Speldator inkl allt till 8åring, max 8k!

Permalänk

herregud, snacka förstånd i din syster, säg åt henne att hennes unge inte behöver en dator för 8k

ett 4770, am3 prolle, ddr3 minne, 1 tb hårddisk (då han troligtvis aldrig kommer rensa hårddisken är det bra om den är stor från början, så 2 tb kanske till och med är intresant) , nått najs lite blinbling chassi, samt hållbar mus och tb, ta några som inte pajjar efter ett par år, utan som håller 5 år

Permalänk
Medlem

Kan ju vara bra att börja med något svagare system. han vet ju inte om han är intresserad av gaming och han är trots allt bara 8 år.
Så kanske något i stil med vad alibababert föreslog

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Instämmer i föregående talare lol - de första ja kom å tänka på var att datorn skulle bli ett slags substitut...

Köp en billig 3-4 000 kronors på elgiganten lol.

Var är mänskligheten på väg? För ett par dar sen en 12 000 kronors maskin till en 12 åring, idag en 8 000 kronors till en 8 åring. Va blir de nästa vecka? en 5 000 kronors till en 2 åring?

Tjejens lillebror är 9 år, å han sitter MAX 10 minuter framför datorn på en dag, barn tenderar ha andra saker för sej å en viss oförmåga att sitta still en längre tid.

Köp en häftig blinkande bil eller lego istället

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Avstängd

Jag jobbade ihop min första dator när jag var 12...

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att för en 8:åring är utseendet ganska viktigt, satsa på ett lysande tangentbord och lysande mus med häftig musmatta och någon blank svart 22/24". Känns ju inte som att han kommer spela spel som Crysis än på ett tag.

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att jag var relativt bortskämd när jag var 8 år. Dock, ur egen personlig synvinkel, gav jag blanka fan i hur datorn såg ut, jag var mer intresserad av att den klarade spelen jag spelade. Förvisso var det inte lika vanligt med neon och skit på den tiden, men så resonerade jag i alla fall.

Frågan är ju; hur är denna unge? Är han som jag var, och struntar i hur datorn ser ut, eller vill han ha massa blingbling?

Sen tycker jag att 8k på en 8-åring är lite väl mycket. Antingen kommer han/hon sitta dagarna i ända, eller så kommer han/hon spela 15 minuter/dag och sedan inte orka mer, vilket då leder till pengar i sjön. Men detta är ju min högst personliga åsikt.

Köp, som någon påpekade tidigare, antingen en billig på Elgiganten, eller en billigare ihopplockad dator (skulle satsa på det senare om jag var du).

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Myrsloken, det var ett av de sämsta paketen jag sett.. (vet att det är svårt att plocka ihop kompletta datorsystem med begränsad budget, men kom igen )

Hur tänker du när du rekommenderar 320gb hårddisk? Det finns större hårddiskar för ~80öre/gb istället för dina 1.25kr..

5770 presterar ungefär som GTX 260/4870, 5750 är därmed sämre och inget man i mitt tycke bör satsa på till en speldator.

En billig ACE-mus?? Deras spelmus för ~500kr fick godkänt, men tro inte att deras billigare alternativ är något att ha, ungen kommer ju bli mörkrädd..

Som jag skrev, jag tog bara nån random mus och tangentbord. Du kanske missuppfattade varför jag tog dessa men det var för att mus och tangentbord skulle vara inräknat i priset för att det skulle vara enklare för mig att veta ungerfär hur mycket jag kunde lägga de andra delarna. Han kan ju välja vilken jäkla mus han vill för 200kr och veta att han då håller budgeten.

Sen när det gäller grafikkortet så tog jag det delvis för att det har stöd för DX11 och för att alla föräldrar inte tycker det är ok att ungens dator drar flera hundra watt i genomsnitt. Det många inte tänker på när det gäller 5700-serien är att även fast de är lite dyra jämfört med prestandan så är dom sjukt mycket billigare i drift vilket gör att de är billigare i längden.

Sen hårddisken kanske inte var det smartaste, först tog jag 640 black varianten men jag visste inte om 8500kr vara lite väl över budgeten eller ej och då tog jag den säkra sidan och tog en billigare disk.

Och jag är dessutom trött på dessa påhopp av andra forummedlemmar. Ok att komma med kritik om man kan komma med ett eget förslag eller lösning men att bara skriva en post för att säga hur hårt nån annans förslag suger gör mig bara jävligt irriterad och förbannad. Sånna som gör dessa påhopp är välkomna varken på nätet eller verkliga livet. Så tänk innan du skriver nåt nästa gång.

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Skrivet av Myrsloken91:

Som jag skrev, jag tog bara nån random mus och tangentbord. Du kanske missuppfattade varför jag tog dessa men det var för att mus och tangentbord skulle vara inräknat i priset för att det skulle vara enklare för mig att veta ungerfär hur mycket jag kunde lägga de andra delarna. Han kan ju välja vilken jäkla mus han vill för 200kr och veta att han då håller budgeten.

Sen när det gäller grafikkortet så tog jag det delvis för att det har stöd för DX11 och för att alla föräldrar inte tycker det är ok att ungens dator drar flera hundra watt i genomsnitt. Det många inte tänker på när det gäller 5700-serien är att även fast de är lite dyra jämfört med prestandan så är dom sjukt mycket billigare i drift vilket gör att de är billigare i längden.

Sen hårddisken kanske inte var det smartaste, först tog jag 640 black varianten men jag visste inte om 8500kr vara lite väl över budgeten eller ej och då tog jag den säkra sidan och tog en billigare disk.

Och jag är dessutom trött på dessa påhopp av andra forummedlemmar. Ok att komma med kritik om man kan komma med ett eget förslag eller lösning men att bara skriva en post för att säga hur hårt nån annans förslag suger gör mig bara jävligt irriterad och förbannad. Sånna som gör dessa påhopp är välkomna varken på nätet eller verkliga livet. Så tänk innan du skriver nåt nästa gång.

Vet att det är en gammal tråd men måste bara säga att jag instämmer. Kan dessutom varmt rekommendera just den musen du föreslog, har själv använt en sådan under två år nu och är hemskt nöjd.

Visa signatur

FX-8320 @ 3,5 ghz ¦ Sapphire 6850 ¦ 8 gb Corsair Dominator ¦ WD Caviar Black 640 gb ¦ Corsair HX650 ¦ Fractal Design Define R2
Övrigt: MS Sidewinder Keyboard ¦ Razer Deathadder ¦ Samsung Syncmaster 2494HM 24" ¦ Fractal Audio Axe-Fx II ¦ Adam a5x ¦ AKG K-701 ¦ Native Instruments Audio Kontrol 1 ¦ Sony Vaio Pro 13 i7 4500U

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alibababert:

herregud, snacka förstånd i din syster, säg åt henne att hennes unge inte behöver en dator för 8k

ett 4770, am3 prolle, ddr3 minne, 1 tb hårddisk (då han troligtvis aldrig kommer rensa hårddisken är det bra om den är stor från början, så 2 tb kanske till och med är intresant) , nått najs lite blinbling chassi, samt hållbar mus och tb, ta några som inte pajjar efter ett par år, utan som håller 5 år

Men hallå vad behöver man då man är 8:a!!? mullemeck bygger bilar/båtar/flygplan tar väl max 300mb
känns inte som han kommer att sitta och tanka film heller.

Han får inte spela 98,73% av alla spel på marknaden. Och de resterande som är kvar då är 2d spel.
Köp någon bräda med integrerad grafikkrets duger inte det så släng i ett graffe då. Men det känns som totalt onödigt.

Permalänk
Medlem

Köp en bärbär

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJUFFE:

Köp en bärbär

babar?

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Skrivet av limeman2:

Vet att det är en gammal tråd men måste bara säga att jag instämmer. Kan dessutom varmt rekommendera just den musen du föreslog, har själv använt en sådan under två år nu och är hemskt nöjd.

Haha, satt och kollade igenom "Citat" och såg att den här tråden hade blivit citerad långt efter det att jag hade skrivit sist. Ville bara tacka för stödet

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

lite för sent för förslag nu...