EU skruvar ned volymen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xaxa
Ni ser alltså inget problem med att EU ska bestämma över hur hög volym man får ha? Vad är nästa sak de ska införa? Övervakning? Nej just det, finns ju redan!

De vill inte att deras medborgare ska bli hörselskadade. Grattis för dagens dummaste inlägg.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Det där beslutet är 100% frihet läs nyheten innan du kommenterar helst.. ^^

Sen verkar ju inte så många fatta vad det är för ett krav de har lagt fram. Sen att de flesta verkar vara 14 som grinar som mest över det är ju ganska fint. Det är ju de som inte än har lärt sig att man kommer att ha samma öron i gärna 60-80år till... Men det är helt klart en bra grej för att fler IQ-befriade kids kanske kan klara sig från att få dålig hörsel, och verka ännu mer korkade för att de inte heller hör något.

TBH vill jag inte ha en fråga "varje" gång jag vill göra någonting ingen stor grej med denna kanske men att de lägger energi på lagar som denna är ju onödigt. Kanske inte är direkt frihet men jag anser att jag som person får ta hand om mig själv och göra beslut därifrån.

Alla har olika typer av hörlurar vilket skiftar enormt mellan ett par stora hörlurar till in-ear. Hur många W ger då 80 dB? I och med att folka ska lita blint på sånna här lär det vara programmerat till in ear dvs många tar bort spärren direkt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vad är det för något fel på alla p12 här på sweclockers, varför klagar man över denna lag som faktiskt är bra för att komma från EU.
Vill ni p12 spela så pass hög musik att ni kommer att skada era öron, är det ju bara att stänga av begränsningen, så jag förstår inte varför ni ska klaga över detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ni ser alltså inget problem med att EU ska bestämma över hur hög volym man får ha? Vad är nästa sak de ska införa? Övervakning? Nej just det, finns ju redan!

haha, Det är ett frivilligt system för att skydda våran hörsel men sätt dig du i källarn med en foliehatt och nynna "its a conspriacy"

Permalänk
Medlem

tycker de här va ett väldigt bra beslut,, sitter man på bussen så kan man höra alla fjortisars dunk tvärs igenom bussen,, deras öron kommer ju kollapsa någon dag.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

du kan stänga av spärren i inställningarna,,,

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Haha som vanligt på swec så gnällar alla små barn över helt fel saker. Det är väl en bra grej att införa detta skyddet och som sagt, vill man inte ha det är det ju bara att stänga och och slita ut öronen så mycket man vill.

Snart börja ni väl klaga över att det är lag på bilbälte också, "vad är nästa grej de inför då????"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apeman90
Nedsatt hörsel är fan bra, då slipper man höra allt gnäll från EU och framförallt svenskar, tråkigt att man inte blir analfabet på köpet så man inte heller kan läsa skiten... Herregud om folk vill "förstöra öronen" vem fan bryr sig? Det är väl ändå upp till dom?

Nej, det är inte upp till dom för när dom väl gjort det så kommer dom kosta pengar i hörselundersökningar och i hjälpmedel. Om du tycker det är ok att pynta för det så är det helt ok... Men jag slipper helst den kostnaden. Men tyvärr så fungerar i samhället att man får välja vad man skall betala för. Det skulle bli rätt hårt för alla dom som precis som du inte bryr sig och dra på sig hälsoproblem vare sig det handlar om nedsatt hörsel eller annat.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk

Seriöst! Jag förstår inte varför 50% gnäller, jag LOVAR er att om ni fortsätter kommer ni ångra er senare, det är ju därför dom sätter upp lagen.
Jag tror inte många av er vet hur jobbigt det är att inte höra någonting, hade en waxpropp i örat i sommar under två veckor, snacka om att man blev störd på att inte kunna höra någonting. Jag tror inte ni förstår hur mycket ni använder hörseln eller hur jobbigt det är att höra dåligt. Ni tar hörseln för givet, som allt annat.

Btw jag är 16

Visa signatur

Dator: Gigabyte GTX 275 | Intel Q9400 | 4 GB RAM | Lian Li Pc-7F | Corsair 650W | 500Gb Hdd
Ljud: Cerwin-Vega A123 | Cerwin-Vega XLS-12S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Om man inte själv förstår att stort ljudtryck mot öronen över en längre period kan vara skadligt, ja, då förtjänar man därefter...

Det där argumentet funkar inte på en 13åring. Cigg o sprit är också farligt. Jag tycker lagen är bra.

Permalänk
Medlem

På tiden
Man blir myndig när man fyller 18 det för att man inte anses mogen att fatta visa beslut. mp3 spelare är överrepresenterat bland personer under 18 år dessa kan definitivt behöva begränsande lagar, folk över 18 verkar behöva de också tyvärr

Sedan det här att lyssna timtal varje dag på musik hur kan man uppskatta den när musiken tillslut blir vardagligt brus (oxfilé frukost lunch milda)

Tystnaden är faktiskt underskattad
Utan tystnad (frånvarande av musik sårl)kan man inte uppskatta musiken lika mycket när den väl spelas.

En HIFI människa som jag anser musik för värdefull att vardagsaktig lyssnas på i undermåliga produkter som tex en skrikig högtalare ur en mobiltelefon rena helgerånet

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
De vill inte att deras medborgare ska bli hörselskadade. Grattis för dagens dummaste inlägg.

En del av EUs medborgare kanske själva vill bestämma hur högt dom vill/kan spela !

Grattis till veckans kommunist kommentar !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maar
En del ac EU-s medborgare kanske själva vill bestäma hur högt dom kan spela !

Grattis till veckans kommunist kommentar !

Vem är den dumma? På vilket sätt gör detta att man inte kan bestämma hur högt man kan spela?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maar
En del av EUs medborgare kanske själva vill bestämma hur högt dom vill/kan spela !

Har du inte förstått eller ens läst beslutet kanske?

Citat:

Enligt lagen ska nya MP3-spelare begränsas till 80 decibel som standard. Den som vill ha högre volym måste själv stänga av begränsningen. Meglena Kuneva vill då att tillverkarna visar tydliga varningsmeddelanden.

Med andra ord, stänger man av begränsingen så kan man spela hur högt man vill, men då tar man också själv ansvar för att man skadar öronen.

Permalänk
Avstängd

verkar väll inte helt tokigt.
kan tänka mig att snart kommer spärren med föräldrarlås som hindrar barnen att ta bort spärren själva.

det är ju ganska bra att man får en gräns för vad som är för högt. Alla vet ju att högt ljud kan skada hörslen, men det kan vara svårt att avgöra vad som är för högt. Många har nog skadligt högt ljud i sina spelare utan att veta om det. nu får dom ju i alla fall reda på att dom borde sänka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Ja, undervisning är säkerligen en mer pedagogisk väg.
Men " en befolkning som styrs av ledarna... " är ju inte sant. Det är vissa produkter som företagen släpper som skall regleras. Sedan är det fritt fram för befolkningen att spela högt ändå. En upplyst befolkning är säkerligen bättre än en icke upplyst befolkning, men motpolen du nämnde är inte verklighetsförankrad utan snedvriden propaganda. Hårda ord kanske, men det är faktiskt ganska missvisande.

Du byggde vidare på mitt exempel, fast i helt fel riktning. _Självklart_ ska man ju inte bilda ett nytt nazityskland, jag menar att man istället försöka få folk att tänka till och inse vad de negativa följderna innebär, genom att ge dom ren och saklig fakta. Att bädda in detta i just reklam kanske inte vore det bästa, det kanske skulle ge lite nazityskland-effekt. Man borde i så fall försöka hitta ett bättre sätt, reklamen var bara ett exempel, men att en sak som denna måste upprepas är det ingen frågan om. Det räcker inte att man lär ut det en gång i lågstadiet.
Att man sedan lägger in funktioner i telefonen som säger till när man spelar så högt att det kan ge skador är ingen dum idé, men jag står fast vid att det är viktigt (om inte viktigare) att veta och påminnas om hur följderna kan bli OM man spelar för högt.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem

Apple har ju redan infört att skruva ner volymen på sina iPods i USA, för att de ska försöka undgå att bli stämda om folk får nedsatt hörsel...vad jag har läst för några år sen.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
verkar väll inte helt tokigt.
kan tänka mig att snart kommer spärren med föräldrarlås som hindrar barnen att ta bort spärren själva.

Detta vore väldigt bra med barnspärr, gärna med möjlighet att ställa lägre maxnivå än 80 dB. Funderat lite på mp3-spelare till barnen för att lyssna på sagor i när vi åker bil men är rädd att de ska råka komma åt volyminställningarna och skada hörseln. Så jag har låtit bli att köpa någon...

http://www.dn.se/nyheter/sverige/barn-kan-fa-tinnitus-av-mp3-...

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som var lite väl argt (samt de inlägg som svarade på detta inlägg). Även om ni inte håller med om något, försök att ta det lite lugnt i forumet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
äsch, lägg ner. När folk börjar betala sina egna sjukhusräkningar får de gärna skada sig till höger och vänster, men fan inte förr.

Varför ska man behöva betala någonting? Pengar behövs inte men det var inte det jag talade om. Jag syftar på att man måste få lov att ta sitt ansvar. Sabbar jag mina öron för att jag är så pass korkad att jag flera timmar om dagen kör extrema volymer rakt in i skallen... ja, då får jag väl vara så korkad då och lida av mina misstag. Naturen är självsållande grabben

Samhällsfarlig är jag då rakt inte Tvärtom, jag vill och det många med mej, ha bort det pack som styr på det här klotet. Tyvärr fungerar det ju inte att diskutera med dessa ädla människor som sitter där på sina guldbeströdda troner i sitt LalaLand. Livet är hårt, det är tufft och man KAN bli skadad på olika sätt... men det hör till livet. Vill ni leva ett skyddat liv kan ni väl gräva ner er i en bunker ala Vault 101 då så slipper vi er. Punkt Slut. (jo, jag är duktigt arg på det pack som styr oss och som valt detta pack ATT styra oss).

Mvh
En styck förbannad Leif Hallberg

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

GAPa: Nu sabbade du en grej jag försökte göra juuuueeee

Visa signatur

[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

då borde EU komma in med en lag som bestämmer att reklamen och programmen på tv ska ligga på samma ljudnivå. Fan vad man skiter ner sig ibland när det blir reklam >_<

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaa_kola
då borde EU komma in med en lag som bestämmer att reklamen och programmen på tv ska ligga på samma ljudnivå. Fan vad man skiter ner sig ibland när det blir reklam >_<

Kommer de aldrig göra då det ju är det dom lever på... om du hänger med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Väst vad engagerade folk blev om en regel om en borttagbar ljud (varning ) begränsning

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ckghagen
Väst vad engagerade folk blev om en regel om en borttagbar ljud begränsning

Vad använder du de där Volymknapparna/hjulet mm som redan finns till då?

Visa signatur

Permalänk

Jag känner inte heller att jag behöver EU's hjälp att ställa in volymen på min MP3-spelare, jag är fullt kapabel att använda volymknapparna på egen hand. Min dröm är att alla politiker sluta lägga sig i allt som alla andra gör och slutar försöka skydda oss från saker vi är mer än kapabla att ta ställning till själva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprätter
Jag känner inte heller att jag behöver EU's hjälp att ställa in volymen på min MP3-spelare, jag är fullt kapabel att använda volymknapparna på egen hand. Min dröm är att alla politiker sluta lägga sig i allt som alla andra gör och slutar försöka skydda oss från saker vi är mer än kapabla att ta ställning till själva.

Så sant, låt oss sköta vårat liv själva. Helvete, jävla kommunistiskt allt ska bli.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nae0
Så sant, låt oss sköta vårat liv själva. Helvete, jävla kommunistiskt allt ska bli.

Det är en fråga om en mix av de två farligaste mänskliga påfunden.. Kapitalism och som du nämnde, Kommunism. Dessa två påfund har gjort människor till inget annat än arbetsmyror utan något som ens liknar ett liv eller egen vilja. Alla dessa regler, censurer, lagar mm fördummar och gör människor fega/rädda för allt som inte ligger inom ramen för det som dessa stackare tror är ett äkta liv.
Vårt monetära system (det där äckliga som man kallar pengar) måst bort. Vi behöver inte pengar... vi kan leva och ställa upp för varandra utan pengar. Vi kan äta oss mätta (syftar på alla människor på detta klot) och ha tak över huvudet allihop. Problemet är dessa makthungriga och pengastinna löss som styr oss. Reglerna/Lagarna mm är enbart ett medel att styra, inte att hjälpa.

Leif Hallberg

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ärligt talat tycker jag ni är inskränkta som tar fram den gammla p12 kommentarer på folk som anser att allmänheten är kapabla till att välja hur högt de vill spela, nämn era argument istället så tror jag diskussion blir bättre:).

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Angående gränsen så tror jag att det kommer att krindgås på nått sett som tex piratkopiering. Det finns alltid en genväg.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64