Glossy eller Matt datorbildskärm?

Permalänk
Avstängd

Glossy eller Matt datorbildskärm?

Vilken föredrar du och varför?

Efter att provat både blanka och matta skämar (laptops med matta och blanka, samt en matt tv) så faller min röst på matt.

Tycker det är för störande med vad många blanka reflekterar ljuset runtomkring. Matta har å andra sidan inte lika fin bild om man jämför med en blank som är igång under optimala förhållanden, men hur ofta har man en sådan situation?

Permalänk
Hjälpsam

Håller med, den dagen man får reflexer i skärmen är inte valet svårt.
Trist utveckling att skärmar blir mer och mer blanka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Re: Glossy eller Matt datorbildskärm?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol

Efter att provat både blanka och matta skämar (laptops med matta och blanka, samt en matt tv) så faller min röst på matt.

Tycker det är för störande med vad många blanka reflekterar ljuset runtomkring. Matta har å andra sidan inte lika fin bild om man jämför med en blank som är igång under optimala förhållanden, men hur ofta har man en sådan situation?

I mitt fall alltid, och de flesta placerar väl sin dator så de inte har ett fönster eller liknande rakt bakom oavsett matt eller glossy? Om man pga rummets utseende inte kan annat så okej, men annars är det ju bara dumt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Håller med, den dagen man får reflexer i skärmen är inte valet svårt.
Trist utveckling att skärmar blir mer och mer blanka.

Håller med dig där, det är sjukt störande med glossy då det blir så.

edit: Varför inte fortsätta denna diskussion i den gamla tråden!?

Visa signatur

NZXT H9|Asus TUF 4090 OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Glossy eller Matt datorbildskärm?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
I mitt fall alltid, och de flesta placerar väl sin dator så de inte har ett fönster eller liknande rakt bakom oavsett matt eller glossy? Om man pga rummets utseende inte kan annat så okej, men annars är det ju bara dumt.

Varför tror du att glossy skärmar bara görs för konsumenter. Inga arbetsdatorer är glossy.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Glossy eller Matt datorbildskärm?

Citat:

Varför tror du att glossy skärmar bara görs för konsumenter. Inga arbetsdatorer är glossy.

Därför att arbetsdatorer har inga sketna tn-paneler utan är IPS/PVA, då har Glossy inga fördelar utan gör skärmarna svåra att placera bara?

edit: Vore kul ifall alla som röstar kunde nämna vad de har testat för skärmar och under vilka förhållanden, antar att jag bör börja.

W2207H under "opti" förhållanden, underbar skärm, glossy hade bara fördelar, dock en TN och liten. Nu sitter jag på en matt och har inte testat en glossy sen dess typ.

Visa signatur

NZXT H9|Asus TUF 4090 OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Medlem

Vad i hela friden...

Citat:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=76594...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Vad i hela friden...

Vill se om åsikten ändrats. Den pollen är gjord för 2 år sedan.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Vad i hela friden...

Tänk vad folk tänker lika, ändå!
Håller med om att man bör möblera så man slipper reflexer, glossy eller ej, men jag föredrar ändå matta skärmar eftersom dom är mindre känsliga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kan ju formulera dig med egna ord eller på annat sätt visa att de är kopplade till varandra om du nu vill använda exakt samma ord.

I vilket fall; matt och den åsikten håller jag fast vid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du tror att du kommer få en exaktare siffra nu alltså?

Saker att ta i beaktning:

Personen måste ha testat båda två, helst under lika förhållande och storlek.

Glossy finns inte i en lika stor % av de "Bra" skärmarna längre.

Visa signatur

Permalänk

Helst skulle jag vilja ha en TFT med reflexbehandlat glas.
Men i brist på det föredrar jag matt, båda mina skärmar har ganska grynig coating men man lär sig leva med det.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Helst skulle jag vilja ha en TFT med reflexbehandlat glas.
Men i brist på det föredrar jag matt, båda mina skärmar har ganska grynig coating men man lär sig leva med det.

Men Jonte, har du glömt våran deal? Vi ska ju säga emot Kol oavsett hans åsikt

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Du tror att du kommer få en exaktare siffra nu alltså?

Saker att ta i beaktning:

Personen måste ha testat båda två, helst under lika förhållande och storlek.

Glossy finns inte i en lika stor % av de "Bra" skärmarna längre.

Fler har testat båda två jämfört med för två år sedan. Trots det är fler nu för matt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fler har testat båda två jämfört med för två år sedan. Trots det är fler nu för matt.

Fler har testat laptopskärmar kanske och ska sen försöka bilda sig en åsikt, det tror jag.

Att fler har testat "riktiga" glossyskärmar vet jag inte om jag tror på dock. Som sagt, hur många har postat i tråden, och hur många har testat två liknande skärmar med den största skillnaden glossy? Tror det är en ganska liten del.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Fler har testat laptopskärmar kanske och ska sen försöka bilda sig en åsikt, det tror jag.

Att fler har testat "riktiga" glossyskärmar vet jag inte om jag tror på dock. Som sagt, hur många har postat i tråden, och hur många har testat två liknande skärmar med den största skillnaden glossy? Tror det är en ganska liten del.

Vi kan ju kostatera att alla HP anhängare lämnat märket iaf. Jag trodde du kunde något om skrämar men när du säger att fler föredrar glossy än matt så blir du löjlig. Du framstår som en religiös idiot som diskuterar skapelseberättelsen.

Permalänk
Medlem

Glossy for film/spelande eftersom belysningen då sällan brukar vara av den reflekterande typen.

Matt för arbetsstationer och definitivt bärbara.

Tyvärr sitter man själv på en bärbar som säljs som multimedia-maskin, d.v.s. innehar en glossy skärm. Men tur i oturen att skärmen är en LED sådan och klarar oftast att "överbelysa" de flesta reflexer, även ute i solen.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Vi kan ju kostatera att alla HP anhängare lämnat märket iaf. Jag trodde du kunde något om skrämar men när du säger att fler föredrar glossy än matt så blir du löjlig. Du framstår som en religiös idiot som diskuterar skapelseberättelsen.

Vart i hela friden ser du mig säga att fler gillar glossy än matt? Snälla du, ska du läsa mellan raderna så får du fan i mig läsa rätt iaf! Ett självklart vinnande för matt är att vänta sig då fler har testat matta, då många inte verkar kunna placera sina skärmar bra. Religös är jag inte, jag säger bara min åsikt, vilket kan sammanfattas såhär:

Jag gillar glossy, föredrar glossy, men det är inget jag suktar efter och gör att jag väljer en skärm framför en annan.

Självklart överger folket HP då de släpper 464565 versioner av typ samma skärm och inte kan de mäta sig med LG, BenQ, Samsung eller liknande heller.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Men Jonte, har du glömt våran deal? Vi ska ju säga emot Kol oavsett hans åsikt

Jag börjar tro att du är allvarlig. Har du hållt med mig en gång?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag börjar tro att du är allvarlig. Har du hållt med mig en gång?

Haha, jag håller med dig om att BenQ 2420 är en bra skärm. Dock inte lika bra som du vill få den till, dock tror jag du kommer komma över lite till min sida då du verkligen testat en lagom hög med olika skärmar av olika paneltyp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När jag köpte min dator för ett par år sedan (innan jag lärde mig grejer) så köpte jag en matt skärm pga att det var den enda 22" under 2000kr som inte såg ful ut eller hade dåliga specs. Skulle väl sitta och förespråka glossy-skärmar om jag hade en sån, men nu får det bli en matt skärm jag röstar på.

Btw det finns fan inget värre än ljus som stör bilden, händer iofs även på min matta skärm men vill inte tänka på hur det ser ut på en blank =O

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
När jag köpte min dator för ett par år sedan (innan jag lärde mig grejer) så köpte jag en matt skärm pga att det var den enda 22" under 2000kr som inte såg ful ut eller hade dåliga specs. Skulle väl sitta och förespråka glossy-skärmar om jag hade en sån, men nu får det bli en matt skärm jag röstar på.

Btw det finns fan inget värre än ljus som stör bilden, händer iofs även på min matta skärm men vill inte tänka på hur det ser ut på en blank =O

Ifall du har ljus direkt bakom är det fan så man rent utav kan köra gafflar i ögonen på sig! Om man inte har det problemet är glossy riktigt bra, färgerna blir mjukare på något vis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har bara testa "glossy" på laptops men känner ändå att matt vinner överlägset för min del. Visst glossy är säkert bra om man sitter i en mörkare miljö men det är något jag aldrig vill göra ändå. Räcker med den reflektion jag får i mina matta skärmar redan nu.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Avstängd

copypastat den gamla tråden, fy skäms.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Avstängd

Färgerna är överdrivna och felaktiga med glossy, således föredrar jag matt färg - glossy är ungefär som att köra med Loudness på stereon.

Kör med HP LP 3065 och Dell™ UltraSharp™ 2007FP. Har jämfört med flertalet laptops och tidigare monitorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Färgerna är överdrivna och felaktiga med glossy, således föredrar jag matt färg - glossy är ungefär som att köra med Loudness på stereon.

Kör med HP LP 3065 och Dell™ UltraSharp™ 2007FP. Har jämfört med flertalet laptops och tidigare monitorer.

Det är dom ju på alla TN-paneler, dock tyckte jag iaf då jag hade min skärm att färgerna såg bättre ut än på de matta. Men då var jag ganska ny för allt som hade med paneler, blb och betraktningsvinklar att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör 3 st S-ips skärmar och de skulle inte fungera att ha glossy, blir för mycket reflexer och skit i bilden.
Har man en TN kan jag förstå om man tycker det blir bättre skärpa iof.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Jag sitter i ett rum med massa fönster och grejjer så valet är självklart; matt.

Permalänk

beställde min mbook pro med matt istället för glossy idag då det var matt på min gamla, får dock vänta 1-2 veckor men tror jag kommer vara nöjd när jag väl får min matta skärm

Visa signatur

Macbook Pro 15" 2.53ghz, 4gb ram 500gb hd | Playstation 3: ibbie