Permalänk
Slaget: Team SweC

i7 860 - för varmt?

Hejsan!

Jag kör en helt ny i70 860 med originalfläkt. När jag kör runt 3 Ghz med speedstepp igång så ligger tempen i idle på runt 35 och i load går den över 85 grader och då stänger jag av och detta sker på 1-2 minuter.

Är detta normalt? Jag tycker nämligen det är lite för varmt, har ju liksom knappt klockat något alls. Har provat med HT av och på, gör ingen skillnad.

Jag använder coretemp när jag mäter tempen.

Edit: Löste nog problemet, väldigt för mycket kylpasta :P:P

Fast nu undrar jag vad som är en okej temp i full load?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

montera om kylaren och byt kylpastan. en mängd motsvarande ett okokt ris är ett bra riktmärke

Permalänk
Avstängd

Orginalkylaren Ska man inte överklocka med!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Sitter här på 3.8Ghz med HT, Turbo On. 1.23 I Vcore

Idle: ca 30grader över alla 4a kärnor
Load: ca 50-52grader över alla 4a kärnor.

Kör med Noctua SP12 tror jag.

Så tycker dina loadvärden låter lite höga.. Men kan inte så mycke om OC och sånt.

Permalänk

i7orna ökar en hel del i temperatur när man klockar, oavsett om man ökar vcore eller inte. Räcker för mig att öka BCLK från standard så den ligger på 200mhz plus så ökar tempen med runt 4-5 grader.

Köp en thermalright-fläns o sätt en noctuafläkt på i fram och i bak så har du som mig. Runt 55 grader under load.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
Orginalkylaren Ska man inte överklocka med!

varför?

jag har inte haft problem med temps vid överklockning. dock så kanske det inte rekomenderas men "ska" finns inget ord här.

Om vi säger så här jag ligger på 56 grader vid idle läge och 3,4ghz med min i7 920 ht on turbo on maxtempen ligger kring 85 grader okej det är högt men som en snubbe sa till mig är dessa processorer bygda att jobba i temps upp till 100grader (Orkar inte forska i detta mera). Att jag sen inte gillar det är en annan femma. märkväl sänker jag till standard hastighet så sänks tempen max 2 grader i load.
Jag ska snart när jag its, byta processor kylaren jag har en noctua (som alla här har) har bara inte orkat sätta fast den ännu drygt då man måste bort med moderkortet för att sätta dit moderkorts plattan

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
varför?

jag har inte haft problem med temps vid överklockning. dock så kanske det inte rekomenderas men "ska" finns inget ord här.

Om vi säger så här jag ligger på 56 grader vid idle läge och 3,4ghz med min i7 920 ht on turbo on maxtempen ligger kring 85 grader okej det är högt men som en snubbe sa till mig är dessa processorer bygda att jobba i temps upp till 100grader (Orkar inte forska i detta mera). Att jag sen inte gillar det är en annan femma. märkväl sänker jag till standard hastighet så sänks tempen max 2 grader i load.
Jag ska snart när jag its, byta processor kylaren jag har en noctua (som alla här har) har bara inte orkat sätta fast den ännu drygt då man måste bort med moderkortet för att sätta dit moderkorts plattan

tja jag sa att man inte ska för att man får onödigt höga temperaturer!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...