Gratis antivirus från Microsoft

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Håller på och scannar datorn med programmet nu iaf.
Huvudsaken för mig är att man inte märker av programmet, och självklart att det skyddar datorn då.

Återkommer med resultat om någon är intresserad.

+1

Drar förövrigt enligt taskmanagern 5160K Minne och drar 0 CPU när den söker igenom datorn efter virus. Tycker förövrigt av en snabbkoll att inställningarna är mer lättåtkomliga än i Avast Free Home Edition.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Återkommer med resultat om någon är intresserad.

Yes, bl a jag är intresserad. Vad tycker du hittills?

Kör för övrigt Avast free edition vilket fungerar helt ok.

Permalänk
Musikälskare

Ja skriv lite kortfattat hur de uppfattas, gärna lite jämförelser mot andra antivirus

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

trevligt sitter på avast med men ska nog testa det här om det får bra recesioner

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som bröt mot § 7 i reglerna.

Permalänk
Avstängd

Funkar hur bra som helst... Hittade inget skit på datorn, märktes inte ens när det sökte igenom så det tar absolut ingen prestanda heller!

WTG MS

Permalänk
Medlem

Mycket bra av MS

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Gick inte att installera om man vägrade Validate windows

Varför är det ett problem ?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Undrar om den funkar till Linux..?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Fråga:

Kan detta anti-virus program köras tillsammans med ett annat, exempelvis Avast eller AVG?
Sägs vara mycket problem att ha 2 eller fler antivirus program på samma dator, så det är väl bäst att fråga först innan man laddar ner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Fråga:

Kan detta anti-virus program köras tillsammans med ett annat, exempelvis Avast eller AVG?
Sägs vara mycket problem att ha 2 eller fler antivirus program på samma dator, så det är väl bäst att fråga först innan man laddar ner.

Nej, det är meningen att du skall avinstallera Avast eller whatever och bara köra detta. Är du nöjd med Avast, AVG eller Antivir eller liknande finns det ingen anledning att göra det.

edit. jag kommer definitivt att testa detta på min HTPC eftersom den kör Windows 2008 SP2 och inga andra gratis antivirusprogram än ClamAV fungerar till det. Fungerar detta, finns det anledning att byta.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Fråga:

Yes, det stämmer att det sägs att två virusprogram samtidigt blir problem. Därför testar iaf jag ett i taget - har precis avinstallerat Avast free edition och ska nu ladda ned MS antivirus!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bagarn71
Varför är det ett problem ?

sen har jag aldrig riktigt fattat varför 2 antivir inte kan vara instalerade samtidigt. Kan det vara något som tillverkarna gör medvetet??

Permalänk
Musikälskare

Kunde inte hålla mig, drog in det på lappen och stationära

Nu ska vi se

Va kör ni för settings?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem

Kanske detta är nått man borde pröva på när min ESET nod32 licens går ut 12.11 när man är permiterad och fattig!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90

sen har jag aldrig riktigt fattat varför 2 antivir inte kan vara instalerade samtidigt. Kan det vara något som tillverkarna gör medvetet??

För att de söker genom varandra och det medför trubbel om jag har förstått rätt.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Musikälskare

Tycker datorn startar snabbare med M$ antivirus gentemot Avast Free

Visa signatur

📷 Mina fotografier

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen Kunde inte hålla mig...

Haha, inte jag heller.

Kör en quickscan just i detta nu och det MS antivirus tar märkbart mindre datorkraft. Det märks på så sätt att jag kör fler program samtidigt (IE 8, e-postklient, MS Word) och de laggar mindre nu än med Avast free edition.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain kid
Haha, inte jag heller.

Kör en quickscan just i detta nu och det MS antivirus tar märkbart mindre datorkraft. Det märks på så sätt att jag kör fler program samtidigt (IE 8, e-postklient, MS Word) och de laggar mindre nu än med Avast free edition.

Tycker jag med

Woho MS gör nått bra *joke*

Visa signatur

📷 Mina fotografier

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90

För att de stoppar vissa systemanrop så att de kan skanna filer innan de öppnas, men med flera antivirusprogram igång kan det leda till "rundgång" så att de stoppar varandras anrop och din dator stannar, blåskärmar eller, om du har tur, bara blir extremt seg (typ en timme innan du kommer till skrivbordet).

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Kanske ska testa detta kör avast free nu men om det tar mindre prestanda kanske man ska testa ms antivirus

Permalänk
Medlem

Detta ska tankas.

Naturligtvis tjänar Microsoft på detta. Mindre virus på deras operativsystem förbättrar deras rykte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobbe_93
Kanske ska testa detta kör avast free nu men om det tar mindre prestanda kanske man ska testa ms antivirus

Så här tänker jag: ifall MS antivirus inte fungerar tillfredsställande så tankas Avast tillbaks igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Undrar om den funkar till Linux..?

Magic 8-ball says: "Dont get your hopes up"

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Medlem

nämen titta, Microsoft ger ut någonting gratis. det var ganska oväntat. Kanske ska testa, men tycker att avast funkar väldigt bra

Permalänk
Medlem

Har varit betatestare av Security Essentials. Senaste betan skiljer sig vad jag märkt inte utseende mässigt från denna skarpa version.

Har provat programet mot olika trojaner och annat skärp och det har lyckats hålla mig fri från infektion jämnt.

Det här är ju det klart bästa alternativet när det kommer till gratisprogram. dessutom finns det inte så mycket att ändra på och det underlättar ju.

xpna

Permalänk

Lysande anund, ska kolla igenom länkarna senare!

EDIT: Just läst färdigt ovanstående fyra länkar till tester av MSE (Microsoft Security Essentials) och en genomläsning rekommenderas starkt!

Artiklarna är på lättläst engelska, relativt korta och med mycket bilder.

Permalänk
Medlem

Tankar nu , tackar för tippset

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMan
Är inte det ganska självklart?

Frågan är hur gratis det är, när de endast fungerar med Microsofts operativsystem.
Att först behöva lägga ut ett par tusenlappar är inte riktigt vad jag kallar gratis.

Men hur som helst är det väl positivt att man slipper betala extra för skydd mot virus.