AMD höjer priset på Radeon HD 5850

Permalänk
Medlem

mitt kommer snart

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax89
Det ante mig, dem vill krama ur så mkt pengar som möjligt...

mm . om du tror nåt företag vill ha något annat än så mycket pengar som möjligt för en produkt får du tänka om.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NympH
Ja, det är förjävligt att företag vill tjäna pengar...!

Ja visst är det:p

Sen om man sponsrar Nvidia så spelar pengar ingen som helst roll,Men vissa gråter över 140 spänn LOL

Lägger lätt 140:- extra på ett AMD/ATI kort än
1400:- överpris som Nvidia alltid har

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stackarsjack
Då du verkar köpa grafikkort vart 5e år så är det nog ingen av oss som förväntar oss att du ska köpa "high-end" alls?

8800GT släpptes väl ganska precis för två år sedan, så vart femte år var att ta i.

Det kostade väl mellan 2500kr och 3000kr vid lansering och HD5850 påminner mycket om 8800GT (förutom prestandamässigt då). 8800GT gav high-end prestandfa till ett mid-end pris när det begav sig, liksom HD5850 i dagsläget ger high-end prestanda till ett mid-end pris.
8800GT var mäkta populärt vid lansering och den första batchen kort tog slut rätt fort och det tog till november-december innan det fann hyfsad tillgång på kortet igen. Känns det igen?

Har faktiskt själv ett 8800GT och har inväntat ett kort som är ett lika bra kap (har även avvaktat då mitt 8800GT först nu börjar kännas lite klent). Var helt inställd på ett HD5850, inväntade bara prissänkningen som brukar komma efter att hysterin lagt sig efter nysläppet. Den annonserade höjningen gör att jag förskjuter mitt köp tills korten går ned i pris igen. Skulle tro att prishöjningen gör att det tar någon månad längre än beräknat innan priset kommit ned till rätt nivå för mig.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jag sitter också på 8800gt (i sli iofs) och väntar på prissänkningen på 5850. Det kommer väl så småningom men det tar nog ett tag.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
8800GT släpptes väl ganska precis för två år sedan, så vart femte år var att ta i.

Det kostade väl mellan 2500kr och 3000kr vid lansering och HD5850 påminner mycket om 8800GT (förutom prestandamässigt då). 8800GT gav high-end prestandfa till ett mid-end pris när det begav sig, liksom HD5850 i dagsläget ger high-end prestanda till ett mid-end pris.
8800GT var mäkta populärt vid lansering och den första batchen kort tog slut rätt fort och det tog till november-december innan det fann hyfsad tillgång på kortet igen. Känns det igen?

Har faktiskt själv ett 8800GT och har inväntat ett kort som är ett lika bra kap (har även avvaktat då mitt 8800GT först nu börjar kännas lite klent). Var helt inställd på ett HD5850, inväntade bara prissänkningen som brukar komma efter att hysterin lagt sig efter nysläppet. Den annonserade höjningen gör att jag förskjuter mitt köp tills korten går ned i pris igen. Skulle tro att prishöjningen gör att det tar någon månad längre än beräknat innan priset kommit ned till rätt nivå för mig.

Känns som evigheter sedan man snackade 8800GT Orkar inte kolla upp om det stämmer men jag litar helt sonika på vad du säger.
Men i det stora hela handlar det såklart om prioriteringar... jag vill ha kortet nu då köper jag det nu ist för om 3månader när det är 400kr billigare.. jag tycker mig få ut mer glädje av att ha kortet i 3månader än att ha sparat 400kr under dessa månader.

Visa signatur

OCZ StealthXStream 600 Watt | Intel Core i5 750 | Gigabyte GA-P55-UD3 | Corsair 4GB 1333MHz XMS3 | powercolor HD5850 | 500GB Western Digital Caviar Black | Windows 7

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget

.

8800GT tog performance till vardagskonsumenten.
Nvidia gjorde det helt enkelt för att ati hade bättre alternativ men dock prissatt annorlunda.
2300kr eller så kostade mitt då.
samma pris för 4870 1 år sen och idag liknande pris för 5850.

Men många spelar fortfarande samma spel som de gjorde för två år sedan som i grunden inte kräver all den kraften så vad man får dag är betydligt mer hästkrafter för slanten.

att ati höjer priset är ignet förvånande, kolla vad du betalar för ett par byxor, rena rånet om man frågar mig.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Jag förstår inte varför folket klagar på prishöjningen.

Även om dom lägger på 140 kr så får man fortfarande ett väldigt prisvärt kort. Om detta gynnar AMD/ATI att fortsätta konkurrera med nVidia i ett par år till så är det vi konsumenter som tjänar på det.

Jag tar hellre och pungar ut 140kr extra idag när man köper grafikkort än att se nVidia få monoplo på marknaden och kräva 500kr extra om ett par år när jag köper ett nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Inte roligt med prishöjningar men helt väntat.
Sen så tror jag AMD inte behöver sänka sina priser om dom inte vill, inte ens när Fermi dyker upp. För är det någon som inbillar sig att Fermi kommer att kosta under 4000kr????

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Det här och andra saker tycker jag pekar ganska mycket åt att AMD hade räknat med bättre yields vid det här laget.
Trist situation för dom nu när fermi är sent etc och de sitter i sådan bra sits, om de bara hade kort och sälja. Trycket lär ju inte direkt minska nu när julhandeln närmar sig.

Hade iofs tänkt vänta med att köpa till fermi är ute i vilket fall men alltid trist med prishöjningar.

Permalänk

Fast det är ju ändå rätt vanligt att priser stiger precis innan jul för att sen sjunka igen efteråt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Även om det är föga förvånande att en prishöjning kommer pga rådande omständigheter har jag svårt att förstå hur en sådan nyhet kan tas emot på detta positiva sätt av konsumenter. Jag har full förståelse att man kan vara likgiltig inför prishöjningen då ett par hundralappar i sammanhanget inte spelar någon större roll för de flesta men att lyckas vända det till en positiv nyhet är näst instill skrattretande. Misstänker att amd givetvis räknat med betydligt bättre tillgång idag och att de förväntat sig att en lansering från nvidia låg närmare i tiden än vad den visat sig göra. Med denna vetskap hade de garanterat satt ett högre pris redan vid lansering.

Permalänk
Medlem

Är väl knappast någon som gnäller över det som vissa verkar tro här? Läser ni ens tråden? Om inte kan ni väl ta och skita i att skriva något?
Det konstiga är ju att folk snarare jublar över det här. Helt jävla vridet. "OOOH YEAH GOOGOGO ATI SÅ JÄVLA BRA JOBBAAAAAAT!!!!"

Blir så trött.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Är väl knappast någon som gnäller över det som vissa verkar tro här? Läser ni ens tråden? Om inte kan ni väl ta och skita i att skriva något?
Det konstiga är ju att folk snarare jublar över det här. Helt jävla vridet. "OOOH YEAH GOOGOGO ATI SÅ JÄVLA BRA JOBBAAAAAAT!!!!"

Blir så trött.

Tänkte precis skriva samma sak. Vissa på Swec, verkar inte ens läsa i trådarna utan antar att folk kommer klaga direkt. Vilket iofs inte är helt fel det heller då det stämmer rätt bra ibland, men inte i detta fall.

Som någon nämnde, ni som vill så gjärna supporta AMD har ni tänkt på att skicka donation eller liknande?

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Hoppas att Nvidia kommer ut med sina kort nu då - så att vi slipper en ännu större prisuppgång. Hade varit fint om Intel fick ut sina kort snart också.

Permalänk
Medlem

Man måste iaf. vara liiite pantad (om inte jävligt förmögen) om man ser denna nyheten som något positivt.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Ett kort i 55xx serien är långt ifrån intressant då det är så få titlar - ingen av dom intressanta heller - som bär fullt stöd av DirectX 11. Lär nog dröja en bra bit längre innan nVidia pumpar ut sina kort med samma stöd.

Men jag förstår AMD, dags att reparera kassan.

För det första så heter det 58xx serien, och för det andra så har du tidigare bevisat vilken hysterisk nVidia fanboy du är, vilket du ytterliggare styrker med ditt dumma påstående här.

Långt ifrån intressant? Anta att vi tar bort DX11 stödet (vilket bara en riktig jubelidiot önskar) så har kortet så rå prestanda att det sopar mattan med allt, och det till ett väldigt bra pris, marknadens bästa prestanda/w på länge och strålande funktioner. Det fattas bara att någon som du ska ha något att klaga på som att "jo men kylaren på ATi korten suger", vilket dom definitivt inte gör och är minst lika bra som på nVidia korten.

Nu tillbaka till ditt påstående om att korten är "ointressanta" för att dom har DX11 stöd. Det är som att säga att 8800GTX var ointressanta för att dom hade DX10 stöd, trots att dom fortfarande var hästlängder snabbare i allt och alla tidigare DX API'er såsom DX7, DX8 och DX9.

DX11 är ett stort steg och bildar GPGPU standarder till en och samma union. Det medför bättre parallellisering och gör att flerkärniga processorer kan prestera bättre, och även fler grafikkort i multi-gpu lösningar. Det medför betydligt bättre texturkomprimering, ny shadermodel och betydligt effektivare kod.

Att AMD är först med detta i sina ATI kort förstår jag träffar dig hårt som är så besatt av nVidia. Du gör ju bort dig något helt fasansfullt.

--------------------------------------------------------------------------------------

För att kommentera nyheten:

Det är trist med prishöjningar, men och andra sidan så stämmer det sannolikt att AMD själva har högre kostnader, då elektronikföretag som dom är beroende av säkerligen reglerar sina egna priser.

Det jag önskar mest utav HD58xx serien nu är bättre tillgänglighet, vilket är mycket TSMC's fel, men också drivrutiner som kan utnyttja korten till den prestanda dom har.

Man ser i en del spel där korten är optimerade hur det drar förbi HD4870X2 och GTX295, medans det i andra spel ligger efter HD4870X2, vilket är omöjligt. Det finns mycket att hämta med kommande drivrutiner.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Jag väntar på en prissänkning av HD5750 och HD5770. Då det känns fel att betala 1200 för 5750 och 1500 för 5770, för prestandan är ju liknande som hos HD4850-70 som man kan hitta billigt.
Anser att 5750 borde kosta ca 800 och 5770 1000kr.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

Dom kan väl göra kortet tillgängligt innan dom höjer priset ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
Dom kan väl göra kortet tillgängligt innan dom höjer priset ?

Där glömde du nog tänka efter ordentligt, det är ju svårt att få tag på eftersom det är för billigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Där glömde du nog tänka efter ordentligt, det är ju svårt att få tag på eftersom det är för billigt.

Tillgängligheten kommer inte bli bättre av 140kr högre pris...

Permalänk
Medlem

2500 kr för ett Radeon 5850 är grymt prisvärt.

ATI är så fruktansvärt bra.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att vi i framtiden får se en nyhet där nVidia behöver höja priset med 100-lappen av exakt samma anledning som ATi nu gör, nVidia kommer få så mycket skit. Ska bokmärka den här tråden enbart av den anledningen.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
Tillgängligheten kommer inte bli bättre av 140kr högre pris...

Precis, ATI kommer sälja lika många kort men de kommer tjäna lite mer på varje kort. Vilket är bra för dem och dåligt för konsumenter.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

2 good 4 you. Nu ska vi ändå inte överdriva, tar man bort dx11 (som du nämnde) så svepar inte hd5870 mattan med något av de förra generationens high end kort. gtx 295? hd 4870x2.

Det är ett kraftfullt singelkort men att det svepar mattan är att tag i, då vi sätt denna prestanda långt innan.

Men nu har det ju dx11 så det är dumt att köpa gtx 295 eller hd4870x2 framför detta kort

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
2 good 4 you. Nu ska vi ändå inte överdriva, tar man bort dx11 (som du nämnde) så svepar inte hd5870 mattan med något av de förra generationens high end kort. gtx 295? hd 4870x2.

Det är ett kraftfullt singelkort men att det svepar mattan är att tag i, då vi sätt denna prestanda långt innan.

Men nu har det ju dx11 så det är dumt att köpa gtx 295 eller hd4870x2 framför detta kort

Sveper mattan så jämför jag 1 GPU mot 1 GPU, något annat går egentligen inte att göra för att se hur effektiv en ny GPU kärna är. Dock kan du tänka på att i dom spel där kortet används fullt ut, så går det om GTX295 och HD4870X2. I nuläget vinner tom HD4870X2 över det många gånger, vilket är ett gott tecken på att vi har fina vinster att hämta från kommande drivers. Den drivrutin AMD släppte nu senast var många buggfixar, men även prestandaförbättringar i en del spel, vilket dock inte stog i dess release notes för drivern.

Nästkommande drivrutiner kommer att ge mindre till mer rejäla prestandaoptimeringar för dom nya korten. Det är tydligen avancerat att optimera nya kort fullt ut. Se på GT2xx som trots samma arkitektur som tidigare G8x/G9x boostats något enormt med drivrutiner flera månader efter lansering.

Jo precis, DX11 och HD58xx är något att hänga i granen, det var därför jag skrev som jag gjorde om 8800GTX om du såg.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Jag pratar rå prestanda, singel dual whatever säger varken bra eller blä.
Vill minnas att innan gtx 295 kom då nvidia inte hade någon dualgpu att det inte var några problem att jämföra hd4870x2 med gtx 280/gtx285 osv

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

gtx285 är väl dualgpu?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
gtx285 är väl dualgpu?

Nej, 295 är.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Jag pratar rå prestanda, singel dual whatever säger varken bra eller blä.

Och jag talade om 1 GPU mot 1 GPU för att förklara att prestanan med RV870 arkitekturen är slående. Du kan klustra 500st gamla Pentium II datorer och få prestanda som är hissnande jämfört med 1st Core i7 processor. Du kanske förstår varför jag gjorde jämförelsen. Till saken när man ska se till prestanda så är det lite vad det kostar också. Mer om det nedan

[QUOTE]Vill minnas att innan gtx 295 kom då nvidia inte hade någon dualgpu att det inte var några problem att jämföra hd4870x2 med gtx 280/gtx285 osv [/QUOTE]

Skillnaden är att nVidia har en egen filosofi, att göra enorma och monolitiska processorer istället för fler små modulära. Det bidrar till två faktum, sämre prestanda/kostnad till kund och mindre prismarginaler för nVidia.

Tanken med RV770 var att den skulle vara så effektiv per mm2 kärnyta som möjligt, för att ge så bra prestanda per mm2 kärnyta som möjligt, och alltså kunna leverera kort som är kraftfulla pris/prestandamässigt. GTX280 var snabbare, men extremt mycket dyrare kort än ett HD4870, och då där du kunde få ett HD4870X2 för samma pris, och dessutom ganska rejält mycket bättre prestanda. GTX285 släpptes och förändrade inte den saken. HD4890 släpptes och kom inte upp i samma prestanda, men väldigt pris/prestandavärt. När jag köper något vill jag inte slänga pengarna i sjön på något som presterar sämre för pengarna. Trots nVidia's taskiga marginaler så gjorde dom ett bra jobb med GTX260 core216 och GTX275 som var prisvärda och alltså ett vettigt alternativ till HD4870/HD4890, men det är inte mid end segmentet som var aktuellt nu, utan High End.

Fortfarande kan du få ett HD4870X2 för samma pris som GTX285, och fortfarande få bättre prestanda.

RV870 kommer också i form av ett dubbel GPU kort, men redan idag uppvisar det att det är dubbelt så snabbt som föregående generation när det används fullt ut, och ibland mer. Det som fattas är drivrutiner. Hela vitsen med diskussionen handlar om att få en fanboy på sin plats (Segas).

Visa signatur