Permalänk
Medlem

Klocka i7 860 som blir tokvarm

Hej

Har läst igenom en hel del sidor om överklockning men med mina svaga
kunskaper inom detta är det fortfarande lite som jag inte fattar men det
ger med sig allefall, alltingen på den ekonomiska fronten eller spelfronten om det funkar..

Idag så har jag en hopplock av följande delar:

Chassi: Antec P182 - Ljuddämpat!
Moderkort: ASUS P7P55D Socket-1156
CPU: i7 Quad Processor i7-860 socket-1156
Grafik: Sapphire Radeon HD 5870 1GB GDDR5 !!!
Minne: Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 2x2GB = 4GB minne!
Hdd: WD 74Gb Raptor 10 000 rpm
Hdd: 2x750GB WD 7200 rpm 32mb cash
Nätagg: Corsair HX 750W PSU Modulärt

Jag har haft tankar på att byta ut kylarn på CPU för att många på trådar har ju förespråkat det men valde att testa utan byta för att ha egna erfarenheter kring det. Körde med TurboV och då lyckades det programmet klocka från 2.8ghz till 3.0ghz.

Det konstiga är att den har klockat till ca 3.2 ghz men sen stängdes den för att startas om och nu så går det inte ens att komma över 3.0 ghz innan den stänger av datorn???
Jag laddade hem HWmonitor för att kolla temperatur osv vid klockning och vid idle ligger jag på ca 40 grader men vid klockningsförsök så rusar det upp till ca 85 grader på 1 sec vilket känns varmt!!!

Ska jag byta kylare direkt?
Har funderat på en cooler master V8...

Mvh
Acke

Permalänk

testa med ett annat temp programm. känn på kylaren om den är varm, kan vara problem med kylpastan

Permalänk
Medlem

Klockar du med intels stockkylare? Det kan du ju bara glömma direkt om du tänker nå några högre nivåer...

V8an verkar vara sådär faktiskt. Hade nog kört på Noctuas kylare eller alternativt Corsairs H50, den sista om du har bra flöde i burken.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

Noctua, True eller corsair h50 är väl bäst om man har hyffsat bra drag i fläktarna, vissa andra kylare har väl visat sig prestera bättre med fläktar på väldigt lågt varv...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

Jag kör med stockkylare så det blir till att byta..

Jag har svårt att välja mellan vilken kylare man ska ha för det finns en drös av de och alla har sina synpunkter på de.
V8án var det någon amerikansk test som lovordade det men oandrasidan så testade inte varken noctuas eller corsairs mot den så det är svårt att veta.

Har varit inne på att handla:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=256369

Mvh
Acke

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tdacke
Jag kör med stockkylare så det blir till att byta..

Jag har svårt att välja mellan vilken kylare man ska ha för det finns en drös av de och alla har sina synpunkter på de.
V8án var det någon amerikansk test som lovordade det men oandrasidan så testade inte varken noctuas eller corsairs mot den så det är svårt att veta.

Har varit inne på att handla:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=256369

Mvh
Acke

Ta Nh-u12p Se2 isåfall, då får du med två fläktar och det är samma pris! Mycket gött då noctua fläktarna kopstar typ 200-250 spänn...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite!
Har problem med min i7 860.

Jag kör samma moderkort som du, samt med stock kylaren. Har inte klockat processorn, men testade att köra ett stress program för att kontrollera temperaturerna.

Jag kommer upp i nästan 80 grader C efter bara en minut... Är detta vanligt för i7 processorerna med standardkylaren eller? Det är VÄLDIGT snålt med kylpasta på standardkylaren... så det kan ju vara en förklaring. (Förutom att kylaren är ganska kass överlag ändå)

Hur bra är: Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2
Denna kostar nästan 300-500 kr mindre än Noctua NH-U12P SE2... men har hört att den ska kyla riktigt bra? Den ska tydligen vara ganska tyst på låga varv också. Samt lätt att montera.

Några tips på kylare (tysta och hyfsad prestanda) som inte kostar över 500 kr?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800x | MEM: G.Skill Trident Z 3600Mhz CL15 | GK: MSI RTX 2070 Gaming Z | Screen: DELL 1440p 144Hz (Gsync) | Storage: Corsair M.2 3300mb/s