Intel X25-V - första testet

Permalänk
Hedersmedlem

Intel X25-V - första testet

Tjo!

Intel X25-V är en ny SSD som jag lyckats få vantarna på. Köpte den från ClickOK men finns hos ett par andra återförsäljare. Det är alltså samma hårddisk som den äldre Kingston SSDNow V 40GB men i Intel-tappning. Kör min som systemdisk och har kört den i ungefär en vecka nu. Kontrollerkortet är ICH9R och moderkortet MSI X48 Platinum. Operativsystemet låg på SSD:n vid test så antar att man tjänar en eller ett par megabyte per sekund om man kör den som ren program/spel-disk.

Retail-kit med 2.5 > 3.5-tumsadapter.

Prestanda:

Generellt är jag mycket nöjd med enheten, med tanke på att den kostar cirka 1100 kronor. Planerar att uppgradera systemet med en till för RAID0 samt en som programdisk senare. Eftersom jag har installerat systemet på den antar jag att den får lite sämre läsning / skrivning på första delen av disken i tex Hdtune.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekan43
TRIM?

Hur ser jag om TRIM är aktiverat eller inte?

Märkte att jag kört testerna utan cache buffer flushing, såhär skriver Windows-hjälpen (vettigt för en gångs skull):

By default, Windows employs cache flushing. This means that the system will periodically instruct the storage device to transfer all data waiting in the cache to the principal storage media. When you select Enable write caching on this device, you turn off these periodic commands to transfer the data. Not all devices support all of these features.

If high data transfer performance is your paramount concern, you should enable both settings: in the Removal Policy section, select the Better Performance option and in the Write-caching policy section, select Enable write caching on the device (if the system hardware and storage device support these features).

Edit: Körde nu ytterligare ett test med cache buffer flushing aktiverat, och fick ungefär samma prestanda. AS SSD Benchmark verkar inte ge sådär superstabila resultat. Men det kan även bero på att OS:et ligger på SSD:n.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag vet faktiskt inte.. men kan du inte kika om du kan köra en manuell TRIM med Intel SSD Toolbox?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekan43
Jag vet faktiskt inte.. men kan du inte kika om du kan köra en manuell TRIM med Intel SSD Toolbox?

Intressant program. Är ny på "riktiga" SSD:s så kan inte säga att jag har superkoll. Har försökt se om TRIM är aktiverat, men hittar ej informationen? Under "View Drive Information" står det mesta, men inget om TRIM. Jag körde Intel SSD Management Tool som verkar aktivera TRIM, men ser som sagt inte status någonstans.

Som en notis har jag firmware 2CV102HB, är det någon annan som har samma disk med en annan firmwareversion kanske?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

vet att några ssd's fick trim med senare firmware . vet inte om intels alltid haft det , men det verkar finnas lite nyare för din , 02HD läser jag hos intel.

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Inaktiv

Fint test!

Permalänk
Medlem

Just den info jag letat efter... Har sneglat på intel's X25-M 80GB som vunnit mängder av tester, men två av dessa i Raid0 är billigare - och kanske lika bra? Åsikter?

Visa signatur

Mor åt gröt. Far åt helvete.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazy_bd
Just den info jag letat efter... Har sneglat på intel's X25-M 80GB som vunnit mängder av tester, men två av dessa i Raid0 är billigare - och kanske lika bra? Åsikter?

Du förlorar åtminstonde i dagsläget möjlighet till att använda TRIM-kommandot (om det nu ens finns på dessa diskar dvs). Fungerar inte med SSD's i RAID-arrays. I övrigt kan jag inte komma på något direkt.

Permalänk
Medlem

Angående TRIM vs. raid0; jag köpte en X25-M G2 80GB, tanken var att jag skulle köpa två och köra i raid0 men det fanns bara en disk i lager så jag fick nöja med en så länge.
Jag behöver egentligen inte en till för prestandans skull men 80GB räcker ju inte långt, bara min Steam-mapp tar upp 23,3GB.

Om jag köper en till likadan måste jag väl fortfarande tjäna på att köra dem i raid0 istället för som fristående enheter?

Saxat från Faq: TRIM:kommandot återställer prestandan på SSD enheterna till 95% trots att enheten antingen är fylld eller är frekvent använd.

-När räknas disken som fylld, när det är mindre än 10GB kvar?
Frekvent använd=fragmenterad?
När man bara har Windows, program och spel på disken blir det ju inte mycket som ändras, man lägger in det man ska ha sen är det kvar till den årliga formateringen.
Filmer och sånt som bara lagras tillfälligt har man ju oftast på en stor mekanisk disk.

Alltså: Raid0 måste väl fortfarande vara snabbare trots att det saknar TRIM?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Inaktiv

Kul att se att det iaf är några som har fått sina diskar, det säger ju bara slurp på lagret när dessa kommer in. Har väntat ett tag nu...

Permalänk
Hedersmedlem

Crystal DiskInfo visar om enheten stöder trim.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazy_bd
Just den info jag letat efter... Har sneglat på intel's X25-M 80GB som vunnit mängder av tester, men två av dessa i Raid0 är billigare - och kanske lika bra? Åsikter?

samma som Kingstons 40gb dvs 350/80mb i läs och skriv.
en något bättre lösning än en singeldisk på 80gb.

Trim är inget avgörande skäl för raid0 eller inte.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Nu när Kingston tydligen inte lägre tillverkar sina 40GB SSD-diskar är det nu Intels egna diskar som är aktuella i den här storleksklassen för den person som är intresserad av en användbar liten SSD-disk med storleken 40GB och prestandan tycks vara i stort oförändrad sedan Kingstons gamla modell, som du nu har visat upp i din tråd Kr^PacMan.

/Saint25

Permalänk
Medlem

För förtydligandets skull - skillnaden mellan Kingston och Intels 40GB disk -

från början är det INTEL. Båda diskarna är från början Intel på insidan, samma kontroller och minneschip som Intel X25-M G2 80GB fast med halva antalet chip och därmed också halva antalet kanaler.

Det som Kingston gör är att köpa X25-V 40GB och helt enkelt sätta på sin klisterlapp på den och säljer den för någon hundring mindre. För tillfället finns det väldigt få Kingston-diskar på marknaden då de kanske får en begränsad mängd av dessa från Intel.

X25-V G2 är alltså "äldre" än Kingston SSDNow 40GB om man nu vill uttrycka det så. Angående TRIM-stöd för RAID0 så finns det inte än, men Intel planerar att införa det stödet i framtiden. Finns mig veteligen tyvärr inget datum på detta dock. Skulle kunna tänka mig att det kan vara så att bara Intels diskar får TRIM för RAID medan Kingston antingen inte får det alls, eller så kommer det dröja tills Intels firmware funnits på marknaden ett tag.

Kan erkänna att jag har inte mindre än tre stycken Intel 40GB diskar på väg som jag ska RAID0-a. Skall bli spännande att se hur det polar ihop med ICH10R.

Permalänk
Medlem

Inte bra att läsa detta. Precis avbeställt min kingston med obekräftat datum mot en av dessa som fanns i lager. 200kr dyrare men så sugen på att "uppgradera" från min första generations ssd.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
* TEXT *

Är det mig du syftar på? Hur som helst, innehållet har Kingston fått via Intel och sedan har man stoppat dem i en egen låda med helt eller delvis egna drivrutiner - så en viss tillverkning kan man säga att det ligger bakom den disken. Så har jag läst om dem och att Kingston ska komma nu ut med t.ex. TRIM på de diskar som man har sålt i efterhand är nog tveksamt (min tolkning på vad som nu skrivs på många olika forums om Kingston vs Intel - det verkar nu vara lite frostigt?) då de tydligen inte lägre varken får stöd eller support på den disken från Intel vilket har lett till att de ska nu slutat med att tillhandahålla sin version på 40GB disken. Men om det skulle i efterhand gå att t.ex. ladda upp nya drivrutiner från Intel till Kingston-disken den dagen de kommer ut (senare i år är det sagt är vad jag har läst om det) för den publika marknaden med bl.a. TRIM-stödet låter jag vara osagt idag. Jag vet sedan inte om det finns någon spärr i mjukvaran för det på Kingston-disken och skulle det vara så kanske någon duktig programmerare kan hacka bort den spärren för annan mjukvara men då kan det kanske bli problem med garantier i efterhand vid haveri.

Slutligen. Det ska bli intressant att se om du lägger upp den informationen på vad tre diskar kan prestera i RAID-0 läge på forumet.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Är det mig du syftar på? Hur som helst, innehållet har Kingston fått via Intel och sedan har man stoppat dem i en egen låda med helt eller delvis egna drivrutiner - så en viss tillverkning kan man säga att det ligger bakom den disken. Så har jag läst om dem och att Kingston ska komma nu ut med t.ex. TRIM på de diskar som man har sålt i efterhand är nog tveksamt (min tolkning på vad som nu skrivs på många olika forums om Kingston vs Intel - det verkar nu vara lite frostigt?) då de tydligen inte lägre varken får stöd eller support på den disken från Intel vilket har lett till att de ska nu slutat med att tillhandahålla sin version på 40GB disken. Men om det skulle i efterhand gå att t.ex. ladda upp nya drivrutiner från Intel till Kingston-disken den dagen de kommer ut (senare i år är det sagt är vad jag har läst om det) för den publika marknaden med bl.a. TRIM-stödet låter jag vara osagt idag. Jag vet sedan inte om det finns någon spärr i mjukvaran för det på Kingston-disken och skulle det vara så kanske någon duktig programmerare kan hacka bort den spärren för annan mjukvara men då kan det kanske bli problem med garantier i efterhand vid haveri.

Slutligen. Det ska bli intressant att se om du lägger upp den informationen på vad tre diskar kan prestera i RAID-0 läge på forumet.

/Saint25

Nja det var mest trådskaparen jag syftade på angående innanmätet och ursprunglig tillverkare Kingston förändrar utseendet, måhända, men inget med innanmätet så när som på att de förmodligen flashar disken så att namnet byts från Intel till Kingston etc.

Jo, skall bli riktigt intressant, och nörd-häftigt måste sägas, att kalasa ihop tre sådana här. Diskarna är beräknade att hamna här på fredag tack vare den röda dag mitt i veckan som man annars inte brukar tycka illa om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Nja det var mest trådskaparen jag syftade på angående innanmätet och ursprunglig tillverkare Kingston förändrar utseendet, måhända, men inget med innanmätet så när som på att de förmodligen flashar disken så att namnet byts från Intel till Kingston etc.

Jo, skall bli riktigt intressant, och nörd-häftigt måste sägas, att kalasa ihop tre sådana här. Diskarna är beräknade att hamna här på fredag tack vare den röda dag mitt i veckan som man annars inte brukar tycka illa om

Okej,

Ja, det ska bli intressant att se hur snabbt ditt system kommer att bli - gissningsvis +500 i läsande och +100 i skrivande, så du kommer om allt går vägen d.v.s. att du får hem diskarna i tid och att de är hela, kan få en trevlig upplevelse i helgen om du då mekar dator.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Jo, gissningsvis är det väl kanske i de trakterna man hamnar om allt går enligt planerna. Yes, kommer bli meck så snart diskarna anlänt till postombudet här runt hörnet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Jo, gissningsvis är det väl kanske i de trakterna man hamnar om allt går enligt planerna. Yes, kommer bli meck så snart diskarna anlänt till postombudet här runt hörnet

Jag säger bara ett lycka till med dina kommande sysslor...

/Saint25

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Okej,

Ja, det ska bli intressant att se hur snabbt ditt system kommer att bli - gissningsvis +500 i läsande och +100 i skrivande, så du kommer om allt går vägen d.v.s. att du får hem diskarna i tid och att de är hela, kan få en trevlig upplevelse i helgen om du då mekar dator.

/Saint25

tycker 2st i raid0 'r snabbt.
3 är overkill

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

skulle du vilja lägga upp resultat mellan din disk och Intels 80Gb G2 och även kingstons 40gb (alltså samma disk med annat klistermärke) så man kan se skillnaden.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
tycker 2st i raid0 'r snabbt.
3 är overkill

Overkill är vad vi, eller iallafall jag, på sweclockers gillar 120GB känns dessutom rimligt som OS/Program/Spel-disk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
skulle du vilja lägga upp resultat mellan din disk och Intels 80Gb G2 och även kingstons 40gb (alltså samma disk med annat klistermärke) så man kan se skillnaden.

Vet inte riktigt vem du ställer begäran till riktigt men antar att du kanske syftar på min liknelse och att du överlägset antyder att prestandan inte är likadan. För det första; läs mitt inlägg igen i sådana fall. Jag säger att Intels 40GB är likadan som Kingston's 40GB, inte att någon av dem är lika bra som Intels 80GB för de är de inte. Skrev även förklaringen på det; 40GB-versionerna har bara hälften så många minneschip, och därmed halva antalet kanaler fram till minnena vilket leder till en något sämre prestanda.

http://www.legitreviews.com/article/1111/3/

Där är bilder på insidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
tycker 2st i raid0 'r snabbt.
3 är overkill

Vaddå överkapacitet...

Tja, har man ett behov av hög läskapacitet i sitt datorsystem för sitt tilltänkta användningsområde och har råd med flera SSD-diskar så varför inte eller hur?

Inom något år gissningsvis är det tämligen vanligt med över 500 MB/s i läshastighet hos ett högprestandadatorsystem i synnerlighet när SATA-IV standarden är ute (och med Windows 8).

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
40GB-versionerna har bara hälften så många minneschip, och därmed halva antalet kanaler fram till minnena vilket leder till en något sämre prestanda.

Är det samma prestandaskillnad mellan 80 och 160GB-diskarna då antar jag?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Japp, det är därför det skiljer litegrann prestandamässigt mellan 80 och 160 diskarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Japp, det är därför det skiljer litegrann prestandamässigt mellan 80 och 160 diskarna.

Ok, då får jag väl hoppas att 2st 80GB i RAID-0 spöar en ensam 160GB annars känner jag mig blåst.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Hehe de e lugnt, det gör den. Man får ju i stort sett dubbla prestandan med RAID0, skillnaden mellan 1 80GB och 1 160GB är inte på långa vägar lika stor, 10-25% max om jag minns diagrammen rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Hehe de e lugnt, det gör dem. Man får ju i stort sett dubbla prestandan med RAID0, skillnaden mellan 1 80GB och 1 160GB är inte på långa vägar lika stor, 10-25% max om jag minns diagrammen rätt.