Använda macbook som dator med en annan bildskärm

Permalänk
Medlem

Använda macbook som dator med en annan bildskärm

Hej! Jag skulle vilja använda min macbook som min stationära dator men "stänga av" själva displayen och koppla in min externa bildskärm och använda den. Nu när jag kopplar in den så ligger "topbaren" (Finder, Arkiv, Redigera osv.) på laptopen och menyraden på den externa bildskärmen.

Tack!

Visa signatur

Anton

Permalänk
Medlem

klona skärmen så får du samma på båda

Visa signatur
Permalänk

Dock så får han inte mer än 1280*800 i upplösning då.
I systeminställningar -> bildskärmar tror jag det är, så kan du på de små bilderna av skärmarna ta tag i menyraden och dra över den till den andra skärmen.

Permalänk
Medlem

Som ConVicTen sa; då får jag bara samma upplösning som den sketna 13.3" skärmen hur stor bildskärm jag än kopplar in

Visa signatur

Anton

Permalänk
Medlem

Du vill alltså inte ha igång skärmen på den bärbara?

Stäng igen locket och väck den igen med några tryck på ditt tangentbord°

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Eller om du vill ha 2 skärmar så "dra" över menubaren till in externa skärm i Sys. Prefs -> Displays -> Arrangement

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Eller om du vill ha 2 skärmar så "dra" över menubaren till in externa skärm i Sys. Prefs -> Displays -> Arrangement

Japp eller så kan man gå in i bildskärmsinställningarna och dra över menubaren till sin externa skärm istället!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per

Klara macbookar av detta utan problem?, har inte vågat på min, då locket bli så varm utav utblåset från kylningen.
Nu pratar jag inte bara om surfande, utan att använda datorn med stängt lock även vid tung CPU belastning.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph33r
Klara macbookar av detta utan problem?, har inte vågat på min, då locket bli så varm utav utblåset från kylningen.

Min klarar det, har dock höjt varvtalet på fläktarna endel, men blir den för varm så kan du ju alltid öppna locket, MB skärmen sätts inte igång förräns du söker efter fler skärmar i bildskärmsmenyn eller drar ur bildskärmskontakten!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såhär gör man om man vill köra macbooken som en "vanlig dator".

Du behöver: en mus alt. ett tangenbord, kopplat till macbooken.

Gör såhär: Stäng locket (så att den går i vila), se till att ha nätdelen i, väck datorn med antingen musen eller tangentbordet (det externa då givetvis).
Sedan kan man öppna locket och skriva på tangenterna där om man nu kör med enbart extern mus (som jag). Eller låt locket vara stängt! Om du kör med både mus och tangentbord extern (och vill ha locket stängt), så måste du ha i nätdelen, för annars slocknar datorn. Har man locket öppet behöver inte nätdelen sitta i (konstigt nog får jag bättre prestanda i spel med nätdelen urdragen!?).

Tog fett lång tid för mig att fatta hur det hela fungerade med en extern skärm. Men det funkar kanon! Fråga om det är något som är otydligt!

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per

du menar det externa tangentbordet? men hur gör jag på macbooken för att ställa in upplösning på stora bildskärmen?

Citat:

Såhär gör man om man vill köra macbooken som en "vanlig dator".

Du behöver: en mus alt. ett tangenbord, kopplat till macbooken.

Gör såhär: Stäng locket (så att den går i vila), se till att ha nätdelen i, väck datorn med antingen musen eller tangentbordet (det externa då givetvis).
Sedan kan man öppna locket och skriva på tangenterna där om man nu kör med enbart extern mus (som jag). Eller låt locket vara stängt! Om du kör med både mus och tangentbord extern (och vill ha locket stängt), så måste du ha i nätdelen, för annars slocknar datorn. Har man locket öppet behöver inte nätdelen sitta i (konstigt nog får jag bättre prestanda i spel med nätdelen urdragen!?).

Tog fett lång tid för mig att fatta hur det hela fungerade med en extern skärm. Men det funkar kanon! Fråga om det är något som är otydligt!

tack! börjar förstå lite bättre men förstår inte hur jag ska få högre upplösning på min stora skärm än 1280x800 eller vad det är min trettontummare har..

Visa signatur

Anton

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NTON
tack! börjar förstå lite bättre men förstår inte hur jag ska få högre upplösning på min stora skärm än 1280x800 eller vad det är min trettontummare har..

Du får ju stänga av kloning och göra den externa skärmen till primär. Gå in i systeminställningarna, där man möblerar om dubbla skärmar osv, och dra över menyraden till den andra.