Permalänk
Medlem

5770 låg fps

God afton!

Som rubrik lyder har jag en fråga ang. 5770.
Jag upplevde väldigt låg fps i spelet Counter Strike: Source med en helt ny dator med komponenter som:

i5-750 @stock
5770
1600MHz DDR3 Corsair
Gigabyte GDP-P55a-UD4

Att nämna är att det inte är min dator, men ska åka dit imorgon för att försöka lösa problemet, eftersom jag är ansvarig för bygget.
Problemet med muspekaren finns också men som jag förstår det som räcker det med en BIOS-flashing när det gäller Gigabyte (källa: andra trådar).

Har själv ett 8800GTX där alla dessa spel baserade på hl2 engine flyter på med höga inställningar.
5xxx-serien har fortfarande inte fått sprätt i sina drivers är också en möjlighet, som jag förstår det så kan man ladda ned beta-drivers via dev, är det något att rekommendera? Installerade Drivers nu är Catalyst 9.12.

Hursomhelst, CS:S ser riktigt skräpigt ut och jag skulle vilja ha tips och synpunkter på hur man kan åtgärda problemet, om det nu finns några åtgärder dvs.

Tack, och god fortsättning!

EDIT* Problemet är löst!

Åtgärder:

BIOS-flashing
Installation av DX 9.0c, tydligen räcker inte det medföljande Dx11, trodde att det skulle vara bakåtkompatibelt.
+
För extra boost, liten överklockning av processor, samt grafikkortet.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Väldigt låg fps innebär? 20? 60?

Permalänk
Medlem

Ja, typ 20fps mer eller mindre, det hackar som bara den.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Bump.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Installera senaste drivers? Överhettad CPU?

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem

Kan man kanske få köpa ditt 8800GTX?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunkas
Kan man kanske få köpa ditt 8800GTX?

Jag använder ju det, ^^ men när Fermi kommer så visst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Njure
Jag använder ju det, ^^ men när Fermi kommer så visst.

Hade du inte HD5770?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunkas
Hade du inte HD5770?

Läs hela tråden?

Permalänk
Medlem

Tja jag tycker att du ska börja med att kolla temperaturerna på CPU o GPU o kolla att dem håller sig på en bra nivå. Om de gör det så kan du ju alltid testa senaste Beta drivarna.

Vad är det för operativ på datorn ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DH82
Tja jag tycker att du ska börja med att kolla temperaturerna på CPU o GPU o kolla att dem håller sig på en bra nivå. Om de gör det så kan du ju alltid testa senaste Beta drivarna.

Vad är det för operativ på datorn ?

Windows 7 64-bitar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag körde Win7 ett tag med hade väldig problem med flera spel. Orkade inte forska i det så mycket just då, så jag installerade Vista igen och då löste sig mina problem. Men som sagt börjar med att kolla temperaturerna tycker jag i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DH82
Jag körde Win7 ett tag med hade väldig problem med flera spel. Orkade inte forska i det så mycket just då, så jag installerade Vista igen och då löste sig mina problem. Men som sagt börjar med att kolla temperaturerna tycker jag i alla fall.

Noterat. Får hoppas att det är en simpel lösning som flashing av BIOS eller uppdatering till betadrivrutiner. Tack för dina synpunkter!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen orsak hoppas att det löser sig.

Permalänk
Medlem

Kolla tempsen medans du spelar. När jag hade mitt 8800GTS 640 och installerat en ny kylare utan fläkt så fick jag otroliga fpsdropp för tempen nådde 100grader ca. Med en 80mm fläkt ovanpå kylflänsen löste det sig och jag fick 60grader.

Permalänk
Medlem

Du har väll stängt av Vsynken i grafikkortets inställningar? annars är det svårt för till och med den bästa datorn att komma över 60fps! gör det annars i Ati cathalyst !

Hoppas det löser sig !

//Ercha

Visa signatur

Stationär:Antec Three Hundred | M4A785TD-V EVO | AMD x4 955 "black edition" | Powercolor Radeon 5970 | 4GB DDR3 1333mhz | 2st 1000GB HDD 7200rpm | 1000GB extern HDD | Samsung DVD-burner LableFlash | XFX 750W nätagg | Win7 Ultimate x64 |
Bärbar: Acer Gamestone 8920G "bluray edition - Full HD"

Permalänk
Medlem

kan vara så att spelet inte lirar så bra tillsammans med DirectX 11.

Permalänk
Avstängd

Ladda ner "Process Explorer" och se om det är någon process som äter cpu resurser. Återkom mer svar. När det gäller ATI och deras drivrutiner till HD57/5800 korten finns det folk som har haft problem med olika grejer.

Permalänk
Medlem

Problemet är löst! Jag uppdaterar där uppe

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har man problem i cs med ett 5770 så är de allvarligt fel

de som är så sjukt grafik krävande

Visa signatur

Chassi: Corsair 7000x, PSU Corsair HX1000i, MB: GIGABYTE AORUS MASTER X670E, CPU:AMD Ryzen 9 7900X3D, GPU: ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF OC, RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz, M.2: 2*WD Black SN850X 1TB Gen 4, OS: Win 11 Pro, Monitors: Samsung Odyssey G9 49 5120x1440 240hz + ASUS "RoG SWIFT " PG278Q 144Hz G-Sync, Headset : Logitech Pro X 2 Lightspeed, Mic : RØDE Mikrofon NT1 + Ai-1 Studio Kit + RØDE PSA1+ Professional Studio Arm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarpentin0
har man problem i cs med ett 5770 så är de allvarligt fel

de som är så sjukt grafik krävande

Source är inte särskillt krävande nej Blev ganska förvånad när det började lagga

Visa signatur