Permalänk

Datorn hänger sig

Problemet:
Datorn hänger sig sporadiskt. Inom loppet på några sekunder går inte ens muspekaren att flytta. Detta brukar hända varje gång, ibland efter ett par timmar och ibland hinner jag inte ens skriva detta inlägg. Så jag måste starta om. Var och varannan uppstart hittas även inte hårddisken och jag kommer inte inte i datorn. Jag måste starta om.

Detta har jag gjort:
Efter att ha tröttnat på att trycka på reset-knappen hela tiden, köpte jag en ny hårddisk vilket jag trodde skulle lösa problemet men icke. Har även laddat ner senaste BIOS. Problemet har dessutom blivit värre o värre med tiden.

Detta innehåller min dator:
ASRock DUAL-SATA2, AMD 3000+, 2*512mb ddr400, Samsung 250gb SATA2 (gammal) och WD 500gb SATA2 (ny), Leadtek 6600.

Vad kan det vara för fel och hur kan detta fixas?

Mvh

Stefan

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+ | 2 * Selectra 512 DDR400 | ASRock Dual-SATA2 | Samsung spinpoint 250GB SATA II | Western Digital Caviar Blue 500GB SATA II | Leadtek Geforce 6600 | NEC-3550

Permalänk
Medlem

Rent spontant låter det som ett nätaggsproblem, med tanke på att hårddisken brukar försvinna.

Händer det att datorn startar om sig utan varning?
Vad har du för nätagg, märke och modell?

EDIT: Du kan även testa att endast köra med en RAM-sticka, då defekta RAM-stickor ofta leder till "frys-problem", även om jag inte tror de är problemet i det här fallet.

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Låter på komponenterna som att det är en ganska gammal dator. Plocka isär burken, och rengör processor/kylfläns, nätagg samt grafikkort. Sen kan det ju, som Gorian skrev, vara nätagget eller minnen som börjar ge upp.

Dessutom har fläktar och dylikt en begränsad livslängd. Kolla att de funkar som de ska.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Att öppna nätagget rekommenderar jag inte.
Överlag är det ofarligt att arbeta med datorhårdvara (bortsett från diverse vassa kanter och pins), förutom när det kommer till nätaggregaten som kan leda till rejäla skador vid otur.

Sen tvivlar jag starkt på att en rengöring löser detta problem, även om det är nyttigt, då det knappast är temperaturrelaterat.

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Att äldre (4-5 år) datorer är ostabila kan bero på överhettning av cpu/grafik/minne.
Hänt många gånger under min karriär.

Och nej, nätagget ska givetvis inte plockas isär. Finns inget som en vanlig användare kan laga där ändå.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

kokkojambo: Ostabil, absolut. Men knappast såpass att hårddiskar försvinner från BIOS. Möjligen om nordbryggan överhettas, men även då känns det lite osannolikt.

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

testat att formatera datorn?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Hej och tack för alla svar! Jag har imorse provat byta kontakt från SATA 1 till SATA 2 på moderkortet och hittils har den startat tre gånger utan problem eller frysningar. Känns ändå för tidigt att 'friskförklara' den då det tidigare hänt att datorn fungerat prickfritt flera dagar i streck. Era ideér var intressanta och jag ska undersöka detta närmare om datorn hänger sig igen och återkomma.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Rent spontant låter det som ett nätaggsproblem, med tanke på att hårddisken brukar försvinna.

Händer det att datorn startar om sig utan varning?
Vad har du för nätagg, märke och modell?

MVH //Gorian

Nätagget är ett Chieftec 360W ATX-1136H. Men datorn startar aldrig om sig i windows men det har hänt ett par gånger av sig själv när jag försöker starta upp datorn. Däremot låter fläkten i agget väldigt dåligt då o då men efterssom frysningarna är såpass sporadiska som de är vill jag nog utesluta att problemet är värmerelaterat. Det har även hänt ett par gånger att jag haft på datorn flera dagar utan att den hängt upp sig men sen när jag stängt av och startat upp den har den fryst så gott som var femte minut.

[/QUOTE]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kokkojambo
Att äldre (4-5 år) datorer är ostabila kan bero på överhettning av cpu/grafik/minne.
Hänt många gånger under min karriär.

Och nej, nätagget ska givetvis inte plockas isär. Finns inget som en vanlig användare kan laga där ändå.

Okej, funderade faktiskt på att ta ur fläkten från mitt gamla nätagg som en vacker dag för ett par år sen bara dog och sätta det i det nuvarande efterssom fläkten låter illa där, men de kanske bara är en galen dumsnål idé?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
testat att formatera datorn?

Jajjemän, köpte dessutom en sprillans ny hårddisk men det hjälpte icke.

/ Stefan

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+ | 2 * Selectra 512 DDR400 | ASRock Dual-SATA2 | Samsung spinpoint 250GB SATA II | Western Digital Caviar Blue 500GB SATA II | Leadtek Geforce 6600 | NEC-3550

Permalänk

Lösningen: Efter snart två veckors hård användning funkar datorn hur bra som helst, det var bara att koppla in hårdisken i sata I porten istället. Tack för all upplysning, hoppas den här tråden kan hjälpa någon annan i framtiden.

Mvh

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+ | 2 * Selectra 512 DDR400 | ASRock Dual-SATA2 | Samsung spinpoint 250GB SATA II | Western Digital Caviar Blue 500GB SATA II | Leadtek Geforce 6600 | NEC-3550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Estefanos
Lösningen: Efter snart två veckors hård användning funkar datorn hur bra som helst, det var bara att koppla in hårdisken i sata I porten istället. Tack för all upplysning, hoppas den här tråden kan hjälpa någon annan i framtiden.

Mvh

Hade samma problem som du, och testade det du gjorde och det funkade faktiskt Tusen tack för att du löste ditt egna problem och att man kunde lösa sitt egna utav det du skrev.

Visa signatur

Corsair Obsidan 800D || GIGABYTE GA-MA69G-S3H || Corsair 1000W || AMD Athlon 64 X2 6000+ || 1x GTX250 1GB || Corsair 4GB 800MHz DDR2