Köpare vill anklaga mig, hur är lagen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Garlic
Men det säger sig självt att man måste kunna identifiera säljaren,han kan neka och då är det kört...

Det säger sig självt att jag inte är tankeläsare så jag kan bara svara på vad du skriver: "köplagen gäller icke utan kvitto". Vilket är ett allmänt påstående utan förankring i verkligheten (verkar det som).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Tror det bli svårt att tillämpa alla dessa lagar i detta fallet, när säljaren (jag) hävdar att varan fungerade när den såldes och hade bevis, och när köparen använde processorn på moderkort som inte stödjer cpun, samt haft cpun i 5 dagar och trixat. Han skrev ju själv om jag inte minns fel att han höll på i 1 timme tills han fick cpun att boota i 3200Mhz eller något. Detta trixande kan inebära vad som hellst, vi kan heller inte bevisa vad han gjorde eller inte gjorde.

Om cpun var överklockad sedan innan spelar ingen roll, eftersom detta nämnde jag till köparen. Dessutom vem fasen köper en lappad cpu "som är bra vi överklockning" i tron om att den alltid körts i normal hastighet. Om köparen ville ha en 100% orginal cpu skulle han köpt den i en affär. Värt att nämna är ett processorer kan vara högt klockade och fungera perfekt. Min cpu va inte högt klockad, men den fungerade perfekt när jag hade den, och därför sålde jag den också.

Filmen som köparen visar som "bevis" att cpun inte fungerar är missvisande och kan vero på olika grejer. ¨Kan mycket väl ha hans moderkort som sabbat processorn, då den processorn inte stöds, så kan fallet vara, men vi vet aldrig säkert. Köparen måste tänka på sådant.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Det säger sig självt att jag inte är tankeläsare så jag kan bara svara på vad du skriver: "köplagen gäller icke utan kvitto". Vilket är ett allmänt påstående utan förankring i verkligheten (verkar det som).

Hur ska du kunna bevisa i en rättegång att du köpt en vara utan kvitto?
Det jag ville säga är att det är mycket svårt att övertyga en domstol om man inte har skriftligt bevis.
Har själv stämt en person(var 6 år sedan)efter jag köpte en stereo för 12000kr som var defekt utan kvitto.
Over and out

Permalänk
Medlem
Citat:

köplagen gäller icke utan kvitto

Hur menar du då? Jag har läst rättskunskap och har aldrig hört någonting som jag kan tänka mig att du menar, mer än att det är svårt att påvisa vissa köp eller bestämmelser utan skriftlig dokumentation.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Det jag däremot motsätter mig är att folk försöker pusha sina ramar för vad som är "korrekt agerande" på andra. En hel del människor blir ju förolämpade när någon kommer och lägger skambud, för det betyder i så fall att personen tror du är dum nog att bli lurad. Så det är klart att dessa blir mer irriterade. Men det har ju till viss del med mognad att göra. [/B]

här kommer bla bla...

Vi har alla våra egna "värderingsramar" och när vi bedömmer att en mötande individ inte hamnar innanför, detta så reagerar vi troligtvis instinktivt. Skulle tro att det är någon skyddsmekanism som triggas igång men jag kan inget om beteendepsykologi utan tolkar det med egna ord utifrån mig själv.

Inledningsvis är de flesta förmodligen mer misstänksamma än godtrogna och det är då bara en tidsfråga innan vi försöker "omvända" eller övertala andra att tycka som vi själva gör. Det är absolut svårt att ifrågasätta sina egna värderingar eftersom vi till det yttersta egentligen då ifrågasätter vår egen existens.

Hur många gånger har man inte fått uppleva föräldrar som lägger sig i för att de vill göra på sitt sätt eftersom de anser att det är ett bättre sätt?

Om små barn hamnar i bråk så är det oftast av en instinktiv triggad reaktion, varpå den är berättigad eftersom den upplevs och framförallt känns. Alltså kan den inte vara påhittad.

Någonstans sätter samhället sin prägel på vad som anses vara ett rimligt beteende. Små pojkar gör som de små lejonungarna, de vill prägla varandra. Men i ett modernt samhälle skulle det verkligen inte fungera om alla sa vad dem tyckte och gjorde precis som kroppen sa till dem.

Om jag möter någon som har andra "värderingar" än mig, försöker jag nog som alla andra att "tala" dem tillrätta. Att forma dem efter mina värderingar eftersom det känns rätt sätt för mig. Verbala Handgemäng är på ett sätt en omogen reaktion och ett barns sätt att få utlopp för sina innersta känslor vid en konfrontation med andra. Inte alls fel, dock helt naturligt.

Jag tvivlar inte alls på att TS aka säljaren upplever att hans trovärdighet ifrågasätts eller kände frustation när det inkom ett lägre bud än det som var angivet. Samtidigt förstår jag köparen som också upplever samma känsla när det han köpt inte fungerar som det var tänkt.

Existensberättigande konfrontation

Nu till sakfrågan>Köparen får inte undanhålla viktigt information(fel) vilket kan vara svårt påvisa att det förekommit, så när cpun testas med det nya kortet så kan vi förvänta oss två saker.

1. Cpun är ok
2. Cpun är inte ok.

Oavsett vilket så har köparen bekräftat att cpun fungerat vid ankomst, dock att den ej var stabil. Som jag ser det så går säljaren fri juridiskt sett.

Permalänk

Säger som många andra att Kaleid får skylla sig själv som har köpt en processor som inte passar till sitt moderkort. Även om det inte skulle fungera med det nya moderkortet så är det fortfarande Kaleid's egna fel. Du krävde en massa bildbevis innan du köpte varan och fick bilderna du ville ha. Sedan menar du att bilderna kan vara fejkade men ändå köper du produkten. hur Az1337 reagerar och agerar angående detta har knappt någon betydelse då alla människor reagerar på olika sätt när man är arg och/eller orolig. Ska dock bli kul att se hur det går med det nya moderkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Verkar som de flesta köpare måste fatta att köpt at köpt, och att lita på den som säljer när dessutom bevis finns.

"Köpt är köpt"? Lika värdelöst uttryck som "Befintligt skick" ungefär, faktum kvarstår att du ansvarar för alla utfästelser du gjort i samband med affären och varan ska fungera i det skick som säljaren kan förvänta sig i relation till priset. I detta fall en fullt fungerande processor vid originalfrekvensen, MINIMUM.

Dina "bevis" för att den fungerade innan du sålde den är svaga rent juridiskt. Har köparen möjlighet att testa det på ett annat system som ska vara kompatibelt och kan komma fram till att processorn inte är stabil i originalfrekvensen där heller så är det rätt uppenbart att du har sålt en trasig vara eftersom det inte är särskilt troligt att en processor skadas i transport om inte den var rejält dåligt packad...i vilket fall jag personligen skulle ha stämt skiten ur dig om jag hade varit köparen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur ska du kunna bevisa i en rättegång att du köpt en vara utan kvitto?
Det jag ville säga är att det är mycket svårt att övertyga en domstol om man inte har skriftligt bevis.
Har själv stämt en person(var 6 år sedan)efter jag köpte en stereo för 12000kr som var defekt utan kvitto.
Over and out

Det betyder inte att köplagen inte gäller. Köplagen gäller i allra högsta grad. Kan du dessutom visa mailkommunikation, som dessa uppenbart kan, finns det ingen tvivel om situationen.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Avstängd

Skillnaden mellan Stereon och min cpu, är att det är mycket svårare att bevisa om en cpu fungerar eller ej, om man bortser från de bevisen jag har. Och 12000:- är lite mer än drygt 1000:-. Vi får inte bortse från att köparen kan ha orsakat skadan på cpun (om den nu inte fungerar) och nu vill skicka tillbaka den, detta tycker jag är väldigt intressant i det hela, och därför vill jag heller inte ta tillbaka cpun, hoppas alla förstår detta nu.

Det är visserligen lätt att bevisa om en cpu är defekt om det estetiska är helt åt helvete (bränd, böjda pinnar, bucklig osv). O andra sidan fanns det bild på min cpu, så köparen såg ju vad han köpte. (Min cpu hade inga estetiska skador).

Om jag säljer en grej som funerade för mig och skriver detta i annonsen, varför ska jag änns ha någon som hellst kontakt med köparen efter det? Kan ju va värt att tänka på........

Permalänk
Medlem
Citat:

Han skrev ju själv om jag inte minns fel att han höll på i 1 timme tills han fick cpun att boota i 3200Mhz eller något. Detta trixande kan inebära vad som hellst, vi kan heller inte bevisa vad han gjorde eller inte gjorde.

I lagens ögon "trixade" han nog inte mer med den än vad du gjorde innan du sålde den.

Citat:

Om cpun var överklockad sedan innan spelar ingen roll, eftersom detta nämnde jag till köparen. Dessutom vem fasen köper en lappad cpu "som är bra vi överklockning" i tron om att den alltid körts i normal hastighet. Om köparen ville ha en 100% orginal cpu skulle han köpt den i en affär. Värt att nämna är ett processorer kan vara högt klockade och fungera perfekt. Min cpu va inte högt klockad, men den fungerade perfekt när jag hade den, och därför sålde jag den också.

Hahaha så du menar att eftersom processorn var lappad och lämpad för överklockning så är den inte garanterad att fungera i originalfrekvensen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Det betyder inte att köplagen inte gäller. Köplagen gäller i allra högsta grad. Kan du dessutom visa mailkommunikation, som dessa uppenbart kan, finns det ingen tvivel om situationen.

Förutsatt att Ip.numret går att spåra,sitter personen med kontantkort blir det värre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av megabävern!
"Köpt är köpt"? Lika värdelöst uttryck som "Befintligt skick" ungefär, faktum kvarstår att du ansvarar för alla utfästelser du gjort i samband med affären och varan ska fungera i det skick som säljaren kan förvänta sig i relation till priset. I detta fall en fullt fungerande processor vid originalfrekvensen, MINIMUM.

Dina "bevis" för att den fungerade innan du sålde den är svaga rent juridiskt. Har köparen möjlighet att testa det på ett annat system som ska vara kompatibelt och kan komma fram till att processorn inte är stabil i originalfrekvensen där heller så är det rätt uppenbart att du har sålt en trasig vara eftersom det inte är särskilt troligt att en processor skadas i transport om inte den var rejält dåligt packad...i vilket fall jag personligen skulle ha stämt skiten ur dig om jag hade varit köparen.

Har du inte läst tråden? Köparen har klockat processorn på ett oansvarigt sätt och även stoppat in den i ett icke kompatibelt moderkort, som också måste ses som en oansvarig handling. Det skulle inte hålla i rätten för en sekund.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Förutsatt att Ip.numret går att spåra,sitter personen med kontantkort blir det värre

Din frågeställning här är helt irrelevant, det rådel ingen tvivel om att ett köp är genomfört och båda parter erkänner affären.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du inte läst tråden? Köparen har klockat processorn på ett oansvarigt sätt och även stoppat in den i ett icke kompatibelt moderkort, som också måste ses som en oansvarig handling. Det skulle inte hålla i rätten för en sekund.

"Klockat på ett oansvarigt sätt"? Nej jag ska erkänna att jag inte läst alla tio sidor, hur har han överklockat den som kan ha medfört skador på processorn? Att sätta det i ett moderkort som inte är kompatibelt är i sig inget problem, det är eventuella skador det resulterar i som är intressant. Har du någon teori om hur en sådan skada skulle uppkomma?

Permalänk
Medlem
Citat:

"Klockat på ett oansvarigt sätt"? Nej jag ska erkänna att jag inte läst alla tio sidor, hur har han överklockat den som kan ha medfört skador på processorn? Att sätta det i ett moderkort som inte är kompatibelt är i sig inget problem, det är eventuella skador det resulterar i som är intressant. Har du någon teori om hur en sådan skada skulle uppkomma?

Köparen har tydligen utan att pröva sig fram med sitt eget kort stoppat in de värden som säljaren uppgav att han hade klockat med. Alla som har läst mer än tre trådar på det här forumet vet att saker går fel om man gör så...

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Lite saker ska jag göra klart, bevisen postade jag efteråt här på forumet, köparen frågade aldrig efter dem innan han köpte.

1. Cpun fungerade för mig när jag sålde den. Om den inte fungerar för honom är inte mina problem. Mina bevis är vaga, men det är ändå bevis. Vilka bevis har köparen att han inte orsakat skadan? Detta är värt at fundera på.

2. Som jag sagt innan, hur vet vi att inte köparen orsakat skadan och nu vill skicka tillbaka cpun och få pengarna tillbaka? Vilka bevis har köparen som skulle hålla rent juridiskt att cpun inte fungerade hemma hos mig, och vilka bevis har han som säger att han inte orsakade "skadan" på cpun?

3. När jag säljer en vara skriver jag i annonsen utefter mina erfarenheter, och det va att cpun fungerade perfekt, därav postade jag bilder på benchmark som är en indikation att cpun fungerade. 2 timmar occt benchmark vid 3,6Ghz är en indikation att processorn är är stabil. Men det spelar igentligen ingen roll, man får helt enkelt lita på mig när jag säger att varan fungerade, så är det.

4. Om köparen testar varan på ett kompabibelt system 5 dagar efter han köpt det, vet vi fortfarande inte om den eventuella skadan har orsakats av honom eller inte. Jag körde på 3200Mhz innan jag sålde varan, så det fungerade för mig.

Inga av dessa bevis som någon har här, är hållbara rent juridiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Köparen har tydligen utan att pröva sig fram med sitt eget kort stoppat in de värden som säljaren uppgav att han hade klockat med. Alla som har läst mer än tre trådar på det här forumet vet att saker går fel om man gör så...

Håller jag absolut inte med om, har han t.ex. ställt den på samma spänning kan det knappast ha medfört värre skador på processorn än vad den var behäftad med redan. Spänningen är en av få variabler som kan skada en processor om den ställs fel vill jag påstå, så vilket värde menar du kan ha skadat processorn?

Permalänk
Avstängd
Citat:

I lagens ögon "trixade" han nog inte mer med den än vad du gjorde innan du sålde den.

Hahaha så du menar att eftersom processorn var lappad och lämpad för överklockning så är den inte garanterad att fungera i originalfrekvensen?

1. Nog, håller inte. Jag vet vad jag gjorde, däremot inte vad han gjorde, det är skillnaden.

2. Som jag skrivt innan, så fungerad processorn för mig. Jag har aldrig skrivit eller menat att bara för den är lappar eller överklockad ska den inte fungera i 3200Mhz. Jag använde den när den va lappad och överklockad, och den fungerade i alla olika frekvenser. Alla de problem som köparen har, hade inte jag när jag sålde den, och det är ju det som räknas. Att ta emot en cpu som köparen påstår är defekt, är riskabel för mig, för jag vet ju fan inte vad han gjort med den.

Anledningen till att jag skrev inlägget om "lappning och överklockning" är att vissa hävdar att det va fel gjort av mig att sälja en sådan processor, men jag skrev också att bara flör cpun är lappad och överklockad betyder det inte att den inte fungerar.

Om köparen har överklockat processorn på egen hand, eller om hans okompatibla moderkort har skadat processorn på något vis, eller om hans hund käkade upp processorn, bryr jag mig inte, och kan inte heller påverka detta. Som sagt innan, det viktiga är i vilket skick den va i vid försäljning, och för 1000 ggn, den funkade perfekt, därav "vaga" bevis att jag satt på systemet tills jag sålde den, och bilder på benchmarks.

Permalänk
Medlem
Citat:

Håller jag absolut inte med om, har han t.ex. ställt den på samma spänning kan det knappast ha medfört värre skador på processorn än vad den var behäftad med redan. Spänningen är en av få variabler som kan skada en processor om den ställs fel vill jag påstå, så vilket värde menar du kan ha skadat processorn?

Alla moderkort klarar helt enkelt inte av att ge exakt spänning, speciellt inte stabilt, kanske speciellt inte till en processor som inte stöds. Därför prövar man sig fram och använder den minsta möjliga spänningen.

Jag tror och att det har framkommit att hans moderkort har undermålig strömförsörjning(var det 4+1?) vilket i samband kan förstöra något.

Nu betyder det inte att processorn MÅSTE vara trasig för att han har gjort så, det jag menar är att han inte kan bevisa att skadorna inte uppkom när han klockade på det sättet ifall den inte fungerar i ett kompatibelt moderkort.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

Az1337: Visst rent objektivt vet vi inte var skadan har uppstått och bevisen i sammanhanget är alla svaga. Det är däremot lättare för köparen att bevisa att den inte fungerar idag än för dig att bevisa att den fungerande innan du sålde den. Han kan förstås inte BEVISA att den inte har skadats efter mottagandet, men han kan göra det antagligt. Oddsen för att någon med Kaleids anseende (kollade upp honom, han finns t.ex. i elmors databas för affärer på NH och TS där han har ett tjugotal recensioner, alla positiva) skulle ta emot en vara av lågt värde, ha sönder den och sen skylla på säljaren och hota med juridiska åtgärder känns rätt låga så han har mina sympatier.

Permalänk
Medlem

Kom igen nu, Kaleid!

Spänningen är olidlig!

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Mm spänningen är olidlig Släng igång ditt nya moderkort nångång

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Citat:

Lite saker ska jag göra klart, bevisen postade jag efteråt här på forumet, köparen frågade aldrig efter dem innan han köpte.

1. Cpun fungerade för mig när jag sålde den. Om den inte fungerar för honom är inte mina problem. Mina bevis är vaga, men det är ändå bevis. Vilka bevis har köparen att han inte orsakat skadan? Detta är värt at fundera på.

2. Som jag sagt innan, hur vet vi att inte köparen orsakat skadan och nu vill skicka tillbaka cpun och få pengarna tillbaka? Vilka bevis har köparen som skulle hålla rent juridiskt att cpun inte fungerade hemma hos mig, och vilka bevis har han som säger att han inte orsakade "skadan" på cpun?

3. När jag säljer en vara skriver jag i annonsen utefter mina erfarenheter, och det va att cpun fungerade perfekt, därav postade jag bilder på benchmark som är en indikation att cpun fungerade. 2 timmar occt benchmark vid 3,6Ghz är en indikation att processorn är är stabil. Men det spelar igentligen ingen roll, man får helt enkelt lita på mig när jag säger att varan fungerade, så är det.

4. Om köparen testar varan på ett kompabibelt system 5 dagar efter han köpt det, vet vi fortfarande inte om den eventuella skadan har orsakats av honom eller inte. Jag körde på 3200Mhz innan jag sålde varan, så det fungerade för mig.

Inga av dessa bevis som någon har här, är hållbara rent juridiskt.

Du kan ju fan inte vara seriös, du är dryg och jävlig då kaleid försöker lösa problemet på bästa möjliga sätt, han frågade om du kunde ta tillbaka den och kolla om den fortfarande funkade som den skull, och isåfall endast få tillbaka halva betalningen, nu förstår jag att pengarna säkert har gått till din nya 965'a så du kanske inte har kvar dom men samtidigt måste du ju förstå att du inte bara kan be köparen dra åt hvete och lösa problemet själv.

Du skriver här i det citerade inlägget att han inte har några BEVIS för att han inte har haft sönder varan, och nej - det är rätt svårt att bevisa något sådant, så då undrar jag om DU har några bevis för att du inte är den som har skadat den?

Sen skriver du att "Om den inte fungerar för honom är inte mina problem"
Och jo, det är det visst. Fungerar inte varan för honom så kan det bero på många saker, men varan ska såklart hålla det skick du har utlovat, och prestera därefter. Vill nu köparen dra detta till rätten och konfrontera dig mer runt affären så är du även skyldig att dyka upp då du fortfarande var en av de två parterna i affären. Hur ska du då bevisa att du inte är den som har haft sönder den, om det nu är så.

Själv tror jag också att det är moderkortet och isåfall är det ju bra för båda parter om det funkar med det nya, då kan ni ju bara lämna det där. Känner på mig att kaleid kommer få en jävla massa glåpord ifall det nu visar sig vara det, och det tycker jag är förjävligt, alla gör misstag (se misstagstråden ;>) Sen att skriva att han är omogen som kommer hit och gnäller tycker jag också är att gå för långt, först tycker jag även att Az höll en mogen nivå men såfort kaleid kom in och förklarade sin situation så tycker jag det var från Az allt gnäll kom.

Så skärp dig nu och ta tag i situationen, sure du behöver inte ta tillbaka processorn men du kan ju iallafall svara moget och försöka göra vad du kan.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tjabbar för att jag är rädd att köparen ska kontakta advokat, sen ska det bli massa skit utav det hela.....

Rädd behöver du inte vara grabben ( ett stöd från mig ) för advokat han har inte råd med endå ! dom kan ta upp till par tusen i timmen för o reda ut allt så det lär bli dyrt för hans del ;)men jag hoppas det löser sig för er båda nu ! lycka till

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd

Ni får tycka vad ni, vill, men känner du till detta uttrycket?

"I det fina vattnet, finns de fulaste fiskarna"

Därav betyder köparens attetyd, rykte, osv inte ett skit. Om man har sympati för köparen på grund av detta är det fel, det är sanningen som betyder något. Det roliga är också att köparen skrev att han va ute efter en processor som skulle klara 3,7Ghz vid 1,45 Vcore, och vara stabil vid 3200Mhz, hurfasen ska detta va möjligt med ett okompatibelt moderkort?.

Hur kan det vara lättare för köparen att bevisa att den inte fungerade för honom? Isåfall om den inte fungerar, är det viktiga också att man inte får bortse att han har sabbat den vilket är fullt möjligt.

Ska man ha sympati och värdera vem som har mest rätt eller fel broende på personens attetyd, rykte, om han har gjort affärer med Elmor eller ej, så är detta helt åt helvette.

Köparen har haft cpun i 5 dagar, först testat den på ett okompatibelt moderkort, sen vet jag inte vad han gör idag....Skulle inte det va lite riskabelt att ta emot cpun då? Det är enligt mig inte svårare att bevisa för mig att den fungerade när jag hade den, än för honom att bevisa att dn inte fungerade. Hur ska bevisningen gå till isåfall?

Permalänk
Medlem

Hihi, tråden blir bättre och bättre och jag blir mer och mer förundrad över hur somliga människor resonerar. Eller snarare agerar. Tänka är ju en sak.

Det kallas ju faktiskt s_k_a_m-bud.

Väntar med spänning på köparens test!

Tycker det är värt att citera Hackemans inlägg, för dem som inte pallar läsa hela tråden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hacke[Man]
majje m.fl. Jag kan förstå att ni blir irriterade av ett i ert tycke "skambud". Men nu över till TS. 650:- i bud för en CPU som såldes för 950 är i mitt tycke inte ett skambud. (Jag vet ej vad priset i annonsen var).
Varför det då:

*Lappad av en för köparen okänd person
*Logiska förlängningen av ovanstående är att CPU:n körts klockad
*Garantin förbrukad
*Tillomed i annonsen står det att CPU:n är billigare vid snabb affär = prutbart.

Absolut inte fog för ett "idiot"-svar.

Nu över till en mer generell analys av "skambud" ointresserad kan sluta läsa nu!
Vad är då definitionen på ett skambud, är det när säljaren blir så irriterad att han skickar ett långt puerilt svar. Eller är det vid en viss procentsats av det begärda priset (eller kanske av varans nypris). Svaret är väl att det är högst personligt vad som anses vara ett "skambud". Ponera att säljaren dagen efter annonsen ska på tjänsteresa till Uruguay i 2 år eller att han är skyldig en maffiaboss pengar. Sett till dem omständigheterna är ett snabbt bud mer värt än själva slutpriset. Ett annat kan vara att hämta på plats eller att kontanter används. Den troligen vanligaste orsaken till att skambudsgränsen sänks är att varan är svårsåld.

Analogt med SMS lån så är 3k i handen mer värt nu än -3,4k nästa månad. Annars är väl det att anses som inverterat "skambud" också. Vem skulle annars ta ett SMS-lån.

Argumentationen att det tar tid att läsa mail med skambud försvinner så fort man bemödar sig att svara på dessa mail.

Den potentiella köparen har trots allt delgett vad varan är värd för honom sedan är det upp till säljaren att: svara, ignorera eller anta budet.

Till syvende och sist så finns egentligen inget "skambud" utan bara marknadspris baserat på tillgång och efterfrågan. Är budet för lågt säljer inte säljaren och är det begärda priset för högt får säljaren inga svar d.v.s den lika illa använda termen "fantasipris".

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
Rädd behöver du inte vara grabben ( ett stöd från mig ) för advokat han har inte råd med endå ! dom kan ta upp till par tusen i timmen för o reda ut allt så det lär bli dyrt för hans del

Nöjer han sig med en juridikstuderande kan jag företräda honom kostnadsfritt om det skulle visa sig att det inte var moderkortet som var källan till problemet

Permalänk
Medlem

nån sköt sig i foten o en annan blir arg! detta fenomen är ganska vanligt

dock har az1337 rätt imo.

Permalänk
Avstängd

"så då undrar jag om DU har några bevis för att du inte är den som har skadat den?"

Som jag skrivit innan är alla bevisen här väldigt vaga. Det är också svårt att bevisa om en processorn fungerar eller ej, och vem som orsakat skadan. Däremot har jag sagt att jag har bevis (vilka jag har tagit upp innan) för att stärka min existens som säljare. Jag tycker att det vore värre av mig att bar skita i detta än att försöka diskutera och stärka mig som säljare. Bevisen tycker jag är ett tydligt tecken att jag är engagerad i detta och vill göra rätt för mig.

Om jag skulle ta tillbaka cpun och bara säga ja, ja, ja, betyder inte att jag gör rätt.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför denna tråd fortsatt överhuvudtaget efter att det upptäckts att köparens moderkort inte ens stöder CPUn ifråga.

Trådar som dessa leder bara till argumentation och vad jag anser så finns det inget argument längre. Oavsett vilket resultat köparen återkommer med.

Privatköp är luriga, det borde alla gamla nog att vara på detta forum veta. Enda sättet att på något sätt få "garanti" är att skriva kvitton/papper underskrivet av båda parter. Hur omfattande det ska vara bestämmer köparen och säljaren själv men allt måste vara skrivet annars får man förlita sig till goodwill vilket inte är = skyldighet.
Nu kanske någon återigen länkar lagar,wikis eller lagboks citat men som jag skrivit är hur det funkar praktiskt inte i någon fluffig och söt teorivärld.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gegg
Hej, sålde cpun för 2 dagar sen tyvärr, för 1000:-, så dina 650:- kan du käka pizza med. Ditt skambuyd gjorde mig arg och aggresiv...skriv inte till någon igen om du vill pruta så passa mycket. Det stod 1000:-, billigare vid snabb affär, dock inte 350:- billigare.

Tycker jag förövrigt inte ens är värt att kalla förolämpning med tanke på dagens språk.