Tyst & snabb dator för Photoshop & Lightroom (ca 20.000)

Permalänk

Tyst & snabb dator för Photoshop & Lightroom (ca 20.000)

Efter att ha lärt mig otroligt mycket genom åren bara av att läsa tips & råd här på forumet tänkte jag ta genvägen denna gång och ta hjälp av er experter nu när det är dags att köpa ny dator igen.

Jag jobbar som fotograf, har redan en bra dator på kontoret men behöver en ny hem för de tillfälllen då jag måste/kan jobba hemifrån. Grejen är att arbetsrummet är avdelat och också fungerar som sovrum för vår ettårige son, så en fantastiskt tyst dator är på önskelistan. Men den måste ändå vara så snabb som det går inom rimliga gränser, varje minut man kan spara blir några timmar över årens lopp. Som man kan göra roligare saker på än vänta.

Tidigare har jag köpt skräddarsydda datorer som jag har uppgraderat och bytt fläktar på, plus i vissa fall satt in dämpmattor för att tysta dem ytterligare. Nu är jag inte lika sugen längre på att skruva, så jag skulle vilja hitta en dator som är perfekt från starten.

Den kommer i princip bara användas till Photoshop och Lightroom, förutom mindre krävande saker såklart. PC-spel har jag tyvärr sällan/aldrig tid för längre. Windows 7 i någon 64-bitars variant blir det nog också.

Min önskelista på ett ungefär:

• Processor: i7 860

• Systemdisk: SSD

• Lagring: Två riktigt stora hårddiskar

• RAM: Minst 8GB

När det gäller datorlåda och övriga komponenter så är idén att de ska vara otroligt tysta, och gärna ett chassi som inte blinkar för mycket (då kommer garanterat en liten kille i rummet börja försöka öppna det).

Min budget för arbetsdator brukar ligga mellan 20 och 25.000 kr, och det får bli målet även denna gång.

Tacksam för er tid och era råd.

Visa signatur
Permalänk

Insåg att jag kanske var lite väl lat som inte ens började plocka ihop något som man kan utgå från, men här är i alla fall någon slags grund som jag tror skulle vara ok.

Har dock ingen aning om allt passar i den lådan, men målet är att köpa en låda som håller tyst och inte behöver se så mycket ut för världen.

Ska jag köpa till andra chassifläktar eller ändra på paketet på något annat sätt för att det ska bli bra?

Alla kommentarer uppskattas.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

tyst och bra chassie om man nu skulle vilja mecka lite i det ändå.

grafikkortet är väldigt tyst i låga rpm och du kommer ändå inte spela på datorn så det kommer inte belastas så mycket.

bättre och Tystare CPU kylning.

Visa signatur

Dell Vostro 1710 [ T8100 2,1GHz - 3Gb 800MHz ddr2 - Nvidia 8600M GS - 320Gb Seagate Momentus 7200RPM ]

Permalänk

En fråga; varför i7 860 och inte i7 920?

Permalänk

0413Fixxer: Tack för detta.
Lådan verkar ju bra (läste precis artikeln om den här) och en tyst processorfläkt hade jag helt glömt.

Grafikkortet undrar jag lite över, hur skiljer det sig från det jag hade valt? Sen funkar väl bara de (väldigt få) grafikkortsfunktionerna i Photoshop CS4 med GeForce-kort?

Hårddiskar har jag egentligen inte så bra koll på längre, har hittills aldrig haft problem med något märke, men kört Seagate senaste åren. Nu är målet stora men tysta/svala, så frågan är vad som är bäst?

BingoBenny: Vad jag förstår har de ungefär samma prestanda men 860 är väl betydligt strömsnålare?

Tack för svaren.

Visa signatur
Permalänk

Open GL funktionerna funkar utmärkt med mitt ati4870 och mit gammla ati4850. Dessutom funkar det också med bärbara ati4330.
Så ati passar även utmärkt.

Permalänk

Köpt, levererad och klar

Tänkte jag skulle återkomma efter fullbordat köp, och nu har datorn kommit från Inet (väldigt bra ställe). Det mesta är installerat och fungerar utmärkt.

SSD var nog det bästa som hänt datorer, helt klart. Även fast jag var "tvungen" att välja Intels 160 GB-variant. 80 GB verkade vara slut överallt när jag skulle beställa.

Såhär blev det:

• Fractal Design Define R2, Titanium

• Montering Datorpaket

• Gigabyte GA-P55A-UD4

• Core i7 860, 2.80GHz

• Samsung DVD±RW 22X DL LS Retail

• Corsair HX 650W 80+

• Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3

• 2 x 1.5TB Seagate Barracuda LP SATA II

• 160GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA

• Noctua NH-U12P SE2 Socket 775/1156/1366

• Windows 7 Professional 64-bit Engelsk OEM

• Gigabyte GeForce 9800GT 1GB (fläktlös)

Allt som allt blev det 20.000 kr inkl. moms och frakt.

Windows 7 är verkligen ett lyft, men vissa problem verkar det ha, t ex att Explorer kraschar ibland (höger musklick?), fast inget som stör resten av verksamheten bra nog.

Datorlådan är verkligen bra, samma gäller fläktarna. Otroligt tyst, det enda som hörs sent på kvällen är lite klickande från hårddiskarna.

Det enda som varit ett lite skumt problem är att om man sätter datorn i viloläge så hittades inte Windows hårddiskarna efteråt. Krävdes en omstart för att allt skulle rulla på som vanligt, så det blir nog inget viloläge framöver. Plus att en extern eSATA-enhet (hårdiskdocka) inte dök upp förrän man hade valt "Scan for hardware changes". Sen var allt bra.

Passar på att tacka för tipsen (och andra trådar här), det har varit till mycket hjälp.

Visa signatur