Windows 7 säljer 234 procent bättre än Vista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
Om man inte spelar spel och bryr sig om DX11, finns det någon som helst anledning att byta från XP?

Ja man kanske tittar mycket på HD film och eller har HTPC, vilket ju funkar på XP också, men är ju en del smidigare på windows 7 enklare att fixa DVXA (hårvaruuppspelning på grafikortet) vilket faktiskt funkar "out of the box" med win 7.

Sen är ju Win 7 allmänt enklare att hantera, och hittar mycket drivare själv osv, fast där är ju största fördelen när man installerar på en ny burk och slipper leta efter saker som en gnu.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

inte mer ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
ärligt tycker jag det inte är nån större skillnad mellan W7 och Vista Sp2

ungefär samma minnesanvändning, likvärdig prestandaskillnad i spel

ända skillnaden jag märkt av är det nya utseenedet och lite ändrade/nya funktioner med bla sidebar

så jag håller mig fast vid Vista då mitt W7 bara är RC och kommer sluta fungera om nått år

Håller med.
Vad är det som egentligen blivit bättre från Vista? Vad är det alla kritiker hyllar?
Förstår inte varför man ändrade meny systemet från Vista i Win 7, nu måste man lära sig hitta alla funktioner igen....Microsoft ...suck.

Permalänk
Medlem

Jo det är ett ganska trevligt OS, synd bara att det är så segt jämfört med mitt bantade vista jag hade, fast det kanske kommer nått program så man kan banta win7 senare. Det börjar faktiskt att närma sig Ubuntu i användarvänlighet, men det krävs fortfarande en hel del. Speciellt behöver dem se över inställningarna, det ska vara simpelt, och inte utspritt på 2000 ställen. Ett nytt fil system som inte blir lika fragmenterat kunde vara trevligt oxå.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Hedersmedlem

jag vet vad alla kritiker hyllar. De har, liksom många många andra svalt en fantastisk reklmkampanj. Windows 7 är ett trevligt OS, men som många säger så är proportionerna med hyllningar jämfört med de små skillnaderna helt uppåt väggarna.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StMandel
Håller med.
Vad är det som egentligen blivit bättre från Vista? Vad är det alla kritiker hyllar?
Förstår inte varför man ändrade meny systemet från Vista i Win 7, nu måste man lära sig hitta alla funktioner igen....Microsoft ...suck.

Kör vidare på vista då, är ju ungefär samma skrot..

Permalänk
Hedersmedlem

Vista blev inte omtyckt när det lanserades på grund av två saker. Det var resurskrävande, vilket faktiskt var en legitim anledning att inte gilla OSet.

Den andra anledningen var att det fanns dåligt mjukvarustöd och man kunde inte hämta drivrutiner till hårdvara från XP. Men här gör ju folk som inte tänkt så långt en dundertabbe. Skulden här bör inte ligga på Vista. Inte heller på microsoft då det säkerligen var lämpligt att uppgradera OSet från grunden för att slippa ett programmeringslapptäcke. Det var istället mjukvaru/hårdvaruutvecklare som inte kunde hantera att det var dags att fräscha upp Windows. Varken Vistas eller Microsofts fel att all världens tredjepartsmjukvara släpade efter enormt mycket. Ändå så slänger alla kritiker dynga på just Vista. Ogenomtänkt enligt mig. Och ganska oproffsigt.

När W7 kom så fanns inte detta problem då Vista redan banat väg för all mjukvara. Och därför bör man inte jämföra Vistas release rakt av med W7laneringen. Det finns nämligen en hel del skillnader. Och samma sak kommer hända igen när Windows skall byggas om lite mer från grunden igen... Om inte virtualisering av äldre OS kommer funger klockrent längre fram eller att all världens sofwaredevelopers är redo nästa gång.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Så klart! Vista sög ju hårt....Win 7 snart då.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Sug på den Mac-fanboys!

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXizoR
Sug på den Mac-fanboys!

HEHE!!! Har inget imot macs snow-leopard.. Men den där repliken var tamefan bra!

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storsnusaren
Kör vidare på vista då, är ju ungefär samma skrot..

Kör både Vista och Win7.

Ja, det är ungefär samma skrot.

Permalänk
Medlem

Ibland undrar man om microsoft gjorde vista med flit att det inte skulle vara något speciellt..Bara för att välkommna Windows 7. För tex XP var ett dunder operativsystem som folk redan fatta, och sedan sen kom i förståelse med..
Lite konspirationer finns de nog med Microsoft..
Tex Windows äger de mesta av allt det jag har sett, gärna kommentera om den saken..

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bean
HEHE!!! Har inget imot macs snow-leopard.. Men den där repliken var tamefan bra!

eee asså..
jag kan säga att jag är "mac-fanboy", men alla vill inte ha samma saker..

På jobbet: cad program, finns bara till windows, såklart är hela intrat baserat på windows.. funkar sisådär bra. inte lika multitasking vänligt än.

Hemma: mac för hela slanten, musik, media osv..

Alla vill inte sitta stela hemma och spela värsting-spel eller rita cad ritningar, thats it..

btw så har jag bytt på jobbet med, mycket bättre än vista so far

Permalänk
Medlem

Är riktigt sugen på win7 men sitter på intels ssd-g2. Någon som vet om de har fixat så man kan köra win7 utan att disken blir obrukbar eller jobbar de fortfarande på det??

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har kört Win 7 Ultimate i två dagar nu, helnöjd. Känns som ett naturligt steg från XP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kinglevel
eee asså..
jag kan säga att jag är "mac-fanboy", men alla vill inte ha samma saker..

På jobbet: cad program, finns bara till windows, såklart är hela intrat baserat på windows.. funkar sisådär bra. inte lika multitasking vänligt än.

Hemma: mac för hela slanten, musik, media osv..

Alla vill inte sitta stela hemma och spela värsting-spel eller rita cad ritningar, thats it..

Självklart är saker i sin egen smak. och som du säger är mac ett under på media, men tyvärr bara de.. När de kommer till spel så håller microsoft standarden där.. Som i sin tur kan förklaras att nästan alla spelbolag utegår från microsofts ideala kanske dumma ideer...Men när tärningen är kastad så blir de ju microsoft.. va i helvete är de för? Min åsikt är nog för att MAC är i sig ett paket, PC är något annat tex bättre möjlighet för mer prestanda..Asså jag vet inte

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Är riktigt sugen på win7 men sitter på intels ssd-g2. Någon som vet om de har fixat så man kan köra win7 utan att disken blir obrukbar eller jobbar de fortfarande på det??

Ja?

Windows 7 ska väl vara det enda OSet som finns som har bra SSD stöd(?).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse

Det stödjer TRIM

Och är det enda windows baserade OSet som gör det Ännu en anledning till varför windows 7 är bättre!

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Varför har jag inte fixat windows 7 än?

Därför jag inte velat avinstallera rc'n än haha. Underbart os.

Permalänk
Medlem

Jag har windows 7

Visa signatur

| XFX Nforce 680i | Q9450 @ 3,2 GHz | XFX 8800 GTS 512 | 4x 2gb ram | 500W |

Permalänk

Jag ska köpa windows 7 (Y)

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte använt Vista särskilt mycket så kanske gör ett falskt uttalande.

Men det jag tyckte som fick Vista att kännas mer slött än XP var framförallt alla "Fadande" menyer och grejer för de skapar en illusion av att fönstrena inte poppar upp direkt utan gör så att det känns som allt tar längre tid

Nån som håller med ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TechWolf
Jodå ... Många verkar tro att Win7 skulle vara ett helt nytt OS ... att det skulle vara helt omarbetat jämfört med Vista. Vilket det inte är .... Och där kommer marknadsföring och upphausning in! Många har varit väldigt negativa till Vista, och kan man då få in i användarna att här kommer vi med ett nytt OS som slår det gamla med hästlängder, så kan man sälja in det. Även om det inte är sant.

Microsoft har alltid varit bra på marknadsföring. Även om dom haft tveksamma
produkter, så har dom ändå lyckats sälja in dom.

Men blanda inte ihop det med Win7, för det är väl vad Vista borde ha varit
när det kom. Men saken är ju att Vista med sina servicepack har blivit en
hel del bättre. Så den stora skillnaden i försäljning är inte kopplad till hur
bra produkten är, utan till bra marknadsföring.

Men folket har ju noll koll i alla fall, man kan inte utgå från att den stora massan har någon kunskap ö.h.t. om produkten - och det här är inget undantag.

Vista var ett bra OS men floppade pga. dåligt rykte (bra marknadsföring?). Det som gör att W7 tas emot så väl är ju bara det att folk fortfarande kommer ihåg Vista-floppen och har satt förväntningarna så lågt att W7 verkligen verkar vara överlägset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bean
Självklart är saker i sin egen smak. och som du säger är mac ett under på media, men tyvärr bara de.. När de kommer till spel så håller microsoft standarden där.. Som i sin tur kan förklaras att nästan alla spelbolag utegår från microsofts ideala kanske dumma ideer...Men när tärningen är kastad så blir de ju microsoft.. va i helvete är de för? Min åsikt är nog för att MAC är i sig ett paket, PC är något annat tex bättre möjlighet för mer prestanda..Asså jag vet inte

Microsoft är inte bäst någonstans, bara störst. O störst har de blivit genom väldigt tveksamma metoder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av burnout
Nu har jag inte använt Vista särskilt mycket så kanske gör ett falskt uttalande.

Men det jag tyckte som fick Vista att kännas mer slött än XP var framförallt alla "Fadande" menyer och grejer för de skapar en illusion av att fönstrena inte poppar upp direkt utan gör så att det känns som allt tar längre tid

Nån som håller med ?

Varför inte bara stänga av allt skit? Finns massvis med guider som visar hur man får bort all bloat. Google!:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Men folket har ju noll koll i alla fall, man kan inte utgå från att den stora massan har någon kunskap ö.h.t. om produkten - och det här är inget undantag.

Vista var ett bra OS men floppade pga. dåligt rykte (bra marknadsföring?). Det som gör att W7 tas emot så väl är ju bara det att folk fortfarande kommer ihåg Vista-floppen och har satt förväntningarna så lågt att W7 verkligen verkar vara överlägset.

Funkar vista drivers fortfarande på win7? Gick prima på beta.. Det säger en del om detta "nya" revolutionerande OSet tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Funkar vista drivers fortfarande på win7? Gick prima på beta.. Det säger en del om detta "nya" revolutionerande OSet tycker jag.

Inte bara det, men nu har ju 95 % av användarna fått reda på att man har inga orsaker till att inte köra 64 bit om man har möjlighet till det med hårdvaran för det finns 64 bit drivers till i stort sett allt, vilket inte var tillfälle med vista som mer eller mindre bara introducerade 64 bit på riktigt men inte blev lika vanligt som med W7.

Permalänk
Citat:

Microsoft är inte bäst någonstans, bara störst. O störst har de blivit genom väldigt tveksamma metoder.

Varför inte bara stänga av allt skit? Finns massvis med guider som visar hur man får bort all bloat. Google!:)

japp majoriteten av W7 drivarna är samma som till vista och släpps som en vista_W7 drivrutin kompatibel med bägge operativsystemen då W7 bara är en vidareutvekling av Vista kärnan så den är uppbyggd på samma sätt

Precis som Xp är en vidareutveckling av Win 2000 kärnan

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det verkar intuitivt och förvirrande.

Vista är inget att hänga i granen.
XP har blivit för gammalt.
Verkar vara Ubuntu som gäller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Windows 7 säljer 234 procent bättre än Vista

Nähä?
Sen är det ju reklam för det ända in i arslet också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Ja?

Windows 7 ska väl vara det enda OSet som finns som har bra SSD stöd(?).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Det stödjer TRIM

Och är det enda windows baserade OSet som gör det Ännu en anledning till varför windows 7 är bättre!

Jo det vet jag. Det jag syftade på är den uppdaterade firmwaren som man kunde ladda ner till den och som många med win7 haft problem med. Har det kommit någon lösning på det problemet eller ej??

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av one4ty
Nähä?
Sen är det ju reklam för det ända in i arslet också.

Reklam? Med ditt resonemang är ju i princip allt reklam! "EVGA släpper nytt grafikkort", "AMD släpper grönare processor" etc etc...

ONT: All cred till MS som släppt ett bra OS.