Datorn låser sig vid installation av OS!!

Permalänk

Datorn låser sig vid installation av OS!!

Tjena!
Har precis byggt ihop min nya dator.
När jag ska installera ett operativ låser sig datorn någonstans under installationsprocessen. Hittills har det inte spelat någon roll vilket OS jag testar. Har testat Windows 7, Windows XP, Ubuntu 8.04 samt Ubuntu 9.10 men alla hänger sig under installationen.
Har testat att byta plats på minnena och annan dvd-läsare utan resultat.

Finns det någon som vet vad detta kan bero på?

Hårdvaran jag har är:

Moderkort: Gigabyte GA-P55-UD3
Processor: Intel Core i5 750, 2.66GHz
Grafikkort: XFX Radeon HD5850 1GB
Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL8

Tacksam för all hjälp!!
Mvh

Permalänk
Medlem

menar du att allt laggar fast, eller laddar det mycket när du stoppat i skivan?

för när jag installerade mitt W7 och Vista på min dator så laddade menyn skit länge, men det var visst bara att låta den stå så kom installation menyn upp...
hoppas du förstår!

mvh lua~

Permalänk
Medlem

kolla annars i bios om du kan ändra AHCI till ATA

Permalänk
Hedersmedlem

Testa systemstabiliteten med tex memtest86+.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Ta bort cpu fläkt, lossa cpu, kolla cpu om den har fått kontakt med alla pinnar, om inte, montera tillbaks och tryck dit "latchen" ordentligt innan du sätter dit cpu fläkten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lualian
menar du att allt laggar fast, eller laddar det mycket när du stoppat i skivan?

för när jag installerade mitt W7 och Vista på min dator så laddade menyn skit länge, men det var visst bara att låta den stå så kom installation menyn upp...
hoppas du förstår!

mvh lua~

Först laggar allt fast..När jag testar Windows 7 så kommer jag fram tills de står Starting Windows med windows-flaggan ovanför som "pulserar". Efter några sekunder slutar flaggan att pulsera, dvs den laggar fast och så slutar den läsa skivan..

Ptah: Okej ska testa de...

Torbokillen: Vad jag vet så ska processorn sitta ordentligt men ska kolla det en gång till!

Permalänk

Tjenare igen!
Nu är problemet löst! Var tydligen kortis nån stans för de funkade klockrent när jag tog ut allt ur chassiet och startade de på golvet. Skumt!
Tack för hjälpen!
Mvh

Permalänk

Hej Igen!
Nu har problemet uppstått igen, men vid ett helt annat tillfälle.
Nu kan datorn låsa sig väldigt ofta när man är inne i windows. Notera att det bara är windows den låser sig i nu och inte i ubuntu.
Det spelar ingen roll vad man pysslar med utan den låser sig helt random.
När den låser sig börjar någon/några fläktar gå på högvarv, musen slocknar etc.
Vad kan detta bero på?
Mvh

Permalänk
Avstängd

kör en volymkontroll på din hdd. Det brukar lösa sig då

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

har nu även märkt att det inte alls bara låser sig i Windows..gör det även i Ubuntu.
Blir tokig på detta!!!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du ett bra nätagg också?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske är något fel på moderkortet!?

Visa signatur

Intel Core-i7 4930k, Radeon R9 290x, 16Gb Vengeance Pro, 2xSSD Samsung 840 Evo, Noctua NH-D14, Windows 10 pro

Permalänk

nätagg har ja ett Corsair TX 650w...
Verkar inte som om moderkortet är trasigt då jag testade igen att ta ut allt ur chassiet och då funkar de klockrent. Den låste sig inte en enda gång på 4 timmar..men så fort jag monterar in det i chassiet igen så börjar den låsa sig ca var 5e minut :S

Permalänk
Hedersmedlem

Du kanske skruvar fast det för hårt, nej men om du lägger chassiet ner så att mobot kommer horisontellt, precis som du har det, när du inte har det i lådan, funkar den då?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Du kanske skruvar fast det för hårt, nej men om du lägger chassiet ner så att mobot kommer horisontellt, precis som du har det, när du inte har det i lådan, funkar den då?

Tetstade det nu, och än så länge verkar de faktiskt fungera. Har haft datorn igång i ca 45 min nu utan att de har hänt något..Kom precis att tänka på om det kan vara att jag satte dit sånna där "tassar" på chassit som man sätter på ex stolsben så de inte repar golvet, som gör att chassit på något sätt inte jordar ordentligt...får testa och se va som händer om ja tar bort dessa.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du tung kylare på prollen? För då kan det kanske vara att den på något sätt böjer mobot så att det blir problem?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Har du tung kylare på prollen? För då kan det kanske vara att den på något sätt böjer mobot så att det blir problem?

bra fråga...kylaren är den som följer med processorn, men vad jag tycker så ska den inte vara överdrivet tung, men har inget direkt bra att jämföra med...

Testade att ta bort "tassarna" idag och de fungerade bra i nästan 3 timmar, sen började den hänga sig gång på gång igen....jag som nästan trodde att problemet var löst -.-

Permalänk
Hedersmedlem

Hur länge körde du med lådan liggande? Om det funkar länge, så är det ju något i chassiet som gör den instabil, när den står upp?!
Prova att sätta om processorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har vart med om att moderkortet tar i litegrann på baksidan mot lådan
Det hände mig med ett lite biligare låda
Löste det med en tunn pappskiva mellan moderkort och chassi

Permalänk
Citat:

Hur länge körde du med lådan liggande? Om det funkar länge, så är det ju något i chassiet som gör den instabil, när den står upp?!
Prova att sätta om processorn.

Jag körde ungefär i 45 min då jag inte han längre..tänkte jag skulle testa ordentligt imorn och se om de fortfarande fungerar eller om det var en ren slump..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A_K
Har vart med om att moderkortet tar i litegrann på baksidan mot lådan
Det hände mig med ett lite biligare låda
Löste det med en tunn pappskiva mellan moderkort och chassi

Det har jag också funderat på och även testat utan reslutat tyvärr möjligt att jag har missat någon bit, får kolla över det också..

Tack för alla svar!!!

Permalänk

Körde med datorn liggandes idag och det blev ingen skillnad:( började låsa sig efter ett tag så det var nog bara tur förra gången...
Hur fasen ska man lösa detta? börjar tappa suget nu....

Permalänk
Hedersmedlem

Testat med det sista jag sade? (sätta om prollen)

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Testat med det sista jag sade? (sätta om prollen)

Ja juste..japp det gjorde jag och de blev inte heller nån skillnad :/

Permalänk
Hedersmedlem

Funkar det forfarande utanför lådan? Byt isf till en annan låda.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Funkar det forfarande utanför lådan? Byt isf till en annan låda.

Har inte testat en gång till utanför lådan...men jag är inne på att testa med en annan låda också...har nallat en utav en polare så jag ska slänga över allt så fort jag får tid...återkommer med resultatet!

Permalänk

Lånar din befintliga tråd

Har ungefär samma problem som du, först var det blåskärm kombinerat med låsningar, fick minnena bytta och inet körde 40 timmar på prime95 utan problem tydligen. Satt ihop hemma, jo det låser sig vid installationen. Musen slocknar allt låst och allt snurrar på.

Körde memtest i tio timmar under natten inget fel hittades på minnena. Men det hittade jag inte heller förra gången men tydligen va det minnena iaf enligt inet.

Pekar detta på moderkortet kanske?

Permalänk

Tjenare igen!
Ursäkta för att ja inte har skrivit här på länge, men nu är problemet iaf löst bytte chassi och det hjälpte. Moderkortet hade SJUKT mkt bättre passform i de nya chassit. Kändes som man fick bända dit det med skohorn i det gamla chassit jämfört med det nya...
Tack alla för hjälpen!!!!!