Permalänk
Medlem

Val av delar, tips?

Hej!

Snart dax att bygga en ny stationär dator, men har några frågetecken jag vill reda ut först.

Mitt paket ser ut som följer:

Budget spelar inte så stor roll, men lägger inte ut mer pengar än nödvändigt.

Chassi har jag redan (FD Define R2) och lagringshårddiskar med.

Fördelen med moderkortet är ju Sata 6 och Usb 3, men har ingen crossfire eller sli? Visserligen spelar jag inte så mycket, men kanske kommer köpa mig några spel snart, MW2 eller Dirt 2 kanske. Har heller aldrig överklockat så funderar nog inte så mycket på det heller.

Men tycker ni jag ska ha annat moderkort?

Bör man vänta in Intel Clarkdale, och se vad priser och blir där?

Min dator vill jag ska vara tyst, och då fick jag syn på detta passiva grafikkortet, vad tror ni, bra eller anus?

Vad gäller RAM, så undrar jag vilken latens jag bör ha? Hur är de jag lagt till nu?
Låg latens innebär snabbare minne, men tål inte så höga frekvenser? eller har jag fattat fel? Vad bör jag då ha?

I övrigt ser det bra ut eller med kylare osv?

Ang. win7, OEM kan jag ju bar installera på ny dator, som detta blir, men fullversion kostar ju 3 gånger så mycket, vad skiljer egentligen? Där finns 32 & 64 bit, men kan man installera på flera datorer osv då med? Eller vad är fördel/skillnaden?

Visa signatur

Iphone 3G[s] vit 32GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C4rlsson
Ang. win7, OEM kan jag ju bar installera på ny dator, som detta blir, men fullversion kostar ju 3 gånger så mycket, vad skiljer egentligen? Där finns 32 & 64 bit, men kan man installera på flera datorer osv då med? Eller vad är fördel/skillnaden?

OEM-versionen kommer vara låst till det moderkort du köper, så om du uppgraderar datorn i framtiden kommer du behöva köpa en ny version. Om moderkortet däremot går sönder och du byter till ett nytt likvärdigt kommer du kunna flytta licensen till det nya moderkortet.

Windows 7 Home Premium finns oxå för lägre pris. För att se skillnaden mellan de två se...
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions

Citat:

Ursprungligen inskrivet av C4rlsson
Fördelen med moderkortet är ju Sata 6 och Usb 3, men har ingen crossfire eller sli? Visserligen spelar jag inte så mycket, men kanske kommer köpa mig några spel snart, MW2 eller Dirt 2 kanske. Har heller aldrig överklockat så funderar nog inte så mycket på det heller. Men tycker ni jag ska ha annat moderkort?

Moderkortet du har valt stöder CrossFire (källa: http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Over...), om du inte har användning för det kan du kapa en 500'ing på moderkort och gå på Gigabyte GA-P55A-UD3 för 1370:-. Eller GA-P55A-UD3R för 1 511:- om du ska överklocka (skillnaden mellan de två ska vara att -R har bättre strömförsörjning, -R´t har inget med RAID att göra, båda korten stöder vad jag kan se i spec RAID).

Permalänk
Medlem

Ok, verkar ju lovande!

Men resten ser bra ut och bara köra på eller?

Vad sägs om RAM? Hur ska latensen vara? Något annat man bör ändra?

Visa signatur

Iphone 3G[s] vit 32GB

Permalänk

+ Jag tror inte att minneshastigheten spelar någon roll IRL. Jag skulle tagit det som är billigast.

+ Clarkdale lanserades idag (http://www.sweclockers.com/nyhet/10327-intel_clarkdale_och_ar...) men som jag tolkat det är alla processorer där dual-core med integrerad IGP, väldigt bra om man ska ha en tyst o kompakt arbetsdator, men iom att du ska spela tror jag mer på 4 vanliga kärnor istället.

+ Jag skulle satsat på ett agg som fått goda lovord på forumet här, ett Corsair-agg, istället för Fractal-agg, systemet du har nu skulle klara sig på VX450 (http://www.inet.se/artikel/6909437/corsair-vx-450w-80-) men möjligt att du vill köra ett kraftfulla grafikkort och därför gå upp i effekt på nätaggregatet. ATIs 5800-serie ska ha låg strömförbrukning i Windows så det är möjligt att även de som inte är fläktlösa är tysta när du jobbar vid datorn, när du spelar har du kanske en högtalare du kan dra upp volymen på för att överrösta (processor- och) grafikfläkten. Jag är ingen gamer så jag kan tyvärr inte rekommendera ngt kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
+ Jag tror inte att minneshastigheten spelar någon roll IRL. Jag skulle tagit det som är billigast.

+ Clarkdale lanserades idag (http://www.sweclockers.com/nyhet/10327-intel_clarkdale_och_ar...) men som jag tolkat det är alla processorer där dual-core med integrerad IGP, väldigt bra om man ska ha en tyst o kompakt arbetsdator, men iom att du ska spela tror jag mer på 4 vanliga kärnor istället.

+ Jag skulle satsat på ett agg som fått goda lovord på forumet här, ett Corsair-agg, istället för Fractal-agg, systemet du har nu skulle klara sig på VX450 (http://www.inet.se/artikel/6909437/corsair-vx-450w-80-) men möjligt att du vill köra ett kraftfulla grafikkort och därför gå upp i effekt på nätaggregatet. ATIs 5800-serie ska ha låg strömförbrukning i Windows så det är möjligt att även de som inte är fläktlösa är tysta när du jobbar vid datorn, när du spelar har du kanske en högtalare du kan dra upp volymen på för att överrösta (processor- och) grafikfläkten. Jag är ingen gamer så jag kan tyvärr inte rekommendera ngt kort.

Då blir det billigaste minnena då, är ju lätt att byta sedan med.

Då blir det i5 lynnfield, känns som det ger mig mest för pengarna då.

ang. nätagget så vill jag dels ha modulärt, tycker FD's är snyggt och det är ju föredetta Coolteks agg som fick bäst i test här på SweC. Så jag tror det borde funka fint, eller har du hört något illa om det?

Är det en märkbar prestandaförlust att använda ett grafikkort med passic kylning jämfört med ett kort med fläkt?

Visa signatur

Iphone 3G[s] vit 32GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C4rlsson
Då blir det billigaste minnena då, är ju lätt att byta sedan med.

Då blir det i5 lynnfield, känns som det ger mig mest för pengarna då.

ang. nätagget så vill jag dels ha modulärt, tycker FD's är snyggt och det är ju föredetta Coolteks agg som fick bäst i test här på SweC. Så jag tror det borde funka fint, eller har du hört något illa om det?

Är det en märkbar prestandaförlust att använda ett grafikkort med passic kylning jämfört med ett kort med fläkt?

billigaste behöver det ju inte va eller alltså ta typ billigaste 1333mhz minnena så får du nog mest för pengarna

väldigt många på detta forum har enligt mig hängt upp sig på att corsair e dom ända bra nätaggen... finns dåliga som tex Ace men alla e inte dåliga tror det du valt verkar bra och kommer funka fint

kylningen säger inget om prestandan bara om värmeutvecklingen och hur mycket värme kortet tål....
om du inte spelar mycke blir du nog nöjd med ett 5750 men ett 5770 e också ett bra alternativ.

ta 64 bitars operativsystem! stödjer mer än 3gig ram osv...

oem = licens för ETT moderkort (låser sig till moderkortet)

full = licens för en aktiv installation (kan alltså avinstalleras och flyttas till annan dator)

tror inte det är värt att köpa en full men det är upp till dig

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Se33
billigaste behöver det ju inte va eller alltså ta typ billigaste 1333mhz minnena så får du nog mest för pengarna

väldigt många på detta forum har enligt mig hängt upp sig på att corsair e dom ända bra nätaggen... finns dåliga som tex Ace men alla e inte dåliga tror det du valt verkar bra och kommer funka fint

kylningen säger inget om prestandan bara om värmeutvecklingen och hur mycket värme kortet tål....
om du inte spelar mycke blir du nog nöjd med ett 5750 men ett 5770 e också ett bra alternativ.

ta 64 bitars operativsystem! stödjer mer än 3gig ram osv...

oem = licens för ETT moderkort (låser sig till moderkortet)

full = licens för en aktiv installation (kan alltså avinstalleras och flyttas till annan dator)

tror inte det är värt att köpa en full men det är upp till dig

hmm ok, är inte 1600 att föredra framför 1333 eller kommer inte vara någon skillnad?

4gb 1600Mhz för 1200:- eller 6gb 1333Mhz för 1600:-

Visa signatur

Iphone 3G[s] vit 32GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C4rlsson
hmm ok, är inte 1600 att föredra framför 1333 eller kommer inte vara någon skillnad?

4gb 1600Mhz för 1200:- eller 6gb 1333Mhz för 1600:-

joo är priserna så tar du 1600mhzarna !
hade inte kollat upp det utan trodde du skulle komma undan billigare med 1333 fel av mig
du lär inte behöva mer än 4gig om du inte har 400 program igång samtidigt
och skillnaden är marginell men snabbare är ju iallafall inte sämre

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Hedersmedlem

Vi ser gärna att ett pris finns med i rubriken här i köprådsforumet för att underlätta för andra medlemmar att snabbt söka information samt att vi undviker mängder av snarlika ämnen.

Det är lätt att glömma just priset i farten och absolut inget konstigt, vi hjälps åt att rätta till det så alla kan ha nytta av din trådstart.

Jag låser tråden tillfälligt så kan du skriva ett PM till mig eller någon annan moderator med ett förslag på ny rubrik så redigeras och öppnas tråden igen. Glöm inte att bifoga en länk till tråden så blir det lättare för oss att hjälpa dig.

Är du osäker klickar du på denna länk med förklaring och tydliga exempel.

*Tråd tillfälligt låst*

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.