Android, IphoneOS, Symbian, WM. Vad välja?

Permalänk
Medlem

Android, IphoneOS, Symbian, WM. Vad välja?

Har spanat efter ny telefon i flera veckor nu. Men kan inte bestämma mig för någonting.

Har tidigare haft en HTC S730 men bytte tillbaka till min SE W850i. Trots att jag körde WM6.1 på HTC:n så vart telefonen urkass, min erfarenhet av WM är minst sagt dåligt, känns som ett halvfärdigt operativ fullt med buggar som bara suger resurser. Vet inte om det finns något större hopp om WM 6.5? Tycker det känns tragiskt att man ska behöva använda en penna på en touch telefon också, dödar lite av syftet med en touch.

Har hoppats på att Android ska vara bättre, men har hört att det är rätt många buggar där också. Jag orkar inte hålla på att fixa och trixa massa med telefonen, fick nog när jag körde S730, har inte tid med att sitta i timme och leta lösningar på buggar, sånt ska vara fixat. Så hurpas buggfritt är Android t.ex. på HTC Hero och andra android telefoner?

Sen har jag kollat lite på Satio, verkar ju vara en trevlig mobil, men Symbian? Är det inte helt uråldrigt? Har inte haft koll på skillnaden mellan de olika symbian versionerna men jag glömmer aldrig hur seg och buggig P1:an var.

Det enda som blir kvar är IphoneOS, antar att denna är mest buggfri, mest användarvänlig och minnst strul. Men priset är helt löjligt dyrt. Blir en månadsavgift på minnst 500kr hos telenor och då måste ja ändå pröjsa 4k för telefonen (3GS 32GB). (kanske finns nått billigare alternativ jag missat?)

Vet inte hur det är med iphone heller ang. om man måste använda itunes eller inte? Jag skyr itunes som pesten, helt värdelöst segt och användarovänligt. Vill inte ens förklara varför, vet att det finns fanboys som älskar skiten, men jag kan inte se nått som är bra med det. Så hoppas man kan använda iPhone som vanligt usb minne och dra över musik till?

Vet inte om någon egentligen kan hjälpa mig att reda ut denhär röran?
Kanske skulle man satsa på att köpa en telefon utan något stort OS, tex Sony Ericsson egna os (vet inte va det heter) som dom har på alla sina telefoner och även på nya AINO?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

iPhone med jailbreak, då klarar du dig hyffsat utan iTunes. Dyrt, men värt det. Drar dock mycket batteri när man pillar med den, vilket man gör. Håller annars med om att iTunes är det sämsta skit sedan hedenhös.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
iPhone med jailbreak, då klarar du dig hyffsat utan iTunes. Dyrt, men värt det. Drar dock mycket batteri när man pillar med den, vilket man gör. Håller annars med om att iTunes är det sämsta skit sedan hedenhös.

Ja, man inser ganska fort när man ställer upp för och nackdelar för dem olika att iphone is the way to go. Men priset suger verkligen. Kan ju köpa en ny core7i dator för dom pengarna nästan

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag har nyss fått min iphone och kör via telia och fri surf. Jag har en månadskostnad på 378kr och bunden i 24månader. Det är väll inte
så farligt tycker jag?

Här har du en länk till det erbjudandet:

Iphone

Visa signatur

XBOX 360 gör livet lättare :-)

Permalänk
Medlem

jag har köpt min från halebop, med månadskostnad på 118kr med fri surf och fria sms men köp absolut inte därifrån! Första gången jag försökte att beställa därifrån vad den 14/8 och fick bekräftelse. Sedan efter 6 (!) veckor mailade jag halebop och frågade om jag skulle få den snart. Då säjer dom att dom amorterat (eller nått) min beställning utan att meddela mej och att jag måste flytta över nummret till någon över 18 och sen beställa igen. Jag flyttarr över och försöker beställa ( hur lack som hälst pga att jag måste vänta ca 6 veckor på beställningen igen) men lyckas inte beställa, efter otroligt mycket mailande fram och tillbaka med hailbob som har ett otroligt dåligt system där man endast kan skicka via hemsidan och så skickar dom till sion mail och så ska man skicka över nätet igen osv. iaf så gick det då inte att beställa och detta var för att ägaren av abonemanget redan hade ett abonemang hos halebop. Vi skickade då ett mail till halebop och sa att dom fick fixa det.Så dom skickade ett mail och sa att det nu gick att beställa och vi försökte men det gick inte, vi skickade ett nytt mail och dom skickade ett likadant och det gick inte. Detta gjorde vi säkert 5 gånger. Sedan i går så lyckades jag att beställa den utan att det bara kom upp meddelanden om att du redan har ett abbonemang eller att det bara kom upp en vit sida när man skulle beställa.
Det känns ju inte för kul att man nu har försökt att beställa i 9 veckor och att jag nu ska vänta i ca 6 veckor på att få telefonen.
Så försök för allt i världen att undvika halebop om du kan!

Permalänk
Medlem

Ang iTunes så gillar jag faktiskt det programmet. Men kan samtidigt förstå dem som inte gör det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sh1ft
jag har köpt min från halebop, med månadskostnad på 118kr med fri surf och fria sms men köp absolut inte därifrån!...

Jaja, men det är ju 118kr + 200kr i förhöjd månadsavgift för telefonen i 24 månader. Då är man ju på samma pris som Telia, och jag skulle mkt hellre ha telia än halebop vilka käns helt oseriösa. Men nu är vi lite OT egentligen.

Finns det verkligen inga BRA alternativ till iPhone?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedBerry
Jag har nyss fått min iphone och kör via telia och fri surf. Jag har en månadskostnad på 378kr och bunden i 24månader. Det är väll inte
så farligt tycker jag?

Här har du en länk till det erbjudandet:

Iphone

Är det som på telenor att man ringer för månadsbeloppet? Annars får man ju räkna med en månadskostnad på 500+kr. Och då kan man likagärna ta telenor då det ingår fri surf där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte egentligen. Kanske om ett par månader om man orkar vänt. Jag orkade inte och ångrar definivt inte att jag skaffade en iPhone. Den är ren njutning jämfört med min gamla htc Diamond.

Edit: tre har bästa erbjudandet i 399 abonnemanget egentligen... Jag har inte märkt nåt så illa med deras täckning ( bättre än 3G telenor dock), det var vad som oroade mig mest. Jag jobbar i källaren i ett hus byggt som en betong bunker och har 2 prickar som lägst i ett rum utan fönster och 3st feta väggar till närmaste. Kanske blir annat ute på landet...

Permalänk
Medlem

Den här tråden riskerar att mynna ut i en massa fanboyharanger, men jag skulle nog vilja rekommendera något av de moderna operativsystemen före relikerna WinMo eller Symbian.

iPhone, Android, Maemo, Palm WebOS.

Permalänk
Medlem

Skulle inte vilja säga att något är "bäst" av Android eller iPhone OS. Själva telefonen spelar ju också väldigt stor roll likaså hur mycket man själv gillar att pilla och krångla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Iphone eller Android skulle jag tippa idag

Permalänk
Medlem

Bra tråd. Hoppas på givande svar...

Permalänk
Medlem

Jag har haft min iphone 3g i drygt ett år, är väldigt nöjd, som sagts tidigare så är itunes låsningen något begränsande (jag har inte jailbreakat, kanske är dags). Typiskt jobbigt om man skulle sitta i linux t.ex., dessutom låst till av apple valda ljudformat, jag laddar och rippar rätt mycket FLAC. Vore riktigt roligt att höra om folks andriod-erfarenheter, jag lutar nog själv åt det hållet när det börjar bli dags för byte.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Om man skall begränsa alternativen till de två i dagsläget i Sverige existerande moderna operativsystemen så är det förstås iPhone och Android som gäller - Palms WebOS och Maemo är inte rikigt här ännu, och Symbian och WinMo är allt annat än moderna.

Av dessa två kan man nog sammanfatta det som att Android är operativsystemet för den som tycker om att pilla, konfa och modda och iPhone för de som älskar när allt bara fungerar och fungerar ruskigt bra och inte känner det där behovet av att konfigurera och göra sin telefon unik. En iPhone är den andra lik, på gott och på ont.

Man KAN för all del konfa en iPhone hårt också, mha jailbreak, men då får man vara ok med att riskera att blåsa garantin också. Många har dessutom fått sin telefon genom jobbet, och då är det oftast helt enkelt inte ett alternativ att jailbreaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M-
Den här tråden riskerar att mynna ut i en massa fanboyharanger, men jag skulle nog vilja rekommendera något av de moderna operativsystemen före relikerna WinMo eller Symbian.

iPhone, Android, Maemo, Palm WebOS.

Har ingen koll alls på Maemo och WebOs. Finns det telefoner i dagsläget som använder dessa OS?

Läste också att Satio kommer med en helt NY version av Symbian? Stämmer det? Hur skiljer sig den nya versionen från tidigare?

Helt klart är det iaf att Windows Mobile är helt misslyckat. Bara det faktum att alla telefoner jag provat med det operativet behöver startas om minst en gång om dagen är helt sinnessjukt dåligt. Jag behöver aldrig starta om min W850i om jag inte tappar den i backen å batteriet åker ut. Är medveten om att den inte är en lika avancerad telefon, men den är iaf en FULLT FUNGERANDE telefon, vilket man knappast kan säga om t.ex. HTC S730 eller Diamond som jag också har provat. Dessutom kan jag på W850i spela MP3, ha igång gmail, och samtidigt spela spel utan att telefonen blir märkbart slöare.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Har ingen koll alls på Maemo och WebOs. Finns det telefoner i dagsläget som använder dessa OS?

Nokia n900 är på väg med Maemo5, spana in den här tråden för mera info. (Preliminärt leveransdatum är vecka 44, fast det verkar nog skjutas över mot november.)

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion

Palm Pre har WebOS och Nokia N900 har Maemo.

Det största problemet enligt mig med de olika OSen (och Winmo/Symbian/etc) är att hårdvaran är så olika och därför kommer ingen att nå upp till iPhones status. Ja menar visst kan man skryta med att Symbian finns på hundra miljoner telefoner eller nåt men när ett par tusen av dom har hårdvara man faktiskt kan köra nåt vettigt på så blir det lite knas.

Jag misstänker att vi kanske börjar se detta fenomen på Android också. När program börjar trilla in så lär tex HTC Hero/Magic vara katastrofalt långsamma.