Permalänk
Medlem

Hackar var 3:e sekund i spel

Hej.

Har ett jobbigt problem. I ett par spel, Gta4, Farcry2 och Mini Ninjas hackar bilden till var 3:e eller 4:e sekund. Det hjälper inte att sänka upplösningen och det hjälper inte att installera om drivisar.

Andra spel går det klockrent i typ grid, crysis, wolfenstein, nfs prostreet.

Är det grafikkortet som håller på att ge sig? När man startar vissa (eller alla) spel så låter det lite konstigt från det.

Har testat spelen på både både windows xp 32-bit och 64-bit (har båda på olika diskar)

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Core 2 duo e8400 3 ghz
Geforce 8800gt
4gb kingston hyperx ddr2 8500
Asus p5k

Permalänk
Medlem

Prova att göra rent datorn om den är dammig, har du okej load-temps?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Ja den går svalt, har precis satt in den i ett nytt chassi, Antec fusion remote Max.
Så dammig är den inte heller... som sagt är bara vissa spel och som det nya mini ninjas kräver väldigt lite. Så är ju inte prestandan i datorn det beror på.

Funderar på om det är min gamla hårddisk som strular, den har varit med ett tag. Men det är likadant när jag kör på xp 64-bits versionen som ligger på en annan hårddisk :/

Mitt nätagg är förresten ett Corsair CMPSU-520HX 520W

Permalänk
Medlem

Jag har samma fel doc är det typ var 10:e sec.

Det som händer är att jag får fps drops + att bilden fryser i ca 1 sec.

Spelar bara cod4 så vet ej om det händer i andra sepl.

Permalänk
Medlem

Ladda ner och installera senaste drivrutinerna till ditt system om du inte har det. Allt från ljud till grafikkorts drivrutiner.

Kolla också tempen på grafikkortet när detta händer, dvs. tabba inte ut utan låt tempen loggas i en txt fil eller liknande.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Vad för sorts ljud är det du hör från grafikkortet? Det är vanligt att fläkten på grafikkortet går upp i varv när man drar igång ett spel, pga. den ökade påfrestningen jämfört med vanligt arbetande i desktop, men fläkten kan ev. börja bli sliten och producera missljud.

Och angående hackandet, en idé är att ställa ner textur-kvalitén ett snäpp i grafikinställningarna i de spel som hackar. Texturer av hög kvalitet är storleksmässigt större, och det kan vara så att bussen mellan grafikkortet och systemminnet blir överbelastat om många texturer inte får plats i grafikkortsminnet, och måste skyfflas från systemminnet.

Men det är bara en idé, det kan vara något annat också. Men om det inte är någon applikation du har körandes i bakgrunden som äter processorkraft med sådant intervall, så innefattar nog lösningen grafikinställningarna i spelen, och att ställa ner dem en smula.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

i GTA IV hackar det bara om du trycker på A eller D?

Permalänk
Medlem

När man startar vissa spel så arbetar grafikkortet när det inte riktigt behövs.. Crysis start skärmar går i lite över 1000fps för mig och sån hög FPS brukar leda till ett skrik ljud från grafikkortet (coilwhine?)

Testat med bara ett minne ? Min gammla dators första moderkort flippa ur i spel om det var två minnen i (Abit IS7-E2) Gick oftast OTROLIGT segt i spel och en hel del fryslagg när den skulle ladda simpla texturer eller någon annan spelare.

När jag läser TS inlägg igen så inser jag att det bara är Far Cry 2 och GTA4, och Mini Ninjas. Far Cry 2 fryslaggar som fan för mig på höga inställningar även om jag får en jätte bra stabil FPS. GTA4 är ju hemskt optimerat och lider väll av en hel del fryslagg och textur "pops"

Mini Ninjas vet jag inte riktigt men kan det inte vara något liknande GTA ? En dålig portning ?

Permalänk
Medlem

När du faktiskt skrev "hackar" istället för "laggar" så måste jag ju faktiskt försöka hjälpa dig.

Jag hade samma problem för ett tag sedan. Alla spel körde finfint i bra FPS, men hackade till. Det visade sig att det var något Logitech-program som åt upp större delen av min processorkraft, jag stängde av det, och sa till Windows att inte öppna det på uppstart, sedan fungerade det perfekt.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Har faktiskt samma problem men för mig händer det varje sekund =/

Har en athlon 5000+ (spelar ingen roll om jag klockar den eller inte)
HD4850 (samma sak)
Transcend 6400/800mhz minnen (samma sak
Och de har superkylning allihop... Drivs av VX450W.

Jag ska testa texturgrejen jag med, skönt att det finns andra som har samma problem som jag (inget illa menat), men hur vet man om det finns någon program som egentligen är problemet? Som körs i bakgrunden lixom?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNfragiq
När du faktiskt skrev "hackar" istället för "laggar" så måste jag ju faktiskt försöka hjälpa dig.

Jag hade samma problem för ett tag sedan. Alla spel körde finfint i bra FPS, men hackade till. Det visade sig att det var något Logitech-program som åt upp större delen av min processorkraft, jag stängde av det, och sa till Windows att inte öppna det på uppstart, sedan fungerade det perfekt.

Hur ställer man in så att program inte öppnas vid uppstart? (Förutom att gå in på själva programmet)

Permalänk
Medlem

Hackandet är bara en sekund med jämna mellanrum...
Det kvittar om jag sänker inställningarna till minimum, det är likadant ändå.
Om man drar runt musen så ser man att det hackar till.

Jo kan vara fläkten som låter, tänkte inte på det... kortet är ca 1 år gammalt och alla andra delar med.

Men som sagt spelen laggar inte utan bilden bara "stannar upp" lite snabbt med jämna mellanrum.

Och processorn jobbar inte mycket när jag inte spelar men när jag har aktivitetshanteraren igång och spelar så ligger den och jobbar för fullt... altså cpu-användningen är uppe nästan i 100%

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Hur ställer man in så att program inte öppnas vid uppstart? (Förutom att gå in på själva programmet)

Skriv msconfig i sökfältet i startmenyn, sen väljer du autostart

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700K MB: MSI Z270 Pro Carbon GFX: MSI 1080 Gaming X RAM: 16Gb HyperX Savage DDR4 @ 3000Mhz SSD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex 3 120GB HDD: Barracuda 1TB PSU: OCZ ZX-1000 Watt COOLING: Noctua NH-U14S OS: Windows 10 CASE: Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Ladda ner och installera senaste drivrutinerna till ditt system om du inte har det. Allt från ljud till grafikkorts drivrutiner.

Kolla också tempen på grafikkortet när detta händer, dvs. tabba inte ut utan låt tempen loggas i en txt fil eller liknande.

Hur loggar jag tempen i en textlog menar du? Kan man inte använda sig av everest?

Hittade detta om Mini Ninjas...

Citat:
Mini Ninja's Mini LAG!! ****Patch this Eidos******
Eidos.....patch this issue already!!

As posted in another, thread this game, for about every about 4 seconds, does a Mini lag for about half a second CONSTANTLY!!

Det är exekt som mitt problem så verkar vara spelen som fuckar

Många skriver att det är problem med vissa USB-devices... typ tangentbord, mus mm... kan vara det för mig då jag har 2 tangentbord, en mus och en fjärrkontroll till datorn varav 3 är trådlösa... ska koppla ur allt förutom tangentbord och mus och även testa med bara handkontroll... får se ikväll efter jobbet

Hittade det här med:

"When turning off HID Non-User Input Data Filter (KB 911895), the problem disappeared."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNfragiq

Ska kolla detta... har ju en logitech handkontroll men är inte hundra på att det är något logitech-program som kör i bakgrunden...

Permalänk
Medlem

Jag har provat allt nu och inget hjälper.

doc hackar det inget då jag lägger up min Q6600 i 3.5 ghez, men får den inte stabil.

Permalänk

Kan vara något program i bakgrunden? Provat scanna datorn från spyware/virus? Formatering är inte heller uteslutet.....

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Kan vara något program i bakgrunden? Provat scanna datorn från spyware/virus? Formatering är inte heller uteslutet.....

Nja inget i bakgrunden hos mig... och jag kör med Eset smart security och har inte hittat något alls... funderar på formatering av den gamla hårddisken om det inte är USB-konflikt... men ska kolla ikväll som sagt.. sitter på jobbet
Tror mest på drivrutin-konflikt av något slag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ny formaterad inte ens 24 h sedan

Permalänk

efter att ha läst ovan så låter inte som att hårdvaran är fel...

det jag kan tänka mig är att någon programuppdatering gått fel, som "mini lagget" som nämndes ovan. om detta nu är problemet, och du sitter på en windows dator, kan du alltid pröva att återställa systemet till en tidigare punkt. bör rensa senaste uppdateringar etc.

annars vet i katten... kanske ominstallera alla drivrutiner som moderkortet behöver, eller kolla kompatibilitet på RAM och moderkort.

lycka till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clarencew
efter att ha läst ovan så låter inte som att hårdvaran är fel...

det jag kan tänka mig är att någon programuppdatering gått fel, som "mini lagget" som nämndes ovan. om detta nu är problemet, och du sitter på en windows dator, kan du alltid pröva att återställa systemet till en tidigare punkt. bör rensa senaste uppdateringar etc.

annars vet i katten... kanske ominstallera alla drivrutiner som moderkortet behöver, eller kolla kompatibilitet på RAM och moderkort.

lycka till

Datorn har funkat bra sedan köp för ett år sedan, detta fel är nytt har formatera om datorn 4 ggr med olika Windows versioner. både 32 och 64 bits men byta/uppdatera mjukvara fixar inte detta...

Permalänk
Medlem

Samma här, felet dök plötsligt upp... men det jag skrev innan funderar jag på om det inte kan vara det för den windows uppdateringen ingår i SP3 och det är möjligt att det var då det startade... Men ska som sagt se ikväll...

Har ominstallerat alla drivrutiner som har med grafikkort och moderkort att göra
Men vad jag hittat på amerikanska sidor så verkar det oftast ha att göra med usb-konflikter...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quzzi
Ny formaterad inte ens 24 h sedan

Oh crap, sorry
Vad har du för hårddisk?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Har testat dragit ut allt förutom tangentbord och testat med 2 olika... hjälper inte...
Märkte att under usb-styrenheter i enhetshanteraren har jag 21 st olika usb-rotnav och enheter... konstigt många känns det som

Permalänk
Medlem
Citat:

Oh crap, sorry
Vad har du för hårddisk?

Western digital 500 gb green power

Permalänk
Medlem

Tror jag slänger min IDE-hårddisk som Mitt XP 32-bit ligger på och byter ut den.
Har alla spel på min andra hårddisk och mitt andra XP (64-bit).

Känns som det är enda valet...

Har dragit ur minnen, ändrat hastighet på grafikkort, minnen och processor, och testat dra ur alla usb-enheter förutom tangentbordet eller musen... orkar inte mer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte_c
Tror jag slänger min IDE-hårddisk som Mitt XP 32-bit ligger på och byter ut den.
Har alla spel på min andra hårddisk och mitt andra XP (64-bit).

Känns som det är enda valet...

Har dragit ur minnen, ändrat hastighet på grafikkort, minnen och processor, och testat dra ur alla usb-enheter förutom tangentbordet eller musen... orkar inte mer

Fan va segt. Har ju samma (som sagt). Kan ju dra upp min hårdvara:
athlon x2 5000+
HD4850
Transcend 800mhz DDR2 2x1GB
corsair vx450w
hårddisk: samsung f1 500gb...

Laggar oavsett klock på cpu/gpu, oavsett vilka minnen jag använder (oavsett hur mycket GB, oavsett vilka, oavsett hur många stickor). Ska testa min brorsas grafikkort (fast först testa nya drivisar...) Har bra temps dessutom..

Ska fan alltid vara något som inte funkar med datorer, aldrig funkar 100%

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nvidia mannen
Skriv msconfig i sökfältet i startmenyn, sen väljer du autostart

Nej alltså jag har xp 32bit, hur gör jag =O

Permalänk
Avstängd

Re: Hackar var 3:e sekund i spel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte_c
Hej.

Har ett jobbigt problem. I ett par spel, Gta4, Farcry2 och Mini Ninjas hackar bilden till var 3:e eller 4:e sekund. Det hjälper inte att sänka upplösningen och det hjälper inte att installera om drivisar.

Andra spel går det klockrent i typ grid, crysis, wolfenstein, nfs prostreet.

Är det grafikkortet som håller på att ge sig? När man startar vissa (eller alla) spel så låter det lite konstigt från det.

Har testat spelen på både både windows xp 32-bit och 64-bit (har båda på olika diskar)

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Core 2 duo e8400 3 ghz
Geforce 8800gt
4gb kingston hyperx ddr2 8500
Asus p5k

Vad har du för nätaggregat??
Är det första som jag tänker på:)
MvH albanen..

Ahh såg nu,ja då borde det inte hänga på det:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

prova att ta bort indexineringtjänsten på hårddisken. Ett tips som kanske kan fungera

Nilsie: du skriver msconfig i "kör" i startmenyn