Konstfacksstudenterna visar upp sina verk

Permalänk
Melding Plague

Konstfacksstudenterna visar upp sina verk

I drygt en månad har studenter på högskolan Konstfack arbetat med att konstruera datorlådor. Efter många hektiska nätter är det nu dags att presentera resultaten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Roligt att se hur det gick, en av dem jag tyckte var minst tilltalande var Jennifer Hiller's variant när jag först såg den. Men den slutgiltiga designen vart en av mina favoriter.

Permalänk
Medlem

Så jävla kul initiativ! Jag gillade det modulära chassits skiss mest, men i slutändan var det nog det svarta skruvade tornet som jag tyckte var mest tilltalande i ett Designerperpektiv. Men ur praktisk synvinkel är det modulära chassit fortf. det bästa tror jag även om designen inte är fullt lika tilltalande som på skissen. Jag hade ändå köpt tornet för designen och det hade funkat hur bra som helst med resten utav inredningen i t.ex. vardagsrummet.

Bra jobbat utav alla ändå, tror verkligen att det finns ett chassi för alla där!

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Lika galet som förutspått. Att ge konststudenter i uppdrag att designa något så avancerat som en datorlåda... Visst, utsidan är exotisk och snygg, men insidan..

Ja, det återstår att se hur dessa lådor klarar sig praktiskt emot dagens. P180-serien är svårslagen...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Tyckte Jennifer Hillers chassi var himla läckert

Visa signatur

Awaken Mustakrakish the Lake Troll
5950x, 3090 FE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derivator
Tyckte Jennifer Hillers chassi var himla läckert

Jag håller med. Hennes chassi tilltalade mig mest också. Ett tillräckligt långt kliv designmässigt för att det ska gå att realisera det också. Fractal Design borde tillverka detta chassi.

Permalänk

Inte överklockarens val direkt men de duger väl för en minibräda med en atom Tycker de var rätt så fula men jag ser kanske för mycket på det praktiska när det gäller chassin

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Jennifer Hiller va läckrast

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Avstängd

urk tvi, varför

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Gillar Jenifers bäst designmässigt och hur det bör vara genomförbart. Men cd spelaren kanske måste få sig en ny design. Tror det inte liksom fungerar med den där svängen för standard komponenter.

The Locker av Susanne i 3D skissarna ser riktigt läcker ut och skulle säkert kunna fungera med lite mera planering och tänk. Men sedan modellen som hon hade var inte riktigt där alls. Skulle nog säga att den egentligen bör riktas till mITX datorer eller mDTX. mATX börjar verka för stort för den designen, men det borde kunna gå men då blir det en himla stor box...
De långa fötterna kan fungera som i skissen men jag skulle föredra en hel del kortare. kanske max 5cm höga.

Permalänk
Inaktiv

Man kanske skulle låta några som kan lite termodynamik och liknande designa lådor. Det är trevligt att konststudenter ritar men de kan inget om verkligheten och en dator låda måste först och främst vara en bra låda för komponenter. Utseendet går alltid att fixa till när insidan är ok.

Dessa lådor kanske passar för atom och likande men det är knappast ngt för seriösa användare.

Påminner lite om modern arkitektur där de som designar har ingen aning om ngt annat än hur man ritar.

Permalänk
Medlem

Breaking the Box och Jennifer Hillers skapelser var både snygga och funktionella, fast ska man se till ren coolhet så tycker jag PXL var vassast.

Fast Breaking the box hade jag inte skämts över att ha ståendes i vardagsrummet om den kom i borstad aluminium.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Flow var nog min favorit!

Chassina var snyggare än många av de som finns på marknaden idag! Fast det kanske inte säger så mycket, OMGWTFHAXX-NEON-ALIEN-INSPIRATION som finns på marknaden idag är inte min grej.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk

Jennifer Hillers chassi var det fräshaste men även ett av de med minst nytänkande.

Lian-Li har ett chassi som är vääääldigt snarlikt fast chassit öppnas på vänster istället för höger sida.

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Medlem

Jag får rösta på Mojdehs då eftersom jag efterfrågade hans aktiva chassiutseende i förra tråden. Har inget val helt enkelt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Breaking the Box av Christian Högstedt
Jennifer Hiller chassi
Swivel av Ingrid Valls Rates
Align av Emil Håkansson

Ge mig, om man får välja 4st dvs, något behöver hända på chassimarknaden

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul med något annorlunda

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Silverstone FT02 | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Core intelligence av Stefan Borell va fan snygg! Skulle lugnt kunna köpa den :)!

Permalänk
Medlem

Jag blir jättelycklig av att se alla chassin, tack så mycket skaparna för att ni låter oss andra ta del av vad ni gör. Helt underbara grejer, hoppas att någon kommer ut på marknaden till ett rimligt pris så att jag kan byta ut mitt antec 300. Detta var verkligen någonting speciellt, underbart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Man kanske skulle låta några som kan lite termodynamik och liknande designa lådor. Det är trevligt att konststudenter ritar men de kan inget om verkligheten och en dator låda måste först och främst vara en bra låda för komponenter.

Egentligen så har du rätt, killen/tjejen som byggde sitt chassi efter "värme stiger"-tänket har ju tänkt fel (då kall lufts tyngd inte gör någon skillnad för luftflödet när det finns fläktar och grejer i chassiet).

Men jag antar att de kommer förbättra dessa chassin så mycket det går för komponenterna framöver, att de kommer tweaka lite överallt så att det blir ett bra chassi inuti ockå. Nu blir man ju iofs sugen själv på att designa chassin, vore ett ultimat jobb...

Permalänk
Medlem

Rent estetiskt tycker jag mest om The Locker men Swivel erbjuder mest funktionalitet. Breaking the Box var också lite småläcker men jag ser inte riktigt det som mer än ett koncept då det ändå kommer ta lika mycket plats under/på skrivbordet som en fyrkantig låda.

Om jag ska ranka dem blir det helt enkelt
1. The Locker. Motivering: schysst stilren design utan att förlora någon funktionalitet.
2. Swivel. Motivering: mycket fokus på snurrgrejen gjorde att övrig design "glömdes bort" men just den var kanske den mest innovativa idéen i hela konstfack.
3. Breaking the Box. Motivering: relativt realistisk design, en gamer låda med en schysst twist.

Helst av allt hade jag sett en kombination av The Locker och Swivel.

Bra jobb everybody!

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

mycket intressantare än designsakerna som porsche ferrari och bmw lyckats med på datorprylar tycker jag.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Breaking the box var ju fruktansvärt snygg

Permalänk
Medlem

Skulle lätt ta allihop, men Breaking the Box är ju grymt snygg.

När får vi se dem i affären månnetro.....

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem

Härlig läsning och riktigt häftiga chassin. Mer sånt här!

Susannes, "The Locker" är verkligen nått jag skulle kunna tänka mig att ha ståendes i min lägenhet.

"Swivel" av Ingrid, jäklar vilken smart lösning

Permalänk

Swivel, open box och the locker var snygga, gillar den lite minimalistiska känslan i dem Men jag tycker att de gott kunde delat ut lite komponenter till eleverna, åtminstone moderkort, nätaggregat och grafikkort, så att de fick en känsla för att de faktiskt måste tänka på att det skall kopplas in ett gäng sladdar till datorn också. Dessutom skulle det på ett annat sätt aktualisera problemet med att det skall vara hyfsat lätt att komma åt att koppla i och ur kringutrustning, men alla sladdar skall inte förstöra helhetsintrycket av designen. Om man tittar på många av skapelserna och visualiserar dem med ett gäng sladdar inkopplade på diverse ställen så blir helhetsintrycket ett helt annat än om man bara tittar på burken helt bar.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Snyggt, smart och på tiden!

Underligt att inte PC-marknaden tagit till sig av Apples designframgångar, hoppas chassitillverkare nappar på det här och sätter igång produktion.

Jag tar ett "The Locker" till arbetsdatorn och ett "Core intelligence" till gamingdatorn tack!

Visa signatur

Antec P182 | i54670K | Noctua NH-U12 | A-Data DDR3 8GB | MSI GeForce GTX 760 2048MB TwinFrozr | Corsair TX 650W

Permalänk

Det märks att det är svårt att vara nyskapande när hela branschen har fastnat i gamla standarder.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Tror jag gillar Breaking the Box bäst men svårt att välja en favorit. Jag gillar mitt egna chassi bäst.

Visa signatur
Permalänk

Swivel hade jag LÄTT köpt, nu på en gång. Den var grym

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk

Core intelligence av Stefan Borell var fantastiskt snyggt. Gillar formgivningen väldigt mycket.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."