Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naked-Snake
Jag hitta en fläkt som verkar vara intressant, nämligen

Nexus 120mm PVM - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=265555 - har pwm styrning

Så frågan är, finns det 3 pin till 4 pin (pwm) adapter?

Vad ska du med det till? Alla nyare moderkort har 4 pinnar eller så att 4 pinnar passar och de gamla är det bara att skära upp fästet lite så att den fjärde kontakten på fläkten får plats.
Ingen adapter behövs

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naked-Snake
Jag hitta en fläkt som verkar vara intressant, nämligen

Nexus 120mm PVM - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=265555 - har pwm styrning

Så frågan är, finns det 3 pin till 4 pin (pwm) adapter?

Antingen kör du volt/hastighets reglering direkt från moderkortet, då skickar du mer eller mindre spänning till fläkten och reglerar på så sätt hastigheten. 3 pinsanslutning. De flesta fläktar.

Eller så kör du konstant 12V från moderkortet och PWM signal, fyrpinnars anslutning och då behöver du en fläkt som reglerar hastigheten från PWM signalen, det är en sån du tittar på i Nexus PWM.

Finns ingen anledning att köra PWM fläkt om du kan voltreglera med 3 pinnsanslutning på moderkortet.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Noctuas fläktar är och förblir tystast och stabilast under lång tid.
Har endast gott att säga om dem.
Sen förflyttar de en hel del luft, men kanske inte så mycket du vill. Dock så kanske det inte behövs?

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToKu
Noctuas fläktar är och förblir tystast och stabilast under lång tid.
Har endast gott att säga om dem.
Sen förflyttar de en hel del luft, men kanske inte så mycket du vill. Dock så kanske det inte behövs?

Noctuna fläktar flyttar ju inge luft alls nästan -,-`?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LightBlizz
Noctuna fläktar flyttar ju inge luft alls nästan -,-`?

Vad rekommenderar du ?

Noctua är väl dom bästa fläktarna men dom är också dyra 21-22db 52cfm

nexus fläktar är ganska så bra 22db och 47cfm och dom kostar inte så jätte mycket som noctua gör

http://www.silentpcreview.com/article695-page4.html#noctua

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lollol7
Vad ska du med det till? Alla nyare moderkort har 4 pinnar eller så att 4 pinnar passar och de gamla är det bara att skära upp fästet lite så att den fjärde kontakten på fläkten får plats.
Ingen adapter behövs

Har bara en 4 pins kontakt, och den är upptagen. Om man kopplar nexus fläkten som jag länka till en 3 pins kontakt, så får man inte pwm styrningen, den kmr gå på fullvarv hela tiden. Men om jag kopplar den till 3 pins uttaget, kan jag ändra hastigheten med speed fan då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Antingen kör du volt/hastighets reglering direkt från moderkortet, då skickar du mer eller mindre spänning till fläkten och reglerar på så sätt hastigheten. 3 pinsanslutning. De flesta fläktar.

Finns ingen anledning att köra PWM fläkt om du kan voltreglera med 3 pinnsanslutning på moderkortet.

Hur voltreglerar man? Är det speedfan du menar?

Finns det 3 pin till 4 pin (pwm) adapter?

Permalänk
Medlem

Voltreglering gör man via BIOS, speedfan eller moderkortstillverkarens program?
Beror på modell, fungerar erfarenhetsmässigt mer eller mindre dåligt, hur mycket funktion man får beror på vad som finns på moderkortet.

Enklast bör vara att kolla om det finns några alternativ i Bios så ser man ju vad som kan tänkas ställas in.

Tveksamt om det finns några 3-4 pins konvertrar, man får ju rimligtvis ingen hastighetssignal från 3 pinnars kontakten så borde inte gå att göra en 3-4 pins adapter. Den fjärde tåten i fyrapinnarskontakter är ju hastighetssigna till fläkten.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Voltreglering gör man via BIOS, speedfan eller moderkortstillverkarens program?
Beror på modell, fungerar erfarenhetsmässigt mer eller mindre dåligt, hur mycket funktion man får beror på vad som finns på moderkortet.

Enklast bör vara att kolla om det finns några alternativ i Bios så ser man ju vad som kan tänkas ställas in.

Kan du säga ungefär var i bios fläkt inställningarna ligger? För jag har inte sätt ngt med temperatur och fläktinställningar i mitt bios. Och hur tar man reda på vad man har för moderkort?

Permalänk

Det är nog Dells egna tillverkat av ex Intel. Chipset är ju Intel X58.
Jag lider av samma problem som du:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Hittade denna tråden först nu.

Visa signatur

Alienware Aurora ALX: Core i7 960 , 12 GB DDR3 2, ATI 5870 CF , 2 TB Raid 0

Permalänk
Medlem

Om det här testet stämmer så är dom här två fläktarna bäst.

SilenX iXtrema Pro IXP-76-18 - 90 CFM, 18 dB (Bra luftflöde och tyst)
Scythe Kaze Maru SY1425SL12H - 104,5 CFM, 41,1 dB (Bäst luftflöde, sämre ljudnivå)
http://xbitlabs.com/articles/coolers/display/120-140-fans-rou...

Permalänk
Medlem

Fattar inte riktigt hur "70cfm" och "tyst" kan få existera i samma mening. Men lycka till med det.

Angående adapter så kan du ju rimligtvis inte få en PWM-signal från en 3-pins kontakt även om du hittar en adapter. Vad skulle PWM-signalen komma ifrån?

Du kan försöka med speedfan, funkar jättebra för vissa, inta alls för andra (tror det beror på chipset). För mig har det alltid funkat tvärkasst.

Jag rekommenderar dig att skaffa en fläktstyrningsmodul istället. Ska du ställa in ett lägra varvtal i BIOS kan du ju lika gärna köpa en fläkt som kör på lägre varvtal från början och köra den på full 12v. Känns meningslöst att köpa en 3000rpm-fläkt och ställa den till 40% i BIOS (1200rpm) när man kan köpa en 1200rpm-fläkt från början och bara plugga in på moderkortet. Dessutom slutar fläktar snurra helt vid ett visst spänningstal. En 3000rpm-fläkt tror jag inte går att köra långsammare än ca 900-1000rpm.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gris

Tänker köpa SilenX fläktarna till chassit och Scythe till cpu/gpu.

Permalänk
Medlem

Re: bästa 120mm chassifläkt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naked-Snake
Hört att Slip Stream fläktarna går sönder efter några månader, är det sant?

Ändras dessa fläktar i hastighet automatiskt beroende på temperatur?

Har haft mina 3st Slip Streams i... 14 månader eller något nu, de har gått mer eller mindre 24/7 och de tickar då på ännu. Har 1200-rpm versionen som snurrar på i lite lägre rpm. Numera är de dock pensionerade till fördel för lite andra fläktar och sitter i en annan burk och snurrar på istället.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Fattar inte riktigt hur "70cfm" och "tyst" kan få existera i samma mening. Men lycka till med det.

Om man får tro på testet så är "90cfm" och "18dB" i samma mening :)?

Edit.
Enligt 2 medlemmar på prisjakt så är IXP-76-18 inte alls så tyst som SilenX/prisjakt säger (90cfm,18db). Testet på xbitlabs verkar inte stämma heller för dom utger samma.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=344756

Har medlemmarna fel på hörapparaten eller är testet rätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gris
Om man får tro på testet så är "90cfm" och "18dB" i samma mening :)?

Edit.
Enligt 2 medlemmar på prisjakt så är IXP-76-18 inte alls så tyst som SilenX/prisjakt säger (90cfm,18db). Testet på xbitlabs verkar inte stämma heller för dom utger samma.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=344756

Har medlemmarna fel på hörapparaten eller är testet rätt?

Menar inget illa men det finns inte en chans i h-vete att 90cfm/18db stämmer. Hade möjligen trott på det om den kostade några tusenlappar och var NASA special edition Haxxor El1te Superduper Laser technology, men knappt då heller. Det är fel helt enkelt, finns inte en chans.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Entusiast

Kör själv med 3 st. Scythe Kaze 3000rpm. Men kör fläktkontroller så man kan anpassa vilken hastighet. Sitter du o hårdnöter spel med hörlurarna på så är det bara att vrida upp då du ändå inte kommer höra dammsugarljudet från datorn. Men sitter du bara o slösurfar så är det bara att vrida ner... Fläktarna är billiga o flyttar rejält med luft. Sen kan det som sagt vara värt att investera i en fläktkontroller.

Funderar du på såna så bör du verkligen kolla upp att de passar då de är sjukt tjocka. Mina 2 i fronten har jag bara klämt fast genom att pressa fast frontpartiet. Sidolocket på chassit har jag inte ens riktigt stängt för då tar fläkten där i grafikkortskylaren...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Menar inget illa men det finns inte en chans i h-vete att 90cfm/18db stämmer. Hade möjligen trott på det om den kostade några tusenlappar och var NASA special edition Haxxor El1te Superduper Laser technology, men knappt då heller. Det är fel helt enkelt, finns inte en chans.

Jag tror det också. Alltså kan man inte lite på vad som sägs/testas på nätet. Får fan beställa hem 5 av dom bästa fläktarna som man tror och sen avgöra själv. Nexus och Noctua är dom man hör mest gott om.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att Zalman Chassifläkt 120mm ZM-F3 är rätt ok på 5volt, kanske inte flyttar världsbäst med luft men räcker bra till chassit.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=224637

Visa signatur

Antec Three Hundred INTEL-i5-760 @ 4,1 Ghz / MSI P55M-GD45/ Radeon R9 280X / 8GB Corsair XMS3 1600mhz / Corsair TX 650W / Kingston SSDnow v300 120gb (old version) / Samsung Spinpoint F3 1TB / BenQ M2700HD 27" / SuperPI 10,249 Sek

Permalänk
Medlem

Akasa chassiefläkt 120x120x25 mm, 6,9 dBA, 600 rpm, IP54, 4-pin

LOL 6,9 dBA =? WTF

Luftflöde: 57,53 CFM.

Edit* Hitta att det var 6,9-16,9 dBA 600-1300 RPM ROFL

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Du kan försöka med speedfan, funkar jättebra för vissa, inta alls för andra (tror det beror på chipset). För mig har det alltid funkat tvärkasst.

Varför funkar det tvärkasst för vissa? Jag menar, vad funkar inte som det ska?

Jag har speedfan nu, brukar leka lite, för mig funkar det iaf...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gris
Om det här testet stämmer så är dom här två fläktarna bäst.

SilenX iXtrema Pro IXP-76-18 - 90 CFM, 18 dB (Bra luftflöde och tyst)
Scythe Kaze Maru SY1425SL12H - 104,5 CFM, 41,1 dB (Bäst luftflöde, sämre ljudnivå)
http://xbitlabs.com/articles/coolers/display/120-140-fans-rou...

tabellen du hänvisar till innehåller specs från tillverkarna, utfallet av testerna ser du i detta diagram... lite andra siffror...
http://www.xbitlabs.com/misc/picture/?src=/images/coolers/120-140-fans-roundup/10_diagr_cfm-dba_big.png&1=1

bit-tech har för övrigt också gett sig på en testomgång av ett 20-tal 120mm-fläktar (från den 28/9); http://www.bit-tech.net/hardware/2009/09/28/what-s-the-best-c...

Synd bara att man själv har hela burken fullproppad med Noctua-fläktar, av testerna att döma presterar de riktigt dåligt... någon som vill köpa dem... nej tänkte väl det

Permalänk
Medlem

Såg att dom inte fick låta för mycket, men om du kan stå ut med mycket ljud. Så är nog denna riktigt bra

Delta PFB1212UHE 120x38mm Ultra High Speed

Specifications: 120x120x38mm, 252.85 CFM @ 5500 RPM, 66.5 dBA, 48.00 watts, 4.00 amps, Maximum Air Pressure 35.877 mm H²O, 12v DC, 3 or 3+4 pin Molex header connector(s).

Länk: http://www.sidewindercomputers.com/de12pfexhisp.html

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Vad har ni för erfarenheter kring Fractal Design 120mm Silent Series? 15 dBA, 38.3 cfm, 1000 rpm - 95kr på inet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pika
Lånar tråden lite. Vad har ni för erfarenheter kring Fractal Design 120mm Silent Series? 15 dBA, 38.3 cfm, 1000 rpm - 95kr på inet.se

Har precis köpt ett par såna. Prisvärda får jag lov att säga. Tycker inte de låter alls mycket, men de flyttar heller inte så mycket luft.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Hedersmedlem

om pris inte är ett issue så kör dessa http://www.caseking.de/shop/catalog/Noiseblocker-Multiframe-S... Airflow: 73-133 m³/h =43-78.3 cfm. Jag är själv stark fanboy av PWM fläktar Tycker det är skit skönt att ha ett system som man slipper hålla på att vela med utan det håller sig så kallt/tyst som det ä lämpligt av sig själv utan att man ska hålla på och ratta fläktsyrning etc.

Kör själv på dessa då jag inte har behov av så mycket som 70cfm http://www.caseking.de/shop/catalog/Enermax-Cluster-UCCL12-PW... mycket trevliga extremt tysta fläktar men de maxar "bara" 53cfm vilket iofs är rätt mycket vid max 14dbA Btw så har jag nog aldrig varit med om att dem ens har legat i närheten av max men jag har iofs ett riktigt bra Chassi med.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Vilken fläkt ger egentligen mest luftflöde när volten är sänkt så till ljudlöst?

http://www.youtube.com/watch?v=Gb-0usGR-Ok
Scythe Ultra Kaze 3000rpm ger 68 cfm på 12v och 14 cfm på 5v tycker jag låter väldigt lite samtidigt som den låter som fa-an!

Det är inte bara att skaffa fläktkontroller och snabba fläktar för att få en tyst dator som också duger till att klocka.

Att hitta fläktar som ger mer cfm och mindre tinnitus är inte lätt =S

edit! Det finns inga genvägar till den perfekta tystnaden = vattenkylning

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gris
Vilken fläkt ger egentligen mest luftflöde när volten är sänkt så till ljudlöst?

http://www.youtube.com/watch?v=Gb-0usGR-Ok
Scythe Ultra Kaze 3000rpm ger 68 cfm på 12v och 14 cfm på 5v tycker jag låter väldigt lite samtidigt som den låter som fa-an!

Det är inte bara att skaffa fläktkontroller och snabba fläktar för att få en tyst dator som också duger till att klocka.

Att hitta fläktar som ger mer cfm och mindre tinnitus är inte lätt =S

edit! Det finns inga genvägar till den perfekta tystnaden = vattenkylning

Asså Volt vs cfm är ju rätt ointressant det är ju naturligtvis så att en fläkt som arbetar mindre låter mindre. Det som är intressant är ju fläkt vs fläkt vilken låter mindre vid samma luftflöde? Båda de jag specade innan har väldigt bra prestanda/noice ratio

Sen så är vattenkylning i många fall inte alls någon direkt fantastisk väg till den perfekta tystnaden om du nu inte kör radiatorerna utan fläkt eller i ett annat rum (såg tex ett galleri där en kille satt radiatorn ute på balkongen ).

Vill man ha en helt tyst dator så är det följande som gäller:

1 Ett bra chassi med extra ljudisolering
2 Komponenter som inte kräver extrem kylning (cpu, gsu, psu) och i övrigt tysta koponenter så som tex SSD i stället för mekaniska diskar
3 I de fall det måste kylas använda inte kraftigare fläktar än nödvändigt och se till att dessa är av hög kvalitet.

Skall den var helt tyst så bygg en dator som är helt passivt kyld. den kommer ju inte ha samma prestanda som en med en tyst luft eller vattenkylning kan ha. Men det är fullt möjligt att även bygga en passivt kyld lite enklare spelrigg idag

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

äh... raderat inlägg