Bygga dator kompatibel med OS X OCH Windows 7 - komponenter

Permalänk

Bygga dator kompatibel med OS X OCH Windows 7 - komponenter

Vilka komponenter är lämpliga för att bygga en windowsspeldator som även kan köra os x och som har med intel core i5 eller i7 som processor? Det saknas ett segment med speldatorer som kan köra både mac os x och windows 7 så jag tänkte väcka diskussionen angående detta, för jag tror att det är fler än jag som tycker att detta är ett intressant ämne!

Så vilka komponenter skulle du valt om du hade upp till 10'000 respektive 15'000 kr att lägga på komponenter?

- Processor
- Moderkort
- Grafikkort
- Ram
- Ljudkort (den skall naturligtvis klara att köra apples flagskepp inom musikproduktion: Logic Pro, så ingång för midi-klaviatur är ett måste)
- Chassi, nätaggregat och fläktar

Anta utmaning och var med och bidra med dina åsikter i denna diskussion!

Edit: Kanske borde postat det här inlägget under system eftersom det har med hårdvara att göra. Eller?

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

har inte liknande trådar låsts?

Permalänk

Du får ta din fråga på http://www.insanelymac.com/ forum eller ännu bättre läsa deras HCL (Hardware Compatibility List, kallad "OSx86 Database") ty dessa trådarna brukar låsas här på swec. Det eftersom Apples EULA inte tillåter dig att installera OS X på annat än datorer ifrån Apple.

Visa signatur

Permalänk

Vad illa :(! Och vad fult av apple. Men tack ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Du får ta din fråga på http://www.insanelymac.com/ forum eller ännu bättre läsa deras HCL (Hardware Compatibility List, kallad "OSx86 Database") ty dessa trådarna brukar låsas här på swec. Det eftersom Apples EULA inte tillåter dig att installera OS X på annat än datorer ifrån Apple.

Enligt Sweclockers senaste artikel om Psystars mjukvara Rebel EFI Skriver sweclockers själva att installera Mac OSX på en PC med Rebel EFI är fullt lagligt enligt svensk lag... Och som artikeln även nämner, Svensk lag > Mac OSX EULA.

Borde inte Sweclockers leva som dom lär?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize

Deras OSX86-databas verkar inte vara så uppdaterade, så skulle vilja rekommendera www.hackint0sh.org, finns en sektion i forumet där folk listar vad för hårdvara de kör med, och vad som fungerar.

Hårdvarusektionen.

Permalänk
Medlem

det är ingen ide att betala 10-15k för en hackintosh. det kommer ändå inte fungera bra. det är bättre att köpa en riktig mac istället då det är ett helvete och få allt och fungera.
sitter själv med en hackbook (zepto 3215w) och efter 2 veckor intensivt arbete har jag inte lyckats få det att fungera. även fast jag har alla drivrutiner.
jag är faktiskt bara dagar ifrån att återgå till windows för jag pallar helt enkelt inte.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
det är ingen ide att betala 10-15k för en hackintosh. det kommer ändå inte fungera bra. det är bättre att köpa en riktig mac istället då det är ett helvete och få allt och fungera.
sitter själv med en hackbook (zepto 3215w) och efter 2 veckor intensivt arbete har jag inte lyckats få det att fungera. även fast jag har alla drivrutiner.
jag är faktiskt bara dagar ifrån att återgå till windows för jag pallar helt enkelt inte.

Med rätt hårdvara fungerar det alldeles utmärkt, perfekt alternativ om man vill ha något mellan en mac mini och en mac pro.

Jag kan tyvärr inte bidra med så mycket, men insanelymacs forum är en guldgruva. Vad gäller ljudkort så kan du ju köra extern och på vis kommer allt som fungerar på en vanlig mac fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93

Hör att killen har koll på grejerna. Det är lätt värt att spendera 10-15k på en Hackintosh om man orkar lägga ner lite tid. Själv så köpte jag en pc för 14000, kör Windows 7 samt OS X. OSX fungerar faktiskt riktigt bra. Startar jävligt snabbt och presterar nästan lika bra som en mac pro i Logic 9. Och då kostar macen 15000 kronor mer.

Komponenter:
Intel Core i7 920 2.66GHz
Gigabyte GA-EX58-UD5
Corsair 6GB (3x2GB) 1333MHz PC3-10666
2st 1TB Samsung Spinpoint F1 HD103UJ
Noctua NH-U12P SE1366 CPU Cooler, s1366
4st Noctua S12-1200 Silent Case Fan 120mm
be quiet! Ljuddämpningskit för Fulltower, Svart
Samsung SH-S223F 22X DVD±RW DL SATA Retail
620W Corsair CMPSU-620HXEU
BenQ TFT 23.6'' G2412HD
Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB PCIe 2.0
Antec Performance One P182B Gun Metal Black

Permalänk
Medlem

Psystars Rebel EFI ska tydligen fixa drivrutinerna. Hur det går till vet jag inte, har inte testat men jag lär väl få reda på det.

Permalänk
Medlem

Själv sitter man på 4 hackintosh och alla funkar fint om man vet vad man gör

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Okej, uppskattar verkligen svaren! Tack! Det verkar ju som att det är en bra idé när allt kommer omkring, d.v.s. om man gör en liten research innan man bestämmer komponenterna!

Tror ni att denna dator skulle vara den bästa OS X/ Windows 7 datorn nu för 15'000 eller hade du ändrat på något för att få den så bra som möjligt? Tror att det är fler än jag som är intresserade!

Dessutom så borde väl denna dator ligga i samma klass som en mac pro fast kosta halva priset? Om den nu fungerar med drivrutiner och sådant.

http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=rallyreavan91&k=728098

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rallyreavan91
Okej, uppskattar verkligen svaren! Tack! Det verkar ju som att det är en bra idé när allt kommer omkring, d.v.s. om man gör en liten research innan man bestämmer komponenterna!

Tror ni att denna dator skulle vara den bästa OS X/ Windows 7 datorn nu för 15'000 eller hade du ändrat på något för att få den så bra som möjligt? Tror att det är fler än jag som är intresserade!

Dessutom så borde väl denna dator ligga i samma klass som en mac pro fast kosta halva priset? Om den nu fungerar med drivrutiner och sådant.

http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=rallyreavan91&k=728098

Annat chassi, billigare fläktar, slänga in en SSD, ta 1600MHz minnen och ett bättre grafikkort om det ryms i budgeten efter de uppgraderingarna.

Permalänk
Medlem

EH! tuta och kör och hoppas på det bästa :)!

Visa signatur

Vi är alla nybörjare i början, glöm aldrig det.
1: Mozart TX - MSI Big bang-Xpower - i7 980x på vatten - GTX480 Sli - 12gb Dominator - 2x 128gb SSD raid0
2: Stacker 830 Nvidia - QX9650 (H20) - EVGA 780i - 9800GX2 (H20) - 8gb XMS2 - 150gb vraptor Raid0 + 5,2Tb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Annat chassi, billigare fläktar, slänga in en SSD, ta 1600MHz minnen och ett bättre grafikkort om det ryms i budgeten efter de uppgraderingarna.

Chassit känner jag mig ganska säker på, känner två (varav en familjemedlem) som har det och det känns grymt bra faktiskt.

Har inte bra koll på vilka fläktar man ska använda men dessa låg som högst i popularitet på prisjakt så jag satte in dem! Har ni något bättre förslag? Tog en extrafläkt (scythe slip stream 120 mm) som flyttade lite mer luft för att sätta in på vattenkylningen (original väsnades tydligen en del).

Och är inte minnena 1600 MHz?

[Corsair Dominator GT DDR3 PC12800/1600MHz CL8 4x2GB] http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=487631

Jag tror att detta grafikkort är det bästa som stöds av OS X, eller? Har iaf okej rykte.

SSD disk hade varit bra, men de är fortfarande sjukt dyra! Värt att spara på något annat för att få till denna?

Jag är dock lite osäker på om moderkortet stöds av OS X!

Länk till listan som diskuteras http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=rallyreavan91&k=728098

Tack för åsikten! All kritik är bra kritik!;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rallyreavan91
Chassit känner jag mig ganska säker på, känner två (varav en familjemedlem) som har det och det känns grymt bra faktiskt.

Har inte bra koll på vilka fläktar man ska använda men dessa låg som högst i popularitet på prisjakt så jag satte in dem! Har ni något bättre förslag? Tog en extrafläkt (scythe slip stream 120 mm) som flyttade lite mer luft för att sätta in på vattenkylningen (original väsnades tydligen en del).

Och är inte minnena 1600 MHz?

[Corsair Dominator GT DDR3 PC12800/1600MHz CL8 4x2GB] http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=487631

Jag tror att detta grafikkort är det bästa som stöds av OS X, eller? Har iaf okej rykte.

SSD disk hade varit bra, men de är fortfarande sjukt dyra! Värt att spara på något annat för att få till denna?

Jag är dock lite osäker på om moderkortet stöds av OS X!

Länk till listan som diskuteras http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=rallyreavan91&k=728098

Tack för åsikten! All kritik är bra kritik!;)

Jag såg precis att du hade lagt upp ett eget paket ;D jag satt och kollade på Jajje's och trodde att det var det som du syftade på.

Ditt paket ser bra ut, men kolla på www.hackint0sh.org om den setupen fungerar och om någon kör liknande.

Permalänk

Stod det inte p6t deluxe, dvs socket 1366, isf kommer det inte fungera med processorn, som är socket 1156. Byt moderkort så fungerar allt.

Permalänk
Medlem

HD5870 Stöds inte än av OSX Dock HD4870 gör

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
HD5870 Stöds inte än av OSX Dock HD4870 gör

Jag vet, men jag läste någon stans att de kommer att släppa stöd för 5870 snart. Datorn skall byggas i februari typ så det är fortfarande lite tid kvar. Iallafall för mig. Känns segt att sätta in 4870. "/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

sorry för OT
eftersom alla verkar var så himla kunniga inom ämnet. några idéer hur man får skiten att fungera? har kört kalyway, ipc, iatkos, ideneb och nu rebel efi med snökatten. kalyway, iatkos och rebel bootar men börjar få kernel panics vid kext installationer. resten krashar innan den bootar.

EDIT: glöm det. jag glömde att detta går emot sweclockers regler...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Kom vi inte fram till att det inte var emot SweCs regler? Jag fick idag, för bara ngn timma sen min "Hackintosh" att fungera.

GA-EP45 DS4, E8400, 4 gig ram och ett 7600GT. Det gick inte att installera med mitt HD4850, men jag ska försöka få igång det nu efter att ha uppdaterat till 10.6.1 (som borde ha native-stöd eftersom de nya macarna har 4850).

Jag följde följande guide:
http://lifehacker.com/5360150/install-snow-leopard-on-your-ha...