Ny stationär 16k, frågor kring delar

Permalänk
Medlem

Ny stationär 16k, frågor kring delar

Nu är det dags för mig att beställa en ny burk och det kommer bli en Alienware Aurora. Ja! Jag vet att Alienware tar bra betalt för sina grejor, men jag gillar burken så mycket så jag är beredd att betala några tusen extra.

http://www1.euro.dell.com/se/sv/hemanvandare/Station%C3%A4ra-...

FÄRGVAL Alienware Aurora, svart standardchassi
PROCESSOR Intel® Core™ i7-processor 920 (2,66 GHz, 8 MB cache, 4,8 GT/s)
MODERKORT AlienwareTM godkänt Intel® X58 mATX-moderkort
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® 7 Professional 64bit- Svenska
SINNESRO 1 års täckning för datorn ingår
MINNE Trekanaligt minne, 3 GB 1 066 MHz (3 x 1 GB)
HÅRDDISK 500 GB (7 200 v/min) SATA-hårddisk
GRAFIKKORT 1 GB ATI® Radeon™ HD 5870-grafikkort
NÄTAGGREGAT AlienwareTM 875 W godkänt nätaggregat för flera grafikprocessorer
TANGENTBORD Alienware Multimedia Keyboard - Swedish/Finnish (QWERTY)
OPTISK(A) ENHET(ER) 24x optisk DVD+/-RW-enhet (läser och skriver till DVD och CD)
MUS Optisk Alienware-mus
LJUDPROGRAM Integrated HDA 7.1 Dolby Digital Audio

Totalkostnad: 15780,00 kr Inklusive frakt och online rabatt

Jag undra lite över moderkortet Intel X58, är den framtidsäker? För och nackdelar med den? Ska nämligen köpa till ett grafikkort längre fram. Minnen ska också ersättas och moderkortet ska väl ha stöd för 1600-2000 Mhz minnen? Sen ska ett SSD hhd köpas separat.

Permalänk

Skulle aldrig köpa det skräpet för 16k när du kan plocka ihop så mycket bättre eget för de pengarna...

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Sitter la nå fetsnålt dell kort i den med låst BIOS å what not...

Ingen bra deal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard11
Skulle aldrig köpa det skräpet för 16k när du kan plocka ihop så mycket bättre eget för de pengarna...

Jag vill ha det chassit, så beredd att lägga ut lite extra

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
Sitter la nå fetsnålt dell kort i den med låst BIOS å what not...

Enligt deras sida ska den inte vara låst?
Kretsuppsättning Intel® X58 Express-kretsuppsättning med olåst BIOS för överklockning

Permalänk
Medlem

Om du bygger i dustins varukorg så för 17k kan du få ungefär (lite snabbt)
6GB DDR3 ram
Core i7 920
5870
1TB hdd + 80GB intel X25-SSD
1000W nätagg
X58 Moderkaka
Dvd brännare och läsare och hela köret
Cooler maste HAF chassi eller liknande i samma prisklass

Är du säker du vill ha en alienware dator just för att den är "Alienware"?

Permalänk
Medlem

Jag vill ha det chassit... skrattar bara

Permalänk
Medlem

Förlåt, men jag garvar.

Pisskomponenter för priset och skitfult chassi :'D

Permalänk
Avstängd

Jag skulle aldrig ge 16000:- för det dell skräpet. Bättre om du bygger en egen och väljer egna komponenter, det blir ju mer personsligt på det viset.

Permalänk
Medlem

Testade plocka ihop en på Inet. Priset hamnade på 15 660 kr.
Det diffa knappt 200kr. Men då kanske du få vänta månader innan delarna finns i lager? Dell har ju dagen efter service ifall det skulle hända något, och vattenkyld processor. Chassit är väl upp till var och en att tycka. Så enligt mig verkar Alienware dealen bättre!?

XFX Radeon HD5870 1GB 3 690 kr
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 750 kr
Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800 1 579 kr
Asus P6T Deluxe V2 2 539 kr
Corsair HX 750W 80+ 1 345 kr
Intel Core i7 920 2.66GHz 2 612 kr
Samsung DVD±RW 22X DL LS Retail 288 kr
Antec Performance One P183 1 345 kr
Windows 7 Professional 64-bit Svensk OEM 1 413 kr

Totalt: 15 660 kr.

Permalänk
Medlem

gillar hur du jämför med dubbelt så stor hdd, dubbelt med minne och ett av de dyrare mobosen(tro mig, det är knappast ett fint mobo i den) och ändå hamnar billigare, Just sayin'

Permalänk
Avstängd

Jag skulle till och med betala mer bara för att välja själv vilka grejer jag vill ha i datorn. Att bygga och välja delar, läsa reviews osv är ju halva nöjet med att köpa ny dator. Jag tror du kommer ångra dig om du köper dellen.

Permalänk
Avstängd

"MINNE Trekanaligt minne, 3 GB 1 066 MHz (3 x 1 GB)" - Tri channel minne på 3 gb och 1066Mhz, det är ju inget att skryta om.

"OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® 7 Professional 64bit- Svenska" - Big deal, kan man köpa för 1000:- om man är student, csn rabatt. Offta någon känd tillverkare skicksa med piratkopierade grejer...

"HÅRDDISK 500 GB (7 200 v/min) SATA-hårddisk" - Jadu, 450:- kostar en sådan på¨inet.se....

"GRAFIKKORT 1 GB ATI® Radeon™ HD 5870-grafikkort" - Ingen big deal, det är ju en gaming dator, eller?

Asså denna datorn är inget att hurra för.

Vattenkylningen är i likhet med Corsair H50 skulle jag tro, och den presterar ju lika bra som TRUE ellr Noctua.

"NÄTAGGREGAT AlienwareTM 875 W godkänt nätaggregat för flera grafikprocessorer" - Onödigt med 875w, en person som köper den Dellen lär inte klocka eller byta något. Tror sannerligen att sidoplåten är plomberar med nån warranty grej som bryts om man öppnar den.