Router under 1000kr som klarar 100/100 mbit?

Permalänk
Medlem

Router under 1000kr som klarar 100/100 mbit?

Finns det några bra routrar med WLAN som klarar av att använda en 100mbit-lina fullt ut och som kostar mindre än 1000 kr?

Permalänk
Medlem

Jag undrar samma sak.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

en dator

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niro
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=158163
några extra kronor bara

go for it

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk
Medlem

Men är den tillräckligt bra då? Kan jag tanka fullt ut utan att tex det trådlösa går ner eller att den startar om osv?

Vissa av kommentarerna på prisjakt ser lite tveksamma ut

Permalänk
Medlem

Har en sådan. 24/1mbit från Telia. Tankar i 1,5mbit som högst, men det beror på Telia inte routern. Aldrig startat om för mig.

Permalänk
Avstängd

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=432630

Sen flashar du till annan firmware. Utan tvekan bättre än D-Link.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=432630

Sen flashar du till annan firmware. Utan tvekan bättre än D-Link.

Vad grundar du det på om jag får fråga? För enligt de här siffrorna slår DIR-655 WRT320N på fingrarna i samtliga prövningar.

Nu är det visserligen väldigt kompetenta konsumentroutrar båda två som kan maxa ut en 100/100 lina gott och väl, men DIR-655 är faktiskt strået vassare.

Permalänk
Medlem

kan bara säga att jag är skapligt trött på d-link, RMA en DIR-655 pga jag inte kunde öppna portar och fick samma fel på den jag har nu men har inte orkat brytt mig så det får vara.

Permalänk
Medlem

Ang. kommentarer på prisjakt, tänk på att dom allra flesta nöjda inte kommenterar där men sannolikt en större andel av de missnöjda kommenterar.

Du hittar inte nån produkt som är mer vältestad av folk än 655 tror jag. Jag har ägt en och uppgraderade mej till 855 och skillnaden är inte stor. Det extra jag fick betala för 855 var den inte värd så 655 är en bra router för den peng den kostar. Jag kan bara rekommendera den.

Jag har 100/100 jag med.

Permalänk

Beställde en DIR-655 & PS3 från Komplett i Onsdags, då kostade 655:an 990:-, fick paketen igår. Så rätt snabb leverans.

Och trots att jag inte hållit på med nätverk tidigare, var det inga problem att få igång routern och sedan köra PS3:an trådlöst.

Det enda är att när jag testar på bredbandskollen så blir det bara 40/90 på skicka/ta emot på en 100 lina, men då har jag ju tv från boxer på samma lina och en switch som det går igenom. så det kan väl vara det som gör att jag inte skickar mer.

Visa signatur

bjomark77.

Permalänk
Medlem

Swec har ju även utfört ett test på routrar där D-link 655:an "vann" Har själv en sådan och har aldrig behövt ångra det köpet. Att det dessutom är 11 års garanti på den gör ju inte saken sämre heller. Att det skulle vara svårare att öppna portar i den än i någon annan router kan jag heller inte tycka.

http://www.sweclockers.com/artikel/5972-n-routrar_i_stort_tes...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
Att det dessutom är 11 års garanti på den gör ju inte saken sämre heller.

http://www.sweclockers.com/artikel/5972-n-routrar_i_stort_tes...

Att det är 11 års garanti är anledningen till att jag köpte den, men när man läser i garantibroschyren så står det att "11 års garantin bara gäller om den är köpt innan den 1 jan -09."

Visa signatur

bjomark77.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hennix
Har en sådan. 24/1mbit från Telia. Tankar i 1,5mbit som högst, men det beror på Telia inte routern. Aldrig startat om för mig.

Jag skulle klaga hos Telia om jag bara fick ut 1,5mbit av 24mbit adsl. Då skulle jag heldre betala för 2mbit bara, Eller menar du 1,5MB/s ?

En dir-655 klarar garanterat av en 24mbit adsl anslutning utan problem däremot en 100/100 så och många anslutningar så kan även dir-655 inte orka med ibland men det är fortfarande en mycket kompetent router och du lär inte hitta bättre för de pengarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjomark77 Att det är 11 års garanti är anledningen till att jag köpte den, men när man läser i garantibroschyren så står det att "11 års garantin bara gäller om den är köpt innan den 1 jan -09."

Citera:

citat:Ursprungligen inskrivet av jycken

http://www.sweclockers.com/artikel/...ar_i_stort_test

Att det är 11 års garanti är anledningen till att jag köpte den, men när man läser i garantibroschyren så står det att "11 års garantin bara gäller om den är köpt innan den 1 jan -09."

Då gör sig D-link skyldiga till falsk marknadsföring eftersom det dessutom står på kartongen. Det är straffbart enligt lag.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Jag skulle klaga hos Telia om jag bara fick ut 1,5mbit av 24mbit adsl. Då skulle jag heldre betala för 2mbit bara, Eller menar du 1,5Mb/s ?

En dir-655 klarar garanterat av en 24mbit adsl anslutning utan problem däremot en 100/100 så och många anslutningar så kan även dir-655 inte orka med ibland men det är fortfarande en mycket kompetent router och du lär inte hitta bättre för de pengarna.

MB är megabyte
Mb är megabit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TndB
MB är megabyte
Mb är megabit

Ja givetvis skall det vara så vad tänkte jag på.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U

Permalänk
Medlem

Tar tillbaka det jag skrev om DIR-655, den är kung. Det visade sig att mina portöppningar fungerade men inte till dem som sitter i samma stadsnät som mig, utanför kommer alla åt mina servrar.

Permalänk
Medlem

Denna router är en besvikelse för mig. Alltså DIR-655.
Skit svår att ställa in och väldigt irriterande för tex COD4 för 1.21 firewire som är senast för EU. Funkar inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FearKill
Denna router är en besvikelse för mig. Alltså DIR-655.
Skit svår att ställa in och väldigt irriterande för tex COD4 för 1.21 firewire som är senast för EU. Funkar inte.

Du kan använda US firmware på den annars. Senaste versionen är 1.32NA.
Kör den på min 655a utan problem.. Finns här ftp://ftp.dlink.com/Gateway/dir655/Firmware/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Verbcal
Du kan använda US firmware på den annars. Senaste versionen är 1.32NA.
Kör den på min 655a utan problem.. Finns här ftp://ftp.dlink.com/Gateway/dir655/Firmware/

Det är denna version jag har.

Problemet är att den sparar inte när jag Port Forward portar. Utan stannar kvar på samma efter reboot.
Sen är den lite smått irriterande med USB porten för man måste restart router för att komma åt den. Går bara connecta 1 gången sen måste man starta om. Sen är det väldigt svårt i början att sätta upp den tar en liten stund för SmartGuiden funkar inte. Så manuellt är det som gäller för mig. Sen är det massa fler saker.

Permalänk
Citat:

Citera:

citat:Ursprungligen inskrivet av jycken

http://www.sweclockers.com/artikel/...ar_i_stort_test

Då gör sig D-link skyldiga till falsk marknadsföring eftersom det dessutom står på kartongen. Det är straffbart enligt lag.

På DustinHomes hemsida står det 2 år som garantitid. Kan det vara så att D-Link fått så pass många returer på routern att de insett att det inte kommer vara lönsamt att fortsätta med 11 års garantitid månne?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
På DustinHomes hemsida står det 2 år som garantitid. Kan det vara så att D-Link fått så pass många returer på routern att de insett att det inte kommer vara lönsamt att fortsätta med 11 års garantitid månne?

Dock borde Dlink inte sända med lådor där det står 11års garanti då det som jag tidigare skrev sänder ut signaler om falsk marknadsföring. Dessutom frågar man sig sjönk kvaliten så mycket.

Borde egentligen vara minst 3års garanti köper jag något förväntar jag mig att det skall hålla iaf i 3år.

Visst köper jag ett par vantar för 20:- kanske jag inte skall förvänta mig att de håller i 3år.

Men köper man som denna en router i 1000:- klassen så förväntar jag mig att den skall hålla iaf i 3år.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Dock borde Dlink inte sända med lådor där det står 11års garanti då det som jag tidigare skrev sänder ut signaler om falsk marknadsföring. Dessutom frågar man sig sjönk kvaliten så mycket.

Borde egentligen vara minst 3års garanti köper jag något förväntar jag mig att det skall hålla iaf i 3år.

Visst köper jag ett par vantar för 20:- kanske jag inte skall förvänta mig att de håller i 3år.

Men köper man som denna en router i 1000:- klassen så förväntar jag mig att den skall hålla iaf i 3år.

Håller helt med dig.
Dock har jag inte sett ifall det fortfarande står 11 års garanti på lådorna. Efter lite mer eftersökningar tror jag garantitids ändringen har att göra med att man bytt ut komponenterna i DIR-655 till nya (dagens version kalls DIR-655 A4) för att reducera kostnaderna. Den ska dock ha fått bättre prestanda men troligen har istället kvalitén på komponenterna sjunkit.

Visa signatur

Permalänk

Det står inte 11år på kartongerna längre, det försvann vid årsskiftet. Hittar men en låda som det står 11 år på så har den med andra ord legat på lager i snart 1 år.

Visa signatur

bjomark77.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjomark77
Det står inte 11år på kartongerna längre, det försvann vid årsskiftet. Hittar men en låda som det står 11 år på så har den med andra ord legat på lager i snart 1 år.

Ok då är det jag sett hos elgiganten. Såg nämligen idag på Onoff att det inte stod nånting om 11år på kartongen så D-link sköter sig så iaf.

Men det är jue klar man börjar jue undra om kvaliten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har 100/100 e sugen på köpa en men tänkte köra trådlöst men har inget trådlös mottagare på datan ska man köpa en usb eller en inter nätvärkskort
skicka gärna länk men mottagare som klarar mins 80/80 ...

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Medlem

Inte testat 100Mbit internet, Men mellan trådlös 802.11n och CAT5 kopplade datorer med en Netgear WNR1000 gick de fort.. 108Mbit trådlöst o 100Mbit kabel.. aldrig startat om, buggat me portar eller nåt..

Visa signatur

| B550 | R5-3600 | Kingston 1Tb M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas Scale |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B |
| iPhone 16 Pro 128Gb |

Permalänk

Dir 655 finns på Inet för 899:-

http://www.inet.se/artikel/5401005/d-link-dir-655-wireless-n-...

Annars kommer den finnas på många MediaMarkt för 799:- om 1-2 veckor.

Själv går jag i tankarna att köpa en WNDR3700 fast den kostar ju lite mer...

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ROG STRIX B550-F Gaming| AMD Ryzen 5 5600x 3.7 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200 Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Corsair CX650M 650W| Windows 11

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astros
Har 100/100 e sugen på köpa en men tänkte köra trådlöst men har inget trådlös mottagare på datan ska man köpa en usb eller en inter nätvärkskort
skicka gärna länk men mottagare som klarar mins 80/80 ...

Du skulle nog startat en ny tråd då din fråga inte har ett smack med trådens fråga. Tråden är dessutom tämligen gammal och borde nog i första början aldrig ha startats om trådskaparen följt swecs regler och sökt.
Ume'-Johan och Nevil: astros frågade inte efter en router utan ett nätverkskort till sin stationära dator för att ansluta till ett nätverk.

För att återgå till din fråga, vad har du för router nu och vad stödjer den för trådlös uppkoppling?
Om du kan välja mellan USB och PCI/PCIe (internt) så är ett PCI/PCIe det bättre valet. Tyvärr kan jag inte ge dig några specifika råd på vilka kort som är bra. Det enda jag kan ge dig är en länk till prisjakt med alla kort som stödjer teoretisk minsta hastighet 80 Mbit/s är PCI/PCIe och är sorterade efter popularitet på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s51586184&cols=916,681,...

(Det är dock alltid bättre att köra med kabel! Du får bättre hastighet, stabilitet och kortare fördröjning, aka. ping.)

Visa signatur