Köpare vill anklaga mig, hur är lagen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag säger inte att alla skall vara otrevliga mot varandra HELA tiden, men jag tycker inte heller att man MÅSTE vara trevlig mot allt och alla i ALLA lägen. Även om jag försöker vara trevlig.

Jag har varit ute i arbetslivet och arbetar fortfarande, dock pluggar jag samtidigt. Och om jag har lärt mig något är det att det finns alla sorters människor överallt. Du har idioter, mobbare, otrevliga människor, extremt trevliga människor, sådana som kör över andra, sådana som tillåter sig bli överkörda osv osv. Om du nu har hittat en arbetsplats där alla är genuint trevliga hela tiden och ingen kommer med dåliga idéer, ingen utöver makt över någon annan, alla viker sig inte för någon makt direkt osv osv får du gärna säga var du arbetar, jag skulle vilja arbeta där med :). För då har du ju hittat en arbetsplats där alla som arbetar är "perfekta människor" och alla "dåliga" mänskliga drag har suddats ut.

Jag brukar hålla mig till ämnet (TS) och nu känner jag att diskussionen börjar bli intressant och väljer att påpeka mina synpunkter trots att det inte har med trådskaparens syfte att göra.

Detta övertramp från min sida kan liknas vid det du beskriver ovan. Jag bryter det perfekta mönstret och ser till mig själv och vad jag känner. Alltför ofta stöter vi på dessa människor som jag kallar för känslotänkare, dvs att de låter deras känslor få alltför övertag.

Att det ibland blir för mycket känslor är oundvikligt men att varje gång det "rinner" över, inte ens anstränga sig åt att lägga band på sig är inte schysst mot sin omgivning, även om det historiskt sett är så naturligt det bara kan vara att ge igen, hämnas eller söka sig rättfärdande.

Att få ett bud utanför "ramen" ger inte med automatik enligt mig rätt att ta till vilka medel som helst, även om det känns befogat att tankemässigt och besvara den olustiga känslan som uppstår.

Att lägga band på sig i en sådan situation bevisar hur pass mogen i sin personliga utveckling individen är eftersom i det här fallet handlar om ett aktivt val. Att bli påhoppad verbalt/fysiskt kräver en motåtgärd och det är en stor skillnad på det eftersom valmöjligheten är mindre. Det är då möjligt att det handlar om ett försvarande. Ibland är det alltså bara skönt att bara få vara primitiv det också, med konsekvenser som påföljd givetvis.

Att anstränga sig är mer åtråvärt, för om det hade varit lätt så hade alla lyckats och därför kan inte alla vara perfekta i den meningen.
Den som inte anstränger sig är på så vis inte i mina ögon lika värdefull och slutligen därför mindre bra (om vi ska bedöma med något värderingsmått), som den med primitivt och instinktivt agerande. (syftar givetvis till motsatsen)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gegg
Jag hävdar dock fortfarande att det inte var ett skambud. Är det någon annan i denna tråden som skulle vilja köpa denna begagnade, lappade, överklockade cpun för mer än 650kr vilket var det som jag bjöd? Att pruta från 1000kr till 650 kr när det står klart och tydligt att cpun kan fås billigare vid en snabb affär tycker inte jag är konstigt.

Jag skulle max kunna bjuda 650 kr för den (hypotetiskt)med tanke på omständigheterna. Dock skulle jag visa min intresseanmälan utifall prisbilden skulle ändra sig, att för säljaren ha med i åtanke. Formuleringen är väl att anse som lika viktig som budskapet man vill ge. Är det fel att säga att intresse finns om säljaren inte lyckas få den såld och kan tänka sig att gå ner i pris så finns "jag" som potentiell köpare?

Edit: lade till hypotetiskt samt syftningsfel.

Permalänk
Medlem

Men herregud, vad är det för PMS-monster som diskuterar här?! Hur kan man ens ha energin att bli sur över ett skambud? Ignore? Annat är väl om köparen hade fortsatt maila och ge skambud men kära hjärtanes, jag vill då inte möta en person som tänder på alla cylindrar över något sådant banalt. Men allt går väl att ursäkta om man börjar inläggen med "ja, jag vet att jag kan vara omogen".
Det är skillnad på att vara "ärlig" och en knöl och så kan man ju fråga sig hur nödvändigt det är att vara "ärlig" om någons påstådda idioti...

Nej, fram med köparen nu och låt oss höra hur det har gått!

Permalänk
Medlem

TS verkar leva upp till sin anmärkning.

Förstår inte varför folk aldrig kan vara tervliga mot varandra oavsett grej.

En lägger "skambud" får ett otrevligt svar.
Varför inte bara svara vettigt?

Hur svårt kan det vara att väcka en extra hjärncell till att ro kanoten åt samma håll som dom andra?
Sorgligt att se hur folk behandlar andra i vissa fall.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Proboarder
För att handlar du en begagnad CPU, tillskillnad från ett GFX/Moderkort osv så drabbas du av problem, det har med hemlängtan att göra. CPU:n har bränt sig fast i dina feromoner, och utan dom så kommer den att klaga, skrika, tänk dig en bebis. Ibland fungerar det, sen PANG, börjar den skrika och den krashar.

DÄRFÖR handlar man inte begagnade CPU:er! DOH

if you say so, kul att du säger "så drabbas du av problem"
kanske händer ibland, men jag har inte drappats av några problem
om du ger mig en källa på de du just påstod så ska jag gladeligen tro dig och hålla min käft stängd

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Skönt att höra att det finns försvarare av förnuftet kvar i världen som t.ex. Jdad. Kan inte mer än att hålla med om att man hoppas att de flesta i tråden är unga, annars blir jag orolig för framtiden.

Dessutom så kan det ju inte anses vara annat än korkat att skälla ut en potentiell köpare via mail. Med lite smart förhandlingsteknik så hade du säkert kunnat sälja den för 900 istället för att uttrycka detta något naiva missnöje.
Har jag en vara ute till försäljning för tusen spänn och någon bjuder 600 så har ju både köpare och säljare visat sina utgångspositioner, sen försöker man ju hitta något mittemellan som båda blir nöjda med, det kallas att förhandla!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nollad
if you say so, kul att du säger "så drabbas du av problem"
kanske händer ibland, men jag har inte drappats av några problem
om du ger mig en källa på de du just påstod så ska jag gladeligen tro dig och hålla min käft stängd

Att du missade ironin får mig att gapa stort, på riktigt. HUR kan "feromoner" och "hemlängtan" inte avslöja allt

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk

jag var skeptiskt helt klart, men med ett självförtroende på 0% vågade jag inte chansa

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det ROLIGASTE är att TS redan hade SÅLT processorn när han svarade som han gjorde.

"Hej jag kan tänka mig köpa den för 650kr"

"Har tyvärr redan sålt varan"

Så skulle nog en normal människa svarat.

"Hej jag kan tänka mig att betala 650kr för din processor"

"hahahahahhaha sålde den för 1000kr, dina 650 kan du torka dig i arslet med"

0m0g1

Vad jag vill komma fram till är att det var idiotiskt att svara som en barnunge för ett bud som inte ens kan ses som ett bud från säljarens sida då han inte ens hade varan kvar. Skulle vilja se vad denna herren hade gjort om någon hade erbjudit honom låt säga 1200kr för processorn?

"Hej, jag vill ha tillbaka min processor som du har köpt av mig eftersom jag har en person villig att betala 1200kr nu. Om du inte är villig att betala 200kr extra dvs.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Okej, klart att det är bättre att bara ignorera någon som lämnar ett sk skambud än att förolämpa dem, det tjänar man inget på.

Men jag tycker ändå att man har rätt att bli lite förbannad om en person ställer en fråga/ lägger ett bud utan att tänka ens liiite själv.

Ett exempel som saknar referens med det aktuella ämnet men som är lite lustigt är på tex youtube (och där är ju alla så jävla mogna ;3): Man lägger upp en musikvideo med artistens och låtens namn både i titeln och i beskrivningen, sen frågar skitmånga vad låten heter? Det är så jävla iq-befriat..

Ska bli intressant att läsa vad Kaleid(köparen) kommit fram till med nytt mobo.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Okej, klart att det är bättre att bara ignorera någon som lämnar ett sk skambud än att förolämpa dem, det tjänar man inget på.

Men jag tycker ändå att man har rätt att bli lite förbannad om en person ställer en fråga/ lägger ett bud utan att tänka ena liiite själv.

Ett exempel som saknar referens med det aktuella ämnet men som är lite lustigt är på tex youtube (och där är ju alla så jävla mogna ;3): Man lägger upp en musikvideo med artistens och låtens namn både i titeln och i beskrivningen, sen frågar skitmånga vad låten heter? Det är så jävla iq-befriat..

Ska bli intressant att läsa vad Kaleid(köparen) kommit fram till med nytt mobo.

Med tanke på att TS köper pizza för 650kr (obviously) så är 350kr inte en big deal för honom.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakej
Med tanke på att TS köper pizza för 650kr (obviously) så är 350kr inte en big deal för honom.

True, true..
Glad i mat, kanske?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
True, true..
Glad i mat, kanske?

Det är ju dock sant att han kunde köpt sig lördagsgodis för slanten som han prutade (350kr) och det är ju alltid gott.

Darn them money!

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Så om wiki stämmer har köparen i detta fall rätt att hävda köpet.

eidt:
Jag hoppas att sweclockers kommer lägga till en funktion i forumet där man kan se hur tillförlitlig en användare är.
edit2:
kudos till Jdad som har förgyllt min morgon med sina pricksäkra kommentarer
edit3: affärer över internet är inte på något sätt habilt och där med måste man vara väldigt lyhörd som köpare och säljare. jag personligen vet att jag är ytterst nervös och kan tolka dagars tystnad som en blåsning. Och det har tyvärr sweclockeres medlemmar fått erfara (hoppas jag har bett om ursäkt).

Förutsatt att köparen har fått ett kvitto som styrker köpet och som kan indentifiera säljaren.

Permalänk
Avstängd

Denna tråden är intressant, och huruvida min attetyd är mogen eller ej, är en annan femma som jag redan skrivit.

Det viktiga är dock, att trots att man har en dålig attetyd och är omogen, så kan man ändå ha rent mjöl i påsen.

Det viktiga i denna tråden är att köparen inte förstår att jag aggerat rätt, och följt konsumentverkets rktlinjer när jag sålde cpun. Och att han heller inte fattar att så fort cpun lämnar mitt hem är det inte mitt ansvar vad som händer med den. Att jag som säljare inte vill ta tillbaka varor som inte "funkar" borde de felsta förstå. För det första testade köparen cpun med okompatibla komponenter, sedan skulle han testa den (idag) med kompatibelt moderkort. Köparen har haft cpun sedan i torsdags, och idag är tisdag, alltså 5 dagar. Vad köparen har gjort med den vet jag inte, och bryr mig inte heller. Han kan inte förvänta sig att jag ka ha sympati under dessa omständigheter, när jag dessutom har bevis att cpun fungerade (satt vid datorn tills sista dagen, samt benchmark).

Edit: för att förgylla tillvaron med lite julskratt, såhär blev jag när jag såg dessa skambud:
http://www.youtube.com/watch?v=6_9MCIzKyUk&NR=1&feature=fvwp
Man måste också lära sig att skilja på personers attetyd och varorna man säljer. Visst skulle man aldrig handla av en "omogen" och otrevlig person, men kommer en person med skambud på 650:- förtjänar han ingen respakt av mig eftersom jag ändå inte kommer ha någon affär med honom. Slutdisskuterat.

Sedan gäller detta "privatköp", det skrevs inget kvitto under försäljningen, skrev också i annonsen snabb affär, dvs jag skickar varan, köparen lägger in cash, slutdisskuterat. Mer än detta sades inte. Detta framkommer i tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Szandman
Har jag en vara ute till försäljning för tusen spänn och någon bjuder 600 så har ju både köpare och säljare visat sina utgångspositioner, sen försöker man ju hitta något mittemellan som båda blir nöjda med, det kallas att förhandla!

Helt fel. I alla fall enligt några av sweclockers medlemmar. Om du känner dig irriterad så bör alla inblandade få veta det på ett eller annat sätt. Även om det kan kosta dig en kund eller en affär. Tänk om inte trådskarpen skulle ha stängt av sitt MSN, då skulle vi exempelvis inte få tillgång till denna trevliga tråd.
Hoppas innerligt på någon form av ett betygsystem i kommande uppdatering av forumet.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Gogo Kaleid! Vi vill se dig posta resultat nu, så vi får ett slut på det här.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Avstängd

Det blir nog inget slut sålänge köparen påstår att jag har blåst honom, trots mina starka bevis.....Han skulle fatta för längesen att hans moderkort inte ha varit kompatiblet (enligt biostar), och eventuellt sabbat processorn med hans tixande. Vad vet jag vad han har gjort....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad

Fel att reagera? Har jag sagt det? Isf var? Nä, du får reagera hur du vill men är det tvunget att vara otrevlig för att DU inte gillar någons bud på en vara? Precis lika enkelt att säga Nej tack eller För lågt bud eller hur?

Som sagt är inte jag otrevlig mot andra för de kommer med låga bud. Men folk som vill vara det skall ju självklart få detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad

Nej, det gör jag faktiskt inte men om du påstår att ett bud på en produkt är att "göra vad som helst" undrar man hur du skulle reagera om nån oprovocerat var otrevlig mot dig?

Du förespråkar ju att dina kriterier på andra, dvs att det är fel att vara otrevlig när någon lägger låga bud. Det betyder att du ger ANDRA samma rätt för dig, att du inte bör vara otrevlig om någon dansar kring dig med en dildo på huvudet. Eller hoppar framför dig och skriker "fri luft". Förstår du min poäng? Om du vill styra andra utifrån dina värderingar, då måste du tillåta att andra styr dig med sina värderingar, annars är det ju hyckleri.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad

Och den allmänt accepterade definitionen på skambud är? Och du menar att det inte skadar någon att få invektiv slängda över sig? Vill du kanske ha några direkt? *putsar gadden*

Normal prutmån brukar vara 10%, men du kan ju ibland gå lägre ifall du inspekterar varan och ser brister som inte noterats i specifikationerna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad

Aspelut, finns ingen anledning att försöka vara varken övertrevlig men hur vore det att bemöta folk som du själv vill bli bemött? Lagt bud på en lägenhet eller bil nån gång och blivit kallad idiot av mäklare/bilhandlare? Sett nån auktion där folk kallas idioter om budet är under utrop? Undrar varför...

Fast nu är det skillnad på en aktion och en annons

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad

Nä, men jag har aldrig haft ett jobb där man kallar andra för idioter om de har avvikande åsikt.

Fast nu kallade väll ingen någon idiot för att de hade avvikande åsikt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divil
Jag brukar hålla mig till ämnet (TS) och nu känner jag att diskussionen börjar bli intressant och väljer att påpeka mina synpunkter trots att det inte har med trådskaparens syfte att göra.

Detta övertramp från min sida kan liknas vid det du beskriver ovan. Jag bryter det perfekta mönstret och ser till mig själv och vad jag känner. Alltför ofta stöter vi på dessa människor som jag kallar för känslotänkare, dvs att de låter deras känslor få alltför övertag.

Att det ibland blir för mycket känslor är oundvikligt men att varje gång det "rinner" över, inte ens anstränga sig åt att lägga band på sig är inte schysst mot sin omgivning, även om det historiskt sett är så naturligt det bara kan vara att ge igen, hämnas eller söka sig rättfärdande.

Att få ett bud utanför "ramen" ger inte med automatik enligt mig rätt att ta till vilka medel som helst, även om det känns befogat att tankemässigt och besvara den olustiga känslan som uppstår.

Att lägga band på sig i en sådan situation bevisar hur pass mogen i sin personliga utveckling individen är eftersom i det här fallet handlar om ett aktivt val. Att bli påhoppad verbalt/fysiskt kräver en motåtgärd och det är en stor skillnad på det eftersom valmöjligheten är mindre. Det är då möjligt att det handlar om ett försvarande. Ibland är det alltså bara skönt att bara få vara primitiv det också, med konsekvenser som påföljd givetvis.

Att anstränga sig är mer åtråvärt, för om det hade varit lätt så hade alla lyckats och därför kan inte alla vara perfekta i den meningen.
Den som inte anstränger sig är på så vis inte i mina ögon lika värdefull och slutligen därför mindre bra (om vi ska bedöma med något värderingsmått), som den med primitivt och instinktivt agerande. (syftar givetvis till motsatsen)

Håller helt klart med, notera att jag aldrig hävdat att folk som "skäller ut andra" inte skulle vara omogna, det beror enligt mig på situationen. Jag har t.ex. aldrig varit otrevlig när någon lagt ett skambud, ser ingen mening med det, men alla är vi olika. Det jag däremot motsätter mig är att folk försöker pusha sina ramar för vad som är "korrekt agerande" på andra. En hel del människor blir ju förolämpade när någon kommer och lägger skambud, för det betyder i så fall att personen tror du är dum nog att bli lurad. Så det är klart att dessa blir mer irriterade, då olika människor blir mer upprörda utav olika saker. Men det har ju till viss del med mognad att göra.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Denna tråden är intressant, och huruvida min attetyd är mogen eller ej, är en annan femma som jag redan skrivit.

Det viktiga är dock, att trots att man har en dålig attetyd och är omogen, så kan man ändå ha rent mjöl i påsen.

Det viktiga i denna tråden är att köparen inte förstår att jag aggerat rätt, och följt konsumentverkets rktlinjer när jag sålde cpun. Och att han heller inte fattar att så fort cpun lämnar mitt hem är det inte mitt ansvar vad som händer med den. Att jag som säljare inte vill ta tillbaka varor som inte "funkar" borde de felsta förstå. För det första testade köparen cpun med okompatibla komponenter, sedan skulle han testa den (idag) med kompatibelt moderkort. Köparen har haft cpun sedan i torsdags, och idag är tisdag, alltså 5 dagar. Vad köparen har gjort med den vet jag inte, och bryr mig inte heller. Han kan inte förvänta sig att jag ka ha sympati under dessa omständigheter, när jag dessutom har bevis att cpun fungerade (satt vid datorn tills sista dagen, samt benchmark).

Man måste också lära sig att skilja på personers attetyd och varorna man säljer. Visst skulle man aldrig handla av en "omogen" och otrevlig person, men kommer en person med skambud på 650:- förtjänar han ingen respakt av mig eftersom jag ändå inte kommer ha någon affär med honom. Slutdisskuterat.

Sedan gäller detta "privatköp", det skrevs inget kvitto under försäljningen, skrev också i annonsen snabb affär, dvs jag skickar varan, köparen lägger in cash, slutdisskuterat. Mer än detta sades inte. Detta framkommer i tråden.

Svårt att skilja på din attityd och varan du säljer då du blir så väldigt emotionellt inblandad i vad du skriver. Till skillnad från Kaleid (var det va?) som jag tycker skriver objektivt och verkligen försöker komma fram till en kompromiss medan du försöker att söka sympati - som du så fint påpekade att Kaleid gjorde. Vem var det som skapade den här tråden egentligen?

Sedan på tal om respekt; bara för att du beter dig omoget och i överlag otrevligt (min subjektiva åsikt) betyder det att du inte förtjänar någon respekt? Det är så du får det att framstå.

Jag hoppas verkligen att du slutar på ett osocialt jobb då du verkligen saknar respekt. Tänk dig själv som en säljare och en potentiell kund kommer och frågar vad toaletten ligger, men inte f*n svarar du på det eftersom det inte har någonting med dig att göra, eller hur?

Till sist kan jag tillägga att det är sorgligt med de som hoppar in mitt i tråden och ger sig på Kaleid, utan att ha läst hela tråden. Och sen att ni gör direkta påhopp och kallar honom för en idiot (samt ifrågasätter hans kompetens) eftersom att han gjorde ett fel då han kollade på fel moderkorts kompatibilitetslista. Visst gör ni aldrig misstag?

Jag kan ju förstå frustrationen om det visar sig vara moderkortet som inte var kompatibelt. Hade det varit jag dock hade jag bara blivit glad att det löste sig till slut och att jag som säljare inte hade gjort något fel då.

Allting kanske blev lite osammanhängande men jag tror jag fick fram min poäng (och hoppas att jag inte blev alltför anti mot dig Az1337).

Hoppas det löser sig!

Permalänk

Vadå Pajkastning?
En av sweclockers roligaste tråd alla fall:)

Permalänk
Medlem

kudos till trådskaparen som försöker hålla tråden hyfsat fokuserad. tillskillnad från mig och många andra.
hoppas att din nästa affär kommer gå smidigare.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Verkar som Overlord Reinfeldt behöver starta en utredning ifall vi behöver utöka näringsförbudet

Permalänk

vart är köparen...?

Permalänk
Medlem

Ett inlägg till er som tror att köpet kan hävas och hänvisar till konsumentköplagen.

Vid köp mellan privatpersoner gäller _INTE_ konsumentköplagen, det är köplagen som gäller.

Köparen skulle aldrig kunna få igenom sin vilja i rätten då han har använt varan på fel sett(satt i fel moderkort) och dessutom klockat den på ett sätt som de flesta här kan enas om är fel. Även om han nu kan påvisa fel på processorn kan han aldrig kunna bevisa att det inte är han som har försört processorn genom att använda den fel.

Jag är medveten om att det ska mycket till för att moderkortet ska bränna processorn för att den inte stöds, men visst kan det hända.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Så du säger det tfwo? Låter bra det, kom ihåg att själv alltid bara bjuda begärt pris när du nån gång ska köpa bostad, bil etc. Om du dristar dig att lägga ett lägre bud (tänka sig, sånt händer irl) vill du säkert bli bemött på det sätt du förespråkar.

Jag upprepar: Barnsligt. Och tillägger: Omoget

ja det e precis så ja säger. Säger man till mig att man ger 30-40% mindre än jag annonserar ut, eller 'vad är din sista priset' så ber jag folk dra åt helvete samt gå klart sin sfi kurs... för det e ett hån o buda så mkt under begärt pris.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Ett inlägg till er som tror att köpet kan hävas och hänvisar till konsumentköplagen.

Vid köp mellan privatpersoner gäller _INTE_ konsumentköplagen, det är köplagen som gäller.

Köparen skulle aldrig kunna få igenom sin vilja i rätten då han har använt varan på fel sett(satt i fel moderkort) och dessutom klockat den på ett sätt som de flesta här kan enas om är fel. Även om han nu kan påvisa fel på processorn kan han aldrig kunna bevisa att det inte är han som har försört processorn genom att använda den fel.

Jag är medveten om att det ska mycket till för att moderkortet ska bränna processorn för att den inte stöds, men visst kan det hända.

köplagen gäller icke utan kvitto

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Garlic
köplagen gäller icke utan kvitto

Intressant, eftersom kvitto inte är ett krav för konsumentköplagen. Köp kan styrkas på flera sätt.

Har du källa för ditt påstående? Min källa: http://www.expowera.se/mentor/juridik/juridik_koplagen.htm nämner inget om kvitto.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Intressant, eftersom kvitto inte är ett krav för konsumentköplagen.

Har du källa för ditt påstående? Min källa: http://www.expowera.se/mentor/juridik/juridik_koplagen.htm nämner inget om kvitto.

Men det säger sig självt att man måste kunna identifiera säljaren,han kan neka och då är det kört...

Permalänk
Avstängd

Verkar som de flesta köpare måste fatta att köpt at köpt, och att lita på den som säljer när dessutom bevis finns. Det finns alltid två sidor på detta, visserligen kunde jag ta tillbaka cpun, men vad fasen gör jag om den inte fungerar då? Jag vill inte ha en trasig cpu, när den funkade när jag sålde den. Då är det jag som måste kuva mig. Står jag på mig som jag gör nu, då får jag skit av vissa att jag inte vill förhandla. Varför kan inte folk`bara ta nej till ett svar? Det är ju inte så att jag är en svindlare som säljer trasiga grejer, skulle jag sälja en trasig cpu, skulle jag inte kunna använda den till sista dagen, samt inte kunna ge de bevis som jag har.

Folks rädsla för att bli blåsta av skumma försäljare gör att när liknande situationer som denna uppstår, utmålas ofta försäljaren som den "onda". Folk vet att det alltid finns en risk med begagnatköp, samt att det är svårt att bevisa vem som har rätt, speciellt när det gäller datorkomponenter. Men varför i hela friden köper de begagnat? Jo för att de vill ha det billigare. Pengar är svaret till allt. Att sedan köparen vill lämna tillbaka en vara som redan är köpt och skylla på att den inte "funkar" (trots att den gjorde det hos säljaren) är bara för de vill ha tillbaka sina cash. När de upptäcker att säljarn inte låter sig kuvas, kommer dem med olika lagar, riktlinjer, olika laga hot, ja ni fattar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Garlic
Förutsatt att köparen har fått ett kvitto som styrker köpet och som kan indentifiera säljaren.

Nej. Stämmer inte. Sluta sprid missinformation om ni inte har koll på fakta. Wikipedian är länkad till konsumentköplagen, som INTE gäller vid handel privatpersoner emellan.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8