids osv.

Permalänk

testa att antingen dra ner shadows till typ 50% eller helt av så kommer det göra stor skillnad

har märkt att det är den som är största boven i dramat på 100% skuggor ligger jag på typ max ca 40fps (10 i dalaran) som du ungefär

men om jag sänker det till 50% eller lägre ligger jag stabilt på 60fps (V-sync på) förutom i dalaran där ligger jag på ca 20fps

4gb ram
E6600 @ 3400mhz
8800gts 640

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Kör utan shadows, det får spelet att de skummt ut :S Har btw redan skrivit på Blizzard forums och de kan ingetting alls.

Jag skrev typ: "balblalbal typ det jag har skirvit nu, low fps in wow with gtx285" (några rader)
Blizzard svar: "WoW is not a fps game. Its a MMORPG game" De trodde alltså att jag menade "First person" med FPS trots att jag talade om grafikkortet och att det var låg fps m.m.... idioter...
Sen sa någon annan att grafikkortet inte ska spela någon roll utan att det är endast RAM och CPU som gäller i WOW.

Tydligen inte !

Permalänk
Medlem

WoW är ett spel som kräver rätt duktigt utav alla 3 saker faktiskt. Du måste ha en rätt ordentlig dator för att kunna köra det helt maxat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuzul
WoW är ett spel som kräver rätt duktigt utav alla 3 saker faktiskt. Du måste ha en rätt ordentlig dator för att kunna köra det helt maxat.

Men saken är ju den att han har mycket bättre dator nu än tidigare, och det fungerar sämre för honom...

Testa att installera om drivrutiner, wow osv... Kör Virussökningar också. Klarar ditt nätagg nya grafikkortet? Uppdatera mobo bios och gfx bios. Sista utvägen är väl formatering.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd

WoW är ett jävla spel när det gäller lagg ... Den setupen jag har i sign är en mycket gammal som jag använder som server nu mera,

Men just nu har jag Athlon 7750 BE, 3GB PC-5400, 3870x2 Och det laggar i alla raids oavsett var jag är så har jag typ 20-30FPS i öde platser har jag 60-70 med vsync av ... har inga shadows på alls tycker det känns konstigt då alla andra spel flyter riktigt bra typ Cod4 etc

http://www.youtube.com/watch?v=iatGk4TOlEA - lite avundsjuk på hur jävla bra det flyter hos denna snubben.... körde den bossen förra veckan laggade sjukt mkt

Innan hade jag i7 med ett 4850 kort men det laggade lika mycket då också

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Medlem

Re: GTX 285 i wow

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenkeBenke123
Tjena har haft mitt gtx 285 ett tag nu och det fungerar skit bra i alla spel men när jag kör WOW så får jag mellan 15-40 fps hela tiden (beroende på vart i spelet jag är) Visst kan man komma upp i över 100fps också om man är på ett öde ställe men i regel ligger det på 15-40fps och ibland laggar det till vid snabba rörelser. Jag tycker att detta är ganska kast för det grafikkortet med tanke på att jag hade 60fps+ hela tiden vart jag än befann mig i spelet med mitt gamla 8800gt.
Någon som vet varför det går trögt i WOW? (Har testat alla olika inställningar i spelet och det gör iprincip ingen större skillnad)

Övrigt:
Q6600 3,2ghz
4gb ram 800mhz
x2 500gb disk
XFX nfroce 780i

(Inget av det övriga systemet borde spela roll med tanke på att jag hade dubbel fps med mitt förra grafikkort)

Du kan byta din CPU till en i7a så kommer du få bättre prestanda. I övrig som folk säger. Spelet är absurt krävande. Men mest CPU.

Mitt tips är att hålla datorn ren från bakgrund processer och skit, inte massa skräp i tray och startup, register/cache ska vara rena m.m. Innan när jag lira wow så hade jag väldigt dåliga fps som sjönk med tiden. Jag installerade om Windows och höll den ren, gav mycket.

Använder du dig av interface addons så kan det gå hur som helst. Då går det inte att diskutera ens för varje addon drar olika kraft och beter sig olika.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

kan också vara så att din processor inte är helt stabil, jag överclockade min processor på min äldre dator Q6600 mm och den verkade stabil efter att jag kört några test program men när jag skulle spela Dh så funkade spelet mycket sämre än det gjorde tidigare, har nu ändrat lite och fått den stabil igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuzul

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Du kan byta din CPU till en i7a så kommer du få bättre prestanda. I övrig som folk säger. Spelet är absurt krävande. Men mest CPU.

Mitt tips är att hålla datorn ren från bakgrund processer och skit, inte massa skräp i tray och startup, register/cache ska vara rena m.m. Innan när jag lira wow så hade jag väldigt dåliga fps som sjönk med tiden. Jag installerade om Windows och höll den ren, gav mycket.

Använder du dig av interface addons så kan det gå hur som helst. Då går det inte att diskutera ens för varje addon drar olika kraft och beter sig olika.

Jag förstår mig inte riktigt på hur ni två menar... Jag personligen tror att det finns en bugg mellan wow o alla nyare grafikkort tyvärr... Eftersom min kompis med sitt 7950gtx!!! Får inget lagg någonstans, ca 60fps överallt förutom i dalaran där han har 15-20. Då borde ju hans gtx285 som är ca 5 ggr bättre punga ut nästan 100 fps. Men han får nästan lika dåliga fps som ett 7950gtx... Det kallar jag ett fail från blizzard, inte fail av hårdvara.

Permalänk

Men typ alla vet väl att WoW inte är direkt något super optimerat spel? Vet inte ens om man får ut något extra av multi-gpu system... =/

Visa signatur

Balle

Permalänk

Börja med låga inställningar i wow o se om det e samma då, kolla cpu belastning när du har låga fps, se om cpu kör max speed då.
Testa reseta grafik inställningar i wow, o följ nån guide om hur man kan speeda upp wow, typ rensa cash filer i wow mappen.
Testa nån gammal wow kompatibel grafik driver.
Addons kan sega ner massa med, jag brukar ha så få som möjligt igång, testa inaktivera alla o se om det är nån skillnad.
Du borde ju inte ha några problem med flyt om inställningarna är rätt o allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Men typ alla vet väl att WoW inte är direkt något super optimerat spel? Vet inte ens om man får ut något extra av multi-gpu system... =/

Sist jag prova Crossfire så sjönk FPSen. Fick ha hotkey så jag stängde av CF när det var dax för wow och det var på i alla andra spel.

Jag säger CPU. Jag har kört wow på HD2600Pro laggfritt med en mycket snabb CPU. Dock polare har 8800GTS 512, laggar duktigt, men han har en vek prolle.
CPU CPU CPU säger jag.

Visa signatur

Permalänk

Har testat allt som ni alla har sagt, förutom att byta till en i7 ^^. WOW är ett jävla ostabilt skit spel... Har gört att HD 4870 get typ 5 fps i wow också....

Permalänk

kolla om din graffe drivrutin har nån wow profil inställd, testa deleta eller ändra i den isåfall

edit: se om det går att tvinga wow att köra i annan/lägre directx version, typ force dx7 8 eller 9

Permalänk
Medlem

Det finns en X-faktor i WoW som man ganska lätt glömmer, det är att man patchar otroligt ofta. Samt att man installerar massa skumma addons, detta mer än i andra spel.

Det är faktiskt som så att det första felsökningssteget för att hitta prestanda i wow är att rensa dessa kataloger: (glöm inte att ta backup för guds skull!)

Cache
Interface
WTF

Sedan så är det som så, att jag flertalet gånger har märkt hur jag får mycket bättre prestanda i WoW bara genom att installera om skiten. Det verkar precis som om patcharna i sig, gör att mpq filerna osv. blir "fragmenterade" och oeffektiva att hämta data ur.

En ominstallation av wow, gör att man ofta får installerat mindre patchar, eftersom det har släppts större släpp som innehåler mer förändringar.

Men som sagt, WoW är inte grafikkortskrävande. WoW är enbart krävande av CPU, och din processor är inte "dålig". Men det är inget fartmonster, WoW utnyttjar inte någon som helst flertrådsteknik, varken på CPU eller GPU sidan. Så i själva verket sitter du och spelar WoW med en 2.4ghz processor (om den ej är överklockad... om den är överklockad så har du nog felet i överklockningen med).

En processor på 2.4ghz är inget att hurra för direkt, nuförtiden. Just därför köpte jag en E8500 som rullar på i 3.16ghz, kanske inte en snabbare processor överlag. Men definitivt i wow.

Som sagt...

1. Har du överklockat? Ta bort det.
2. Rensa de kataloger jag nämde.
3. Installera om WoW.
4. Jag hoppas du har koll på att du har installerat alla drivrutiner korrekt, så att du inte har "gammalt skräp" liggandes kvar. (om de stegen ovanför inte hjälpte installera om datorn...)

Hoppas det är några tips som kanske hjälper dig hitta prestandan i WoW igen.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är relevant i ditt fall, men en grej du kan testa om du har en quad core är att sätta "Cpu Affinity" till 15, det styr vilka kärnor spelet använder sig av och genom att styra spelet till de kärnor OSet inte använder så får en del stora prestandavinster. Detta görs i config.wtf.

För mer prestandaproblemsläsning kan jag rekomendera denna tråda:
http://elitistjerks.com/f15/t40955-wow_performance_issues_twe...

Permalänk
Medlem

WoW Motorn suger helt enkelt.
Bästa du kan göra är att spela utan shadow jag får 50% bättre performance.
lycka till

Permalänk

hör med dina vänner vilken upplösning dom kör på jämfört med dig.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenkeBenke123
Har testat allt som ni alla har sagt, förutom att byta till en i7 ^^. WOW är ett jävla ostabilt skit spel... Har gört att HD 4870 get typ 5 fps i wow också....

Man ska inte höra förmycket. Sitter förmånga nötter med 356 addons och är jätta arga att det hackar. Grattis.

Nej det finns ingen bugg med nyare grafikkort. Jag har själv ägt ett 4870 med mycket bra resultat. Det enda faktan som finns att säga om wow motorn är att den uppdateras vid varje patch. Följaktligen förbättrar dom grafiken och andra saker vilket gör att spelet blir mera tungdrivet.

Återigen är CPUn det absolut mest kritiska. Det är inte så att CPU/MINNE/GRAFIk är lika viktiga utan CPUn är det viktigaste för den totala spel upplevelsen. Sen kan förlite minne sabba det hela men förmycket minne gör heller ingen skillnad. Samma sak grafikkort är bra att ha snabbt men utan ett överstark CPU kommer det inte ge så mycket.

Jag tycker du kanske borde titta över din dator och lyssna på folk här istället för att fortsätta med att racka ner på WoW hej vilt utan fakta.

1. Har du kontrollerat FPSen utan klocking vs med klockning?
2. Har du rensat din tray från massa startupskitprogram ./kör msconfig t.ex.
3. Har du rensat wow på alla addons och cache mappar?

Om detta ej går installera om hela datorn och wow. Sen se till att du inte har en uppsjö av onödiga autostart program i trayen. Att du undviker addons helt helst (kanske 1 som man måste ha, kanske 2).

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyver
kan också vara så att din processor inte är helt stabil, jag överclockade min processor på min äldre dator Q6600 mm och den verkade stabil efter att jag kört några test program men när jag skulle spela Dh så funkade spelet mycket sämre än det gjorde tidigare, har nu ändrat lite och fått den stabil igen.

Inte allt för ovanligt, tex kan PCI-express börja gå i 1x vid överklockning.
Önskar att folk testade utan överklockning innan dom började skriva och fråga, gäller även andra problem och inte speciellt TS.

Edit: En annan möjlighet är strömförsörjningen, dubbelkolla att alla extrakablar är anslutna och att dom går på olika linor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk

Har inte spelat WoW på ett tag nu men som sagts tidigare här i tråden kan add-ons absolut vara ett problem.

Vet inte hur det är nu men tidigare kunde t.ex questhelper få WoW att gå himla trögt.
Då var ett tips att köra: /qh perf 1%

Men testa som sagts innan att köra med alla add-ons avslagna och se om det blir bättre.
Blir det bättre får du testa att starta en efter en och se vilken/vilka som eventuellt gör det "segt"

Permalänk

Tjoohoo!!! Jag har också problem med fps.
I raids och i dalaran har jag runt 10fps konstant.
I världen annars har jag runt 30.

min spec är.

HD 4870 1gb Grafikkort
E8500 2000mhz Processor
Asus P5N-D Moderkort
4gb Corsair Minne
650w Corsair Nätagg

Finns det något jag hade kunnar uppgradera?
Mina minnen är:

Corsair XMS2 - DDR2 SDRAM - DDR2 800 (400mhz)

Alla mina drivrutiner är uppdaterade.

Funderar mest på vilka delar att uppgradera,
Minne och Processor kanske?

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Medlem

När ni testar i wow och får lagg så testar ni väll utan mods?

För 9/10 fall så är det mods som skapar problemen, questhelper tex dödar allt vad som heter FPS i raids.

Så har ni FPS problem i wow, testa utan mods och se om det blir likadant.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk

Jag hade inga Addons när jag testade..

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Azgthoth
Jag vet inte om det är relevant i ditt fall, men en grej du kan testa om du har en quad core är att sätta "Cpu Affinity" till 15, det styr vilka kärnor spelet använder sig av och genom att styra spelet till de kärnor OSet inte använder så får en del stora prestandavinster. Detta görs i config.wtf.

För mer prestandaproblemsläsning kan jag rekomendera denna tråda:
http://elitistjerks.com/f15/t40955-wow_performance_issues_twe...

...är det "processAffinityMask" som du syftar på? För "Cpu Affinity" finns inte alls.

I min config.wtf står det följande, vilket är märkligt:

SET coresDetected "4"
SET processAffinityMask "3"
SET hwDetect "0"

Den sista låter som hardware, men det är taget ur luften bara. Om någon vet vad de två sista raderna står för exakt, är jag väldigt glad för ett PM. ^^

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tillägga att mitt inte laggar, aldrig, inte ens i 40mana raids eller dalaran med allt på MAX i 1680*1050 på riggen i sign.

Questhelper är igång(Men tar bort det ibland då det är lite ivägen när jag raidar på min main)+ett gäng(ca10) andra addons, märker ingen skillnad alls,det enda som går lite trögare är att ladda in spelet annars inget alls.

För er det inte funkar för så prova andra drivisar.

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||