Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk

problem med ny processorkylare

tja, har en hp dator som ska bytas processorkylare på inför klockning då jag anser att stockkylaren verkar alldeles för klen.

Den nya kylaren är en Artic Cooling freezer 7 pro

som ni ser är det små "plastpluppar" längst ner som ska i hålen till processorkylaren men på förra processorkylaren var det skruvar, diametern på plastplupparna är större än de gängade hålen men samtidigt sitter inte de gängde grejjerna fast i moderkortet så jag undrar är de gängade metallbitarna är bitar som helt enkelt sitter fast i moderkortsplåten om man kan ta bort om man lyfter moderkortet?

Någon därute som kanske har haft samma problem när de har bytt från stock kylare till en ny?

processorn är en q6600 som alltså sitter i en 775 socket och den nya kylaren är till för 775 socket så den ska passa bara det att plupparna inte går i hålen, skulle gjort om inte dom gängade metallbitarna var ivägen.

Någon som har haft samma problem?
Någon som vet om metallbitarna går att ta bort?

MvH Marcus

Permalänk
Medlem

vad har du för moderkort?

Permalänk

Det sitter antagligen en metall bit på baksidan av moderkortet. skruva helt enkelt bort moderkortet, ta bort metall biten och montera din nya kyllare. hade samma sak på min Fujitsu siemens dator när jag skulle byta

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv X, Corsair RM1000X V3 , ASUS PRIME X670E-PRO WIFI, AMD Ryzen 7800X3D, EKWB Kylning, 32Gb 6000 Mhz Corsairs, Samsung 980 EVO 1Tb M.2 NVMe, Kingston A2000 1TB M.2 NVMe, ASUS GeForce RTX 3070 8GB ROG STRIX GAMING OC V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hölöboy
Det sitter antagligen en metall bit på baksidan av moderkortet. skruva helt enkelt bort moderkortet, ta bort metall biten och montera din nya kyllare. hade samma sak på min Fujitsu siemens dator när jag skulle byta

han har helt rätt, har jobbat på en datorservice/butik och fick göra så på vissa märkes datorer. det är fastlimmat på baksidan så det är bara att slita lite gran så lossnar det.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk

tack för hjälpen grappar!