OCZ Vertex med Sandforce nästa vecka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Inte samma disk.
Rexensionen var på Vertex 2 Pro, denna nyhet handlade om Vertex LE (Limited Edition).

Ok, men det är i alla fall SandForce kontrollern, så man får ett hum om hur den presterar vilket är det mest intressanta med de nya enheterna som är på gång.

Anand har också en recension på Vertex 2 Pro här:
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3702&p=1
Random read performance är något lägre än Intel, men random write är högre.

Permalänk
Medlem

No thanks, jag väntar på Jet Stream.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twoedge
Så är det väl med all ny hårdvara och teknik.

Jag undrar bara när Seagate och Western digital kommer med sina SSD:er.

Till viss del ja, men i det här fallet ska en disk för över 4 000 kr konkurrera med en för halva priset, alltså Intels andra generations SSD diskar. I nuläget är det svårt att hitta underlag för att det överhuvudtaget ger något mervärde än i teorin. Du kan t o m köra två Intel SSD i raid0 för samma pris (om vi inte bryr oss om 20GB dit eller hit). Hur ny hårdvaran än är blir jag inte övertygad förrän någon kan bevisa att köpet är befogat. Jämför det här med GPUer: jag undrar hur många som hyllat en dylik jämförelse än om tekniken i sig var ny.

Visst blir det intressant när de stora kolosserna drar in för att pressa priserna... eller om de väljer att först introducera någon super-duper-server-SSD-i-övre-prisklasserna.

Permalänk
Medlem

Enligt vad OCZ sagt så kommer kontrollern att dyka upp i alla lösningar, vilket även innebär billigare SSD med den så småningom.

Permalänk
Avstängd

Jag fick själv hem en intel G2 40g value disk i förra veckan och för tusen spänn så känns den helt oslagbar som os disk:)
Vertexen var ju alldeles för dyr tyvärr även om den presterar bra.

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk

lol 9k för 200 gb med typ samma read som x25... vem behöver snabb write i en vanlig hemdator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av highspeed
lol 9k för 200 gb med typ samma read som x25... vem behöver snabb write i en vanlig hemdator

riktar sig inte riktigt till vanliga hemdatorer heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av highspeed
vem behöver snabb write i en vanlig hemdator

Typ alla? Eller tycker du snabb skrivning är dåligt att ha? Sen att denna modell inte är aktuell för vanliga användare är en annan sak. Men det betyder inte att snabb sekvensiell skrivning är något att fnysa åt.

Permalänk
Medlem

Är det tryckfels-Nisse som skrivit artikeln?

"utmana Intel på de flera punkter"
"stöd för det TRIM"
"Priserna beräknas bli hamna"

Rekord?

Permalänk

Jag gav 4200Kr för mina 2 intel 80GB diskar. Tror nog min raid0 med intels diskar presterar nog så bra och ger mig 60GB mer utrymme.

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem

Äckligt pris och fortfarande bara kunkurrerande med intel?

Nej tack, jag tror ja avstår.

Permalänk
Medlem

Den var ju inte billig direkt, knappast en konkurrent till Intel X25-M G2.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Typ alla? Eller tycker du snabb skrivning är dåligt att ha? Sen att denna modell inte är aktuell för vanliga användare är en annan sak. Men det betyder inte att snabb sekvensiell skrivning är något att fnysa åt.

Vad behöver man write till då? Inte så insatt kan jag säga men för en normal hem användare som surfar, använder office paket och spelar känns ju inte galen write speed som en viktig egenskap. Klart det är fint att ha men är ju inte värt dubbla priset mot en X25a. 2 X25 i raid måste ju vara bättre då. Men som sagt är väl inte heller inriktad till den normala användare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av highspeed
Vad behöver man write till då?

Jag menar att en SSD bör vara stark på alla områden för att vara riktigt bra. Spara större filer (bilder, videoprojekt etc), kopiera filer, packa upp filer, frapsa. Jag har tänkt mig att använda min framtida SSD som huvuddisk och inte bara för operativsystem.

Angånde denna disk så är det kontrollern som är intressant. Det kommer billigare SSD med samma kontroller. Får se hur prestandan är på dem, om de håller samma klass blir det intressant. Synd bara att den inte supportar SATA Rev3. Blir väl först nästa generation.

Permalänk

Nu blev jag besviken. När jag såg artikeln så var första tanken att det skulle komma diskar som kunde konkurrera med Intel rent prestandamässigt men till ett bättre pris. Men istället var det ännu dyrare diton som antagligen kan mäta sig med Intel.
4000 för 100 GB lagringsutrymme är lite väl mycket även om man har råd.
(Vad kostade de mekaniska varianterna när de närmade sig 100 GB?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squall Leonhart
Nu blev jag besviken. När jag såg artikeln så var första tanken att det skulle komma diskar som kunde konkurrera med Intel rent prestandamässigt men till ett bättre pris. Men istället var det ännu dyrare diton som antagligen kan mäta sig med Intel.
4000 för 100 GB lagringsutrymme är lite väl mycket även om man har råd.
(Vad kostade de mekaniska varianterna när de närmade sig 100 GB?)

Maxtor släppte en 100gigs-disk för ca 300 dollar 2001.

http://news.cnet.com/Maxtor-queues-up-100GB-hard-drive/2100-1...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Det är ju fortfarande utvecklingskostnaden som konsumenterna får stå för. Och de är totalt oacceptabla! Vänta, vänta, vänta...