Djupdykning i Geforce GF100

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Kompletts billigaste kort kostar 3550:- (50-99 st i lager), miscos billigaste 3660:- (ej i lager), vad dillar du om? Sen har du inet, billigaste kostar typ 3690:- (i lager).

Jag får väl upprepa ännu en gång..
Jag betalade 3400 kr per styck för mina kort.
Och sen när man gångrar priset med 2 så blir prisskillnaden ännu större.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot

Just att de inaktiverar funktioner om konkurrerande kort detekteras är kanske lite tveksamt, men att de utvecklar alternativa lösningar kan väl aldrig vara fel? Var är alla som prisar konkurrens nu?

Jag prisar konkurrens, men att utveckla program till gpu för ett märke och inte göra detta öppet och dessutom inaktivera det på ditt köpta kort om du kör med annan tillverkares kort också det är fula monopol fasoner. Det hade varit bättre för konkurrensen om nvidia lade krut på att hantera direct x 11 fysikerna bättre än amd, det hade sporrat konkurrensen mycket mer.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Det är en butik ja.
Dessutom till ett högt pris enligt mig.

Majoriteten av butikerna har fortfarande inga kort i lager.
Har väntat på mina Asus HD5870 kort i 2 månader nu, hos Misco, men jag avbeställde dem nyss, gud vet hur många månader till jag hade fått vänta på dem.

Det är fortfarande dålig tillgång, utan tvekan. Men "utan motstycke i historien" känns lite överdrivet. Kan vara så att det känns så nu då vi är mitt i det. Men som tidigare nämnts finns det fler kort från nvidia som det var stor brist på under lång tid efter lansering.

Så din misstanke om att nvidia inte skulle kunna göra en papperslansering är inte helt befogad.

Utöver detta får man se hur omständigheterna ser ut. Är det komplicerat att göra kärnor till deras nya grafikkort så kommer de få problem med tillgången, oavsett vad deras ambition är.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Det hade varit bättre för konkurrensen om nvidia lade krut på att hantera direct x 11 fysikerna bättre än amd, det hade sporrat konkurrensen mycket mer.

Och du tror inte att de gör det?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Jag får väl upprepa ännu en gång..
Jag betalade 3400 kr per styck för mina kort.
Och sen när man gångrar priset med 2 så blir prisskillnaden ännu större.

Köp två av dessa istället då?
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=518745

HD5850 Black för 2000kr styck hos Komplett är ju ändå ett bättre val än dina HD5870's?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Och du tror inte att de gör det?

Det är väll uppenbart att om de har en viss mängd anställda och en del tid läggs på cuda och en del på direct x olika delar osv att om de inte lagt ned tid på cuda så hade de haft mer tid till annat eller?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Undrar om det blir en likadan papperslansering som med HD5xx korten, alltså att det inte kommer finnas några kort ute på markanden på ett halvår eller så, har väntat på mina HD5870 kort i 2 månader nu.

Jäklar.. det är inte så länge kvar tills Fermi lanseringen egentligen, i slutet av mars..
Det ger mig ett dilemma.. borde jag avbeställa mina HD5870 kort, och beställa datorn ändå, och köra den nya datorn med mitt gamla GTX260 kort i väntan på Fermi? Hmmmmm..... kanske borde skapa en egen tråd om detta..

Skulle bli väldigt förvånad om Fermi kommer finnas i några större kvantiteter vid release. Skulle gissa på en likande situation som 58xx har haft, i alla fall om det finns någon sanning om ryktena om Nvidias yealds på kretsar. Sägs ju ha problem med att få fram felfria kretsar som presterar i full frekvens. Så jag skulle räkna med lång väntan på topp korten till att börja med.

Vist det är inte så länge till Mars men lägg på några månader tills man kan vara säker på att stå med ett kort i handen.

Edit: kan förstå att du är less på att vänta men att sura över att du inte får de kort du beställt för två månader sen när du kan beställa i princip samma kort från en annan butik för några hundringar extra och ha dem hemma hos di i övermorgon är ren dumhet.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Tur man inte köpt 5870...blir helt klart ett Fermi!

Permalänk
Medlem

Kul att läsa att Nvidia vill göra något mer än släppa en uppdaterad produkt.

Citat:

Ska nog göra så att jag avbeställer mina HD5870 kort och kör den nya datorn med mitt gamla GTX260 i väntan på Fermi.

Jag sitter kvar på mitt 260 tills jag ser en drös tester där Fermi körs mot 58xx och det finns en vettig anledning för mig att uppgradera.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande "thrills" av mina fantastiska 5870 kort, och detta kommer bli en trevlig uppgradering Hoppas det kommer vattenblock snabbt bara !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Jag har fortfarande "thrills" av mina 5870 kort, och detta kommer bli en trevlig uppgradering

Vad menar du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad meanr du?

Jag menar just det jag skriver !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Jag menar just det jag skriver !

"Thrills"..
Aja whatever
Blir ingen enorm uppgradering från CF5870 till Fermi..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Köp två av dessa istället då?
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=518745

HD5850 Black för 2000kr styck hos Komplett är ju ändå ett bättre val än dina HD5870's?

Det var ett bra pris (37% rabatt), men förmodligen ett misstag. Nu är priset tillbaka på mer normala 2795 (11% rabatt). Synd, jag hann skapa ett konto och när jag skulle lägga till produkten i varukorgen var priset ändrat.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToScA-
Äntligen!

6:01 haha varit uppe hela natten? Jag var bara uppe till 4:00 du slog mig

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Jag har kört Nvidia kort länge och har väntat på denna nyheten innan jag ska bestämma mig ang kort i det nya bygget.

Tvyärr får jag ju vänta ett tag till, jag vill veta ang pris och värmeutveckling/ljudnivå innan jag bestämmer mig.

Kommer ett Fermi kosta 6000kr så kommer det bli ett 58xx kort istället då jag även tror att AMD har en fin marginal som dem kan sänka om det skulle behövas. Dock gillar jag inte AMD/ATI´s grafikkort och har aldrig gjort så jag hoppas verkligen Fermi blir ett konkurenskraftigt kort även prismässigt.

Visa signatur

///Peter "Sweeler" Nilsson

Permalänk
Medlem

med all respekt för era synpunkter men det finns inga fabriksöverklockade 5850 som mäter sig med mina vattenkylda 5870 i prestanda på något sätt ( jag har byggt några system med sådana redan) och priset är inte det jag hakar upp mig i, utan i min egen dator stoppar jag det bästa jag finner försvarligt, och jag tror intill det motsatta är bevisat att fermi höjer ribban ett snäpp som sagt så tror jag det blir en trevlig updatering trots att mina 5870 är de bästa mest överclockningsbara kort jag haft (med vatten/har inte provat mycket stock).

Permalänk
Medlem

Fermi kör över Radeon som ett tåg!

chuu chuu!

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Fermi kör över Radeon som ett tåg!

chuu chuu!

Förvånad eller?
Allt annat hade ju varit ett fiasko med de där specsen.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zagrow
Jo men vad får folk dessa priser ifrån? Rena gissningar?

Eller är det någon riktigt insatt nisse som har suttit och tagit fram någon hobby tabell över relativa tillverkningskostnader typ?

Man behöver inte vara ekonom för att gissa vad GF100 kommer hamna prismässigt. Tar man det ur ett historiskt perspektiv och sen tittar på vad konkurrenten tar för sina kort så kan man snabbt gissa sig fram till att GF100 inte kommer vara billigare än 5500:-

GF100 kommer troligen prestera i häraden av ett HD5970 och ett HD5970 kostar 5500kr+, sen med tanke på alla "skit-fräcka" funktioner som GF100 kan erbjuda utöver sin 3D-prestanda så är det ingen vild gissning att Nvidia kommer vilja ta mer betalt än sin konkurrent då de troligen anser sin produkt vara bättre. Då hamnar vi på runt 6000:-, Nvidia är inte kända för att slänga iväg sina produkter billigt direkt.

Dessutom så får man också ta i beaktning hur massivt stor denna kärnan är, alltså ÄR den vannsinnigt dyr att tillverka.

[QUOTE]
Edit: On topic så är jag ytterst velig personligen, jag kom över mina två 5870 till ett överkomligt pris och dom är bara någon vecka gamla. Jag har dock spenderat denna vecka i att leta fixes till diverse nyare spel jag vill lira utan massiva fps drops och liknande. 5000 serien har ju problem nog me drivrutiner och nya spel i single card. Gissa hur mycket problem jag har med crossfire då? Förbannat tröttsamt.

Presterar fermi ordentligt och har en vettig prislapp (vill ha råd med dubbla kort uppriktigt talat.) så kommer jag byta även om ja tappar nån hundring på att sälja mina ati kort.

[/QUOTE]

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

runt 5000kr för värstingen och jag köper ett sånt. Annars blir det 58xx eller 2 av dom lite billigare fermi. Ska bli kul att följa utvecklingen i vår! Känns som att ati fått ett grymt försprång just nu, MEN nvidia har gjort sin nextgen struktur medans ati "fuskat" till sig ett nytt kort genom att köra sin gamla till max. Nu måste dom göra sitt jobb som Nvidia snart är klara med och Nvidia borde kunna spotta ut nya kort nu några år framåt genom att utveckla sin nya struktur.
Vi får alla hoppas på ett riktigt priskrig i vår så priserna hålls nere. Ati har ju säkert fördelen att dom inte har några svindyra tillverkningskostnader och utvecklingskostnader som dom ska lägga in i priset. Tyvärr tror jag toppmodellen för nvidias fermi kommer kosta runt 6000kr.. Vi får se..

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk

Fermi kommer klart bli bättre än 5870 men, som tomshardware.com säger det står inget om klockhastighet (oc), skärmupplösning eller inställningar i testerna så dom kan påstå vad som helst eftersom ingen kan granska deras data...

http://www.tomshardware.co.uk/gf100-fermi-directx-11,review-3...

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas Nvidia kommer att släppa en "bantad" version liknande GTX 275 dvs GTX 375 som också piskar 5870 så man kan köpa ett grafikkort till rimligt pris det här året.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Lite videodemos

<object type="application/x-shockwave-flash" data="http://www.youtube.com/v/5Juxq2tqHyI&" width="425" height="344"><param name="movie" value="images/banner.swf" /></object>
<object type="application/x-shockwave-flash" data="http://www.youtube.com/v/4Ie0t_LkImk&" width="425" height="344"><param name="movie" value="images/banner.swf" /></object>
<object type="application/x-shockwave-flash" data="http://www.youtube.com/v/W-0iFBiLw_k" width="425" height="344"><param name="movie" value="images/banner.swf" /></object>

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Att tro på någonting från Nvidia är väldigt vanskligt, inget de har gjort i senare tid har varit ärligt.
Detta är troligtvis bara extremt handplockade tester, som visar bästa möjliga resultat för Fermi, som troligen inte är i närheten av verklig prestanda.
Intressant också att de jämför med 5870, inte 5970.

Låter som att en äkta AMD-fanboy är orolig att hans nya grafikkort kommer få stryk. Förmodligen visade dom 5870 för att ge oss en klarare bild vad en kärna kan göra mot en kärna. Sänk bara GF100s värden med hälften så får du väl resultat mot ett 5970, med andra ord åker även de på stryk.

Bara att acceptera att AMD är på väg att förlora tronen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Jag hoppas Nvidia kommer att släppa en "bantad" version liknande GTX 275 dvs GTX 375 som också piskar 5870 så man kan köpa ett grafikkort till rimligt pris det här året.

Lär bli liknande som ati. två prestandakort vid lansering och sen lite budget och fylla luckorna mellan efter nån månad. Undra om dom får ihop en dubbelmacka också? Lär finnas 10 modeller innan året är slut vilket fall..

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem
Citat:

Förvånad eller?
Allt annat hade ju varit ett fiasko med de där specsen.

Jo med tanke på att Fermi är 60% snabbare än Radeon 5870 och 30% snabbare än GTX 285.

Men nu är det ju två olika test och dom vill visa sin bästa sida.
Jag tvekar inte på att Fermi kommer bli ett riktigt grymt kort, jag tvekar dock på att den kommer bli så bra som testerna visar. Samt vad den kommer kosta i handeln.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo med tanke på att Fermi är 60% snabbare än Radeon 5870 och 30% snabbare än GTX 285.

Jag tvekar inte på att Fermi kommer bli ett riktigt grymt kort, jag tvekar dock på att den kommer bli så bra som testerna visar. Samt vad den kommer kosta i handeln.

Var den inte ~dubbelt så snabb som 285?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Hm jag har hört att Fermi blir dubbelt så snabbt som GTX285...

"New Features, new cache, new Memory setup, and yes it's about 100% performance increase over GTX-2xx so figure single GTX-285 vs 5870 then double the GTX-285 performance.

Then it handles triangles different, triangles on any given frame can number in the hundreds of thousands so that's very important.

It will fold a lot better.

Increased efficiency in several areas.

It's a revolutionary new design oriented toward tessellation (those pesky triangles) and geometric programming. Problem being every wire frame is made up of triangles, tessellation takes those triangle and breaks them down into many smaller triangles. This core is uniquely designed to handle that so geometric and shader heavy games you will see more than the 100% raw power increase.

520USD might handle it. At 2x GTX-285 performance that puts it above GTX-295 performance and it's DX11 ready and designed for that specifically. Current ATI offerings are really good but basically a double the hardware on the same core design to provide more raw power. GF100 is a core design to take advantage of what the industry needs today and for some time in the future."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Det är väll uppenbart att om de har en viss mängd anställda och en del tid läggs på cuda och en del på direct x olika delar osv att om de inte lagt ned tid på cuda så hade de haft mer tid till annat eller?

Dock är det väl osannolikt att prestandan, efter att en viss nivå har uppnåtts, blir särskilt mycket bättre även om man lägger ner mer arbete? Vidare kan man troligen återanvända mycket av arbetet man gör i den ena i den andra.