Köpare vill anklaga mig, hur är lagen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tehlamah
och hur moget är det att kasta sten på andra oavsett om man är fri från skam eller ej ?

Det är inte mogenhet det handlar om. Alla "syndar". Köparen var ignorant i början till att sin CPU inte passade till moderkortet, och Säljaren var arrogant. Alltså bör ingen av dem skylla på varandra.

Permalänk
Avstängd

Svar till "puffes"

Att jag är provocerande har med vilket beteende köparen hade mot mig i vår privata konversation, mer säger jag inte.

Jag har inte tid att ta emot varor, så enkelt är det. Jag litar definitivt inte på köparen, oavset hur bra rykte han med och om han är kompis/mor/pappa/säljare till Elmor eller liknande. Detta har jag redan sagt innan. Läser du allt inser du även att köparen har många provocerande sidor med.

Det första jag sa är att moderkortet va skit, vilket det är, dels stödjer det inte processorn, och dels har biostar aldrig haft särskillt bra moderkort till överklockning ändå. Köparen hävdade dock att det va fel på cpun, trotts att jag sa detta i msn konversationen.

Jag eldar inte på, jag skriver då och då när jag ser något som är intressant. Det är sant jag har inte tid eller lust att byta ut massa cpu och skit, och ta bort mitt vattenklock från moderkortet osv.

Det med skambud är intressant, det va ett personligt meddelande. Och som jag sagt innan, vill man gräva fram folks mörka och omogna sidor kanske flashback passar bättre. De andra potentiella köparna har inget med denna tråden att göra egentligen, så det är irellevant vad jag skrev till dem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Svar till "puffes"

Att jag är provocerande har med vilket beteende köparen hade mot mig i vår privata konversation, mer säger jag inte.

Jag har inte tid att ta emot varor, så enkelt är det. Jag litar definitivt inte på köparen, oavset hur bra rykte han med och om han är kompis/mor/pappa/säljare till Elmor eller liknande. Detta har jag redan sagt innan. Läser du allt inser du även att köparen har många provocerande sidor med.

Det första jag sa är att moderkortet va skit, vilket det är, dels stödjer det inte processorn, och dels har biostar aldrig haft särskillt bra moderkort till överklockning ändå. Köparen hävdade dock att det va fel på cpun, trotts att jag sa detta i msn konversationen.

Jag eldar inte på, jag skriver då och då när jag ser något som är intressant. Det är sant jag har inte tid eller lust att byta ut massa cpu och skit, och ta bort mitt vattenklock från moderkortet osv.

Det med skambud är intressant, det va ett personligt meddelande. Och som jag sagt innan, vill man gräva fram folks mörka och omogna sidor kanske flashback passar bättre. De andra potentiella köparna har inget med denna tråden att göra egentligen, så det är irellevant vad jag skrev till dem.

1. Du är lika provocerande själv, köparen vill lösa problemet och du ger fan i att bry dig - jag skulle också vara förbannad.

2. Vem är det egentligen som är dryg och provocerande? Litar du inte på köparen tycker jag du ska ge fan i att göra affärer.

3. Att det inte stödjer processorn är väl inget dåligt? Moderkortet är av en äldre modell men det betyder absolut inte betyda att det är dåligt. Det finns moderkort för socket 775 som inte stöder 45nm processorer men det betyder inte att dom är dåliga. Att det sedan överklockar dåligt är säkert möjligt men det behöver inte betyda att moderkortet eller tillverkaren är skit. Jag tycker det är fruktansvärt dålig stil av dig att skriva som du gör.

Ang. skambuden - Hur fan kan man svara så? Allvarligt, Väx upp

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Avstängd

Lustigt, om jag skulle ta tillbaka varan och kuva mig, så skulle ni tycka jag va mogen och allt, eller ännu bättre skulle skänka mina datorkonmpoenter gratis, då skulle jag väll vinna pris på sweclockers. Så fort en individ i flocken står upp för sig själv, blir den ratad av dem andra. Ett tydligt exempel på mobbning och fientlighet för oliktänkande individer.

Permalänk

Som jag skrev och många andra tycker så kan du försöka lösa problemet och vara hjälpsam istället för dryg. Det behöver inte nödvändigtvis innebära att du tar tillbaka CPUn men du behöver inte hålla på skriva åt köparen hur mycket hans komponenter suger och hur dålig han är.

Ta och skärp dig nu

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Knappast. Det är din attityd och ditt språk som ger dig motståndare. Så vitt jag kan se inget annat, de flesta tycks anse att du har rätt i sak

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fragdeath
Som jag skrev och många andra tycker så kan du försöka lösa problemet och vara hjälpsam istället för dryg. Det behöver inte nödvändigtvis innebära att du tar tillbaka CPUn men du behöver inte hålla på skriva åt köparen hur mycket hans komponenter suger och hur dålig han är.

Ta och skärp dig nu

Jag har inte skrivit att köparen är dålig, däremot att hans komponenter (moderkortet) är det. Jag tycker faktiskt moderkortet är det, och de flesta överklockare skulle nog säga likadant om Biostar. Moderkortet kanske va bra engång i tiden, men som am2+ och som am3+ är verkligen inte moderkortet något att hända i granen, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Lustigt, om jag skulle ta tillbaka varan och kuva mig, så skulle ni tycka jag va mogen och allt, eller ännu bättre skulle skänka mina datorkonmpoenter gratis, då skulle jag väll vinna pris på sweclockers. Så fort en individ i flocken står upp för sig själv, blir den ratad av dem andra. Ett tydligt exempel på mobbning och fientlighet för oliktänkande individer.

Men sluta fiska sympatier. Du eldar ju på tråden hela tiden, vänta till han testat cpun och gå vidare efter vad resultatet visar. Är cpun trasig - kompromissa/neka. Är den hel - fine! allt löst. Du skriver hela tiden i tråden, köparen sa att han återkommer idag med tester med nya mobot. Är cpun trasig skulle iaf jag kompromissa då ord står mot ord. Man vill väl kunna sälja fler saker på Sweclockers i framtiden kanske?

Permalänk
Avstängd

Jag vill sälja, men att vika sig kommer inte göra saken bättre ju. Jag kan erkänna att jag som person inte är något att hänga i granen (ja kommer troligen hänga galjebacken) men köparen är inte nån person som jag skulle vilja göra affärer med igen iallfall, och hoppas ingen gör samma misstag som mig.

Permalänk
Medlem

Då jag sitter med ett överskott på en Core 2 E6600 och tänkt sälja av den var den här tråden mycket underhållande och MYCKET lärorik Nu saknas bara finalen med CPUn och köparens nya mammakort.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag vill sälja, men att vika sig kommer inte göra saken bättre ju. Jag kan erkänna att jag som person inte är något att hänga i granen (ja kommer troligen hänga galjebacken) men köparen är inte nån person som jag skulle vilja göra affärer med igen iallfall, och hoppas ingen gör samma misstag som mig.

Men suck. Tänk om cpun gick sönder i frakten? Jag jobbar extra på posten jag vet hur man handskas med paketen. Det är inte alltid vackert. Tänk dig att du får hem en cpu som inte fungerar. Skulle inte du vilja häva köpet då? Sluta hacka på honom hela tiden! Du beter dig som en barnunge och om jag ska vara ärlig så skulle jag snarare aldrig göra affär med dig som du håller på. Lägg ner till resultaten kommer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad

Säljer du såna? Eller menar du att situationen är ens jämförbar? Du får självklart ha vilka värderingar du vill och lufta dom så länge du orkar... så får vi se hur långt det för dig i karriären. Att ha åsikter och värderingar är en sak, att oombedd basunera ut dom en annan. Får du eller nån annan era kickar av sånt så väl bekomme, låter som en kompensation av andra brister för mig.

Så du menar att du inte säger ifrån oavsett hur någon "stör" dig? Exemplet med han som dansar kring dig med dildos var för att du skulle inse att bara för du stör dig på det betyder inte att andra stör sig av det. Så antingen tycker du att man aldrig får säga ifrån så länge det inte handlar om någon som snor dina saker eller på något sätt brukar våld mot dig (detta är ju olagligt), eller så försöker du pressa dina värderingar i halsen på alla andra. Förstår du min poäng? Om du själv tycker att andra inte får vara otrevlig när de utsätts för sådant de tycker är irriterande/störande/förolämpande, ja då får du inte vara det när det är något du tycker är irrterande/störande/förolämpande.

Om du inte förstår min poäng nu får jag väll beskriva det med mängder eller nått

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
För att inte tala om hur stor skillnad det är mellan auktion och aktion? Ok, jag har hittills i livet köpt mina bostäder "på annons". Enligt ditt resonemang får jag då alltså inte lägga ett bud som är mindre än ca 90% av utgångspriset utan att förtjäna att bli kallad idiot och värre. Lever du verkligen i samma värld som jag eller bor du fortfarande hos dina föräldrar?

Har du köpt dina bostäder på annons? Dvs utan budgivning? Du måste ha verklig tur här i livet. Ingen av de lägenheterna jag velat köpa har haft "fast pris" som det heter på bostadsmarknaden, de flesta med fast pris är sådana som ratats av alla redan. Du förstod självklart vad jag menade med "annons", jag menade såklart att du annonserar en vara för ett visst pris, och du har ingen budgivning.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Ehe, om posten har haft sönder processorn är det inte mitt fel såklart. Om anabolakäkande gorillor slänger paketen i golvet eller liknande för att de är osäkra på sin manlighet är det inte mitt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ehe, om posten har haft sönder processorn är det inte mitt fel såklart. Om anabolakäkande gorillor slänger paketen i golvet eller liknande för att de är osäkra på sin manlighet är det inte mitt problem.

Jo det är det, om köparen inte uttryckligen bad dig att skicka med billigaste möjliga fraktsätt. Om inte annat anges måste du ju skicka försäkrat.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har inte skrivit att köparen är dålig, däremot att hans komponenter (moderkortet) är det. Jag tycker faktiskt moderkortet är det, och de flesta överklockare skulle nog säga likadant om Biostar. Moderkortet kanske va bra engång i tiden, men som am2+ och som am3+ är verkligen inte moderkortet något att hända i granen, tyvärr.

Att börja gnälla över hurvida hans komponenter är dåliga eller inte kanske inte riktigt hörde till diskussionen, det bevisar snarare att du inte har något vettigare att säga... Jag menar, du stavar som en 3åring, ingen behöver ens nämna det för de har bättre saker att skriva.

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jo det är det, om köparen inte uttryckligen bad dig att skicka med billigaste möjliga fraktsätt. Om inte annat anges måste du ju skicka försäkrat.

Nu va varan välpackad, men jag tog ett exempel. Orginalförpackning dvs den lilla plastförpackningen man fick med, sedan omslöts den med 1 cm foam runt om, sen en kartongförpackning runt om. Så välpackad va den

Permalänk
Medlem
Citat:

Vilken fin bild av postenanställda du målar upp...verkligen. Oftast är det sorteringsmaskinerna som har sönder paketen. Det eller att paketen ligger underst i en paketbur. Du är ju bara för mycket. Det där utalandet gjorde nog att ingen vill köpa av dig. Om du säljer något till någon och paketet går sönder i frakten så är det delvis ditt problem också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
HAHAHAHA!! Klickade precis på "HAHA" i CSM101's signatur! Roligaste på mkt länge!

Undrade vad du menade så jag klickade med...vad jag garvade!

"Undra hur jag ska förklara detta för teknikern... " he he

sorry för OffT, men vi måste ha lite att göra innan bekräftelse kommer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu va varan välpackad, men jag tog ett exempel. Orginalförpackning dvs den lilla plastförpackningen man fick med, sedan omslöts den med 1 cm foam runt om, sen en kartongförpackning runt om. Så välpackad va den

Det spelar ändå ingen roll, du är ansvarig för att varan kommer fram och dessutom hel. Gör den inte det får du ge tillbaka pengarna, därför vill du skicka försäkrat så du blir ersatt om den kommer bort/går sönder i posten. Vill köparen inte betala detta och du har bevis för det, då tar han risken.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Asså, den va välpackad, posten har inte tagit söndet den herregud. Köparen säger ju själv att den kom intakt. Så den teorin kan vi slopa. Vi kan inte utgå från att den har skadats i posten, för den va väldigt bra packad. Dessutom om den skulle skadas skulle troligtvis de tunna pinnarna vara böjda, vilket dem inte var.

Permalänk
Medlem

Men snälla Derox, så klart jag säger ifrån om någon beter sig korkat. Som jag tycker du gör nu. Vilket är en väldig skillnad på att explodera om någon lägger ett "skambud". Har du förresten hittat nåt belägg för dina 10% än? Nä, trodde inte det heller.

Om du verkligen inte fattar skillnaden mellan att:

a) säga Nej tack
b) direkt explodera och vräka ur sig elakheter

så är det nog tyvärr inget jag kan förklara för dig. Kan inte för en sekund tro att du fått för dig att jag förespråkar att man i en konflikt ska lägga sig platt till varje pris, det tjatar du om bara för att du tycker det är roligt. Hoppas jag... Vad jag inte kan förstå är vad som felas individer som envisas med att skapa en konflikt av nåt så enkelt som ett e-mail med ett "för lågt" bud.

Sic, antingen du inte vill eller kan fatta att jag, och tydligen flera med mig, tycker det är korkat att uppföra sig som en skit enligt alternativ b) ovan. Du tycks ha svårt att hålla med om det? Fine, gör det på ditt sätt framgent och återkom om tio år så får vi se om du fortfarande tycker det är rätt metod. För du lovar väl att uppträda likadant i arbetslivet så du slipper hålla dig med dubbelmoral?

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox

??? enligt ???

Borde väl gå under köplagen och där är köparen ansvarig under transport (så vitt jag vet med min begränsade juridiska kunskap)

Permalänk
Medlem

Suck...

Att ni orkar?

Detta fall är ju solklart, köparen har gjort fel och säljaren har rätt och därmed basta.

Sedan att Säljaren är omogen och håller en väldigt tråkig ton i mail med potentiella köpare är väl mest ett problem för honom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av junkan
Suck...

Att ni orkar?

Detta fall är ju solklart, köparen har gjort fel och säljaren har rätt och därmed basta.

Sedan att Säljaren är omogen och håller en väldigt tråkig ton i mail med potentiella köpare är väl mest ett problem för honom.

Potentiella köpare men han hade ju dock redan sålt den men men ska sluta märka ord

Visa signatur

Datorn: xfx hd 5850 BE > core i5 750 @ 4.0 ghz > CM storm sniper BE > asus p7p55d EVO > 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ > Corsair 4GB 1600MHz XMS3 >Corsair HX 750W> windows 7 ultimate KÖPT! > corsair h50

Permalänk
Medlem

Ja nu är det tisdag kväll. När ska vi få några testresultat med nya moderkortet då?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

UGGGH Har läst igenom hela tråden på någon timme

Väntar på det nya moderkortet!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Citat:

"Snälla, ska ni dra biljämförelser får ni fan anstränga er lite, de där två duger på långa vägar inte upp till de biljämförelser som vi på SweC är vana vid!"

Om du hade läst hela tråden, så hade du förstått att detta va lite practical jokes på låg nivå. För övrigt kan jag inte mycket om bilar, och säger som VD:n i Kina som skulle köpa Volvo "en bil är en soffa med fyra hjul och ratt".

Jag HAR läst hela tråden, från första post till sista och jag HAR begripit att det var en skämtsam jämförelse, däremot missade du det skämtsamma i mitt inlägg.

Permalänk
Avstängd

Asså, ska köparen testa cpun på nytt moderkort eller? Jobbigt att han drygar

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av borz
[
Var inte rädd att ge dig in i en rättslig process. Har du en vettig hemförsäkring så ingpr alltid rättsskydd - du får dock betala självrisk som brukar ligga på mellan 1500 - 6000 kr.

Fel, tvisten måste gälla minst 2x baslopp som är 37500kr för att du ska kunna få rättskydd beviljat, sedan har det även en övre maxgräns också, så det är inte bara guld och gröna skogar som du vill ge sken av.

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Avstängd
Citat:

Asså, ska köparen testa cpun på nytt moderkort eller? Jobbigt att han drygar

Han kommer inte tillbaka ^^

Visa signatur

lolclockers