Citat:
Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Ja, men hur svårt är det från skala 1 till 10 och installera tex Open Office???
Blir lite svårt om man inte vet att/var det finns på nätet. Enklare förinstallerat för folk.
Citat:
Åååå, pratar du om Windows 95-98 här eller?
Det är just detta som är så tröttsamt när man pratar med Linux-nördar.
Dom drar upp massa rent nonsens.
1. Vadå skaffa rätt cd med rätt version??? Vad pratar du om? Tror du dom skeppar med en felaktig CD?
2. Varför i hela världen skulle jag behöva virusscanna allt när man har redan ett AV installerat? Man får inte virus om man har ett AV installerat.
3.a Vadå hitta rätt hemsida??? Tror du folk är idioter? För här har vi det som bla du inte förstår. Klarar man INTE av att hitta rätt hemsida för att ladda ner ett enkelt program, ja då förstår du väl för fasiken att dom inte klarar av att hantera varken Linux eller Windows överhuvud taget?
Min far på 74 år har inte några problem att köpa och installera dom program han vill ha.
3b Rätt domnload-sida??? Ja, är man på tillverkarens hemsida så är man ju per automatik på rätt nerladdnings-sida. Vad är det för suspekta program du är ute efter egentligen.
3c. Läs punkt 2. Fatta att vi inte sitter med Windows 98.
4. Vad pratar du om? Windows 98 igen eller?
5. Ny version? Ja, till 99% så kommer det per automatik upp när man startar programvaran att det finns ny version, tyck på en knapp. Programmet tänker lite, tada, det är uppdaterat.
1. Brukar vara lite svårt att köra 64bitas versionen på en 32bitas-burk. Prova gärna. Repo så behöver inte Gunhild tänka på det.
2. Se frågan om resurser.
3a. Jag undviker att kalla folk för idioter (gör gärna det samma). Många är dock inte så hajja på datorer. Att klicka sig vidare i en pakethanterare är mycket enklare än att hitta någon obskyr sida på nätet bland 3 miljoner andra...
3a... och deras upplägg kan ibland vara allt annat än lättsurfade (kolla bara på M$ egna).
3c. Se ovan. Specifikt för Win98?
4. Nej, registret är ett riktigt härke (alla versioner har det, inte bara W98 om du tror det). Själv har jag inte kört Win98 (eller 95) men NT3.51, NT4, W2K, XP, Regalskeppet Vista och kör nu W7. Att de tjänar pengar på program som rensar och reparerar registret är helt fantastiskt. Jobbtillfällen. Några stora klunsar som om någon del blir fel i så går inte OS:et att boota. Bra design, not.
5. Jag skulle nog vilja påstå att mer än hälften av alla program som är designade för windows inte alls automatuppdaterar utan man måste ut på en hemsida och hämta hem något ny exe-fil. I ett repo har det ingen betydelse, det finns i repot.
Citat:
Ja, det är jättebra. Håller bara med. Men vi kan ju göra lika överdriver som du gjorde för Windows.
1. Surfa runt och hittar den hemsida där tillverkaren beskriver sin mjukvara.
2. Stäng ner webbläsaren.
3. Leta efter pakethanteraren. Alla linuxdistar har dom på olika ställen.
4. Veta vad programmet heter till 100%, stavar du minsta fel så hittar du det inte.
5. Oppps, just denna mjukvara fanns visst inte i pakethanteraren.
6. Du får gå tillbaka till webbläsaren.
7. Ladda ner någon fil.
8. Du måste kompilera filen för att kunna köra den.
9. Det kommer upp massa text som ska skrivas mm i någon konstig textrutam du fattar inget alls.
10. Du får inte installerat programmet.
Så, nu överdrev jag så klart. Men det finns tillfällen detta har hänt mig då jag kört Linux. Det finns inte i pakethanteraren och då är det fan expertkunskaper som behövs.
1. Behövs inte, du kan kolla i pakethanteraren direkt. Vad kör du för pakethanterare egentligen?
2. Behövs inte.
3. Pakethanteraren är i alla stora distar mycket enkelt att hitta. Oftast lika enkelt som att hitta browsern.
4. Behövs inte, ska du ha ett ritprogram så letar du där - såklart. Vad kör du för pakethanterare egentligen?
5. Det kan ju hända (men det är banne mig inte ofta, det mesta finns redan direkt i repot) då är det samma visa som för Windows. Att hitta sådana små nisch:er är betydligt värre i Windows.
6. Behövs inte.
7. Behövs inte.
8. Behövs inte.
9. Behövs inte.
10. Det blir installerat och när det avinstalleras blir inte hälften av programmet kvar i register och systemkataloger.
När körde du det (ordentlig, inte bara ett test någon vecka eller så)? 1998? (som verkar vara ett favoritår?)
Citat:
Hittills väääldigt sällan sedan Windows XP på SP2 i alla fall. Och efter Vista aldrig.
Men du kanske pratar om folk som sitter mer Windows 98?
Alla sitter med XP och Vista (XP klart vanligast).
Live-skiva är helt underbart när en Windowsinstallation vägrar boota pga t.ex. registerfel (och man inte vill gulla med virusen i en annan windowsmiljö) och man ska rädda alla bilder och annat som folk har.
Citat:
Jag vet detta mycket väl och har inte skrivit någon annat.
"Jadu, du kan ju räkna med att majoriteten som sitter med Windows i detta forum inte betalat en krona för sitt OS, så det sket sig som argument.
Och dom "vanliga" användarna som sitter där ute har fått sin version av Windows medföljande sin dator."
De har inte fått det. De har betalt för det med datorn. Läs dina egna påståenden?
Citat:
Blåskärm försvan i XP, om du tror något annat så är du väldigt löjlig. Dom få ggr man får blåskärm i XP, vista eller 7:an är när man har hårdvarufel eller gjort något vääääääldigt konstigt med sitt OS. Samma som kan ske i Linux om man råkar göra något fel vid uppdatering av tex drivrutinen av grafikkortet. Har testat det och fick två alternativ att starta med (olika kärnor), inget gick att starta med så det var bara att installera om allt ihopa.
Både Vista och 7:an är ultrastabila. Men du har väl inte vågat testa (samma argument som linuxnördarna kör med Windows användarena).
Jag har kört W7 sedan RC, och fortsätter. Ultrastabilt, nej, kanske semistabilt högst. Varför skulle jag inte provat? Den är klart bättre än XP/Vista men ibland så råkar man ut för Windows-syndromet att en fallerande applikation hänger hela operativet (dock inte lika ofta som XP/Vista). Det har aldrig hänt i Linux (ultrastabilt).
Citat:
Vadå äta massa resurser i onödan? Kan du förklara dig lite mer! Eller pratar du om Windows 98 igen?
Sedan Windows XP SP 2 är Windows vädligt säkert om man inte loggar in som administratör. Sedan Vista så kan man lätt vara inloggad som vanlig användare. Logga in som administratör i Linux till 100% så hade du haft virus och annan skit hela tiden.
Starta Windows. Kolla hur mycket resurser som används vid kall boot. Gör samma med en Linux-dist. Klart. Om du vill göra det med W98 är väl upp till dig, men är inte det lite väl gammalt för dig? Jag har aldrig pratat om W98 (vad du fick det ifrån vet jag inte, har aldrig kört den skiten, körde MS NT när W98 användes av folk).
Citat:
GUI:et är i Windows också separerat från själva OS:et... Men det kanske du inte vet. Men det mesta måste göras grafiskt som tur är. För det är därför dom flesta kan hantera det. Att påstå det finns fördelar att skriva i en textruta är sorgligt. Du måste VETA vad för alternativ dom finns. I ett grafiskt val så ser du alla alternativ och kan dra slutsatser direkt vad du ska göra.
Det är detta jag menar. Om grafiken fallerar i din windowsmiljö är du körd mer eller mindre.
Citat:
Men dom flesta saker du tog upp (förutom dom vanliga myterna med blåskärm etc) är inte något en vanlig användare bryr sig om. Tänk på det.
Dom flesta vill bara köra igång med datorn och skiter i hur OS:et fungerar.
Och du hade Linux gått lika bra för dom som med Windows. Men med problemet att dom inte kan spela.
Så valet blir ju ändå Windows tillslut...
Myter om blåskärm/svartskärm är inte myt. Har du aldrig fått en blå/svartskärm i Windows? Jag tog upp saker jag anser viktigt (några i raden). Precis som tekniken bakom bilen inte är något folk bryr sig om, men det är rätt bra om motorn under huven är vettigare uttänkt. Problemet är att de inte kan leka och och spela, men det är ju som jag sa innan inte ett tekniskt problem utan ett obalanserat marknadsproblem.[/B][/QUOTE]
Citat:
Dom flesta vet nog mycket väl om att det finns alternetiv. Tror du IT-killarna på något bolag/företag inte skulle veta och testat Linux?
Otroligt många (många fler än man kan tro) som jag stött på har gått någon fin M$-kurs och har ett diplom på väggen (som gör att de kan få lite högre lön). De kan Windows, inget annat, minst av allt posix.
Det finns ljusglimtar (som kan mer än Windows) men tyvärr är de i minoritet.
Mina $0.02
Gott nytt år