Köpare vill anklaga mig, hur är lagen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Som jag sa, så tror jag inte du har försökt att lura mig. Men ditt totala intresse av att höra något överhuvudtaget var påtagligt närvarande i vårt online samtal.

Jag upprepar för femtioelfte gången. Jag kan ha fel. Och då är det dags att bli mer vaksam vad gäller datordelar.

Som många här har sagt så fungerar inte den processorn med ditt mobo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Jag tjabbar för att jag är rädd att köparen ska kontakta advokat, sen ska det bli massa skit utav det hela.....

Men va? Om du är rädd för det ska du ju försöka lösa problemet, inte ignorera det.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Har två stycken. Jag kan inte nämna alla detaljer men nu sitter det i en gammal A64 4800+ och det finns inga grafiska fel.

En 955 drar betydligt mer ström än en 4800+ eller en 720BE som du skrev att du testat med, om det är något fel på mobot eller nätagget som gör att de inte funkar fullt ut så kanske det inte ens märks med en strömsnålare CPU.
Moderkortet har inte officiellt stöd för den heller, men med AMD-prylar brukar det oftast bara betyda att det står "unknown cpu" och att man får fel standardinställningar men det kan strula ganska mycket också.

Hur som helst, om det är något fel på processorn brukar det bli helt andra symptom som blåskärmar, frysningar eller att datorn inte startar alls.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Tack medlemmar, jag sa sanningen. Kommer ej ge tillbaka pengarna eller ta emot cpun, köparen visste vad han gav sig in på om han nu va så skillad, och jag skrev att den fungerade för mig, vilket den gjorde. Om Sedan köparen inte få den att fungera, eller om hunden åt upp cpun, skiter jag i. Vad köparen gjort med cpun efter han har fått den i sin ägo, det vet inte jag, ellerhur. Han påstår att jag sålde en defekt grej, då kan jag påstå att han sabbade den, eftersom den fungerade när jag hade den, samt bildbevis att den kördes i 3200Mhz. Detta bör räcka för mig.

Skitbra av dig! Har suttit och hoppats som fan nu när jag läst tråden att du inte ska acceptera att ta tillbaka den! Kände på mig från början om att det handlade om kompabilitetsproblem, och mycket riktigt var det så! Men det verkar inte den dryga köparen vilja erkänna eller acceptera, utan kommer istället med en massa löst skitsnack hit och dit.

Kaleid: Hoppas du har lärt dig till nästa gång att kolla upp att komponenterna du köper passar i ditt system.. Sjukt klantigt gjort och genom att sedan kräva att få lämna tillbaka varan gör du bort dig ännu mer. Sedan blir jag rentav förbannad när jag läser att du FORTFARANDE vill lämna tillbaka CPUn även fast det flera gånger konstaterats att felet ligger hos ditt moderkort!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
En 955 drar betydligt mer ström än en 4800+ eller en 720BE som du skrev att du testat med, om det är något fel på mobot eller nätagget som gör att de inte funkar fullt ut så kanske det inte ens märks med en strömsnålare CPU.
Moderkortet har inte officiellt stöd för den heller, men med AMD-prylar brukar det oftast bara betyda att det står "unknown cpu" och att man får fel standardinställningar men det kan strula ganska mycket också.

Hur som helst, om det är något fel på processorn brukar det bli helt andra symptom som blåskärmar, frysningar eller att datorn inte startar alls.

Sista svaret innan Zzzz. Frysningar har skett, även i bios...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

Sant, men viker jag mig så öppnar det dörrar för fler saker. Det jag är rädd för är att felet kan ha orsakats av köparen, det vet jag ju inte. Om jag får tillbaka den o den inte fungerar, vad gör jag då? Den fungerade när jag sålde den, det som räknas för mig. Jag är ingen affär som kan ta emot RMA titt som tätt.

Jag kan förlora mycket på att ta tillbaka cpun, tid samt att om köpare orsakat felet kan jag inte sälja vidare den. Dessa grejer är oehört svårt att bevisa, men som köpare måste man ändå förstå att köper man en grej så får man ta riskerna. Sen måste man också fundera på att säljren talar sanning, alla luras inte eller vill vara snikna. Men som sagt på tisdag ser vi ju, det är ju köparens uppgift att se om processorn fungerar med kompatibla komponenter, gör den inte det kan felet va nån annans stands.

Möjligheten av köparen gjor något fel finns ju definitivt, och vad tjänar jag på att ta tillbaka en envetuellt skadad cpu, som inte orsakats av mig?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp

Kaleid: Hoppas du har lärt dig till nästa gång att kolla upp att komponenterna du köper passar i ditt system.. Sjukt klantigt gjort och genom att sedan kräva att få lämna tillbaka varan gör du bort dig ännu mer. Sedan blir jag rentav förbannad när jag läser att du FORTFARANDE vill lämna tillbaka CPUn även fast det flera gånger konstaterats att felet ligger hos ditt moderkort!

Bland det första jag föreslog var att fråga ifall han kan testa den igen. Hävdade att han inte har tid.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Bland det första jag föreslog var att fråga ifall han kan testa den igen. Hävdade att han inte har tid.

Det kanske han inte har heller? Varför kan inte du lika gärna ombesörja med att få processorn testad i en DATOR SOM HAR STÖD FÖR DEN!

Permalänk
Medlem

@ Kaleid: WTF?!?!? Whine Whine Whine...

Att DU inte fattar att ditt moderkort inte har stöd för prollen är ju inte han's fel.

Väx upp så du når till de sura äpplet och ta en redig tugga.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
@ Kaleid: WTF?!?!? Whine Whine Whine...

Att DU inte fattar att ditt moderkort inte har stöd för prollen är ju inte han's fel.

Väx upp så du når till de sura äpplet och ta en redig tugga.

hahaha dagens!;)

Permalänk
Medlem

väldigt rolig läsning

Slutsats: Az1337 är smått omogen i det han skriver men han har tyvärr rätt. Kaleid, Det är förmodligen ditt mobo som spökar, testa med ett nytt och kom tillbaka ifall det inte fungerar ^^

Ibland är det tillåtet att "whina"

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Medlem

Väldigt intressan tråd

Blir kul att se hur det går på tisdag. Det är med största sannolikhet moderkortet som många har påpekat.

Az1337 kan dock lära sig skriva lite bättre om han vill att man ska ta honom mer seriöst.

Permalänk

He he,,,rolig tråd. Utöver det som nämnts angående felköp, noll koll etc så finns det en annan aspekt som jag personligen tycker är helt solklar.

Det är att: när man snålar lite med att köpa begagnat istället för nytt så tar man alltid en liten risk att det blir fel....då har du ingen bytesrätt, öppet köp, ångervecka eller garanti. Det är stor del därför det är billigare att köpa begagnat.

Ha det bra och lycka till men be om extra veckopeng nästa gång så du kan köpa från butik.

/Cheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk

En BIOS-update brukar kunna lösa såna här problem.

Många av de senare BIOSarna som kommer för en modell innehåller ofta updates som "Increasing CPU and RAM compability" etc.

Permalänk
Medlem

Ha det bra och lycka till men be om extra veckopeng nästa gång så du kan köpa från butik.

/Cheese [/B][/QUOTE]

Haha den var bra. Nu kanske jag kan sova

OnT: Hoppas bara inte cpu:n tagit skada av dom mysko spänningarna som uppstod.

Permalänk
Avstängd

Kolla denna, så ser ni att jag uppfyller alla kraven:

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

* den inte är sådan som säljaren har sagt, - Jag talade om allt till köparen
* säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till, - Eftersom cpun fungerade för mig, så kan jag inte skrivit något annat
* den var i väsentligt sämre skick än köparen kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter - Det va bild på cpun, samt priset var normalt för en cpu som min.

Som ni set uppfyller jag dessa krav. Jag har bevis att cpun fungerade, i form av att jag använde den tills jag sålde den (personliga bevis) samt bilder från OCCT benchmark som visar att jag kunde köra processorn i 3200Mhz, samt i 3,6Ghz, detta indikerar att processorn fungerar, iallfall är det bevis från min sida. Om inte detta räcker, hur ska jag bevisa att den fungerar annars? Det ni missar är att så fort jag tar tillbaka varan, och om den inte fungerar så finns det en risk att köparen saboterat den, sen skickat tillbaka den. Ingen kan bevisa vem som har rätt eller fel i detta fallet, men vad som sker efter att köparen tagit emot cpun kan inte jag veta eller påverka.

Ni kanske frågar "vaför skulle köparen sabotera cpun" - Ja, inte vet jag, men varför skulle jag i min tur sälja en defekt cpu och riskera problem och dåligt rykte på sweclockers? Dessa frågor är svåra att svara på.

If you brake it, you buy it är ett talesätt, som passar in i denna situationen.

Permalänk
Medlem

Om det nu, som sagts här, stämmer att processorn inte är officiellt supportad på köparens mobo finns ingen anledning för dig att ta tillbaka den heller

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Avstängd

jag säger BARA som så skickades processorn i antistatförpackning ,samt att inga skador på embalaget då är det inte säljaren som bär ansvaret. så vida den fungerade på hans moderkort. Det är som moderatorn sa en 720BE ligger på 95watt samt x2 4800+ ligger på under 95watt och jag vet att en phenom 955 ligger på 125 watt ,moderkortet stödjer inte processorn fullt ut thats it ,frysningar beror pga att processorn och moderkortet inte arbetar överens med varann. väl sammanfattat köp nytt moderkort och testa istället ,för att anklaga säljaren att han gjort fel

Jag har åxå minst 10år bakom mig när det gäller datorer och felsökning

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Prexis. Har du sålt en fungerande produkt är det inte ditt ansvar hur den används

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Avstängd

Processorn såldes i orginalförpackning (den lilla genomskinliga förpackningen), sedan packades den i med foam, och ytterligare en kartongförpackning. Som sagt finns ju bevis från min sida att processorn fungerade, om dessa bevis är "vaga", vet jag inte hur man ska kunna visa det på ett annat sätt..................

Permalänk
Medlem

Så har du gjort det som krävs av dig som säljare. Att sen köparen kanske köpt fel produkt är inte ditt ansvar

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Eftersom köparen skrivit att han kör med IGP och videon visar grafiska fel så är det ju ett tecken på att moderkortet är för belastat.
Det är ju ändå en ganska stor skillnad mellan ett AM2+ och AM3 moderkort och vad dom klarar av. Som många andra här har sagt är det ju ganska tydligt att moderkortet inte stödjer processorn fullt ut, och det är inte alltid det går att fixa med en bios uppdatering eftersom problemet kan ligga i hårdvaran.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Hade köparen handlat från butik hade han lämnat in den och fått den felsökt och förrmodligen fått betala x antal kr för felsökningen och fått tillbaka en processor som förmodligen inte funkar på det där moderkortet.

Jag tycker inte att säljaren gjort något fel i själva säljtillfället som han själv beskriver. Även om hans attityd inte är den bästa så har han inte gjort något fel enligt mig. Det märks att han inte är så gammal. Att från köparens sida "hota" med att gå vidare är totalt menignslöst. Ingen kommer att bry sig.

Köparen påstår att genom att ha år av erfarenhet vet han vad som är rätt och fel. Missar man en så vital del som moderkortsstöd så är det helt upp till honom att testa detta, inte säljaren. Epic fail på köparen att börja gaffla innan han ens provat ett moderkort som skall stödja processorn, det kallar inte jag erfarenhet eller ett vuxet beteende. Om säljaren tar tillbaka processorn och testar den är det enbart av god vilja, han har skött sin del av avtalet.

Men men, vi får väl se vad som händer med det där moderkortet som skall testas.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Men är inte den processorn gjord för AM3? kanske inte har nån betydelse?=0

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hahaha!!

Så jävla kul att läsa flera inlägg där denne Kaleid påstår sig vara väldigt erfaren och har full koll på saker och ting, sen köper han en processor som inte stöds av moderkortet!
Clever!!

Az, det händer att jag inte tycker om din lite "kaxiga" attityd här på forumet, men det här har du skött strålande!

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Dom borde sticky denna tråden bara för den e så rolig att läsa

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 427_Cobra_Jet
Men är inte den processorn gjord för AM3? kanske inte har nån betydelse?=0

idagsläget spelar detta ingen roll en biosupdatering kan hjälpa ,men eftersom nu moderkortstillverkaren inte testat AM3 phenom 2 x4 955 så antingen gick det inte eller så har dom bara inte testat d en ännu. Bästa processorn som dom testat va en am3 945 processor på 3ghz

edit: såg i ett inlägg en kille som skrivit att den processor skall stödjas. dock handlar det åxå om revition på moderkortet , detta måste ses som en stor viktig faktor. Då jag kollar och handlar då utgår jag altid att moderkortet har revision 1.0 altså första utgåvan. (detta är då jag köper moderkort ur exempelvis kompletts fyndhörna där det nu inte står alla gånger)

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Vad kan vi utröna av detta? Köparen är 12 år och kan inte så mycket om datorer, han köper icke kompatibla komponenter och blir sen arg över att det inte fungerar.

*Note to self* Sälj inte komponenter till folk som inte kan nått

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Det intressanta är bevisen också, köparen ville snackade först om bevis, sen när jag kontrade med bilder på OCCT osv, så höjde han gradvis kraven, först visade jag 20 minuter occt, sen sa han det ska vara 1 timme, då skickade jag 2 timmar, sen sa han att det skulle vara 12 timmar, sen va han plötsligt inte intresserad av benchmark alls, eftersom dessa går fejka. Klart man kan fejka dem, men jag har har inte gjrt det, det är för övrigt mina enda bevis som stärker mig som säljare. Man kan inte bortse från olika faktorer om vad som är felet. Men om jag säger att cpun fungerade för mig så får man lita på det, för att jag använde den fram tills jag sålde den och skaffade en annan, samt har jag bilder från occt, och resulat för prime där den klarar 5 timmar på 3,6Ghz. Detta måste säga något i denna situationen.

Jag kommer ladda upp lite bilder från OCCT och en textfil från prime95 senare. Möjligen kan vissa procesorer vara mer stabila än andra, men inte fan är min processorn sönder, den fungerade utmärkt. Allt annat som är avvikande med processorn har orsakats an användaren. Det finns två sidor på detta, jag förstår köparen, men med tanke på vad han skrivit litar jag inte på honom. Han påstod att han moderkort stödde min cpu, men enligt tillverkarens hemsida gjorde den inte det, sn plötsligt va han int alls intresserad av benchmarks längre när de bevisar att min processor bootar i 3200Mhz och kan användas, detta låter mysko för mig som säljare.

Skulle ni kära sweclockers ta emot en produkt som köparen ansåg vara defekt trots att den fungerade hoss er, och trots att ni har bevis för det?

Undra vem som försöker lura vem här.....