långam surfning med utorrent?

Permalänk

långam surfning med utorrent?

Jag kör utorrent en hel del.
Jag har nylgen fått en del problem med hastigheten på att ladda internet sidor.

Nedladdningen i utorrent går bra.
Men när jag öppnar internet explorer eller firefox så går det bedrövligt trögt att ladda de flesta sidor som i vanliga fall när utorrent inte är igång går bra att ladda.

jag har kört tptest (bredbandskollen) med både utorrent igång och avstängt.
jag har telia 100mbit och oavsett om utorrent är på eller inte så får jag goda resultat på tptest.

någon som kan förklara vad som går fel?

Visa signatur

Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk

Har samma problem på landet (telia) Men hemma med exakt samma dator funkar det hur bra som helst (bahnhof)

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

det finns ett känt kompabilitets problem med nod32. om du använder nod ta en titt på följande länk:
http://forum.utorrent.com/viewtopic.php?id=34527

Visa signatur

Asus P8Z77-V LK | Intel i5 3570k | Corsair 8GB 1600Mhz | Samsung 840 Pro 246Gb + 3x 1Tb Samsung F3 | 970 Strix | Corsair 860i

Ljud: audio-technica ATH-a2000X | O2+ODAC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Demnok
det finns ett känt kompabilitets problem med nod32. om du använder nod ta en titt på följande länk:
http://forum.utorrent.com/viewtopic.php?id=34527

Använder Nod32 Men det borde väl funka lika dåligt hemma hos mej då också Med samma dator Och jag har haft samma problem med W7 XP och Win2000 Så det är inte operativsystemet heller

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

nix jag kör inte NOD

jag kör AVG antivirus och windows egna brandvägg.

Visa signatur

Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Det låter mer som att antalet anslutningar är begränsade. Jag antar att det finns inställningar i µtorrent för att sätta en maximal gräns på antalet anslutningar. Börja från ett lågt värde (under 1000) och arbeta sedan uppåt tills du märker att det blir problem när andra program försöker skapa anslutningar (vid surfning exempelvis).

Om det nu är antalet anslutningar som begränsar vet jag inte varför. Kanske en hemmarouter som inte klarar fler eller om din operatör att satt ett tak.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem, det var det routern som skapade problemet, "portforwarding" till utorrent fixade felet.

Permalänk

jag kollade på mina anslutningar i utorrent och fann detta.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/Skarmklipp462a.JPG

satte ned allt ganska så mycket...
globala max antal anslutningar från 450 till 100
max antal anslutningar klienter/torrent från 100 till 20
antal upp.slottar/torrent från 100 till 10

ska se om det gör någon skillnad.

var det detta du pratade om kuufukuji?

utorrent har en port som är öppen och utorrent ger OK när jag testar den porten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hjarterkung
jag kollade på mina anslutningar i utorrent och fann detta.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/Skarmklipp462a.JPG

satte ned allt ganska så mycket...
globala max antal anslutningar från 450 till 100
max antal anslutningar klienter/torrent från 100 till 20
antal upp.slottar/torrent från 100 till 10

ska se om det gör någon skillnad.

var det detta du pratade om kuufukuji?

utorrent har en port som är öppen och utorrent ger OK när jag testar den porten.

Det var det jag tänkte på. Nu tror jag dock att det räcker med att bara sänka på det globala maximala antalet anslutningar.

Kvarstår problemen beror nog problemet på något annat.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

jag har samma problem, har xp, jag provade att tillåta utorrent i nod32 inställningarna men det hjälpte inte, så nu ska jag prova med maximalt antal anslutningar och se om det fungerar.

Permalänk
Medlem

Sänk bandbredden för max uppladdningshastighet. Inte så mycket, det räcker med 5-10%. Öser man på förfullt ut så blir det inte plats för browserns trafik.

edit: Jag menar alltså att du ska ligga 5-10% under ditt max.

Permalänk

okej... nu är jag inte med...

när jag kör tptest så får jag som resultat ungefär 90-100mbit nedladdning och 15-17mbit uppladdning.

så är mina 72kb/s för mycket i uppladdnings hastighet?

---

jag har noterat att internet har trögats ned mer och mer
oavsett om jag kör utorrent

kan det va något annat som påverkar hur mitt internet fungerar?

jag vet inte riktigt vart och vad jag skall leta...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Visst är det antalet anslutningar som spökar.. Vad använder du för router? Gå in i utorrent, advanced. Ändra där max/net_halfopen (kommer inte riktigt ihåg) värdet till 2. Möjligen upp till 4. Tror den e 8 by default.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4) | ROG Strix B550-I Gaming | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Prova utan router så ser du ju direkt om det är den som är boven i dramat.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av hjarterkung
[B]okej... nu är jag inte med...

när jag kör tptest så får jag som resultat ungefär 90-100mbit nedladdning och 15-17mbit uppladdning.

så är mina 72kb/s för mycket i uppladdnings hastighet?

Det tar 10 sekunder att ställa om och testa... Men det upp till dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drummel
Sänk bandbredden för max uppladdningshastighet. Inte så mycket, det räcker med 5-10%. Öser man på förfullt ut så blir det inte plats för browserns trafik.

edit: Jag menar alltså att du ska ligga 5-10% under ditt max.

Helt klart det som är problemet. tror jag

Ja vet inte vad du seedar i U L (jag brukar seeda i 90-110 kb/s och när µTorrent gör det så sänker jag alltid till 55-80 kb/s i U L annars går allting jätte segt. (såg nu att du ligger på ca 72kb/s i U L )

Och laddar jag ner en torrent i 1000kb/s så sänker jag D L till 500-750kb/s NÄR jag surfar..
Du måste lämna lite lina "till dig själv" så att säga...

Sen när jag inte surfar så ställer jag tillbaka allting på max...du ser ju download/upload hastigheten längst ner i högra hörnet ----> Höger klicka på dom så kan du ändra hastighet snabbt ! ! !

Sen så ska du höja globala max antal anslutningar igen ! ! !

Likaså kan du maxa download speeden snabbare om du stryper upload med 15-20% för det mesta, sen när du fått ner torrenten höjer du uploaden till max igen...så att du seedar fullt.

Jag har så här:

Total maxgräns för antal anslutningar : 450
Antal anslutna klienter per torrent : 80
Antal uppladdningsslottar per torrent : 17

Advanced (Avancerat):
net.low_cpu = false (Om du har långsammare processor än 2GHz skall du sätta 'true')
peer.disconnect_inactive_intervall = 500
diskio.sparse_files = true
diskio.write_queue_size = 20000

Skriv upp dina original inställningar om du behöver byta tillbaka

Kolla tabellen här för just din lina.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]