Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk

Windows är det enda OS:et som duger för en normal människa. Vill man ha tillgång till alla standardprogram etc så finns inga alternativ.

Makk OS X är väl OK om man är en "lagom användare"

Linux är bara för folk som försöker bevisa något(manlighet?) - Linux kan man köra som server om behov finnes.

Länge leve Windows, Bill Gates är gudomlig

// Lz

Permalänk
Medlem

Hmm har säkert skrivit i denna 100% onödiga tråden innan ^^ men finns flera anledningar till att föredra windows speciellt för en games som jag då dels så gott som alla spel funkar felfritt på windows utan en massa krångel medans man måste köra med emulatorer och skit för att få igång det på linux (va så sist jag satt på linux i alla fall) + att linux presterar sämre i spel då så gott som alla spel är gjorda för windows och en del även för mac.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Denna tråden är från 2003 och att den lever fortfarande är rätt kul tycker jag, med tanke på att varken Vista eller se7en fanns då.
Den som startade tråden måste ju ha rätt kul åt alla försvarstal ! ! !

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

Spelar man inte spel, så finns det ingen anledning att inte köra Linux.
Särskilt nu när Ubuntu/Kubuntu finns som vem som helst med lite IQ borde lyckas konfa upp. Anser man att *buntu distarna är krångliga och svåra att förståsigpå, är man nog riktigt tappad själv.

Kör windows 7 / Debian och CentOS - Mkt nöjd.

Vad vore internet utan 'nix och Linux? - ställ er den frågan ist.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Avstängd

finns det andra OS än windows`?
windows 7 funkar perfekt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Tja, för att Windows XP inte har gett mig några direkta problem. FUnkar ganska felfritt och är lättanvänt.

Visa signatur

AMD Athlon 64 Dual Core 6000+ 2048 RAM Radeon HD 4850 1GB

Permalänk

Uppgraderade just mitt fullt fungerande och stabila Vista 64 Home Premium till ett lika klockrent W7-64 HP.

Alldrig några problem att köra program eller spel.
Alldrig virus (trots att jag efter en spel session ibland glömmer köra igång antivirus).
Enkelt att installera/avinstallera spel/program.
Snabbt.
Snyggt (efter att jag bytt till nadra ikoner)

Det bara rullar på helt enkelt.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Svarar du inte själv nu varför folk i normal fall inte kör Linux?

Varför ska ett OS vara så svårt att man måste ha en massa "kometens"???
Är inte det beviset på att hela OS:et är totalt felskapat från första början???

Inte bygger vi bilar som kräver extremt hög kompetens? Nej, vi bygger bilar som ska göra sitt jobb, att köra föraren framåt.

Samma gäller ett OS, jag vill kunna sätta mig vid datorn och använda det direkt. Kopiera filer mellan min server och kliendatorn, se på film, spela, göra ordbehandling, betala mina räkningar, spela dom spel jag vill, lägga upp och sortera mina bilder från mina digitalkameror, installera dom program jag behöver etc.
Varför ska jag då sätta mig framför ett OS som kräver mer "kompetens" för mig för att göra exakt samma sak som jag kan göra på Windows utan någon mer "kompetens".

Dom få som verkligen har intresset att "leka" med sitt OS där hemma förstår jag att dom sitter med tex Linux. Men majoriteten som vill ANVÄNDA sin dator direkt sitter med Windows då det fortfarande är mycket lättare att hantera än Linux.
Känner nästan ingen vuxen person som sitter med Linux där hemma. Jag förstår helt ärligt inte varför dom ens skulle göra det. Då får dom sitta med två OS i vilket fall som helst för massor av dom saker dom använder fungerar ändå inte i Linux.

Och JA, jag är en mycket erfaren och har högre "kompetens" inom datorer och OS. Just därför ser jag inte anledningen till varför jag ska sitta med ett OS där allt är så satans mycket omständigare. Och NEJ, det ÄR inte bättre att sitta med ett textfönster och hantera massa saker. Och JA, man gör så fortfarande för många saker inom Linux.

Är trött på att folk tror man måste leka och spela bara för man sitter med Windows. I min värld är det just tvärtom, dom som inte vill leka med ett OS sitter inte med Linux, dom sitter med det OS som man lätt kan hantera.

(Ja, jag vet att Linux blir bättre och bättre. Men än är det inte på långa vägar lika enkelt att använda som tex Windows 7).

Jag blir mörkrädd! Om man vill använda sin dator direkt när man installerat OS borde man väl ändå använda någon form av Linux-dist där men kan "göra ordbehndling" direkt eftersom i många av "desktop-distarna" så hänger OO med...

"Varför ska ett OS vara så svårt att man måste ha en massa "kometens"???
Är inte det beviset på att hela OS:et är totalt felskapat från första början???"
Påstår du att man inte behöver kompetens för att använda windows?

När du installerat Windows kan du ju oftast inte använda datorn direkt (7an är vettigare med drivers,jag vet. Så våldta mig int emed M$-propaganda tack!) på grund av att det saknas drivers till allting och program, så först måste du installera det innan du kan använda din dator ordentligt.

Själv tycker det jag är hur smidigt som helst att sitta i CLI och administrera, jag anser det är smidigare än att leta kryssboxar och inte förstå M$ felmeddelanden.

"...dom använder fungerar ändå inte i Linux."
Och vems fel är det? Jag skulle säga att det är deras egna fel att dom är så trångsynta att dom inte kan använda de öppna alternativen som finns (Ja, till det mesta finns det öpnna alternativ, och gör det inte det beror det oftast på att t ex formatet är properitärt. Om man väljer properitära format är det inte de andras fel)

Jag använder Windows endast för att det inte finns vettigt stöd för DirectX(properitärt skit) i Linux och för att spelutvecklarna inte utvecklar något vettigt linuxalternativ till spelen. Men jag kan inte tänka mig att betala för Windows när det finns vettiga gratis alternativ som fungerar lika bra/bätte förutom till just DirectX.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
Har Linux DX11? Har Linux stöd för alla dessa tusentals spel som finns ute? Linux låter bara så fult, Linux. Linus, Linux..

Aja Windows har fungerat prima sedan jag först började använda det och det var Win 98. Och varför ska man inte använda Windows? För att du haft några problem som är användar-relaterade? Antivirus som inte fungerar som det ska, bara för det så ska du installera om hela datorn? hahahaha, asgarv ju.

Nej, och åter nej. Men som jag sa, det är inte Linux fel. Det är ju utvekclarna som väljer att använda DirectX i sina spel. Det är inget man kan skylla på Linux. Linux låter fult, who gives a shit? Tvivlar på att din namn är vackert... Ska vi avrätta dig för det?

Puss på er gubbar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apeman90
Nej, och åter nej. Men som jag sa, det är inte Linux fel. Det är ju utvekclarna som väljer att använda DirectX i sina spel. Det är inget man kan skylla på Linux. Linux låter fult, who gives a shit? Tvivlar på att din namn är vackert... Ska vi avrätta dig för det?

Puss på er gubbar!

Men du missar hela poängen.

Jag skiter fullständigt i om det är utvecklarnas fel eller inte. För mig som användare så finns inte spelen, DX9, DX10 och DX11 i Linux.
Om det är dom som tillverkar spelen eller inte rör mig inte ett hårstrå...

Det är detta som är så jobbigt när linuxfolket inte fattar detta. Jag väljer det OS som fungerar för mig, och då blir det Windows, inte Linux. Vems fel det är? Inte bryr jag mig i alla fall.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Men du missar hela poängen.

Jag skiter fullständigt i om det är utvecklarnas fel eller inte. För mig som användare så finns inte spelen, DX9, DX10 och DX11 i Linux.
Om det är dom som tillverkar spelen eller inte rör mig inte ett hårstrå...

Det är detta som är så jobbigt när linuxfolket inte fattar detta. Jag väljer det OS som fungerar för mig, och då blir det Windows, inte Linux. Vems fel det är? Inte bryr jag mig i alla fall.

Det är väl egentligen sant. Du får använda det OS du vill, I don't give a shit! Men som du skriver "Det är detta som är så jobbigt när linuxfolket inte fattar detta." Det är lika jobbigt för "oss" när windows-runkare säger saker som t ex "ÄR" sanning på grund av att folk inte kan googla/bara vill gnälla/gillar att bli "våldtagen" av M$.

Puss!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apeman90
Det är väl egentligen sant. Du får använda det OS du vill, I don't give a shit! Men som du skriver "Det är detta som är så jobbigt när linuxfolket inte fattar detta." Det är lika jobbigt för "oss" när windows-runkare säger saker som t ex "ÄR" sanning på grund av att folk inte kan googla/bara vill gnälla/gillar att bli "våldtagen" av M$.

Puss!

+1,
Att säga "Linux passar inte för mig" är en sak, men att säga "Linux passar inte för en normal människa, bara för nördar" är en helt annan sak (som många har haft en tendens att säga i denna tråd). IMO är det betydligt mycket mer fanboybeteende från windowshållet i denna tråd än tvärtom, iofs förståligt med tanke på hur provokativ OP var.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Sant, men i de flesta linux distributioner så medföljer open office och då ser wordpad ganska blek ut

Dessutom medföljer drivrutiner Det jag menar är att på nästan alla datorer och hårdvara så hittas allting från start. Windows 7 är visserlign bra mycket bättre på det än tidigare versioner, men Linux uppdateras mycket oftare än Windows, så skulle det vara någon drivrutin som inte är med idag, så kan den mycket väl vara med i en uppdatering som kommer om 3mån. Med windows känns det som att finns den inte med nu så finns den inte med senare heller.

Linux har en paketinstallerare/programhanterare som laddar ner och installerar de program du behöver åt dig, snabbt och smidigt. När det sedan kommer uppdateringar till systemet så kommer det även uppdateringar till dina program.

I Windows går man ut på diverse sidor på nätet och laddar ner och sedan installerar program. Sedan får man hoppas att programmet har inbyggt updatefunktion, annars får man själv försöka hålla koll på när en ny uppdatering har kommit.

Openoffice finns att ladda ner gratis även till windows, och det är inte särskilt avancerat.. vem som helst som kan använda IE klarar av det.

många program känner själv av om det finns uppdateringar och frågar om "du" vill att det ska hämtas och installeras.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
+1,
Att säga "Linux passar inte för mig" är en sak, men att säga "Linux passar inte för en normal människa, bara för nördar" är en helt annan sak (som många har haft en tendens att säga i denna tråd). IMO är det betydligt mycket mer fanboybeteende från windowshållet i denna tråd än tvärtom, iofs förståligt med tanke på hur provokativ OP var.

Det har förmodligen också att göra med att denna tråd ligger i windowsforumet och inte i linux/unix/andra OS.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Har du några studier som kan backa upp detta påstående?

Internet Explorer, Windows Photo Viewer och WordPad finns med i basinstallationen av Windows.

Som jag skrev i första posten "enligt min erfarenhet". Jag har inte gjort några vetenskapliga undersökningar med statistiskt fastställd fakta och publicerad i vetenskaplig publikation.

IE, Photo Viewer och Wordpad... mjo, det finns ju Notepad.exe också.
Jag menade såklart en vettig suite.

Citat:

Och hur svårt är det att installera ett nyinköpt program från en CD/DVD i Windows??? Läs vad som står, tryck på next några ggr och så är det färdigt.
Laddar du ner något är det samma sak, hur svårt är det?[/I]

1. Skaffa rätt CD med rätt version.
2. Du kör Windows. Virusscanna allt.
3. Ladda hem?
3a. Hitta rätt hemsida.
3b. Hitta rätt download-sida och version. Någon EXE-fil som ska ner.
3c. Du kör Windows. Virusscanna allt.
4. Nerlusat register som ruttnar.
5. Ny version? Oftast får man köra från ruta 1 igen.

Pakethanterande.
1. Sök.
2. Installera. Klart. Allt tas från repo, uppdateringar direkt.

Hur ofta får man inte åka hem till folk som ska installera program (eller har installerat med fuck i register och/eller virus). Pakethanterare tack. Klick - klart.

Citat:

Dessa stora fördelar, vad är dom? För det är just detta man gång på gång läser av många här som hyllar Linux.
Säg mig vad för fördelar jag skulle få att gå över till Linux? Att det kostar pengar??? Jadu, du kan ju räkna med att majoriteten som sitter med Windows i detta forum inte betalat en krona för sitt OS, så det sket sig som argument.
Och dom "vanliga" användarna som sitter där ute har fått sin version av Windows medföljande sin dator.

Så, vad är det en vanliga användare skulle tjäna på att byta OS???[/I]

Först och främst så har ALLA som köpt en dator med Windows betalat för det.
Att tro något annat är helt galet. M$-skatten ligger på direkt på datorn.

Vad DU skulle ha för nytta vet inte jag, du verkar nöjd med Windows, så du ska nog inte byta/prova något annat.
Personligen finns det vissa saker jag tycker är riktigt bra i Linux. Moderna och task-baserade filsystem efter funktion (istället för en föråldrad halvmesyr). Solaris tycker jag dock ligger främst där. Uppdelning av systemet på diskar efter funktion. Pakethanterare (bästa sedan skivat bröd). Otroliga inställningar av GUI (oj oj oj vad man kan göra om man vill, även fast jag vill ha obloat:at). GUI separat från systemet. Inga enhetsbokstäver. Ultrastabilt, blåskärm/svartskärm existerar inte. Har genomtänkt säkerhetsmodell. Äter inte en massa resurser i onödan... etc etc...

Självklart ska folk som bara kan windows få köra windows. Det är helt upp till dem. Det tråkiga är att ett företag har en monopolliknande ställning (genom mycket skumma metoder, men det är en helt annan fråga) gör att folk inte ens känner till andra produkter, som har otroliga fördelar (förutom just att de inte har dominerande ställning, se t.ex. APIs i spel och liknande). Synd - för användarna.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Håller med pappy om det där med pakethanteraren, en installer för alla program man använder är väldigt smidigt:)

Vet inte om det finns nån riktigt smidig sådan till windows (har testat ninite standard, alltså ingen offline installation utan allt laddas ner), men om det finns ska jag fan ha den, helst där man slänger in alla program man vill så är det klart.

Både linux och windows är till för alla, och alla kan lära sig båda OSen, ena kostar och finns på alla datorer medans det andra laddas ner och installeras av en själv.

Jag och många andra skiter fullständigt i vad ni kör för os, jag själv använder 7:an som funkar fint, har även pillat lite i linux:).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
3. Ladda hem?
3a. Hitta rätt hemsida.

Har man en riktig cd-skiva är knappast behovet av att göra någon viruskontroll större än när man installerar något från ett pakethanteringssystem, och laddar man ned gäller detsamma om man håller sig till att ladda ned från de officiella sidorna. Punkt fyra är också populärt att gnälla på, men finns det egentligen något som beskriver vad det betyder och vilka konsekvenser det får?

Citat:

Hur ofta får man inte åka hem till folk som ska installera program (eller har installerat med fuck i register och/eller virus).

Om folk låter bli att köra exekverbara filer som skickas till dem via e-post skulle inte problemen uppstå. Under icke-windowssystem har man förvisso lite extra skydd då windowsprogram i regel inte går att köra, men denna oförmåga är väl vanligtvis mera en nackdel?

Citat:

Ultrastabilt, blåskärm/svartskärm existerar inte. Har genomtänkt säkerhetsmodell. Äter inte en massa resurser i onödan... etc etc...

Det här är väl inte heller riktigt sant? Har du till exempel testat att köra med ett ati-grafikkort (nu var det förvisso rätt länge sedan jag körde med ett sådant sist, men det inte särskilt ovanligt att X låste sig)? Dessutom är väl sådana så ovanliga även under windows att argumentet är oväsentligt? Och vad menar du med att något äter resurser i onödan (och vem gör det)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Angående:
2) knappast, köper du ett program så litar man på utgivaren och följdaktligen så behövs ingen virusscanning. Det skulle aldrig falla mig in.
4) Detta är ett problem som jag inte märker av i Vista och 7:an. Antagligen så har microsoft förbättrat operativsystem i just detta syfte.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jag fattar verklilgen inte hur man orkar troll.. *Host* diskutera detta in absurdum. Man använder ju det operativsystem som fungerar bäst för en själv. Eller?

Jag kunde inte bry mig mindre om vad andra använder eftersom det varken berör eller påverkar mig. Varför är det så viktigt att hävda sig och det OS man använder för motsatt läger? Diskutionen känns lika meningslös som att försöka sälja snö till antarktis.

Och vad gör det om folk kommer med felaktiga argument och rena lögner i diskutionen? Dom lurar sig själv bara, inget du lider av.

Fast underhållningen i denna tråd är ju svårslagen.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Som jag skrev i första posten "enligt min erfarenhet". Jag har inte gjort några vetenskapliga undersökningar med statistiskt fastställd fakta och publicerad i vetenskaplig publikation.

IE, Photo Viewer och Wordpad... mjo, det finns ju Notepad.exe också.
Jag menade såklart en vettig suite.

Ja, men hur svårt är det från skala 1 till 10 och installera tex Open Office???

Citat:

3. Ladda hem?
3a. Hitta rätt hemsida.

Åååå, pratar du om Windows 95-98 här eller?
Det är just detta som är så tröttsamt när man pratar med Linux-nördar.
Dom drar upp massa rent nonsens.

1. Vadå skaffa rätt cd med rätt version??? Vad pratar du om? Tror du dom skeppar med en felaktig CD?
2. Varför i hela världen skulle jag behöva virusscanna allt när man har redan ett AV installerat? Man får inte virus om man har ett AV installerat.
3.a Vadå hitta rätt hemsida??? Tror du folk är idioter? För här har vi det som bla du inte förstår. Klarar man INTE av att hitta rätt hemsida för att ladda ner ett enkelt program, ja då förstår du väl för fasiken att dom inte klarar av att hantera varken Linux eller Windows överhuvud taget?
Min far på 74 år har inte några problem att köpa och installera dom program han vill ha.
3b Rätt domnload-sida??? Ja, är man på tillverkarens hemsida så är man ju per automatik på rätt nerladdnings-sida. Vad är det för suspekta program du är ute efter egentligen.
3c. Läs punkt 2. Fatta att vi inte sitter med Windows 98.
4. Vad pratar du om? Windows 98 igen eller?
5. Ny version? Ja, till 99% så kommer det per automatik upp när man startar programvaran att det finns ny version, tyck på en knapp. Programmet tänker lite, tada, det är uppdaterat.

Citat:

Pakethanterande.
1. Sök.
2. Installera. Klart. Allt tas från repo, uppdateringar direkt.

Ja, det är jättebra. Håller bara med. Men vi kan ju göra lika överdriver som du gjorde för Windows.

1. Surfa runt och hittar den hemsida där tillverkaren beskriver sin mjukvara.
2. Stäng ner webbläsaren.
3. Leta efter pakethanteraren. Alla linuxdistar har dom på olika ställen.
4. Veta vad programmet heter till 100%, stavar du minsta fel så hittar du det inte.
5. Oppps, just denna mjukvara fanns visst inte i pakethanteraren.
6. Du får gå tillbaka till webbläsaren.
7. Ladda ner någon fil.
8. Du måste kompilera filen för att kunna köra den.
9. Det kommer upp massa text som ska skrivas mm i någon konstig textrutam du fattar inget alls.
10. Du får inte installerat programmet.

Så, nu överdrev jag så klart. Men det finns tillfällen detta har hänt mig då jag kört Linux. Det finns inte i pakethanteraren och då är det fan expertkunskaper som behövs.

Citat:

Hur ofta får man inte åka hem till folk som ska installera program (eller har installerat med fuck i register och/eller virus). Pakethanterare tack. Klick - klart.

Hittills väääldigt sällan sedan Windows XP på SP2 i alla fall. Och efter Vista aldrig.
Men du kanske pratar om folk som sitter mer Windows 98?

Citat:

Först och främst så har ALLA som köpt en dator med Windows betalat för det.
Att tro något annat är helt galet. M$-skatten ligger på direkt på datorn.

Jag vet detta mycket väl och har inte skrivit någon annat.

Citat:

Vad DU skulle ha för nytta vet inte jag, du verkar nöjd med Windows, så du ska nog inte byta/prova något annat.
Personligen finns det vissa saker jag tycker är riktigt bra i Linux. Moderna och task-baserade filsystem efter funktion (istället för en föråldrad halvmesyr). Solaris tycker jag dock ligger främst där. Uppdelning av systemet på diskar efter funktion. Pakethanterare (bästa sedan skivat bröd). Otroliga inställningar av GUI (oj oj oj vad man kan göra om man vill, även fast jag vill ha obloat:at). GUI separat från systemet. Inga enhetsbokstäver. Ultrastabilt, blåskärm/svartskärm existerar inte. Har genomtänkt säkerhetsmodell. Äter inte en massa resurser i onödan... etc etc...

Blåskärm försvan i XP, om du tror något annat så är du väldigt löjlig. Dom få ggr man får blåskärm i XP, vista eller 7:an är när man har hårdvarufel eller gjort något vääääääldigt konstigt med sitt OS. Samma som kan ske i Linux om man råkar göra något fel vid uppdatering av tex drivrutinen av grafikkortet. Har testat det och fick två alternativ att starta med (olika kärnor), inget gick att starta med så det var bara att installera om allt ihopa.

Både Vista och 7:an är ultrastabila. Men du har väl inte vågat testa (samma argument som linuxnördarna kör med Windows användarena).

Vadå äta massa resurser i onödan? Kan du förklara dig lite mer! Eller pratar du om Windows 98 igen?
Sedan Windows XP SP 2 är Windows vädligt säkert om man inte loggar in som administratör. Sedan Vista så kan man lätt vara inloggad som vanlig användare. Logga in som administratör i Linux till 100% så hade du haft virus och annan skit hela tiden.

GUI:et är i Windows också separerat från själva OS:et... Men det kanske du inte vet. Men det mesta måste göras grafiskt som tur är. För det är därför dom flesta kan hantera det. Att påstå det finns fördelar att skriva i en textruta är sorgligt. Du måste VETA vad för alternativ dom finns. I ett grafiskt val så ser du alla alternativ och kan dra slutsatser direkt vad du ska göra.

Men dom flesta saker du tog upp (förutom dom vanliga myterna med blåskärm etc) är inte något en vanlig användare bryr sig om. Tänk på det.
Dom flesta vill bara köra igång med datorn och skiter i hur OS:et fungerar.
Och du hade Linux gått lika bra för dom som med Windows. Men med problemet att dom inte kan spela.
Så valet blir ju ändå Windows tillslut...

Citat:

Självklart ska folk som bara kan windows få köra windows. Det är helt upp till dem. Det tråkiga är att ett företag har en monopolliknande ställning (genom mycket skumma metoder, men det är en helt annan fråga) gör att folk inte ens känner till andra produkter, som har otroliga fördelar (förutom just att de inte har dominerande ställning, se t.ex. APIs i spel och liknande). Synd - för användarna.

Dom flesta vet nog mycket väl om att det finns alternetiv. Tror du IT-killarna på något bolag/företag inte skulle veta och testat Linux?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd

Antagligen inte, men många gånger är det inte de som fattar besluten utan de blir påslängda ett redan fattat beslut av någon som inte kan sin IT och kan bara göra det bästa av situationen.

Permalänk

Finns bara en andledning att ja inte bytt över till linux helt och hålet och det är att det inte finns någon bra klient för MSN

Visa signatur

Intel I7 985 || EVGA 4-way sli || 3 x XFX 5870 || 3 x Intel X25M 80gb Raid 0 || 12gb Corsair Dominator GT 1866 MHz || Corsair HX 1000w || Silverstone Fortress 2 || 2 x 2tb Western Digital black Raid 1 ||

Permalänk

Jag har testat några Linux versioner. Gillade ubuntu bäst för det är enkelt.

Men än så länge spelar jag för mycket, men när jag slutar spela spel så blir det Linux!

PS. Fungerade inte i wine och alla sätt jag provade för att få vissa spel att fungera.

Visa signatur

DunderdatorN ZOMFG:

Intel core 2 duo E6600 2,4ghz @ 2,8Ghz | XFX Radeon 4850 "XXX" | Creative fatality | 1500gb HDD 7200rpm | 2gb corsair 800mhz | Intel bad axe 2 mobo | 12890p i 3Dmark06

Permalänk

Varför ska allt vara textberoende? jag vill inte behöva lära mig 20 olika textkommandon för att kunna avinstallera ett program, då är det ju betydligt lättare med en GRAFISK ui som är så jävla simpel att jag knappt behöver se vad jag gör för att lyckas.

Precis som Knashatt skrev så vill ju de allra flesta veta vilka alternativ som finns, det ska ju inte behöva vara något man behöver lära sig utantill; Köper jag ett skjutspel och får välja själv vilket vapen jag ska ha så blir jag ju såklart överlycklig, men då har jag hellre en grafisk lista på 500 vapen som jag kan välja emellan än en lista på 50000 vapen där jag måste veta vad vapnet jag vill ha heter innan jag kan få det i spelet, sen måste man dessutom veta precis vad man ska skriva in också, det kanske inte duger med att skriva t.ex. L96 heller - jag måste skriva L96A1 istället för att jag ska få bössan då det är det fulla namnet, men det kanske jag inte hinner prova innan jag antar att bössan inte finns, då är ju hela glädjen förstörd. Men okej, har man viljan och tiden det kräver att lära sig varenda jävla vapen (eller de man känner att man behöver!) utantill så är det ju himla bra, men själv har jag varken tid eller engagemant för att hålla på lalla med sånt.

Hoppas ni förstår mina exempel

Kan tillägga att jag kört Windows 7 RC Build7100 sen release UTAN UPDATES och UTAN ANTIVIRUS och UTAN BRANDVÄGG och jag hittade inte ett skit då jag skannade hela datorn förra veckan med Kaspersky, sen är jag väl kanske inte inne på dom mest datorhälsosamma hemsidorna heller.

Somsagt, det finns INGEN anledning att köra Linux, det är ju bara krångligt att lära sig. Det är som att köra Firefox, sure det kanske funkar bra EFTER man laddat hem en hel drös med applikationer, då är det ju bättre att man drar hem chrome eller opera så får man det perfekt på en gång. Synd bara att alla ska vara så jävla mycket fanboy över allting (inb4 windows fanboy - det är jag inte, jag råkar bara hata linux och firefox ;>)

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Du vet uppenbart inte vad du pratar om och kan inte ha provat någon modern dist när du tror att allt är textbaserat.

Eftersom jag inte spelar ser jag INGEN anledning att köra Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det här är väl inte heller riktigt sant? Har du till exempel testat att köra med ett ati-grafikkort (nu var det förvisso rätt länge sedan jag körde med ett sådant sist, men det inte särskilt ovanligt att X låste sig)? Dessutom är väl sådana så ovanliga även under windows att argumentet är oväsentligt? Och vad menar du med att något äter resurser i onödan (och vem gör det)?

Jo, att X låste sig var ett rätt jobbigt problem när jag körde ATI iaf. Om man kör med hårdvara som stöds ordentligt handlar det ju istället väldigt mycket om vilken dist man kör. Jag upplever Ubuntu som ungefär lika stabilt som Vista, Ubuntu hanterar många problem bättre än Vista och Vista hanterar många problem bättre än Ubuntu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, men hur svårt är det från skala 1 till 10 och installera tex Open Office???

Blir lite svårt om man inte vet att/var det finns på nätet. Enklare förinstallerat för folk.

Citat:

Åååå, pratar du om Windows 95-98 här eller?
Det är just detta som är så tröttsamt när man pratar med Linux-nördar.
Dom drar upp massa rent nonsens.

1. Vadå skaffa rätt cd med rätt version??? Vad pratar du om? Tror du dom skeppar med en felaktig CD?
2. Varför i hela världen skulle jag behöva virusscanna allt när man har redan ett AV installerat? Man får inte virus om man har ett AV installerat.
3.a Vadå hitta rätt hemsida??? Tror du folk är idioter? För här har vi det som bla du inte förstår. Klarar man INTE av att hitta rätt hemsida för att ladda ner ett enkelt program, ja då förstår du väl för fasiken att dom inte klarar av att hantera varken Linux eller Windows överhuvud taget?
Min far på 74 år har inte några problem att köpa och installera dom program han vill ha.
3b Rätt domnload-sida??? Ja, är man på tillverkarens hemsida så är man ju per automatik på rätt nerladdnings-sida. Vad är det för suspekta program du är ute efter egentligen.
3c. Läs punkt 2. Fatta att vi inte sitter med Windows 98.
4. Vad pratar du om? Windows 98 igen eller?
5. Ny version? Ja, till 99% så kommer det per automatik upp när man startar programvaran att det finns ny version, tyck på en knapp. Programmet tänker lite, tada, det är uppdaterat.

1. Brukar vara lite svårt att köra 64bitas versionen på en 32bitas-burk. Prova gärna. Repo så behöver inte Gunhild tänka på det.
2. Se frågan om resurser.
3a. Jag undviker att kalla folk för idioter (gör gärna det samma). Många är dock inte så hajja på datorer. Att klicka sig vidare i en pakethanterare är mycket enklare än att hitta någon obskyr sida på nätet bland 3 miljoner andra...
3a... och deras upplägg kan ibland vara allt annat än lättsurfade (kolla bara på M$ egna).
3c. Se ovan. Specifikt för Win98?
4. Nej, registret är ett riktigt härke (alla versioner har det, inte bara W98 om du tror det). Själv har jag inte kört Win98 (eller 95) men NT3.51, NT4, W2K, XP, Regalskeppet Vista och kör nu W7. Att de tjänar pengar på program som rensar och reparerar registret är helt fantastiskt. Jobbtillfällen. Några stora klunsar som om någon del blir fel i så går inte OS:et att boota. Bra design, not.
5. Jag skulle nog vilja påstå att mer än hälften av alla program som är designade för windows inte alls automatuppdaterar utan man måste ut på en hemsida och hämta hem något ny exe-fil. I ett repo har det ingen betydelse, det finns i repot.

Citat:

Ja, det är jättebra. Håller bara med. Men vi kan ju göra lika överdriver som du gjorde för Windows.

1. Surfa runt och hittar den hemsida där tillverkaren beskriver sin mjukvara.
2. Stäng ner webbläsaren.
3. Leta efter pakethanteraren. Alla linuxdistar har dom på olika ställen.
4. Veta vad programmet heter till 100%, stavar du minsta fel så hittar du det inte.
5. Oppps, just denna mjukvara fanns visst inte i pakethanteraren.
6. Du får gå tillbaka till webbläsaren.
7. Ladda ner någon fil.
8. Du måste kompilera filen för att kunna köra den.
9. Det kommer upp massa text som ska skrivas mm i någon konstig textrutam du fattar inget alls.
10. Du får inte installerat programmet.

Så, nu överdrev jag så klart. Men det finns tillfällen detta har hänt mig då jag kört Linux. Det finns inte i pakethanteraren och då är det fan expertkunskaper som behövs.

1. Behövs inte, du kan kolla i pakethanteraren direkt. Vad kör du för pakethanterare egentligen?
2. Behövs inte.
3. Pakethanteraren är i alla stora distar mycket enkelt att hitta. Oftast lika enkelt som att hitta browsern.
4. Behövs inte, ska du ha ett ritprogram så letar du där - såklart. Vad kör du för pakethanterare egentligen?
5. Det kan ju hända (men det är banne mig inte ofta, det mesta finns redan direkt i repot) då är det samma visa som för Windows. Att hitta sådana små nisch:er är betydligt värre i Windows.
6. Behövs inte.
7. Behövs inte.
8. Behövs inte.
9. Behövs inte.
10. Det blir installerat och när det avinstalleras blir inte hälften av programmet kvar i register och systemkataloger.

När körde du det (ordentlig, inte bara ett test någon vecka eller så)? 1998? (som verkar vara ett favoritår?)

Citat:

Hittills väääldigt sällan sedan Windows XP på SP2 i alla fall. Och efter Vista aldrig.
Men du kanske pratar om folk som sitter mer Windows 98?

Alla sitter med XP och Vista (XP klart vanligast).
Live-skiva är helt underbart när en Windowsinstallation vägrar boota pga t.ex. registerfel (och man inte vill gulla med virusen i en annan windowsmiljö) och man ska rädda alla bilder och annat som folk har.

Citat:

Jag vet detta mycket väl och har inte skrivit någon annat.

"Jadu, du kan ju räkna med att majoriteten som sitter med Windows i detta forum inte betalat en krona för sitt OS, så det sket sig som argument.
Och dom "vanliga" användarna som sitter där ute har fått sin version av Windows medföljande sin dator."

De har inte fått det. De har betalt för det med datorn. Läs dina egna påståenden?

Citat:

Blåskärm försvan i XP, om du tror något annat så är du väldigt löjlig. Dom få ggr man får blåskärm i XP, vista eller 7:an är när man har hårdvarufel eller gjort något vääääääldigt konstigt med sitt OS. Samma som kan ske i Linux om man råkar göra något fel vid uppdatering av tex drivrutinen av grafikkortet. Har testat det och fick två alternativ att starta med (olika kärnor), inget gick att starta med så det var bara att installera om allt ihopa.

Både Vista och 7:an är ultrastabila. Men du har väl inte vågat testa (samma argument som linuxnördarna kör med Windows användarena).

Jag har kört W7 sedan RC, och fortsätter. Ultrastabilt, nej, kanske semistabilt högst. Varför skulle jag inte provat? Den är klart bättre än XP/Vista men ibland så råkar man ut för Windows-syndromet att en fallerande applikation hänger hela operativet (dock inte lika ofta som XP/Vista). Det har aldrig hänt i Linux (ultrastabilt).

Citat:

Vadå äta massa resurser i onödan? Kan du förklara dig lite mer! Eller pratar du om Windows 98 igen?
Sedan Windows XP SP 2 är Windows vädligt säkert om man inte loggar in som administratör. Sedan Vista så kan man lätt vara inloggad som vanlig användare. Logga in som administratör i Linux till 100% så hade du haft virus och annan skit hela tiden.

Starta Windows. Kolla hur mycket resurser som används vid kall boot. Gör samma med en Linux-dist. Klart. Om du vill göra det med W98 är väl upp till dig, men är inte det lite väl gammalt för dig? Jag har aldrig pratat om W98 (vad du fick det ifrån vet jag inte, har aldrig kört den skiten, körde MS NT när W98 användes av folk).

Citat:

GUI:et är i Windows också separerat från själva OS:et... Men det kanske du inte vet. Men det mesta måste göras grafiskt som tur är. För det är därför dom flesta kan hantera det. Att påstå det finns fördelar att skriva i en textruta är sorgligt. Du måste VETA vad för alternativ dom finns. I ett grafiskt val så ser du alla alternativ och kan dra slutsatser direkt vad du ska göra.

Det är detta jag menar. Om grafiken fallerar i din windowsmiljö är du körd mer eller mindre.

Citat:

Men dom flesta saker du tog upp (förutom dom vanliga myterna med blåskärm etc) är inte något en vanlig användare bryr sig om. Tänk på det.
Dom flesta vill bara köra igång med datorn och skiter i hur OS:et fungerar.
Och du hade Linux gått lika bra för dom som med Windows. Men med problemet att dom inte kan spela.
Så valet blir ju ändå Windows tillslut...

Myter om blåskärm/svartskärm är inte myt. Har du aldrig fått en blå/svartskärm i Windows? Jag tog upp saker jag anser viktigt (några i raden). Precis som tekniken bakom bilen inte är något folk bryr sig om, men det är rätt bra om motorn under huven är vettigare uttänkt. Problemet är att de inte kan leka och och spela, men det är ju som jag sa innan inte ett tekniskt problem utan ett obalanserat marknadsproblem.[/B][/QUOTE]

Citat:

Dom flesta vet nog mycket väl om att det finns alternetiv. Tror du IT-killarna på något bolag/företag inte skulle veta och testat Linux?

Otroligt många (många fler än man kan tro) som jag stött på har gått någon fin M$-kurs och har ett diplom på väggen (som gör att de kan få lite högre lön). De kan Windows, inget annat, minst av allt posix.
Det finns ljusglimtar (som kan mer än Windows) men tyvärr är de i minoritet.

Mina $0.02

Gott nytt år

Visa signatur

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Angående saknade dependencies: "apt-get build-dep PROGRAM" fungerar typ alltid. Hur löser man deps i windows när man ska kompilera från källkod?

Visa signatur
Permalänk

varför skulle man vilja göra det?
hehe vad är det ens för nåt?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Jo, att X låste sig var ett rätt jobbigt problem när jag körde ATI iaf. Om man kör med hårdvara som stöds ordentligt handlar det ju istället väldigt mycket om vilken dist man kör. Jag upplever Ubuntu som ungefär lika stabilt som Vista, Ubuntu hanterar många problem bättre än Vista och Vista hanterar många problem bättre än Ubuntu.

Då hamnar man dock i konstaterandet att med dålig hårdvara eller dåliga drivrutiner kan vilket operativsystem som helst bli instabilt. I normalfallet kraschar varken windows eller linuxvarianter.

Citat:

Att de tjänar pengar på program som rensar och reparerar registret är helt fantastiskt. Jobbtillfällen.

Att man kan tjäna pengar på att sälja skräp till idioter är knappast något nytt, och det betyder inte heller att det finns något egentligt behov av skräpet.

Citat:

Jag har kört W7 sedan RC, och fortsätter. Ultrastabilt, nej, kanske semistabilt högst. Varför skulle jag inte provat? Den är klart bättre än XP/Vista men ibland så råkar man ut för Windows-syndromet att en fallerande applikation hänger hela operativet (dock inte lika ofta som XP/Vista). Det har aldrig hänt i Linux (ultrastabilt).

Vad är det för program du kör egentligen, på vilken hårdvara och vilken typ av hängning är det? Väldigt få upplever sådant. Vidare är inte linux fritt från sådant (hade du för övrigt testat ati-upplevelsen?); särskilt om man vågar sig på applikationer som kräver 3d-acceleration eller liknande. Eller jämför du gui-stabilitet i windows mot terminalstabilitet i linux?

Citat:

Starta Windows. Kolla hur mycket resurser som används vid kall boot. Gör samma med en Linux-dist. Klart.

Jag förmodar att du menar att windows använder mer ram-minne, men som alla vid det här laget borde känna till beror det på att det används till cachning och liknande (och kan frigöras vid behov). Vad har man för glädje av minne som inte används?

Citat:

Myter om blåskärm/svartskärm är inte myt. Har du aldrig fått en blå/svartskärm i Windows?

Blåskärmar finns naturligtvis, men de förekommer numera (särskilt sedan vista) väldigt sällan (och nästan alltid på grund av trasig eller för högt överklockad hårdvara).

Permalänk
Medlem
Citat:

Att man kan tjäna pengar på att sälja skräp till idioter är knappast något nytt, och det betyder inte heller att det finns något egentligt behov av skräpet.

Du menar windows?

Citat:

Vad är det för program du kör egentligen, på vilken hårdvara och vilken typ av hängning är det? Väldigt få upplever sådant. Vidare är inte linux fritt från sådant (hade du för övrigt testat ati-upplevelsen?); särskilt om man vågar sig på applikationer som kräver 3d-acceleration eller liknande. Eller jämför du gui-stabilitet i windows mot terminalstabilitet i linux?

I Windows oftast spel. Spelet/Programmet kraschar och man kan inte komma tillbaka till OS:et som lägger ner samtidigt. I Win7 går det oftare att döda applikationen och återfå användning av OS, men långt ifrån alltid. Urk.

Citat:

Jag förmodar att du menar att windows använder mer ram-minne, men som alla vid det här laget borde känna till beror det på att det används till cachning och liknande (och kan frigöras vid behov). Vad har man för glädje av minne som inte används?

Jag menar inte cache:ning (det gör även Linux) utan vad som verkligen används vid kall boot.
Vad har man för användning av oanvänt minne? - köra fler program i, såklart (?)

Citat:

Blåskärmar finns naturligtvis, men de förekommer numera (särskilt sedan vista) väldigt sällan (och nästan alltid på grund av trasig eller för högt överklockad hårdvara).

Kör flera OS istället, då ser man.
Samma burk. Samma hårdvara. Olika stabilitet.

0.02

Visa signatur